papaja10 skrev 2023-01-05 21:25:52 följande:
Hej!
Är 28 år och har nu under 4 månader försökt bli gravid. Naiv som jag är trodde jag det skulle gå direkt. Har under denna period lärt mig otroligt mycket om min kropp och har aldrig googlat så mycket/läst familjelivstrådar etc, förrän nu.
Ser att många av er många använder temp. Är nyfiken på detta. tar ni tempen varje morgon och skriver in resultatet på en hemsida? Var hittar man den? Finns det olika osv?
Jag har beräknad mens om 7 dagar och håller tummarna att det ska gå vägen.
Ska bli kul att följa denna tråd och följa era resor samt lära mig saker från er!
Välkommen till gruppen! De flesta av oss här har försökt så länge som ett år eller mer, så det kan hända att vi har olika erfarenheter och resor som du kanske inte känner igen dig i, men om du vill hänga med oss och ställa frågor kan vi såklart försöka svara så gott vi kan :)
Som Melsson skrev är ju 4 månader ingenting onormalt alls, det är väl bara 20-någonting-procents chans per menscykel att ägget ska befruktat och fästa, och frågar man vården så har man rätt till att få hjälp och göra en fertilitetsutredning först efter ett års aktiva försök (aktiva menas väl slarvigt uttryckt att ha sex nära ägglossningen) och de har valt den tiden eftersom det räknas som normalt att försöka upp till ett års tid. Så jag tycker inte att du ska oroa dig efter 4 månaders försök, men jag förstår såklart om huvudet och hjärtat säger annat :)
Angående att ta tempen så rekommenderas att göra det samma tid varje morgon med en termometer som visar två decimaler. Det finns många appar där man kan lägga in tempen och andra symptom för att analysera att man har ägglossning, tex Flo, Premom och Fertility Friend. Dessa tre vet jag har gratisversioner, eller att man kan välja att betala för premium version med fler features.
Jag kan presentera mig själv lite mer en annan gång, men just nu har jag mens på gång för femhundrafyrtiosjunde gången så jag ska köpa några kilo choklad och deppa. Den här resan är inte så rolig som jag kanske först hade trott när jag började försöka bli gravid för typ tre år sedan, så man får vara beredd på att den här gruppen (nu kan jag ju bara tala för mig själv) kan innebära en hel del sorg och jobbiga, tunga inlägg. Men här finns också otroligt mycket pepp och fint stöd när man behöver igenkänning från andra som också har försökt länge <3