• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Melsson skrev 2022-12-14 08:04:49 följande:

Vickan, förstår verkligen sorgen över mensen, den slår ju lika hårt varje månad..Jag har liksom redan ångest och är ledsen över att jag ska ha mens på julafton i år...USCH. Men en vacker dag så kommer det inte en mens...även om det känns sååå långt borta. Till och med min sambo som alltid varit positiv har typ tappat hoppet nu och börjat prata om adoption typ. Båda vi känner väl lite sisodär för IVF, men visst hade du gjort det? 

Vi får torka tårarna och tänka att vi får ju hjälp efter årsskiftet iaf <3. 

Tack för din omtanke, det känns ju bra precis som du säger att veta att hjälpen är ganska nära nu i alla fall Hjärta Fy vad jobbigt när man känner att ens sambo också börjar tappa hoppet, men jag tror att det där med hopp går i vågor för många och att ni inte hinner ge upp innan er tur kommer. Ja precis, jag gjorde en IVF med mitt ex och hade en väldigt positiv upplevelse måste jag ändå säga! Det var såklart lite krångligare än att försöka själv, eftersom det innebär ett antal besök på IVF-klinik, men jag kände mig otroligt väl omhändertagen och hade ett stort hopp i att vara i experternas händer än att fortsätta försöka själv efter så lång tid. Du får jättegärna ställa fler frågor om IVF om det dyker upp några Glad Nu hoppas jag såååå mycket att tant röd lämnar dig ifred på julafton och att du istället får ditt efterlängtade plus Hjärta Hur mår du nu? 
  • Vickan31
    AllGoodNamesRGone skrev 2022-12-15 22:58:07 följande:

Jag har precis haft ägglossning i förrgår och inatt vakna jag med feber och tog ett positivt covid test så nu lär ju chanserna för en graviditet denna månad vara lika med noll, då kroppen kommer fokusera på att läka ut coviden istället för en befruktning. Klarat mig under hela pandemin så snacka om dålig timing precis efter ägglossningen. Har haft 40 graders feber hela dagen 🥵

Hur ligger ni till i era cyklar?

Hej, vad roligt med en uppdatering från dig, men otroligt tråkigt att du fått covid! Jag har dock hört och läst om personer som sagt precis tvärtom, att det var när de blev sjuka och att immunförsvaret var nere som de äntligen plussade för att immunförsvaret annars förhindrade en graviditet på något sätt. Jag är inte så väl insatt, men jag tror absolut inte att hoppet är ute för er del om ni ändå lyckades få till ett försök innan febern tog över (för när man är så där sjuk finns ju inte så mycket ork eller intresse för att mysa). Hoppas att du mår bättre nu Hjärta Själv väntar jag på min ägglossning som är beräknad på söndag, och i bakhuvudet finns ju att om det inte blivit något plus innan februari så får vi i alla fall träffa en läkare och gå igenom våra provsvar från fertilitetsutredningen då. När har du BIM? 
  • MalinJ

VICKAN31: Jag hoppas verkligen att vi får oss ett julmirakel ❤️

Ang tempningen, ja men precis. Det kan vi absolut göra, jag kanske dimper in med det redan under ägglossningen men vi får se.
    Min temp ahönk igår för att idag stiga igen.

Jag har börjat känna av äl också nu, herregud så ont jag haft. Hoppas på att det är ett bra ägg som blir av nu. Hahaha

Ang D-vitamin så ska jag ta en tablett dagligen av det jag köpt, är ett tillskott så tänker att jag kommer käka det tills längre framåt iaf. Sen får man se.
    är ju ett tillskott som är bra och ta både innan och efter och under graviditet om jag fattat det rätt. Q10 är jag mer ny på men det ska kunna tas också hela tiden.

Ja det där med gravidbesked är så jobbigt just nu. Tänker tillbaka på min sista hemska omgång med 3 ultraljud innan dom ens beslutade för att det inte var något som växte i fostersäcken. Andra ultraljudet hade nämligen säcken vuxit på sig från gången innan. 

Men ja; vi får försöka tänka framåt och hoppas att vi snart är där med ❤️

• Emerald6
    Fick ett mycket värdefullt tips från en barnmorska som sa att man ska ta bidrottninggelekapslar/royal bee jelly. "Säg inte det till någon, uatn du får det här tipset under bordet". Den ska vara en riktig fertilitetsboost, står mycket gott om det på nätet och herregud, vad den funkade! 

Jag och min sambo har försökt i över 1 år. Tog den i ett par veckor och vips! Nu är jag i vecka 8.

Lycka till allihopa! 
  • Melsson
    @MalinJ Jag känner precis som dig nu, typ ALLA mina kompisar är gravida eller har småbarn...Jag har verkligen ingen kompis alls som inte är gravid eller har barn så man känner sig så himla ensam.....

Det känns som alla andra är på en fest som jag inte är bjuden på....

Vad skönt att du snart har ÄL iaf, då brukar man ju få upp hoppet rejält ändå <3

Jag är på CD27 idag och tog ett test imorse (brukar aldrig ta gravtest för blir så besviken men körde ju med sån progestoronkräm denna cykel och den kan skjuta upp mensen och det vill man ju inte, så ville sluta smörja med den).. 

Såååå blir ytterligare en jul man sitter där och inte är gravid........ 

@Vickan31 Hur lång tid tog det för er innan ni fick sätta igång med er IVF? Vi är kallade nu till landstinget strax efter nyår...Men man vet ju inte hur dom tänker :P Hur känner din sambo kring IVF osv? Har du varit öppen om dina tidigare IVF:er osv? 

@AllgoodnamesRgone Åhh stackare, men du kanske blir frisk till jul iaf <3, och som Vickan säger, det kan ju ha tagit sig ändå!!

Emerald6 Har läst om det....Kanske ska testa, känns som jag testar allt haha. Men det kan väl inte skada tänker jag :P Och du, grattis till graviditeten:)
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-20 07:41:55 följande:
    @MalinJ Jag känner precis som dig nu, typ ALLA mina kompisar är gravida eller har småbarn...Jag har verkligen ingen kompis alls som inte är gravid eller har barn så man känner sig så himla ensam.....

Det känns som alla andra är på en fest som jag inte är bjuden på....

Vad skönt att du snart har ÄL iaf, då brukar man ju få upp hoppet rejält ändå <3

Jag är på CD27 idag och tog ett test imorse (brukar aldrig ta gravtest för blir så besviken men körde ju med sån progestoronkräm denna cykel och den kan skjuta upp mensen och det vill man ju inte, så ville sluta smörja med den).. 

Såååå blir ytterligare en jul man sitter där och inte är gravid........ 

@Vickan31 Hur lång tid tog det för er innan ni fick sätta igång med er IVF? Vi är kallade nu till landstinget strax efter nyår...Men man vet ju inte hur dom tänker :P Hur känner din sambo kring IVF osv? Har du varit öppen om dina tidigare IVF:er osv? 

@AllgoodnamesRgone Åhh stackare, men du kanske blir frisk till jul iaf <3, och som Vickan säger, det kan ju ha tagit sig ändå!!

Emerald6 Har läst om det....Kanske ska testa, känns som jag testar allt haha. Men det kan väl inte skada tänker jag :P Och du, grattis till graviditeten:)

Ja visst är det jobbigt? Alla utom en själv lyckas bli gravid/behålla en graviditet. Det är hemskt och man vill bara gå och begrava sig. 

Ibland undrar jag om jag verkligen kommer lyckas :( 

Yes! Nu är det igång, min monitor sa hög idag så nu ökar östrogenet i kroppen så det är max 5 dagar till ägglossning nu. Så nervöst alltså!

Ååh nej, men.. Känner du att mensen är påväg? 
    Jag håller tummarna för dig ❤️

• Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-20 08:44:02 följande:

Ja visst är det jobbigt? Alla utom en själv lyckas bli gravid/behålla en graviditet. Det är hemskt och man vill bara gå och begrava sig. 

Ibland undrar jag om jag verkligen kommer lyckas :( 

Yes! Nu är det igång, min monitor sa hög idag så nu ökar östrogenet i kroppen så det är max 5 dagar till ägglossning nu. Så nervöst alltså!

Ååh nej, men.. Känner du att mensen är påväg? 
    Jag håller tummarna för dig ❤️

Ja det är såå jobbigt...Jag börjar också få såna jobbiga tankar att "tänk om det aldrig händer"...Man vill ju inte bli det där barnlösa paret....Men man får hålla hoppet uppe <3 Du vet ju iaf att du kan bli gravid så det måste kännas skönt ändå!

ÅÅHH najs, bara börja mysa på nu då :D Ska tusan kanske köpa en sån där till mig själv i julklapp hihi, ser ju jättesmart ut!
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-20 09:08:22 följande:
    Ja det är såå jobbigt...Jag börjar också få såna jobbiga tankar att "tänk om det aldrig händer"...Man vill ju inte bli det där barnlösa paret....Men man får hålla hoppet uppe <3 Du vet ju iaf att du kan bli gravid så det måste kännas skönt ändå!

ÅÅHH najs, bara börja mysa på nu då :D Ska tusan kanske köpa en sån där till mig själv i julklapp hihi, ser ju jättesmart ut!

Eller hur, det är inte kul. Ja visst är det bra och veta att jag kan bli gravid men jag verkar inte kunna behålla dom istället och det är nästan jobbigare. Att bli gravid och förlora det varje gång 😭

Haha ja men köp! Lätt värt pengarna och som du ser, den är skitsmart. Och man lägger in mens och sex själv och den räknar ut ägglossning hög som maximal osv. Allt skrivs in liksom. 

• Melsson
    MalinJ skrev 2022-12-20 09:18:46 följande:

Eller hur, det är inte kul. Ja visst är det bra och veta att jag kan bli gravid men jag verkar inte kunna behålla dom istället och det är nästan jobbigare. Att bli gravid och förlora det varje gång 😭

Haha ja men köp! Lätt värt pengarna och som du ser, den är skitsmart. Och man lägger in mens och sex själv och den räknar ut ägglossning hög som maximal osv. Allt skrivs in liksom. 

Jag tycker verkligen att du ska beställa hem progestoron eller be att få det utskrivet..Tror det går att testa progestoron med, visst har du gjort det @Vickan31

Åhh ska sätta mig och googla om det :D 
  • MalinJ
    Melsson skrev 2022-12-20 09:38:31 följande:
    Jag tycker verkligen att du ska beställa hem progestoron eller be att få det utskrivet..Tror det går att testa progestoron med, visst har du gjort det @Vickan31

Åhh ska sätta mig och googla om det :D 

Men kan inte krämen ställa till med andra saker eller var det den andra krämen? Vet att det finns två och köpa, men inte läst så mycket om dom. 

Jag har börjat ta Q10 som ska hjälpa och boosta äggen också, får se om det kan hjälpa. Dock har jag precis börjat ta det så tror inte det kommer hjälpa denna gången men man kan väl alltid hoppas 🙈 sover bättre sen jag började ta dom iaf. 

Q10 förbättrar även mannens fertilitet men min sambo tar inte det så det är bara jag. 

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet