• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-09-26 09:43:52 följande:

Ja tror att man inte kommer förstå det förren man ser det på ultraljud! han blev jätteglad, var han som hade koll på gravtestet, jag stod och gjorde frukost för var så bombsäker på att det skulle vara negativt haha. Ja vi får ett ultraljud om tre v så det känns jätteskönt. Något som dock är lite segt är att dom inte ville skriva ut mer progestoron, jag har ju haft problem med mellanblödningar osv men dom sa att graviditeten i sig producerar tillräckligt med progestoron? Man får väl tro på det. Har hemma för typ en vecka till så tänker fortsätta med det tills dess iaf! 

åhh ja hoppas så en glad gubbe dyker upp snart! Ser du någon ökning att det kan vara på G snart? 

Ååh men vad fint, och så häftigt att det blev en sådan överraskning för er och att han hade koll på testet! Hjärta Vad skönt ändå att ultraljudet är så pass nära, även om det kanske känns just nu som att tiden kommer att gå långsamt till dess, men ju längre tiden går och ju mer symptom som kanske smyger sig på desto mer verkligt kommer det säkerligen att kännas Hjärta

Om du känner dig orolig för progesteronet skulle jag nog ha testat att ringa och fråga igen med argumentet att det kan ju inte skada och det är väl bättre att då ta progesteron till vecka 12 eller något för säkerhets skull? Speciellt med tanke på mellanblödningarna, för det är inte kul att behöva känna den där oron. Förstår om du inte orkar tjafsa med dem, men har hört om flera som bett om att få mer progesteron utskrivet och för dem har det inte varit något problem med argumentet att det kan ju inte skada, så hade varit intressant att höra din läkares argument. 

Tack snälla, jag hade negativt test imorse men nu på eftermiddagen var det positivt! Jag ringde till min klinik men de vill att jag ska testa imorgon bitti igen eftersom det är morgonurin de går på, så får vi se vad de säger imorgon om planen framåt Glad
  • Melsson
    Vickan31 skrev 2023-09-26 16:05:27 följande:
    Ååh men vad fint, och så häftigt att det blev en sådan överraskning för er och att han hade koll på testet! Hjärta Vad skönt ändå att ultraljudet är så pass nära, även om det kanske känns just nu som att tiden kommer att gå långsamt till dess, men ju längre tiden går och ju mer symptom som kanske smyger sig på desto mer verkligt kommer det säkerligen att kännas Hjärta

Om du känner dig orolig för progesteronet skulle jag nog ha testat att ringa och fråga igen med argumentet att det kan ju inte skada och det är väl bättre att då ta progesteron till vecka 12 eller något för säkerhets skull? Speciellt med tanke på mellanblödningarna, för det är inte kul att behöva känna den där oron. Förstår om du inte orkar tjafsa med dem, men har hört om flera som bett om att få mer progesteron utskrivet och för dem har det inte varit något problem med argumentet att det kan ju inte skada, så hade varit intressant att höra din läkares argument. 

Tack snälla, jag hade negativt test imorse men nu på eftermiddagen var det positivt! Jag ringde till min klinik men de vill att jag ska testa imorgon bitti igen eftersom det är morgonurin de går på, så får vi se vad de säger imorgon om planen framåt Glad

Ja det var fint att dela det tillsammans. Nåt bra i allt det här med IVF är ju att killarna engageras mer osv, annars när jag har gravidtest har jag alltid gjort det i smyg typ haha. Ja man vågar inte riktigt hoppas än. Ett litet tickande hjärta sen kanske man slappna av liiiite. 

ja kanske ska ringa igen och stå på mig lite? Jag är så himla mesig bara?. Åhhh. Men får ta mig i kragen och ringa igen. Är säkert ingen fara men är ju en känsla? 

men åhhh vad skönt med positivt. Men OM du har kort stegring, kan du inte bara säga då imorgon att det var positivt? Eller är det något särskilt att det MÅSTE vara positivt just på morgonen? Låter ju lite konstigt. Men tänk att återföringen kanske bara är 2dagar bort?? Eller hur lång tid efter ägglossning sätter man tillbaka embryot? Var det blastisar du hade i frysen? 

sorry för många frågor haha  

• Myran1234
    Melsson skrev 2023-09-25 10:33:56 följande:
    Tack fina du <3 Känns helt overkligt?! Man har ju nästan trott att man inte KAN bli gravid..Sån otrolig lättnad!! Kan knappt tänka att man är gravid känns som det är fel på testet (men tog ett digitalt för säkerhetsskull och det var positivt med). 

Men Halleluja vad skönt att ägglossningen höll sig borta! Nu är det ju sååå nära med återföring för er del <3 Du får ta test flera ggr om dagen imorgon så du inte missar det!! Åh vad spännande!!!!! (jag har aldrig fått positivt ÄL-test på morgonen bara eftermiddagen/kvällen)

Tack så jättemycket! Ja ruvardagarna var hemska men oron nu är på ett helt annat sätt...Nu vill man ju såååå gärna att det ska få stanna kvar!

Myran1234 skrev 2023-09-24 21:27:40 följande:
    Ja ja jaaaaa! Så roligt Melsson att det fäste! 😀🥳 Har varit in under helgen och hoppats så att du skulle skriva ett sånt meddelande! 🥰 Stort stort grattis! 💕🥹
    Tack så jättemycket! Hoppas att det blir som för dig att det första ägget är guldägget <3 Hur mår du nu och vilken vecka är du i? 

Är helt bombsäker på att det kommer gå vägen för er <3 . Vad tråkigt att du fortfarande har ont och värk - fy tusan vad vi tjejer genomlider.. Skönt att du är igång och rider igen, hästar läker mycket!

Tack <3 Ja äntligen, men har svårt att greppa det!!!
    Det håller vi tummarna för att det är. 🥰 
    Jag är i vecka 19 nu och den här veckan har vi fått vara på rutinultraljudet och allt såg bra ut med bebisen. Mäktigt att höra hjärtljuden och få se bebisen igen. Den är väldigt livlig och redan i vecka 17 kunde jag känna ett fladder i magen. Nu ikväll fick min sambo känn fosterrörelserna för första gången. 🥹❤️
    När har ni första ultraljudet inbokat? 😀 
  • Myran1234

Melsson, gällande progesteronet så ringde jag och sa att jag är fruktansvärt orolig och att jag verkligen vill ha nytt recept på cyclogest (som var det progesteron jag fick). De var lite skeptiska först och sa precis som de sagt till dig, att kroppen producerar tillräckligt med progesteron?men sen hade hon pratat med läkaren som skrev ut nytt recept. Stå på dig! Det hade förmodligen inte blivit missfall om jag inte fått mer men OM det hade blivit det  så skulle jag då aldrig behöva tänka att det var på grund av att jag slutade med det.

• Myran1234
    Vickan31 skrev 2023-09-26 16:05:27 följande:

Spännande Vickan! När blir det återföring? ☺️🙏
  • Melsson

@Myran oj redan v 19? Gud vad fort tiden går! Skönt att allt ser bra ut. Okej dom ville inte skriva ut mer till dig heller? Jag har så jag klarar mig (sparat sedan andra behandlingar) i 1.5 v till men ska ringa och stå på mig. Slutade du v 13? 

@Vickan hur har det gått för dig? Sååå nyfiken om det blev någon återföring eller ej, har hållit tummarna och tänkt på er <3 

@Mathilda Hoppas allt är bra med er med och att värken i den vänstra äggstocken släppt! Helt galet vad vi är med om, men jäklar vad alla här inne kämpar på <3 

• Vickan31
    Jag ska in i ett möte strax så jag läser det ni har skrivit senare, men jag tänkte bara få skicka en liten uppdatering: imorgon får vi göra vår första frysåterföring! 
    I fredags var jag på det överlägset sämsta ultraljudet jag någonsin varit på. Den manlige läkaren hittade liksom inte där inne så det tog lång tid och gjorde ont och han gjorde mig orolig och förvirrad genom att först inte hitta slemhinnan och säga att jag har en liten livmoder osv. Men till slut hittade han slemhinnan och den var 7,2 mm. Jag var så nervös att kliniken skulle säga att det inte blir någon återföring, och när han inte hittade någonting där inne blev jag så rädd att jag inte kunde hålla tårarna borta där i gynstolen, men jag är jätteglad att sambon var med mig där och i hissen när han kramade om mig brast det helt. Man känner sig inte alltid så stabil i den här resan.
    Fredag eftermiddag ringde kliniken och de sa att slemhinnan såg bra ut så det blir återföring imorgon, tisdag! Känns både spännande och nervöst, men den starkaste känslan är bara: ÄNTLIGEN!
    På torsdag ska de ta ett progesteronprov på mig och när jag frågade om att man tar det efter insättningen sa de att det mest är för att veta inför om vi eventuellt behöver göra en till återföring, men jag fattade inte riktigt om de sätter in någon hjälp (letrozol för att hjälpa ägglossningen sa hon) den här cykeln eller nästa försök i så fall. Men jag ska som sagt ta ett progesteronprov på torsdag och hon sa att det borde se bra ut eftersom jag haft omslag på ägglossningstestet och så där. Hoppas nu att vi har en bra chans trots mina tvivel på naturlig cykel, fortsättning följer! Glad
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-09-26 21:55:01 följande:

Ja det var fint att dela det tillsammans. Nåt bra i allt det här med IVF är ju att killarna engageras mer osv, annars när jag har gravidtest har jag alltid gjort det i smyg typ haha. Ja man vågar inte riktigt hoppas än. Ett litet tickande hjärta sen kanske man slappna av liiiite. 

ja kanske ska ringa igen och stå på mig lite? Jag är så himla mesig bara?. Åhhh. Men får ta mig i kragen och ringa igen. Är säkert ingen fara men är ju en känsla? 

men åhhh vad skönt med positivt. Men OM du har kort stegring, kan du inte bara säga då imorgon att det var positivt? Eller är det något särskilt att det MÅSTE vara positivt just på morgonen? Låter ju lite konstigt. Men tänk att återföringen kanske bara är 2dagar bort?? Eller hur lång tid efter ägglossning sätter man tillbaka embryot? Var det blastisar du hade i frysen? 

sorry för många frågor haha  

Ja verkligen fint! De blir ju mycket mer engagerade som du säger. Vi fortsätter att hålla tummarna för att allt ska gå bra för det lilla pyret där inne Hjärta'

Precis som Myran skriver så kan man ju försöka övertyga kliniken om att få mer progesteron eftersom det inte ska skada, så hoppas att de lyssnar på dig! Förstår att det känns jobbigt att tjata, men du klarar det! Glad

Tack fina du för all pepp! Hjärta Ja nu är återföringen riktigt nära, imorgon rent av! Våra blastocyster frystes ner på dag fem efter befruktningen, så därför ska de sättas in fem dagar efter ägglossningen. Känns väldigt spännande att det äntligen är dags för nästa försök nu Skrattande
  • Vickan31
    Myran1234 skrev 2023-09-28 21:49:40 följande:
    Det håller vi tummarna för att det är. 🥰 
    Jag är i vecka 19 nu och den här veckan har vi fått vara på rutinultraljudet och allt såg bra ut med bebisen. Mäktigt att höra hjärtljuden och få se bebisen igen. Den är väldigt livlig och redan i vecka 17 kunde jag känna ett fladder i magen. Nu ikväll fick min sambo känn fosterrörelserna för första gången. 🥹❤️
    När har ni första ultraljudet inbokat? 😀 
    Åååh redan vecka 19, wow så häftigt! 😍 Så glad att höra att allt såg bra ut, och att det är en livlig liten krabat där inne 🥰 Hoppas att du får må bra och tack för att du finns kvar här i gruppen och sprider värme Hjärta
  • Melsson

@Vickan men va vad var det för dålig läkare? var han ung? Känns ju faktiskt extra när det är en manlig med, jag tycker man blir lite extra känslig då och man vill ju väldigt gärna att dom vet vad dom håller på med där nere om man säger så? MEN vilka otroliga nyheter att slemhinnan såg bra ut så att du får göra återföringen idag! åh så spännande, du får komma in och uppdatera sen, hur det känns, hur det gick osv ❤️ 

låter ju bra att dom har en plan även framöver, är ju alltid skönt när dom ligger ett steg före, även om jag absolut tror att det inte kommer behöva någon mer insättning🥰 

Jaa jag får peppa mig och ringa, man blir ju så orolig, man har ju inte direkt haft tur hittills med att skaffa barn så därför blir man ju så inställd direkt på att det inte kommer att funka och går nästan och väntar på en blödning. Men ska försöka tänka lite positivt❤️ 

@Myran glömde svara dig förut såg jag, men jag är i vecka 6 nu tror jag? 5+5, har inte riktigt förstått om man säger vecka 5 eller 6 då haha. Ultraljudet blir näst nästa vecka:)

Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet