Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Melsson skrev 2023-11-20 09:21:42 följande:

@Mathilda Åhh okej så sprutorna slapp du inte, tänkte annars att gud vad smidigt med bara nässpray hehe. Så då är det blodprov idag alltså? Hoppas på bra resultat, kommer dom sänka dosen om du ligger lite högt i östrogen? 

vad skönt att du har mindre ont denna gång, har det hållt i sig över helgen med? Håller tummarna att allt ser bra ut på blodprovet, du får uppdatera direkt du vet något ❤️ 

Haha nej dom kom man inte undan, sprutorna 😜 Men bara en istället för två iallafall. Yes, har tagit blodprov idag och det såg tack o lov bra ut! Så fortsatt samma dos och VUL på onsdag!

Ja precis, hade jag legat högt på provet så hade dosen sänkts 🙃. Värker långsamt lite mer i vänstra äggstocken, men änsålänge hanterbart, samt huvudvärk av medicineringen som jag får ta Alvedon för dagligen. Förhoppningsvis lättar det snart 🙏❤️. 

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-11-22 08:08:25 följande:
    Men gud så skönt att allt såg bra ut och att du kunde fortsätta på samma dos! Hoppas på en lagom mängd ägg nu så du slipper överstimulering. Så spännande med ultraljudet idag, då borde du få tid för äggplock idag med? :) 
    Ja, idag var tyvärr inte samma lättnad. Vi hade redan 8 ägg på gång. För många andra hade det varit jättebra ska tilläggas! Eller tom lite få. Men för egen del så utvecklas många ägg till på vägen och jag har tidigare gångerna haft 6 st vid första VUL - vilket resulterade i 17 plockade ägg och överstimulering, andra gånger 5 ägg på första VUL - gav 15 ägg ut och klarade mig precis från överstimulering.. Fick dock inte veta hur stora de var, glömde då vi kom till att prata om annat. Klimakteriet gör en tydligen mer hormonell enl dr, i kombination med sämre sömn av stimuleringen och allt det onda och begränsningarna i ens liv efter äggplock nr.2 med smärtorna plus nuvarande stimulering inkl huvudvärk etc. Vaknade dessutom inatt av att äggstocken gjorde riktigt ont, troligen pga vi hade sex igårkväll. Lite bittert att man inte ens kan göra det längre. Så när läkaren berättade om de 8 äggblåsorna och var väldigt positiv om dom så blev jag istället alldeles knäckt och ledsen, tårögd. Förklarade att det tyvärr inte är bra i vårt fall pga hur många ägg som tillkommit på vägen tidigare. Vilket han sen tog på allvar och granskade journalen noga. När han sen frågade hur det egentligen var med mig så brast det..

Men läkaren var underbar och pratade längre tid med mig - om mående, resan, problem och upplevelser. Sen satt även sjuksköterskan en bra stund med mig efter det när jag egentligen bara skulle gå över till henne för att få en tid till nästa VUL, vilket är redan på fredag igen just pga risken för för många ägg och överstimulering. Får se hur det ser ut då, men med all säkerhet äggplock nästa vecka - om jag inte avbryter pga smärta eller att jag inte vågar chansa på en överstimulering och en totalfrys utan några embryon till frysen.. Gråter Samtidigt kanske det vänder med nya protokollet och det kanske går ändå, att ngt kommer till frysen. Hur ska man kunna veta?!? Ångest deluxe just nu! Läkaren uttryckte väldigt positivt att det ju skulle kunna vara alldeles toppen med ett stort äggplock och totalfrys som tredje och sista försöket! Jag istället våndas över tanken att plocka ut en massa ägg som alla fragmenteras till grad 3 och slängs i soptunnan - för även om en sådan lever till dag 5 så fryses en sån aldrig in. En tredje stimulering och dåligt mående åt skogen isåfall och ut i privata världen. Hugaligen, vet verkligen inte hur jag ska göra! Men han tog det på allvar och verkade vända på steken när jag förklarade problematiken vi haft med gråten i halsen. Så vi får se. Risken är ju också att om vi plockar medan vi fortfarande har färre ägg så kanske de inte hunnit mogna - också värdelöst. 

Fina var att medan jag pratade med sjuksköterskan så kom läkaren in till oss. Han hade pratat med kuratorn och försökt fixa en akuttid med tanke på hur knäckt jag är över situationen. Skulle träffat den andra kuratorn igår, men hon är sjukskriven för ett antal veckor till tyvärr. Tyvärr ett nej från andra kuratorn, men han försökte verkligen och sköterskan hade också planerat prata med henne om att prioritera mig. Så nu är det bara till att vända sig till VC igen. Har redan telefontid med deras kurator nästa vecka, men det är inte samma sak. Men en start. 

Så ja, vad ska man göra? Vart kommer det leda? Oddsen för 2 st 2-dagars embryon blev plötsligt än sämre.. 
  • Mathilda88

MalinJ: Oj herregud vilken resa! Så tragiskt att den friska satte sig på utsidan när ni nu kämpat så länge, men tack o lov för att du ringde 112 och blev akut opererad! Hjärta Hugaligen va läskigt nära! Förstår att det kn kännas läskigt att försöka själv nu Hjärta
    Mensen kan vara oregelbunden i början och dröja längre än så, men annars december/januari ja. Krya på dig och önskar all lycka till igen Hjärta Om inte annars välkommen till IVF-världen Hjärta{#emotions_dlg.flower}

• Mathilda88
    MalinJ skrev 2023-11-24 09:58:44 följande:

Ja det har varit så sjukt jobbigt detta och jag är så rädd för att inte våga prova själv igen, men det behövs samtidigt innan vi blir godkända för IVF, iaf som det lät för henne.

Dom vill spola mig och se om det hjälper liksom, annars blir det IVF. Men då måste vi försöka och det är så skrämmande. 

Vi vill så gärna ha barn, jag är nöjd om jag får 1 barn men denna nära döden upplevelsen gör det så svårt för mig.
    Dom säger att det förmodligen kommer lägga sig ner jag mår bättre igen men tänk om den inte gör den? 

Men dom står helt klart vi att min kropp vill verkligen bli gravid och tydligen är våra prover bra också, sambon var bra spermier och bra mängd. Så det verkar inte vara problem där och det förstår ci med.
    Problemet är mer varför det inte vill gå vägen för bebis och utveckla sig som den ska. 

Tack för att ni finns också, att kunna prata av sig. att man ska lyckas med något som ingen annan gjort, klart det är jag som råkar ut för det. Herregud! 😭

Ja alltså vilket fruktansvärt tuff resa!! Hoppas ångesten lägger sig, men förstår oron över om den inte skulle det. Har du någon samtalskontakt? 

Självklart ❤️ Ja denna grupp är guld värd och ger så enormt mkt tillbaka när man är i denna sits ❤️

• Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-11-24 10:51:48 följande:
    Fina du Hjärta Jag förstår såklart att 8 äggblåsor inte ger dig någon bra känsla med tanke på tidigare äggplock, men det låter som att du fick träffa en bra läkare som ändå kan ge lite hopp om att den här gången med långt protokoll så kan resultatet bli ett helt annat och förhoppningsvis mycket bättre! Så glad att du blev väl omhändertagen av läkaren och sjuksköterskan som båda gör sitt bästa för att du ska få en tid med kurator, för det är ju ett trauma allt du varit med om och det är klart att det följer dig och skapar en enorm oro inför det här försöket. Så många frågor och så få svar, man vill ju bara veta, helst av allt få någon form av garanti, på att det här äggplocket kommer att bli bättre än de två tidigare. Man har ju hört om flera läkare och kliniker som säger det att för vissa kvinnor kan det krävas att man plockar ut t.ex. 50 ägg för att hitta några bra, så ju fler de plockar ut desto större borde chansen vara (om det nu är äggen det sitter i och inte spermierna, men oavsett borde fler försök ge större chans). 

Hur har det gått med smärtan i äggstocken? Håller verkligen tummarna såååå hårt för positiva besked idag på ditt ultraljud och du får jättegärna uppdatera här efteråt Hjärta Tänker på dig massor och hoppas att ni ska få flera fina embryon den här gången! 

Tack så hemskt mkt finaste du ❤️❤️ 
    Ja deras bemötande var guld värt och känner absolut att det betytt väldigt mkt nu i efterhand ❤️. Önskar att sambon också hade varit med och hört det då han nu är jätteorolig för att det ska gå lika illa igen som tidigare gångerna. ❤️ 

Ultraljudet i fredags visade på hela 14 äggblåsor, så nästan det dubbla från bara två dagar tidigare - samma ökning som tidigare gånger. Så blir intressant att höra hur många där är på måndag - har nytt VUL kl.11:30 och eventuellt äggplock på onsdag, kanske torsdag beroende på mognadsgraden. De var nämligen inte mogna och redo för plock än redan på måndag när vi kollades i fredags. Tyvärr har läkaren jag inte gillar ultraljuden kommande veckan, han var visserligen bra under äggplocket, så bara hoppas att VULet har gjorde under omgång ett var en engångsföreteelse och att det går bra imorgon. 

Smärtan i vänstra äggstocken har hittills hållit sig på samma nivå 🙏 Väldigt tacksam för det! Och skulle det bli operation i framtiden av den så behöver den inte plockas bort, men risken för att den växer fast på nytt är tydligen mkt stor, utöver andra nya sammanväxningar. Får se hur framtiden utvecklar sig. Känner mig änsålänge dessutom mer rörlig än tidigare två gånger trots mängden blåsor redan. Inte upplevt samma tryck än eller håll-känsla i ljumskarna. Kommer troligen när de vuxit till sig ngt mer i storlek, men tacksam för att känslan uteblivit hittills. 

Nej men precis, försöker finna lite trygghet i det där med att för vissa behöver man bara plocka tillräckligt många ägg för att hitta rätt, hitta den friska, den tanken som jag försöker finna tröst och pepp i! Och även att om jag avbryter nu så lär jag bara tänka - tänk om! sen efteråt.. Och att inte slösa bort mer tid. Nu kör vi detta och går det inte så blir det privat snarast efteråt. Inte skjuta på tredje försöket och då kanske även senarelägga kommande försök. 

Lyssnade på podden Jag vill ha barn som gästades av läkare från Carl von Linné kliniken. De påstod att 90-95% av embryoutvecklinge beror på äggkvalitén. Kände hur mitt hjärta totalt sjönk ner i magen. Om det stämmer så är ju jag helt klart boven i vårat drama så att säga. Stackars min sambo som då ev blivit kär i två kvinnor i sitt liv med problem ifall nu hans spermier trots allt är så bra som testerna säger.

Hur är det med dig finaste? ❤️❤️

• Mathilda88

Dagens VUL visade 16 äggblåsor! Och inga fler små på uppgång! Så läkaren var optimistisk om att risken för överstimulering är låg och att vi kommer satsa på färsk återföring med 2st 2-dagars! Hjärta{#emotions_dlg.flower} Sån glädje, har känt mig lite chockad och lite i en drömbubbla, var så inställd på massa ägg och totalfrys med de odds som de innebär men förlikat mig med tanken och att utifrån det kunna planera vidare. Äggplock på torsdag så att fler av äggen hinner växa till sig och mogna till det sista. Hjärta

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-11-27 10:40:24 följande:
    Håller alla tummar för dig idag och på onsdag Matilda. Kan det vara så att du ev klarar dig från överstimulering trots många ägg? Jag tänker att du har ju inte haft lika ont nu som tidigare gånger så kanske äggstockarna inte är så svullna som tidigare? Eller har dom sagt något om det? 
    Förstår att du är orolig för många ägg  - men jag tänker att ju fler ägg desto större kanske chansen är att hitta något riktigt bra? <3

Åhh, dessa poddar och all info man får tag i..

Tack så mkt Hjärta Ja det ser trots allt ut som det! Vi verkar ha maxat upp till 16 äggblåsor, lite mognad till och plock på torsdag Hjärta Förra natten började det spänna på i magen och bli illamående, så de börjar helt enkelt få storlek nu för sista dagarna. 
    Ja ibland ångrar man att man söker så mkt info för att få mer förståelse. Börjar allt mer landa i att släppa efter och bara följa med. Visserligen kommer man fortfarande ifrågasätta, men inte som innan.

MalinJ: Så skönt att det går på rätt håll i återhämtningen och att du kan börja känna litet sug efter att våga prova i framtiden Hjärta. Krya på dig {#emotions_dlg.flower}  En kollega berättade om alla prover som togs på dom i missfallsutredningen som lät mer tilltagen jämfört med ens egna infertilitetsutredning, så hade nog också försökt trycka på om missfallsutredning också ifall att den är annorlunda. Lycka till! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-11-28 11:48:45 följande:
    Vilken berg-och-dalbana av känslor det här är, med all oro och väntan. Jag tycker att du är så otroligt stark Mathilda Hjärta Och vilka goda nyheter att gårdagens VUL inte visa några fler små äggblåsor, då finns det ju goda chanser för äggplocket och jag håller tummarna sååå hårt för att du inte ska bli överstimulerad så att de kan sätta in 2 stycken 2-dagars! Hjärta Glad att höra att du känner dig lite bättre än inför tidigare äggplock (speciellt det första var det jobbigaste om jag minns rätt?) och jag hoppas att det ska kännas överkomligt nu den närmsta tiden också. Känner så mycket hopp för det här äggplocket vännen, att där bland de cirka 16 äggblåsorna så finns ert guldägg 🥰

Ja du sätter verkligen ord på resan! Tack så hemskt mycket Hjärta Man känner sig allt annat än stark {#emotions_dlg.flower} Men efter långa samtalet med läkaren och sjuksköterskan i onsdags så känns det definitivt betydligt bättre mentalt. Har ju haft väldigt dålig tilltro till RMC och vården, men känns som att dom två har lyckats reparera en del.  
    Tack så mkt finaste du HjärtaHjärta 
    Ja du minns helt rätt, den första stimuleringen var fruktansvärd med mkt smärtor och sen överstimulering, den andra var mkt bättre men mkt spänd buk sista 5 dagarna och hållkänsla så man knappt kunde gå. Änsålänge mår jag rätt bra utöver molvärken i vänster äggstock. Förrförra natten var buken spända och illamående, men lättat igen. Ovitrellen tagen under kvällen! Funderar på om man blivit uttänjd i magen så därför det inte spänner som tidigare? Hahah. Annars funkar långt protokoll kanske helt enkelt bättre fysiskt för mig. Hoppas detsamma gäller för mina ägg {#emotions_dlg.flower}.
    Tack tack tack! HjärtaHjärtaHjärta
  • Mathilda88
    OnlyGrace skrev 2023-11-28 12:36:20 följande:

Mitt första inlägg här så säger väl Hej Hej. :)
    Jag och sambon har försökt i 4 år nu utan resultat, vi gjorde utredning i början av Nov detta år och det visade sig att min sambo har många pigga simmare och jag ser invärtes "fläckfri" ut. Så vi har bra förutsättningar men trots det vill det sig verkligen inte.
    Har ganska nyligen gjort första behandlingen med Provera + Letrozol och för första gången på evigheter fick jag pos på ÄL. Nu är det bara den långa väntan som gäller, tog blodprov nu i måndags för att kika om jag har ok progesteron ökning och på Torsdag har vi bokat besök hos Läkaren. Tror absolut inte att det togs sig denna gång på första behandlingsförsöket, vi har 6 mån på oss att försöka få en spontan graviditet innan IVF resan startar isåfall.

Välkommen hit! Spännande, håller tummarna för att det ska fungera bra med Provera och Letrozolen för er! {#emotions_dlg.flower}
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-11-28 14:19:33 följande:
    @Mathilda Åh vilka fantastiska nyheter ändå? Då kanske du inom kort är en ruvare? Så otroligt spännande och håller med Vickan, har en bra magkänsla att detta är gången det går vägen för er <3 Hoppas att smärtan inte blir värre utan att det håller sig bra! Har din klinik helgöppet? 
    Tack, ja känns fantastiskt att det inte dragit iväg till 20 ägg utan stannat vid 16, hoppas det ser fortsatt likadant ut på torsdag så vi klarar oss från OHSS och kan få vår överföring. Tack så hemskt mkt! HjärtaHjärta Jag utgår ifrån att de har lördagsöppet med tanke på att läkaren planerade in vårt plock på torsdag och han även sa att vi ska köra på med planen att återföra två 2-dagars - så antar att han räknar med lördagen direkt. Nu blev jag nervös. Får skriva och fråga för säkerhetsskull. Är RMC Malmö.
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet