• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • Mathilda88

Mirabilis89: Hugaligen stackare så kämpigt och tufft!! ❤️❤️ Så bra att missfallsutredningen inleds redan i samband med hysterektomin 🙏 Får hoppas de kanske hittar ngt enkelt om inte annat ❤️. Ja som du säger, det har trots löt blivit bättre för var gång och nått längre ❤️ Håller tummarna för att nästa gång är eran gång! 

• Mathilda88

Haft ett riktigt behagligt äggplock - fått stesolid, postafen, Alvedon och OxyNorm inför, sen där inne även propofol. Så jag var rätt lullig och ska tydligen ha snackat lite i nattmössan stundvis 🤣. Men behövde bara påfyllning av smärtstillande en gång när det började kännas av halvvägs igenom (kände inte ens av när lokalbedövningen lades). 

Av de 16 blåsorna man såg i måndags så fick vi ut 11 ägg. Glömde fråga hur många blåsor där var idag. Var lite förvånad över att vi inte fick ut fler, men har också blivit bortskämd med att ha fått ut ägg ur alla blåsor på tidigare plocken vilket de flesta inte får! 😜

Så bara hoppas nu att det var de bästa som kom ut och att guldägget finns bland dessa 11 🙏❤️

• Mirabilis89
    Mathilda88 skrev 2023-11-30 13:27:41 följande:

Haft ett riktigt behagligt äggplock - fått stesolid, postafen, Alvedon och OxyNorm inför, sen där inne även propofol. Så jag var rätt lullig och ska tydligen ha snackat lite i nattmössan stundvis 🤣. Men behövde bara påfyllning av smärtstillande en gång när det började kännas av halvvägs igenom (kände inte ens av när lokalbedövningen lades). 

Av de 16 blåsorna man såg i måndags så fick vi ut 11 ägg. Glömde fråga hur många blåsor där var idag. Var lite förvånad över att vi inte fick ut fler, men har också blivit bortskämd med att ha fått ut ägg ur alla blåsor på tidigare plocken vilket de flesta inte får! 😜

Så bara hoppas nu att det var de bästa som kom ut och att guldägget finns bland dessa 11 🙏❤️

Bra bedövning är inte att underskatta alltså! 😂 abu håller vi tummen deluxe för många embryon!
  • Mathilda88
    Mirabilis89 skrev 2023-11-30 13:33:33 följande:
    Bra bedövning är inte att underskatta alltså! 😂 abu håller vi tummen deluxe för många embryon!

Nej verkligen inte! 😂🤣. Insett när sambon återberättade lite vad som sades att jag även har minnesluckor 😜😂. Så bra var det alltså! 💪. 

Stort tack! ❤️🙏❤️

• Vickan31
    OnlyGrace skrev 2023-11-28 13:31:39 följande:
    Tack så mycket! Skönt att hamna i en grupp som förstår ens situation på ett annat sätt!
    Jag har varken mens (max 2 gånger per år om ens det) eller ägglossning, ingen vet varför och orsaken går inte att hitta trots utredningar på mig tidigare.
    Jag är 27 år medans sambon är 30 år, så relativt unga fortfarande. :)
    Ja det är verkligen fint med stödet och förståelsen som finns här Glad Okej då förstår jag, men då låter det ju verkligen toppen att ni får hjälp nu för att få till ägglossningen. Skönt att ni har åldern med er Glad Hur gick det på läkarbesöket idag? 
  • Vickan31
    Melsson skrev 2023-11-28 14:19:33 följande:
    @Vickan Nej men gud ingen fara <3 Ja nu har vi även gjort KUB och allt såg bra ut där med, så det är en sån otrolig lättnad. Men konstigt nog så var jag faktiskt inte orolig för kromosomavvikelser, jag tänkte att rent statistiskt är det ju extremt låg sannolikhet, så försök tänka så du med <3
    Jag hade lite växtvärk runt kanske v 8-10, men sen dess har jag verkligen inte känt någonting, jag känner mig helt som vanligt haha, så försök att inte oroa dig! Jag har varit ganska så orolig just för att jag haft så lite symptom, men pratade med barnmorskan på ultraljudet om det och hon sa att det är väldigt vanligt att man inte har några symptom och att man ska försöka se det som något positivt att man känner sig såpass bra! 
    Jajamen jag gick in i v 15 idag, ingen mage än, men har blivit lite "pluffsigare" så byxorna sitter lite tightare :P Vi har faktiskt inte köpt något än, men nu sitter jag och kikar på bebisgrejer hela tiden, och vi har pratat med vänner om att låna saker av dom osv, just barnvagnar har jag blivit besatt av att kolla haha. Har ni köpt något och vilken v är du i nu? 11-12? 

Åååh gud vad glad jag blir, det är ju fantastiska nyheter att det såg bra ut på KUB! 😍 Jag håller med dig, jag är mer nervös inför att se på ultraljudet så att det finns en levande liten plutt där som växer som den ska, sedan finns lite oro för kromosomavvikelser också såklart men det är ju rätt ovanligt precis som du säger Hjärta Okej, skönt att höra att man inte måste ha massor av växtvärk för att det ska växa som det ska, du har ju fått bevis för nu på KUB att det såg bra ut och vissa har ju knappt några symptom alls under hela graviditeten eller så kommer det lite senare Glad Ååh vecka 15, så mysigt att börja kika på bebisgrejer och börja fundera på barnvagn etc! Vi har köpt ett klädesplagg direkt efter att det såg bra ut på det tidiga ultraljudet, så ser det bra ut på KUB köper vi kanske något då också för att fira typ 🥰 Jag gick in i vecka 12 idag Glad

P.S. Jag kom på nu att vi kan ju säkert skriva direktmeddelanden till varandra så att den här tråden inte handlar för mycket om graviditet? Förstår helt och fullt om någon skulle tycka att våra uppdateringar är jobbiga eller inte passar in i den här tråden längre, så jag vill inte göra någon ledsen genom att prata på om min graviditet Hjärta

• Vickan31
    Mathilda88 skrev 2023-11-29 00:53:15 följande:
    Ja du sätter verkligen ord på resan! Tack så hemskt mycket Hjärta Man känner sig allt annat än stark {#emotions_dlg.flower} Men efter långa samtalet med läkaren och sjuksköterskan i onsdags så känns det definitivt betydligt bättre mentalt. Har ju haft väldigt dålig tilltro till RMC och vården, men känns som att dom två har lyckats reparera en del.  
    Tack så mkt finaste du HjärtaHjärta 
    Ja du minns helt rätt, den första stimuleringen var fruktansvärd med mkt smärtor och sen överstimulering, den andra var mkt bättre men mkt spänd buk sista 5 dagarna och hållkänsla så man knappt kunde gå. Änsålänge mår jag rätt bra utöver molvärken i vänster äggstock. Förrförra natten var buken spända och illamående, men lättat igen. Ovitrellen tagen under kvällen! Funderar på om man blivit uttänjd i magen så därför det inte spänner som tidigare? Hahah. Annars funkar långt protokoll kanske helt enkelt bättre fysiskt för mig. Hoppas detsamma gäller för mina ägg {#emotions_dlg.flower}.
    Tack tack tack! HjärtaHjärtaHjärta
    Du är mycket starkare än du kanske tror Mathilda Hjärta Och jag är så glad att ditt äggplock idag var så pass behagligt, tack för uppdateringen 🥰 Det var ju superbra med 11 ägg, det verkar som att det många gånger är flera äggblåsor som är tomma så jag ser absolut ingenting konstigt med det men förstår att du känner att ni blivit bortskämda tidigare med antalet 😉 Hoppas sååå mycket att ni ska få riktigt bra besked den här gången 🤞💕 Och så hoppas jag att du ska få må bra nu med så lite smärta som möjligt! Kommer kliniken att ringa med något första besked imorgon om hur många som blivit befruktade? Stor kram! Hjärta

• Vickan31
    Mirabilis89 skrev 2023-11-30 13:16:33 följande:
    När ett positivt test nästan blir mer ångestladdat än ett negativt.
    .
    Jag trodde väl inte att det skulle vara så jäkligt att vår tredje graviditet (via IVF, sjunde återföringen, aldrig blivit spontant gravid) skulle sluta i MA den med. Sån jäkla otur kan man ju inte ha, eller hur? Men jodå, visst kunde det det. 🙄 Första MA var en ofostrig, lite blödning innan testdag så var något sånär beredd iallfall. Andra MA höjdes inte testerna som de skulle, och vi fick inte de hjärtat slå. Tredje MA:t nu då, tester som stegrade bra och tidigt. Men sen kom den, blödning på vecka 6+0. Extra UL 6+3 där hjärtat slog men lite för långsamt och fostret för litet. Uppföljande UL efter en vecka i 7+3 var fostret bara 6+3 och anad hjärtaktivitet. Sen vid uppföljning ytterligare några dagar senare var d ett finito. 
    .
    De andra gångerna har cytotecen inte fungerar fullt
    ut och det varit drygt långdragna processer som slutat i skrapning respektive hysteroskopi. Den här gången bara vägrade jag ha det så och tack och lov har vi världens bästa läkare som verkligen lyssnar på och förstår oss, så kontroll efter cytotec förra lördagen gjordes efter bara några dagar, och jag fick remiss till hysteroskopi nu på lördag redan. 
    .
    Tack sjukvård för att det fungerar så bra när det redan är tufft som det är! ❤️ Och tur att jag är en knäpp person som tycker att det är lite roligt att ha blivit sederad, man är så skönt trött efteråt och sover så sabla bra. 😂 
    .
    Missfallsutredning stundar nu på grund av tre missfall på rad, hysteroskopin på lördag blir som en del av det. Sen blodprover, gentester på oss båda vilket tar några månader och på så vis kan vi även passa på att ha en välbehövlig paus, ska bli SÅ skönt att få vara i min egen kropp, slippa alla extra hormoner osv. Vi har en blastocyst kvar i frysen men den avvaktar vi med, och en behandling kvar via landstinget. Sannolikt hittar de väl inget på utredningen, men det känns ändå som en bra anledning att pausa.
    .
    Om vi får ett positivt test igen en vacker dag så lär ju det vara mer ångestfyllt än någonsin dock. Min erfarenhet är att ett positivt test bara slutar med något dåligt, ett negativt är mer säkert då på så vis. Men å andra sidan, vi har ju ändå kommit ?längre? för varje MA - den ofostrig till foster utan hjärtslag till litet hjärtslag men för litet. Kanske betyder att det blir som det ska nästa gång då? ❤️
    Kära du, gud vad jag önskar att du skulle få en helt bekymmersfri tid i ditt liv snart där du bara fick njuta av medgångar istället för att som det är nu mötas av motgång efter motgång 😔 Livet är så orättvist och det gör så ont i mig att du ska behöva gå igenom allt det här 💔 Det är svårt att hitta ord, för sådan här otur ska ju ingen behöva ha tycker man, och då är det ju jättebra att de ska utreda det ordentligt och att ni känner er i trygga händer hos er läkare. Som du säger får ni ta den här tiden för att verkligen pausa och återhämta er så gott det går, så har ni som sagt hjälp framför er och fler försök även om nästa positiva graviditetstest med stor sannolikhet lär börja med fler negativa tankar än positiva på grund av det ni har varit med om. Men som du säger har ni trots allt kommit längre och längre, och jag hoppas av hela mitt hjärta att nästa gång så får den lilla stanna i hela 40 veckor Hjärta Skickar varma tankar och en stor kram till dig!
  • MrsXy

Hej hoppar in här !
    Har flera år av svåra upplevelser kopplade till barnönskan i bagaget, ca 4 år nu tyvärr. Intressant att läsa hur andra gjort och dela erfarenheter kanske? 

• OnlyGrace
    Vickan31 skrev 2023-11-30 15:54:43 följande:
    Ja det är verkligen fint med stödet och förståelsen som finns här Glad Okej då förstår jag, men då låter det ju verkligen toppen att ni får hjälp nu för att få till ägglossningen. Skönt att ni har åldern med er Glad Hur gick det på läkarbesöket idag? 
    Dagens besök var katastrof. Vi kom dit och dom hade glömt vårt besök som var idag, läkaren hade gått för dagen så inget gick att göra åt saken heller.
    Bröt ihop totalt och allt känns så motigt just nu med all otur. :(
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet