• Melsson

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Mathilda88 skrev 2023-09-05 21:57:44 följande:
    Ja 8 stycken 🥰 Får se hur många som återstår imorgon! 😱  Tack! ❤️ 
    Åh så spännande!! Stort lycka till!! Ja vi hoppas det!
    Melsson skrev 2023-09-03 23:12:07 följande:

Btw? till er i tråden som gjort IVF, ni är ju ett gäng🥰. Hade ni också extrema äggviteflytningar? brukar ha en del vid vanlig cykel men nu är dom helt extrema? Men tar ju spruta för att äggen inte ska lossna så är väl kanske bara hormonerna som gör det? 

Jo jisses, stora mängder 😅 Bägge gångerna! Japp, de stannar kvar så det är lugnt! Bara hormonerna som spelar en spratt och ger det?

Myran 1234: Stort tack! Ja förhoppningsvis om någon av dom har överlevt så blir det återföring imorgon eftermiddag? ❤️

8 stycken till och med, jag som var för snabb! Håller alla tummar att det gick bra och att du kunde göra en återföring i onsdags?❤️

okej vad bra att fler har varit med om samma! Jag har gjort mitt äggplock nu och allt gick bra, men nu börjar ju som för dig den ?långa? väntan för att se om dom klarar sig och delar sig som dom ska! 

@Myran vad gulligt av dig att kika in här och se hur det går för oss! Hoppas att allt går bra för dig?❤️

• Melsson

@Mathilda var inne och läste i en annan tråd och såg vad som hänt. Vill bara ge dig en stor KRAM och berätta vilken jäkla kämpe du är! Och så fint stöd du är mot alla i denna tråden när vi frågar om råd etc❤️ 

Jag hoppas att ni kommer fram till en bra plan med landstinget nu, jag hoppas verkligen att dom tar din oro kring din partners spermier på allvar, försök stå på er även om det är jättesvårt❤️ 

• Melsson

@Mathilda Ja förstår det, och även om det känns piss så vet jag att du kommer resa dig upp och skrapa av dig "sanden". När skulle dom höra av sig? Jag hoppas verkligen att dom "skärper" till sig när det är sista försöket. Tycker det är helt sjukt att man ska få bättre vård om man betalar för det faktiskt.... Vill ni köra igång rätt så snabbt med nästa omgång eller landa i det hela lite? 

Är ju skönt att veta för oss alla att danmark finns @Noelani, ni verkar ju fått så fint bemötande där! Hur mår du nu? <3

• Melsson

@Noelani Åh segt med illamåendet, men hoppas du får behålla maten iaf?<3 Kommer ni göra tidigt UL? 

@Vickan31 Välkommen tillbaka! hoppas du hade en riktigt fin semester och fyllde på d-vitamindepåerna :) Och tänk mensens första dag torsdag, då kanske du gör en återföring redan innan september är slut???? Eller när brukar du ha ÄL! Så himla spännande!!! 

För mig har allt gått OK, tyckte sprutorna var okej mest att det kändes obehagligt! Jag plockade ägg förra veckan och det var 16 äggblåsor med totalt 15 ägg. 12 ägg blev befruktade och igår på dag 5 fick jag tillbaka en liten rackare! Det var igår 8 st som fortfarande levde men som det gick väldigt trögt för, så vi fick inga besked igår om det skulle bli något till frysen eller ej så det känns lite segt.., men dom skulle kolla om dom utvecklat sig ordentligt tills idag, men vi får vänta på brev hem sen innan vi får ett svar! 

• Melsson

@Vickan Åh vad skönt att höra! Skulle ju vara så typiskt om du får ägglossning tidigare än vanligt...Brukar du ha ÄL runt dag 14? För dag 14 blir väl måndagen om inte jag räknat fel? Håller alla tummar och tår för att ägglossningen kommer först på tisdagen, lite tur måste ni ju ha nu <3 Ja 2-3 oktober är ju jättenära ju! Kom mensen idag som du ville? 

Ja känns så skönt att det ändå gick smidigt, nu hoppas man ju så bara att det lilla fröet vill stanna kvar. Jag har dock sån sinnessjuk stress och press på jobbet denna v så man blir rädd att det ska påverka :( Jag funderar nästan på att ringa och fråga - men samtidigt är det skönare att oroa sig än att få ett definitivt besked, då kan man leva lite på hoppet :P 

@Mirabilis, säger som Vickan, riktigt tråkigt att höra att det inte gick vägen för er, senast vi hörde var du ju gravid så blir så ledsen för er skull. Men denna gång måste det ju gå vägen! Då ruvar vi samtidigt <3

@Mathilda Måste ändå kännas skönt att dom byter taktik nu? Att det kanske är nu det går vägen? Verkar ju iaf som dom förstått att dom måste göra något annorlunda. Skönt att kunna få tillbaka två st på dag 2 iaf, dina ägg kanske inte trivs i labmiljö? 

Förstår att det känns piss, men skönt att höra att det blir bättre <3 Ni har ändå ett försök kvar så försök fokusera på det och den nya planen. Men är ju skönt att veta att det finns privat hjälp med, lite som Noelani skrev förut att det känns som att dom privat är lite mer redo att testa lite outside the box. Men är ju helt sjukt att det ska vara en pengafråga om man ev ska kunna få barn eller ej? Tycker det är helt sinnessjukt.... 
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-09-15 15:20:32 följande:

Alltså idag blev jag väldigt överraskad. Jag fick ett himla bra tips om att be att få ut labbets journal över äggens utveckling etc. Fick ett svar med en tydlig, kort o koncist och fin sammanfattning från Labbets chef - men den stämmer inte överens med vad jag har fått till mig innan på flertalet punkter! Helt snurrigt här nu.

Vad jag fått till mig: 
    IVF1 - 17 ägg, 4 befruktade, granulerade som dog under dag 3. De ringde och meddelade på dag 4. 
    IVF2 - 15 ägg, 8 befruktade, 3 av dom utvecklades till dag 2 (alltså dog 5 redan dag 1), till dag 3 var de enbart 6 celler, 1 av dessa lever vidare till dag 5 på fortsatt enbart 6 celler. Oklart när de andra två dör. Mkt fragmentering.

Labbchefens sammanfattning:
    IVF1 - 4 befruktade, fragmentering grad 3 och helt avstannad celldelning dag 2. 
    IVF2 - 7 befruktade, fragmentering grad 3, 6 embryon avstannar i celldelning dag 3 och 1 embryo utvecklas till en cellfattig blastocyst på dag 5 (4BC). 

Alltså det är i mina öron en väldigt stor skillnad! Vart tog den 8e befruktade vägen omg.2? Hur kommer det sig att läkaren uppger att 3 embryon utvecklats när det var 6 stycken? Den sista räknas ju t.o.m. som en dålig blasto! Ett 6-celligt embryo kan väl knappast klassas som en 4BC??
    Skrev tillbaka och tackade samt bad om att få journalen utskriven och hemskickad. Hoppas verkligen att det blir så. Känns att det finns luckor!

Och med en ändå så pass stor skillnad mellan gångerna så känner jag just nu att jag kommer fortsätta med mina tillskott och hoppas det kan hjälpa iallafall ett ynka ägg till att orka hela vägen i mål ❤️

Men vilken jätteskillnad omgång 1 mot omgång 2? På målsmöret känns det ju som? 

Men jättekonstigt att ni fått fel info? Var det läkaren som sa det till er? Hos oss så fick vi själva prata med embryologen (jag är ju dock så dålig på allt med celldelning hit och dit etc så visste inte vad jag skulle fråga). 

Hoppas detta ger er lite extra energi - och ja för guds skull fortsätt med tillskotten <3 

Från en novis...Vad betyder fragmentering grad 3 och hur många finns det?
  • Melsson

@Vickan Åhh nej vad typiskt?..Kunde du inte fått ha lite flyt med mensen bara tycker man? Men med lite tur kanske du har lite sen ägglossning? Hoppas verkligen det! Ska du börja testa på CD10? Alltså det här med helgstängt osv på klinikerna tycker jag är helt galet? dom privata verkar ju ha öppet men regionen stänger ned...Nu håller man ju tummarna också för att du ska kunna få en Ovitrell, för visst skulle du på ultraljud först? 

Tack för lugnande ord! Det är ju som du säger säkert inte någon fara med stressen. Nu börjar man ju få smått panik inför testdag? 7 dagar kvar och tycker inte jag har minsta lilla symptom, men det är väl alldeles för tidigt iofs.. bara vänta och se om det lilla fröet vill stanna, hade man vetat att man fått något till frysen hade det känts lite lättare, jag hoppas att vi får svar på det nästa vecka❤️ 

@Mathilda Okej då förstår jag! Nej inte så man komme på alla frågor man har när man får det där samtalet?Man är ju så nervös att man knappt får fram sitt eget namn. 

tack för förklaring av fragmentering❤️ Vad skönt att ni fått lite ny energi! Och ja stå på er som tusen med att få sätta in ett två-dagars, verkar ju konstigt som Noelani skriver att ni inte fick göra det denna gång?. Och @Noelani fan vad gulligt av dig att höra dig för med kliniken! Så himla fint❤️ Så tacksam för den här gruppen och att kunna få dela tankar och funderingar med er! 

• Melsson

Åh vad segt att dom inte gör det...suck..Ja håller med, varför känns det som att landstinget ligger 10 år efter i utvecklingen mot privata kliniker? Ja det är en väldig påfrestning på kroppen, jag känner mig fortfarande inte helt i fas efter äggplock för två v sen, är fortfarande trött och har som du fortfarande ont i en äggstock.. 

Jag är just nu på ruvardag 8 och börjar tappa hoppet, känner "ingenting" och googlar man runt lite verkar ju alla typ testa positivt och ha massa symptom dag 8 med en blasto...Vill bara få hem brevet nuuuuu så man vet om man har något i frysen eller om man ska ställa in sig på att börja med sprutorna igen.. 

• Melsson
    Vickan31 skrev 2023-09-19 12:06:01 följande:
    Ja ibland undrar man hur ofta de här försöken ska krocka, har ju inte fått göra någon ny återföring sedan maj trots två embryon som bara väntar i frysen, men förhoppningsvis snart då, ska inte ge upp hoppet Hjärta  Tack för att du hoppas för min skull, det stämmer att jag ska börja testa på CD10 vilket är nu på fredag och det är även då jag ska få göra ett ultraljud så det blir spännande Glad Ja det hade varit så himla bra att få Ovitrelle-sprutan då efter ultraljudet på fredag, men om inte så får vi bara hålla tummarna att ägglossningen kommer en dag sent och inte CD14 som den ofta brukar 😅

Ja alltså jag tror att jag förstår precis dina tankar inför testdagen, och jag läste det du skrev om att du är orolig för att du inte känner några symptom men som vi fått se så många gånger här på familjeliv så är det många som plussar naturligt eller med IVF utan att de märker av några tidiga symptom innan plusset! Pratade med min kompis som har två barn via IVF och hon sa att hon inte kände av några symptom innan hon plussade med någon av dem, så jag är övertygad om att hoppet lever för fullt för ditt lilla embryo där inne 🥰

Var det idag du skulle få svar om hur många det blev till frysen? Håller tummarna så hårt för ett bra resultat, och om du inte kan vänta på brevet längre så ring dem och fråga Glad

Håller med om tacksamheten för den här gruppen och att det är så fint med allt engagemang från @Noelani! Hjärta

Nu är det så SÅ nära. Håller alla tummar jag kan att ni får göra en återföring denna cykel❤️ Hoppas ägget därinne har växt som bara tusan! Kommer du få ta progestoron eller blir det en helt ostimulerad cykel? Så skönt med två st till frysen, nåt av dom två bara måste ju vara er lilla guldklimp😍 

Detta med ruvardagar tär ju på psyket helt klart, det enda jag gör är googlar ?ruvardag X blastocyst? haha. Känner mig knäpp! tack för lugnande ord! såklart alla inte känner men man hade ju hoppats att man hade nåt symptom så att man kunde få upp lite hopp iaf. Vi tänkte testa på lördag, egentligen testdag är måndag så tänker 2 dagar innan borde va ok? Har dessutom BIM idag/imorgon så har det hänt något därinne borde det visas? 

tyvärr inget brev idag heller, imorgon måste det ju bara komma? hade varit så skönt inför test om man hade en liten rackare i frysen..

• Melsson
    Vickan31 skrev 2023-09-19 12:06:01 följande:
    Ja ibland undrar man hur ofta de här försöken ska krocka, har ju inte fått göra någon ny återföring sedan maj trots två embryon som bara väntar i frysen, men förhoppningsvis snart då, ska inte ge upp hoppet Hjärta  Tack för att du hoppas för min skull, det stämmer att jag ska börja testa på CD10 vilket är nu på fredag och det är även då jag ska få göra ett ultraljud så det blir spännande Glad Ja det hade varit så himla bra att få Ovitrelle-sprutan då efter ultraljudet på fredag, men om inte så får vi bara hålla tummarna att ägglossningen kommer en dag sent och inte CD14 som den ofta brukar 😅

Ja alltså jag tror att jag förstår precis dina tankar inför testdagen, och jag läste det du skrev om att du är orolig för att du inte känner några symptom men som vi fått se så många gånger här på familjeliv så är det många som plussar naturligt eller med IVF utan att de märker av några tidiga symptom innan plusset! Pratade med min kompis som har två barn via IVF och hon sa att hon inte kände av några symptom innan hon plussade med någon av dem, så jag är övertygad om att hoppet lever för fullt för ditt lilla embryo där inne 🥰

Var det idag du skulle få svar om hur många det blev till frysen? Håller tummarna så hårt för ett bra resultat, och om du inte kan vänta på brevet längre så ring dem och fråga Glad

Håller med om tacksamheten för den här gruppen och att det är så fint med allt engagemang från @Noelani! Hjärta
    Så segt...Men nu är det så nära inom räckhåll. Nu måste det ju bara gå vägen efter allt krångel med tänker man <3 

Hoppas du kommer in här under eftermiddagen och berättar hur ultraljudet gick :D 

Ja man blir så fruktansvärt nojig när man inte känner av några symptom, men som du säger det är ju så extremt tidigt - tror snarare kanske folk som har massa symptom överdriver lite eller verkligen letar letar..Vi har fått svaret nu och vi fick 3 st till frysen, känns så himla skönt, var som en tyngd som lättade från axlarna. På fyra försök bara måste det ju gå tänker jag <3 Var så bombsäker på att inget skulle klara sig så är så otroligt lättad!
    Mathilda88 skrev 2023-09-21 18:11:03 följande:

Nej som du säger, man kan aldrig vara riktigt förberedd. Trodde ändå att jag skulle kunna hantera det bättre denna gången, initialt gjorde jag ju också det, men sen överraskade sorgen mig med att hänga i så mkt längre. Ett tag var jag frustrerad på sorgen - ville gå vidare och leva ett liv och inte bara sörja det jag inte hade, men själen behövde mer tid.. 
    Tack, ja känns så fyrkantigt inom landstinget, hur svårt kan det vara? Hoppas vi slipper gå vidare till privat och att vi lyckas nu på tredje försöket 🙏❤️. Ja förändringen inger hopp 🙏. Tillskotten har jag redan tagit i fyra månader nu så tveksam till om de kan gör så mycket mer. Men hoppas såklart. 

Ja, med ett positivt facit i handen redan så hade man kunnat andas, slappna av och invänta det, men allt är ju bara osäkert. Okej, så fint att höra att det gick för dom då trots allt ❤️❤️🙏

Ja flera gånger som man inte känner att de lyssnar på en. Förstår att de har regler och erfarenhet, men ibland känns det alldeles för stelt och begränsat när möjligheter finns. 

Tack så hemskt mycket ❤️❤️ Kommer behöva alla tummar och tår man kan till detta sista försök?

Åh fina du, jag känner mig nästan "dum" nu att vi fick flera till frysen. Hoppas så att nästa försök ska gå vägen för er..Men nu levlar dom upp och förhoppningsvis får du tillbaka ett redan dag 2 och sen några stycken till frysen. Skillnaden mellan gång 1 och gång 2 var ju verkligen markant så till gång 3 kan det väl bara gå ännu bättre <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet