• Teriz

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Vickan31 skrev 2023-02-22 09:09:11 följande:
    Verkligen bra timeing, och jag tror att när man försökt en längre tid så blir man liksom lite mer skeptisk, typ att varför skulle någonting gå min väg nu när det inte gjort det hittills? Som om universum är emot en 😅 Men man får försöka att inte lyssna på den där rösten som säger att det är för bra för att vara sant, för ibland går saker faktiskt bra också 😊

Men vad lustigt, jag har också känt smått molvärk nu dagarna efter äl men förstår inte riktigt varför! Jag tycker att om det beror på ägglossningen så borde molvärken ha försvunnit nu, och om det skulle bero på en implantation så är det ju för tidigt? Så frustrerande att kroppen är så svår läsa av ibland, speciellt när man försöker att bli med barn. Min känsla är att det inte kommer att bli något den här månaden men att vi kanske kanske skulle kunna ha en bättre chans nästa månad ifall spolningen går bra 😊 Hur brukar du känna mellan ÄL och mens, brukar du ha några speciella symptom för att mensen ska komma jämfört med om du plussat?

Jag förstår precis vad du menar. Och det är väl så när vi är i den här resan så analyserar man ju allt. Spännande med spolning, hoppas den ska gå bra för er.

Jag skriver anteckningar varje dag i min app och saken är den att jag försöker se ett mönster? gå tillbaka och kolla hur jag mådde osv men känns som jag skriver samma sak varje månad haha. Något jag återkommer till varje gång efter ÄL oavsett om jag plussade eller inte är följande:

Huvudvärk och trött / seg. 

Vita flytningar, krämiga. 

Lite obalans i kroppen typ mot min sambo: typ rör mig inte? Lite irriterad. 

Sen något jag insett VARJE gång jag plussat (3 ggr) är att jag har en sjukdomskänsla i kroppen nån dag efter ÄL. Om det är ett tecken eller bara sammanträffande det vet jag inte. Har också noterat att jag tycker mitt kiss luktar starkt och även stark doft ?där nere? samt ömma bröstvårtor. 

Plus 1: fick Corona samma vecka.
    Plus 2: snorig och fryssen efter ÄL
    Plus 3: Huvudvärk tung i kroppen, ingen energi förkyld känsla. 

• Teriz
    MalinJ skrev 2023-02-25 17:00:16 följande:

Hallå på er 😃
    Hoppas allt är bra med er?

Hur ligger landet till för er?

Här hos mig blev det beslutat igår sen eftermiddag att jag skulle åka in till jourmottagning efter rekommendation från vårdcentralen här hos mig.
    Men istället så har det varit lugnare hos mig nu med den smärtan. Så har inte varit iväg.

Men vakna givetvis med ond hals och lite halvsnorig näsa, så vi får se vad som händer där. Känner mig inte sjuk iaf så kanske bara något som hälsar på 🙄

Idag har jag haft vattnigt/lotion sekret på morgonen precis som igår men som sen går över till lite mer krämigt. Haft en del molande värk också, nästan snarlika mensvärk. Betydligt mer ömma bröst.

Min temp den ligger ganska rakt så tror inte det tagit sig denna gången heller. Nog för att jag fick ömma bröst från äl+6 vid min graviditet sist men tror mer att kroppen kanske börjar komma tillbaka till sitt, har ju inte haft såhär ömma bröst sen graviditeten. 

Men jag fortsätter hoppas, det är det man kan göra 🤣
    Känns avslångt till nästa vecka, 8-9 dagar kvar till ev mens. Och just då är jag dessutom bortrest. 

Jag ska till min bästa kompis och skulle det ev ta sig så skulle jag vara beräknad ungefär med 1år efter hennes bebis föddes. Det hade varit så jäkla sjukt alltså. Men också kul!

Men får nog fortsätta drömma lite där 🤣
    Här kommer min graf, skittråkig haha

Skönt för dig att det känns bättre med den smärtan .. men hoppas du ändå kan få kolla upp det. 

Jag börjar oxå känna mig snorig? är på besök hos min 2 åriga brorsdotter så kanske är dom bacillerna. Eller så brukar jag ju alltid känna såhär dom andra gångerna jag plussat? vem vet men tänker på det. Dessutom har jag vart lite obalans och nästan åksjuk/illamående när vi åkt bil. 

Jag och sambon ska ta ett test tsm på måndag när jag är hemma igen. Hoppas så men innerst inne tror jag att jag bara får för mig. Är på ÄL +8 idag  

• Teriz
    MalinJ skrev 2023-02-25 17:34:30 följande:

Herregud, såg nu att det blev en hel historia som jag skrev. Ber om ursäkt för det 🙈 

Du, så var jag vid min graviditet, halvsnorig i början. Så nog hoppas man lite då.
    Jag håller iaf tummarna för att det är så för dig och att testet visar positivt för dig på måndag, eller för er givetvis! 

Minns inte hur det var men tempar du Också? 

Haha det är bara roligt att läsa! Blir ju mest samma snack om äl mm så det är kul att få läsa om allt runt om kring. 

Nej jag tempar inte? jag kollar med cb ägglossningstest och lyckats pricka in äl dom flesta gångerna, har blivit gravid 3ggr men alla slutar i missfall. 
    Så även om jag får ett plus nu / framöver så vågar jag inte bli glad på en gång tror jag. 

• Teriz
    MalinJ skrev 2023-02-25 19:02:54 följande:

Okej, ja men då är jag med.
    Ja jag vet tyvärr hur det är med missfall :( 

Lite lika för mig, hade ett tidigt missfall (kemiskt) innan min graviditet som slutade med abort då det var missfall med men som inte ville avsluta sig själv, gick så långt som till v10 då aborten gjordes för dom ville vara säkra att det inte var något dom missat med tanke på mina kraftiga graviditetshormoner och symtom.

Sen tror jag att jag fick ett kemiskt i december också, hade svaga positiva sträck 3 dagar i rad på gravtest för att sen bli blankt. Men lite oklart.

Nu går man mellan hopp och förtvivlan, man vågar inte riktigt hoppas men denna gången gör jag det verkligen. Vill fan att det ska bli ens tur snart. 

Det är så vanligt det vi går igenom  Ändå hade jag aldrig tänkt tanken innan jag först blev gravid. Bara tog det för givet typ. 

Blir svårt att inte tänka på de när bim närmar sig men då kanske de kan va skönt att du ska resa bort, tänka på annat? Så har jag kännt denna helgen när jag är bortrest. 

• Teriz

Jag tog ett test imorse och det var verkligen negativt. 

Men bim på fredag så det kan ju absolut vara för tidigt! Sen har jag ju min ?missfalls utrednings besök? denna vecka också så det blir en spännande vecka. 

• Teriz

@malinJ

Ja det ska bli intressant. Ett steg i rätt riktning iallafall till att kanske få hjälp. 

Så jobbigt att vänta på remiss? du har ingen aning om hur länge eller? 

@Melsson 

Ja det är ju så olika? är på äl+10 och har plussat förut men man ska ju inte jämföra. Det visar sig helt enkelt denna vecka. Jäkligt bra idé med dyra test då hade jag nog också hållt mig. Ska köra på det tipset i fortsättningen faktiskt haha! 

Vi vet inte riktigt vad vi ska göra. De enda är att efter 3 missfall har vi rätt till denna utredning. Jag TROR det är blodprover och vaginalt ultraljud. Jag hoppas ju få nån form av hjälp eller medicin men jag har ingen aning haha. Återkommer när jag vart där! 

@mathilda88

Vi ska dit på torsdag så får vi se vad som väntar. Dom sa inget vad vi skulle göra när vi bokade in det haha. 

• Teriz

Halloj! Jag håller alla tummar för er som har BIM denna veckan. Spännande dagar. Själv har jag precis vart på min gyn undersökning. Här kommer en liten lång beskrivning vad jag fick göra för den som orkar läsa. 

Nu har jag vart på min undersökning. En missfallsutredning då jag gått igenom 3 st efter varandra. 

Vi gjorde VUL där allt såg bra ut. Hon såg oxå att mensen var på gång (lite blodiga flytningar) så det känns jätte bra att börja om på en ny cykel snart. Vi har ju haft sex senaste veckorna men verkar inte som det tog sig nu. 

Livmodern såg fin ut. Mina äggstockar såg normala ut och hade många äggblåsor (tror jag hon sa).  Hon visa mig på skärmen och jag såg liksom alla små prickar runt om stocken, hon sa att det bådar gott för ägglossningen. Även cystan som sågs förut var borta. Känns sååå skönt!

Fick ta blodprover. Dels för sköldkörteln och även för något annat som man kan få medicin som heter trombyl för. Minns inte exakt varför men uppfatta det som att de hjälper kroppen att inte stöta bort en graviditet. 

Så? nu väntar vi svar från blodproven. Det kan ta några veckor. 

Ser dom något avvikande på dessa får jag nån form av medicin. Skulle dom se bra ut går vi vidare med fler blodprover på både mig och mannen. 

Vi har därmed bestämt att ta det lite lugnt och inte planera in efter ÄL men såklart mysa om lusten faller på haha. 

Det känns skönt att få svar från proverna först och kanske kunna få ev medicin ?i tid? om det behöver när vi förhoppningsvis plussar igen. Det här känns som en nystart för oss. Så vi hejjar på bebis 2024!! 

• Teriz
    MalinJ skrev 2023-03-02 17:27:35 följande:
    Men du! Klart vi orkar läsa ❤️

Men vad glad jag blir och höra att allt ser bra ut och att du äntligen fått en undersökning som nu också såg bra ut.
    Lika med cystan, skönt det försvunnit.

Då får vi vänta in blodproverna nu då Och hoppas att allt ser bra  ut även där.

Jaaa heja heja och bebis 2024 ❤️
    Verkligen skönt att veta att det står rätt till. Sen vad blodproven visar ja det kan ju kanske behandlas 😍 Även fast det blir ytligare en väntan nu så känns det som mindre stress för jag vet att hjälpen är påväg typ. 
  • Teriz
    MalinJ skrev 2023-03-02 17:48:12 följande:
    Förstår verkligen din känsla där.
    Nu håller vi tummarna för allt gott ☺️

Jag ska fan ringa dom igen, måste för fan få min tid nu för vårdsgarantin på 3mån är ju sen länge om det gäller från när man ställs på kö. Ugh! 

Jaa ring och fråga. När dom såg min cysta i oktober sa hon att vi hör av oss om 3 månader. I januari hörde jag aldrig något. Sen nu i samband med missfallet så tog ju upp det och då sa hon typ jag ser att du står på väntlista? men så blev undersökningen ju av nu när jag ändå skulle dig. 

så om inte denna missfallsutredning hade börjat kanske jag oxå hade fått väntat länge på min första tid? 

så ring och fråga!!

• Teriz
    Mathilda88 skrev 2023-03-02 18:50:45 följande:
    Så underbart att allt såg bra ut och att framförallt cystan var borta! Känns lovande! Ja de där proverna tar lite tid, intressant att få höra sen hur de ser ut Hjärta
    Ja vi hejar på bebis 2024!
    Verkligen det var skönt. Känns som en stor lättnad 🥰
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet