• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-10-02 09:25:18 följande:

@Mathilda Hoppas allt är bra med er med och att värken i den vänstra äggstocken släppt! Helt galet vad vi är med om, men jäklar vad alla här inne kämpar på <3 

Grattis igen Melsson ❤️❤️ och jag hejar också på för att pusha till mer progesteron ❤️🙏 Skadar ju inte, tvärtom! 

Tack så hemskt mycket ❤️ I övermorgon har det gått 5 veckor och känner fortfarande av den vänstra äggstocken mer eller mindre dagligen. Ibland bara lite molvärk, ibland riktigt ont. Förra veckan trodde jag att jag skulle behöva ställa in Unghäst-SM, men tack o lov släppte smärtan efter ett par timmar och höll sig sen borta eller enbart lindrigt/hanterbart ett par minuter per dag 🙏. Inväntar fredag för att ringa och trycka på om att få detta uppkollat. De sa 4-5 veckor, så på fredag har man nått den gränsen.. 

• Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-09-28 21:49:40 följande:
    Det håller vi tummarna för att det är. 🥰 
    Jag är i vecka 19 nu och den här veckan har vi fått vara på rutinultraljudet och allt såg bra ut med bebisen. Mäktigt att höra hjärtljuden och få se bebisen igen. Den är väldigt livlig och redan i vecka 17 kunde jag känna ett fladder i magen. Nu ikväll fick min sambo känn fosterrörelserna för första gången. 🥹❤️
    När har ni första ultraljudet inbokat? 😀 
    Wow vecka 19! 😍❤️
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-09-24 09:07:42 följande:

@Mathilda Tack för att du säger så<3 Ja jag tror stenhårt på er inför omgång 3. Det MÅSTE ju bara bli ett litet julmirakel! Hur mår du i kroppen annars? Har du börjat rida igen?

Hoppet på ett litet julmirakel sjönk i veckan då läkaren meddelade via 1177 att mitt TSH är förhöjt (4,4!) och att ny provremiss skickas hem till mig för uppföljning. Och att ingen behandling kommer påbörjas förrän värdet är normaliserat igen. Uppskattar att det tas på allvar, men vet verkligen inte vad jag har att förvänta mig nu. Kommer det att sjunka snabbt igen, tar det lång tid, är det risk för att det är kroniskt? T4 låg normalt på 15, mkt tacksam för det iallafall. T3 ej taget.

Man känner sig allt mer uppgiven på denna resan, jag som ändå precis börjat vända och känna mig glad igen!
    Kroppen verkar inte mäkta med detta 😢💔💔

• Vickan31
    Melsson skrev 2023-10-03 16:19:20 följande:

@Vickan men va vad var det för dålig läkare? var han ung? Känns ju faktiskt extra när det är en manlig med, jag tycker man blir lite extra känslig då och man vill ju väldigt gärna att dom vet vad dom håller på med där nere om man säger så? MEN vilka otroliga nyheter att slemhinnan såg bra ut så att du får göra återföringen idag! åh så spännande, du får komma in och uppdatera sen, hur det känns, hur det gick osv ❤️ 

låter ju bra att dom har en plan även framöver, är ju alltid skönt när dom ligger ett steg före, även om jag absolut tror att det inte kommer behöva någon mer insättning🥰 

Jaa jag får peppa mig och ringa, man blir ju så orolig, man har ju inte direkt haft tur hittills med att skaffa barn så därför blir man ju så inställd direkt på att det inte kommer att funka och går nästan och väntar på en blödning. Men ska försöka tänka lite positivt❤️ 

Ja det kändes ovanligt dåligt, har bara träffat bra läkare på gyn och fertilitetskliniken annars, men han var helt ute och cyklade kändes det som! Typ 45 år kanske, men sambon skojade om att han kanske egentligen var städaren där som ville testa på att göra ett ultraljud 😅 MEN, det viktigaste är ju då att vi fick åka till kliniken igår och hämta hem vår femdagars blastocyst som de sa hade klarat av upptiningen 100% 🥰 Så nu är jag ruvare och får testa om tidigast två veckor sa de! Tanken på ett graviditetstest ger mig dock ångest, redan nu liksom, haha! Men vi får se om jag inväntar mensen annars, den brukar ju vara rätt punktlig. Just nu ska jag i alla fall försöka att tänka positivt, att jag är PUPO: Pregnant Until Proven Otherwise 😊

Jag förstår helt och fullt den känslan, att efter alla motgångar och hinder man mött på den här långa resan så är det svårt att våga tro och hoppas. Men du ÄR gravid och oavsett progesterontabletter eller inte så tror jag verkligen att det här kommer att gå bra Hjärta Har du bestämt dig för om du ska ringa och fråga om progesterontabletter eller inte? Förstår som sagt om det tar emot, men jag tror inte att någon kommer att bli irriterad på dig för att du frågar 😊
  • Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:36:22 följande:

Hoppet på ett litet julmirakel sjönk i veckan då läkaren meddelade via 1177 att mitt TSH är förhöjt (4,4!) och att ny provremiss skickas hem till mig för uppföljning. Och att ingen behandling kommer påbörjas förrän värdet är normaliserat igen. Uppskattar att det tas på allvar, men vet verkligen inte vad jag har att förvänta mig nu. Kommer det att sjunka snabbt igen, tar det lång tid, är det risk för att det är kroniskt? T4 låg normalt på 15, mkt tacksam för det iallafall. T3 ej taget.

Man känner sig allt mer uppgiven på denna resan, jag som ändå precis börjat vända och känna mig glad igen!
    Kroppen verkar inte mäkta med detta 😢💔💔

Först och främst, vad jobbigt att du fortfarande har ont, men kul att du trots allt kunde vara med på Unghäst-SM! Sedan måste jag bara skicka en stor kram efter nyheterna du fått nu Hjärta Jag förstår om det blev en chock, att det nu dykt upp någonting nytt, men precis som hon skrev i den andra gruppen så verkar det kunna variera rätt snabbt och skulle absolut kunna vara något tillfälligt som ser bättre ut redan om några veckor. Jättebra att vården tar det på allvar, men jag förstår att det känns jobbigt och oerhört orättvist för det är det! Hoppas att det ska se bättre ut nästa gång, vet du när du får göra ett nytt prov? Eller det kanske du inte vet förrän du tagit emot remissen via brev. Jag håller i alla fall tummarna för att du trots allt ska få ditt julmirakel för du om någon förtjänar det verkligen! Hjärta
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-10-04 15:28:35 följande:
    Först och främst, vad jobbigt att du fortfarande har ont, men kul att du trots allt kunde vara med på Unghäst-SM! Sedan måste jag bara skicka en stor kram efter nyheterna du fått nu Hjärta Jag förstår om det blev en chock, att det nu dykt upp någonting nytt, men precis som hon skrev i den andra gruppen så verkar det kunna variera rätt snabbt och skulle absolut kunna vara något tillfälligt som ser bättre ut redan om några veckor. Jättebra att vården tar det på allvar, men jag förstår att det känns jobbigt och oerhört orättvist för det är det! Hoppas att det ska se bättre ut nästa gång, vet du när du får göra ett nytt prov? Eller det kanske du inte vet förrän du tagit emot remissen via brev. Jag håller i alla fall tummarna för att du trots allt ska få ditt julmirakel för du om någon förtjänar det verkligen! Hjärta
    Ja, min stackars kropp har ju haft svårt från början med att hantera dessa behandlingar, så är tyvärr egentligen inte alls förvånad. Var orolig för detta redan första månaden efter första IVF-försöket när jag hade sånt enormt östrogenpåslag 😅????. Hoppas på att det bara är en peak, men med vår tur denna resan och min kropps reaktioner so far förväntar jag mig snarare en kronisk skada av behandlingarna. Tiden för utvisa! Nej vet inte än när det ska tas - remissen kom idag och förväntade mig att där skulle stå när ungefär jag skulle ta det, men icke. Så har skrivit och frågat via 1177 nu. Så får vi se!
  • Mathilda88

Vickan: Och stort grattis till att du nu är ruvare och PUPO!!! 😍❤️❤️❤️ Så glad för din skull!!

• Myran1234
    Mathilda88 skrev 2023-10-04 05:21:12 följande:
    Wow vecka 19! 😍❤️
    Ja, det går så snabbt! Går in i v 21 idag 🥹 Hur mår du? Hur går det för er? kommer ni göra den sista IVF:n eller är det något annat moment innan det?
  • Myran1234
    Melsson skrev 2023-10-03 16:19:20 följande:

@Vickan men va vad var det för dålig läkare? var han ung? Känns ju faktiskt extra när det är en manlig med, jag tycker man blir lite extra känslig då och man vill ju väldigt gärna att dom vet vad dom håller på med där nere om man säger så? MEN vilka otroliga nyheter att slemhinnan såg bra ut så att du får göra återföringen idag! åh så spännande, du får komma in och uppdatera sen, hur det känns, hur det gick osv ❤️ 

låter ju bra att dom har en plan även framöver, är ju alltid skönt när dom ligger ett steg före, även om jag absolut tror att det inte kommer behöva någon mer insättning🥰 

Jaa jag får peppa mig och ringa, man blir ju så orolig, man har ju inte direkt haft tur hittills med att skaffa barn så därför blir man ju så inställd direkt på att det inte kommer att funka och går nästan och väntar på en blödning. Men ska försöka tänka lite positivt❤️ 

@Myran glömde svara dig förut såg jag, men jag är i vecka 6 nu tror jag? 5+5, har inte riktigt förstått om man säger vecka 5 eller 6 då haha. Ultraljudet blir näst nästa vecka:)

Åh vad roligt, då borde du vara i v 7 nu (snart v 8) 😀 När har ni UL? Kommer hålla alla mina tummar och tår för er!💕
  • Myran1234
    Vickan31 skrev 2023-10-02 10:19:49 följande:
    Åååh redan vecka 19, wow så häftigt! 😍 Så glad att höra att allt såg bra ut, och att det är en livlig liten krabat där inne 🥰 Hoppas att du får må bra och tack för att du finns kvar här i gruppen och sprider värme Hjärta
    Tack snälla. Nu har vi gått över till den andra halvan av graviditeten och bebisen känner vi varje dag nu. 🥹
    Hur går ruvandet för dig? Herregud vad jag hoppas att denna lilla flinga stannat 🙏💕
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet