• Melsson

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Vickan31 skrev 2023-08-17 12:06:35 följande:

Melsson skrev 2023-08-07 08:54:03 följande:

Hej på er allihopa nu är jag tillbaka på jobbet från semestern och även tillbaka här på familjeliv. Har varit skönt med en liten paus från att tänka alldeles för mkt på barnaskapande med, även om man alltid har det i bakhuvudet ändå.. 

Hos mig har det inte hänt så mycket i sommar - ingen graviditet iaf men det hade man ju inte direkt trott heller :P 

Nu är det dock bara en vecka kvar tills vårt besök hos kliniken, så är så taggad på det nu och inställd på IVF-karusell i höst! 

Hoppas ni alla har haft en toppensommar! Och stort grattis till din graviditet Rosen!!

Melsson: Välkommen tillbaka! Jag har inte heller loggat in under semestern men nu är jag tillbaka också. Så taggad på att ni också ska få göra IVF nu! 😍 Ledsen att jag inte såg din fråga förrän nu, jag gissar att du har fått svar eftersom du varit på första besöket hos kliniken vid det här laget, men nu är jag som sagt tillbaka på Familjeliv igen om du har några frågor om IVF eller så Glad Nu är det ju så nära att ni ska få köra igång, hur känns det? Jag är som sagt jättepeppad för din skull, haha, men jag tycker ju också att hela processen är så spännande och ger massa nytt hopp. Det här kommer att gå, det känner jag verkligen, och nu är ni närmare ert efterlängtade barn än någonsin tidigare! Hjärta

Välkommen tillbaka Vickan <3 har tänkt på dig och hoppats ni skulle ha fått positiva besked här..Så tråkigt att ni får vänta ytterligare en månad...Tur att ni har en resa däremellan att glädjas åt, även om en månad mer känns som 1 år när man håller på med detta. Jag har också lite åldersnoja, har precis fyllt 35 och då säger ju alla att fertiliteten "dalar", men om man känner sig som 25 så kanske äggen tror att dom är det med? :P 

Supergrattis till ert fina hus, och tänk med överföring i oktober så sitter du med en liten på altanen nästa sommar <3

Ja några frågor som jag faktiskt glömde fråga läkaren och som jag hade tänkt på är: 
    Får man dricka alkohol under sprutorna (är "tyvärr" en nära vän som fyller år och som ska ha ett stort firande och då vill man ju gärna festa loss lite, vilket man aaaaldrig gör nu för tiden) 

Får man springa i slutet innan äggplock?

Får man ha sex? :P 

Vad händer om äggen är mogna lagom till en helg? Kan dom bli "övermogna" om man får vänta till måndagen om dom egentligen var redo att plockas en lördag?
  • Melsson
    @Vickan 
    Nej gud här behöver du aldrig känna dig fånig, tror att alla här inne hade känt på exakt samma vis! Ja verkligen en målbild att hålla i, ser förhoppningsvis samma för mig nästa sommar - alltså tänk drömmen att få åka på en lite sen semester i augusti med sin nykläckta lilla baby <3. Min sommar har varit bra, så skönt att få vila huvudet lite, men nu är man tillbaka och är taggad på höst igen och allt spännande som förhoppningsvis sker! Men du åker snart på semester igen? Så skönt ju!

Tack för dina svar, och dina med Mathilda. Då kanske jag iaf kan dricka några glas vin på festen utan att det är hela världen, man vill ju verkligen inte råka "förstöra" nu när man väntat så länge på detta! 

Angående träning osv så får jag kanske tänka om då? Jag är ju med hästtjej så ingen ridning då Matilda? Och sen är jag med i ligaspel i padel men det kanske jag inte heller kan göra då? :O Tur jag frågade er om detta känner jag, biverkningarna låter ju INTE roliga, och det är ju trotts allt bara 2 v typ så då kan man väl ta en paus även om det är tråkigt.....Men ja superskumt att dom inte nämnde något om detta? 

OKI så en liten sexpaus alltså haha, ja han får roa sig själv eller så får man hjälpa till om man känner sig på bra humör då haha!

Okej vad bra, har nämligen på en fredag 11 sprutdagar och på måndagen 14 dagar, så blev lite nojig...:P Gud känner nu att jag frågade verkligen ingenting när vi var på kliniken, man sitter ju bara och säger ja till allting haha. 

@Mathilda Okej jag förstår, gud vad segt, såklart man förstår att "nya" får gå först men när man välgjort en sprutomgång och det inte gick vill man ju sätta igång DIREKT när man väl är inne i bubblan. 

Men sååå kul att du är igång igen, heja dig!!! När har du första ultraljudet nu? :D Så spännande att följa! 

Okej då fick jag en hög dos alltså, men kanske är för att jag har lågt AMH? kommer inte ihåg siffran exakt men vet att den var låg - dock hade jag bra med ägg när man kollar UL så jaa, vet inte riktigt... 

Noelani Jaa förstår dig helt, håller alla tummarna nu då för att du ska kunna bli tvåbarnsmamma på en gång <3

Det här med återhämtning och ET, ET det är själva när embryot kommer in i en? Det är vanligtvis efter cirka 5 dagar om allt ser bra ut va? Vet att han berättade men har glömt allt haha

Malin STORT GRATTIS VILKA UNDERBARA NYHETER

• Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-08-23 10:06:06 följande:

Ja kör på med några glas vin. Det var som dom sambo IVF-podden att även om de inte rekommenderade alkohol så hade man sett positiv effekt av de som tog ett par glas, tolkades som att de möjligen slappnade av mer med dess hjälp. 😊

Nej det fick jag hårda restriktioner om 😅, ingen ridning! Jag rider nu några dagar in i denna stimuleringen innan de hunnit växa så mkt, men sen är det stopp för resten av perioden. De sa även stopp för upp till två veckor efter äggplock - tar tid för äggblåsorna att dra sig tillbaka och vätska ur, tills dess är äggstockarna fortsatt tunga. Sist blev jag överstimulerad, för se denna gången om man får vänta de två veckorna efter eller om det är återställt efter kanske 1,5 vecka. Men väntar hellre de veckorna än riskerar att förlora en eller två äggstockar.. Vi får vara rädda om oss och vår framtid ❤️ Ja jätteskumt! 

Jo men lite så är det, frågorna dyker upp hemmavid istället! 

Första ultraljudet är på fredag morgon 😊 

Misstänkte att ditt AMH var lägre, dosen styrs utav det 😊. Mitt AMH är 1,96, så inom ok, nästan bra. Din dos är åt det högre hållet, men flera med riktigt lågt AMH har desto högre doser 🙂. 

Ok då ska jag unna mig lite vin på festen med gott samvete!! Ja är ju så tudelat när man är i denna process - man vill ju inte uppoffra allt om det inte går vägen..Sen tror inte jag heller att nåt glas vin här och där skadar, så länge det inte går till absurdum! 

Aj då, då får jag tänka om, som "tur" är fick pållen ridförbud 3 v igår efter kiropraktors order så passade ju rätt bra ändå nu mitt i allt :P Ja man får verkligen vara försiktig om sig, man skulle ju aldrig förlåta sig själv om något sådant hände...

UL imorgon alltså, så spännande :D Så äggplock blir eventuellt nästa v då? Hur går det med sprutorna, känns allt OK? 

Ja tror läkaren sa att han var en av dom som förespråkade att få ut lite mer ägg, och ha lite högre dos än lägre, men hoppas verkligen att man inte blir överstimulerad det verkar inte vara kul....
    Vickan31 skrev 2023-08-21 14:22:51 följande:
    Noelani skrev 2023-08-24 09:48:33 följande:
    Nästan på dagen 10 år sedan vi började försöka.. Kan inte tro det är sant 😱

Såklart väldigt tidigt men det är det första positiva vi någonsin fått... 🙏❤️

Melsson: Tack för att du säger så, jag är så glad att få mötas av den här förståelsen och omtanken Hjärta Åååh det låter så himla fint, jag hoppas verkligen att vi får nå den drömmen nästa sommar! 😍 Glad att höra att du haft en fin sommar, och visst är man taggad på allt som händer både en själv och resten av oss i den här gruppen i höst! När är det du har BIM? Har ni försökt den här månaden som vanligt eller? Glad Vad bra att vi kunde svara på dina frågor, och precis som du säger är det konstigt att de inte sa något om träning när det verkar vara stora risker med det just när äggstockarna är förstorade pga stimuleringen. Men jag är övertygad om att allt kommer att bli bra och det ska bli så spännande att följa din IVF (om ni inte plussar nu innan såklart) 🥰

Ja man blir så taggad på denna höst, känns som att det händer SÅ mycket för alla i gruppen nu, graviditeter och IVF om vartannat, är så spännande att följa alla nu <3 

Jag har BIM på söndag eller måndag så nu börjar nedräkningen, kom på att jag inte hämtat medicinen än så det måste jag ju göra asap om mensen kommer tidigare! Vi körde på som vanligt men tror inte direkt oddsen är höga att det ska ta sig efter all denna tid haha!

Vet du efter hur lång tid efter äggplock man vanligtvis gör insättning? Vet att han sa nåt om 3-5 dagar men alltså är som min hjärna inte tog in någonting haha :P Ja så länge man får något ägg som klarar sig och inte blir överstimulerad...Man är ju lite nojig över äggkvalitet osv nu..
    Noelani skrev 2023-08-24 09:48:33 följande:
    Nästan på dagen 10 år sedan vi började försöka.. Kan inte tro det är sant 😱

Såklart väldigt tidigt men det är det första positiva vi någonsin fått... 🙏❤️

ÅHHHH stort grattis till er <3, wow vilken känsla!!!
  • Melsson
    Gissa vem som fick mens 4-5 dagar för tidigt igår och ska börja med sprutorna redan idag!!!!!!!!!!!!!!!

@MalinJ håller med myran, försök att inte testa så mycket även om det kanske är lättare sagt än gjort - tänker att du kanske stressar upp dig i onödan <3 
  • Melsson
    Noelani skrev 2023-08-25 10:52:43 följande:
    Woho!! Lycka till!! ❤️❤️
    Tack <3 så nervös nu bara att man ska ha dåliga ägg, men ska försöka vara positiv <3
  • Melsson
    Noelani skrev 2023-08-25 14:33:04 följande:
    Det kan verkligen skifta från gång till gång och beroende på medicin så försök tänka att första gången är en testomgång för att hitta rätt nivåer på allt. Jag vet, skitsvårt men det är ett bra utgångsläge... 

Sen kom ihåg att 75% lyckas på första 3 försöken..  flertalet mer på omgång 4,5  osv och ca 20% på naturlig väg mellan cyklar.. i slutänden nästan alla!!! 
    Tack för dina lugnande ord, ska försöka att tänka så! Men man vill ju så väldigt gärna att det ska gå med bara en gång, men det är ju lite önsketänkande. 
    Mathilda88 skrev 2023-08-25 19:51:16 följande:
    Stort grattis!!! 🥳🥳🥳  Du då är vi två med tanke på hur dåliga mina var sist? Men detta är din första gång? Då ska du inte behöva oroa dig för det isåfall som utgångspunkt iallafall! Heja oss! ❤️

Själv var jag på första VULet. 5 äggblåsor (6 st förra omgångens första VUL så nästan samma trots Menopur istället för Gonal-F!), dilemmat var bara att där var en ledande blåsa på hela 16 mm redan! Nästa var på 14 mm och de andra tre på 12-13 mm. Sen flertalet små under 10 mm. Läkaren sa det att dom vill inte se en ledande blåsa utan mer jämnstora. Så har fått ngt förhöjd dos från 187,5 IE till 200 och nytt VUL på måndag för uppföljning. Så får vi se om de andra kommit ikapp och den stora kanske lugnat sig 🙏. 
    Tack <3 Men nu har jag en ny rädsla och det är att jag ska bli överstimulerad för att jag har en så hög dos? Jag började ju med sprutorna i fredags och ska på UL först nu på fredag, är det "normalt"? Känns så långt emellan så jag har börjat få lite ångest över det, men dom borde väl ha koll? 

Åh vad tråkigt med en ledande, hoppas att den chillar lite och att dom andra växer på sig...Ska Menopur vara "starkare" eller varför bytte ni till den? Trodde dom att några av dom små under 10 skulle kunna växa på sig? Mår du bra i övrigt? <3 Håller tummarna att det ser bra ut idag!!

• Melsson

@MalinJ Håller alla tummar att graviditeten fortskrider <3 

@Mathilda88 Tack känns lite lugnare, blev lite uppjagad men nu har man landat lite och litar på läkarna :) Skönt att höra med VUL också - att man ska jaga upp sig så i onödan haha. Jag har heller inte märkt några biverkningar etc, men är ju bara på dag 6...Kanske att det känns lite i äggstockarna som det kan göra vid en vanlig ägglossning men inget mer än så, sen är det såklart obehagligt med sprutorna tycker jag - en annan är ju inte sjuksköterska om man säger så haha! Hur noga är det egentligen med rengöring etc? Igår behövde jag ta sprutan utan att rengöra först på magen (hade glömt det och vi var borta), men tänker diabetiker tar väl spruta hela tiden? 

Okej vad spännande med byte av medicin - känns skönt för en annan också att höra att det finns alternativ om äggkvaliteten skulle visa sig vara sämre! Så himla bra att du känner dig bättre denna omgång, bara det är en vinst i sig ju! Och SÅ spännande med äggplock!!!! Tänk om det är 12 ägg nu med superkvalitet <3 

@Noelani Hur mår du? <3 Har ni varit hos BM på inskrivning än?
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-08-30 14:16:21 följande:

Va skönt 🙏❤️ Det gör stor skillnad när man kan lita på läkarna, den jobbiga processen blir lite mindre tärande då 🙏. 

Så skönt, nej många känner inget första veckan tacksamt nog 😊, ibland inget förrän sista dagarna heller, om ens det. 

Nej dessa små nålarna går det oftast bara bra att ta utan att sprita/rengöra. Jag föredrar att göra det men många gör det inte och har inga problem 😊. 

Tack så mycket ❤️. Det kommer vara fler ägg på fredag sett till min historik, hoppas bara att det håller sig under 15 ägg så det inte blir ngn överstimulering så är jag glad 🙏. Så får vi se hur allt ser ut denna gång ❤️

Ja man får försöka att verkligen ha tilltro till dom! 

Nej jag känner mig väldigt förskonad, bara lite molvärk i äggstockarna typ men inget värre än så, var rädd jag skulle bli ett monster i humöret också men det har jag inte heller blivit så det är skönt! 

Men gud, är det IDAG fredag du plockar ägg? Tiden går sååååå fort.. Hur gick det???? <3 berätta allt!!Håller tummarna för dig <3
    Noelani skrev 2023-08-30 12:47:36 följande:
    Känner inte så mkt ännu mer en små korta molvärk/kramp då o då... Nej har inte varit på inskrivning ännu. Håller på boka tid :) 
    Åhh så spännande, längtar sååå tills man själv får gå på en inskrivning <3

• Melsson

Men wow Matilda fem stycken som är befruktade det är väl jättebra???❤️❤️ 

håller tummarna stenhårt inför onsdag! Vi har vårt äggplock den dagen så låt oss hoppas att det är en turdag🥰

• Melsson

Btw? till er i tråden som gjort IVF, ni är ju ett gäng🥰. Hade ni också extrema äggviteflytningar? brukar ha en del vid vanlig cykel men nu är dom helt extrema? Men tar ju spruta för att äggen inte ska lossna så är väl kanske bara hormonerna som gör det? 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet