• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Melsson

Men wow Matilda fem stycken som är befruktade det är väl jättebra???❤️❤️ 

håller tummarna stenhårt inför onsdag! Vi har vårt äggplock den dagen så låt oss hoppas att det är en turdag🥰

• Melsson

Btw? till er i tråden som gjort IVF, ni är ju ett gäng🥰. Hade ni också extrema äggviteflytningar? brukar ha en del vid vanlig cykel men nu är dom helt extrema? Men tar ju spruta för att äggen inte ska lossna så är väl kanske bara hormonerna som gör det? 

• Myran1234

Hej tjejer! ☺️
    Jag är inne och smygläser här ibland. Vet vad ni alla går igenom och hoppas så för er. ❤️ Ingen borde behöv vara med om en sådan här kamp. 😔

Mathilda: Vilket fantastiskt resultat med 8 befruktade! jag håller alla mina tummar och tår att du för en superduperbra tillbaka om några få dagar. 🙏

Melsson: Jag minns inte faktiskt om jag hade äggviteflytningar men jag hade enormt mycket ägglossningskänningar och var så nojig att något ägg skulle hinna lossna. Alla var kvar vid äggplocksdagen och jag fick höra att det är extremt ovanligt att de lossnar innan eftersom man tar sprutan som ska undvika ägglossning (Jag tog Fyremadel). Så oroa dig inte över det. Snart äggplock för dig! Så spännande 😀

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-03 17:21:37 följande:

Men wow Matilda fem stycken som är befruktade det är väl jättebra???❤️❤️ 

håller tummarna stenhårt inför onsdag! Vi har vårt äggplock den dagen så låt oss hoppas att det är en turdag🥰

Ja 8 stycken 🥰 Får se hur många som återstår imorgon! 😱  Tack! ❤️ 
    Åh så spännande!! Stort lycka till!! Ja vi hoppas det!
    Melsson skrev 2023-09-03 23:12:07 följande:

Btw? till er i tråden som gjort IVF, ni är ju ett gäng🥰. Hade ni också extrema äggviteflytningar? brukar ha en del vid vanlig cykel men nu är dom helt extrema? Men tar ju spruta för att äggen inte ska lossna så är väl kanske bara hormonerna som gör det? 

Jo jisses, stora mängder 😅 Bägge gångerna! Japp, de stannar kvar så det är lugnt! Bara hormonerna som spelar en spratt och ger det?

Myran 1234: Stort tack! Ja förhoppningsvis om någon av dom har överlevt så blir det återföring imorgon eftermiddag? ❤️
  • Melsson
    Mathilda88 skrev 2023-09-05 21:57:44 följande:
    Ja 8 stycken 🥰 Får se hur många som återstår imorgon! 😱  Tack! ❤️ 
    Åh så spännande!! Stort lycka till!! Ja vi hoppas det!
    Melsson skrev 2023-09-03 23:12:07 följande:

Jo jisses, stora mängder 😅 Bägge gångerna! Japp, de stannar kvar så det är lugnt! Bara hormonerna som spelar en spratt och ger det?

Myran 1234: Stort tack! Ja förhoppningsvis om någon av dom har överlevt så blir det återföring imorgon eftermiddag? ❤️

8 stycken till och med, jag som var för snabb! Håller alla tummar att det gick bra och att du kunde göra en återföring i onsdags?❤️

okej vad bra att fler har varit med om samma! Jag har gjort mitt äggplock nu och allt gick bra, men nu börjar ju som för dig den ?långa? väntan för att se om dom klarar sig och delar sig som dom ska! 

@Myran vad gulligt av dig att kika in här och se hur det går för oss! Hoppas att allt går bra för dig?❤️

• Melsson

@Mathilda var inne och läste i en annan tråd och såg vad som hänt. Vill bara ge dig en stor KRAM och berätta vilken jäkla kämpe du är! Och så fint stöd du är mot alla i denna tråden när vi frågar om råd etc❤️ 

Jag hoppas att ni kommer fram till en bra plan med landstinget nu, jag hoppas verkligen att dom tar din oro kring din partners spermier på allvar, försök stå på er även om det är jättesvårt❤️ 

• Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-07 21:26:06 följande:

@Mathilda var inne och läste i en annan tråd och såg vad som hänt. Vill bara ge dig en stor KRAM och berätta vilken jäkla kämpe du är! Och så fint stöd du är mot alla i denna tråden när vi frågar om råd etc❤️ 

Jag hoppas att ni kommer fram till en bra plan med landstinget nu, jag hoppas verkligen att dom tar din oro kring din partners spermier på allvar, försök stå på er även om det är jättesvårt❤️ 

Stort stort tack finaste du ❤️😭💔❤️💔❤️💔. Man känner sig verkligen allt annat än stark just nu, men tack för orden, det värmer och tröstar.

Vi ska verkligen försöka, såg att det t.o.m. var RMC Malmö själva som 2016 publicerade en artikel om vikten av att djupanalysera spermier efter att ha utfört en forskningsstudie med just DFI under en tid med goda resultat. Så ett litet hopp finns det iallafall, men som man även förstått via IVF-podden så gör man så lite som möjligt om det inte med säkerhet kan leda till fler barn. Vilket kan vara en väldigt frustrerande inställning när man själv kan se potentialen men kanske inte dom pga ej vetenskapligt vedertaget i landet än om än i andra länder och deras forskning. Vi får helt enkelt se ❤️

• Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-07 23:25:24 följande:

Stort stort tack finaste du ❤️😭💔❤️💔❤️💔. Man känner sig verkligen allt annat än stark just nu, men tack för orden, det värmer och tröstar.

Vi ska verkligen försöka, såg att det t.o.m. var RMC Malmö själva som 2016 publicerade en artikel om vikten av att djupanalysera spermier efter att ha utfört en forskningsstudie med just DFI under en tid med goda resultat. Så ett litet hopp finns det iallafall, men som man även förstått via IVF-podden så gör man så lite som möjligt om det inte med säkerhet kan leda till fler barn. Vilket kan vara en väldigt frustrerande inställning när man själv kan se potentialen men kanske inte dom pga ej vetenskapligt vedertaget i landet än om än i andra länder och deras forskning. Vi får helt enkelt se ❤️

Tyvärr är det nog mkt så inom det offentliga och jag förstår såklart ni vill lyckas på era landstingfinansierade försök ❤️ Om inte RMC vill göra testet så kolla med tex kliniken i Lund  eller åk över till Köpenhamn och en privatklinik där. I DK är man mkt mer liberala och IVF är så vanligt där att man använder oftast de nyaste teknikerna snabbt. 

Om du vill kan jag fråga min klinik om det gör testet, säg bara till 🙏
  • Mathilda88
    Noelani skrev 2023-09-08 07:03:53 följande:
    Tyvärr är det nog mkt så inom det offentliga och jag förstår såklart ni vill lyckas på era landstingfinansierade försök ❤️ Om inte RMC vill göra testet så kolla med tex kliniken i Lund  eller åk över till Köpenhamn och en privatklinik där. I DK är man mkt mer liberala och IVF är så vanligt där att man använder oftast de nyaste teknikerna snabbt. 

Om du vill kan jag fråga min klinik om det gör testet, säg bara till 🙏
    Ja det är oftast tyvärr så i det offentliga... Har du hört något om kliniken i Lund? Har varit där i samband med andra äggledarspolningen och fick väldigt fint intryck utav dom, men är lite nyfiken på andras tycke om dom i själva IVF-svängen. Uppskattar även närheten och underlättar med samma språk, men ja Danmark känns mkt lockande också, särskilt om de är mera banbrytande! 

Stort tack för omtanken! Hjärta Om de nekar oss och vi får kika på att lösa själv så kanske jag ber om hjälp Hjärta
  • Noelani
    Mathilda88 skrev 2023-09-08 23:41:28 följande:
    Ja det är oftast tyvärr så i det offentliga... Har du hört något om kliniken i Lund? Har varit där i samband med andra äggledarspolningen och fick väldigt fint intryck utav dom, men är lite nyfiken på andras tycke om dom i själva IVF-svängen. Uppskattar även närheten och underlättar med samma språk, men ja Danmark känns mkt lockande också, särskilt om de är mera banbrytande! 

Stort tack för omtanken! Hjärta Om de nekar oss och vi får kika på att lösa själv så kanske jag ber om hjälp Hjärta
    Åh såg ditt svar här nu - frågade precis i den andra gruppen hur du mår ❤️

Jag har inte gjort någon behandling i Lund men fick ett väldigt bra intryck av dem när vi kontaktade olika kliniker inför start.. De och den vi valde i Köpenhamn hade absolut bästa servicen och kändes varmast. 

Danmark är lungt med språket också. De pratar alla engelska men att förstå danskan har fungerat hur bra som helst det med! Tror de är så vana vid svenskar där att de lärt sig att tona ner de grövsta 😅
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet