Inlägg från: Mathilda88 |Visa alla inlägg
  • Mathilda88

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Melsson skrev 2023-06-02 13:06:08 följande:
    Hmm ja kanske? Har ju behövt äta letrozol innan och det är väl östrogen? Kanske är så istället för progestoronbrist, ja hoppas så jag ska slippa det och att vi ska få hjälp i höst nu!!!!

Hur mår du nu efter allt? <3
    Ja håller tummarna för det!! Hjärta

Tack för omtanken Hjärta Jo men det känns ngt bättre, har studsat tillbaka ngt. Har börjat med akupunktur och korrigerat tillskotten ngt. Är dum nog att ha fått upp hoppet igen, kommer falla så djupt om resultatet blir lika illa igen. 
    Samtidigt så har jag fått en liten ny insikt. När jag gick i väggen 2019 och fick då börja med sertralin pga livskris och medelsvår depression. Den slog ut min sömn och alltså melatonin-produktionen. Gått på Propavan istället i 3,5 år för att kunna sova. Har nyss lärt mig att melatonin är en enormt stark och viktig antioxidant som skyddar celler och äggen mot oxidativ stress. Jag har alltså gått i 3,5 år med utmattning (hög stressnivå i kroppen) och saknat den starkaste antioxidanten att skydda mina celler och ägg ifrån detta... Oxidativ stress och sänkta nivåer av antioxidanter är vanligaste orsaken till sjunkande fertiliteten med åldern... Så med den nya insikten så känns allt jävligt kört... Bara hoppas på ett mirakel... Men mest troligt har jag pajat mina ägg och kommer behöva äggdonation Gråter
  • Mathilda88
    Vickan31 skrev 2023-06-05 09:38:38 följande:
    Fina Mathilda, jag kan verkligen känna din sorg just nu hela vägen genom dataskärmen och jag förstår att den här informationen skapade en helt ny typ av oro för dig Hjärta Jag vill bara säga att jag vet två vänner som haft liknande problematik och ätit samma typ av preparat i många år, men de har båda två fått sina efterlängtade barn med hjälp av IVF (en av tjejerna har till och med två barn via IVF nu) och därför vill jag inte att du ska ge upp hoppet Hjärta Jag vet att det är lätt för mig att säga, att komma med exempel om andra som fått barn med sina egna ägg trots samma problematik med melatonin som du beskriver, men jag tänker att det inte alls behöver vara kört för dina ägg. Min ena kompis fick inget till frysen första gången men andra rundan fick hon andra sprutor och då gick det som sagt mycket bättre. Säger som Melsson, visst kan det vara en bra idé att diskutera med experterna, så kanske de kan lugna dig lite eller komma fram till en bra plan Hjärta 
    Tack finaste du. Jo det var tungt den kvällen, fortsatt ngt låg igår. Tack så hemskt mycket för peppen och historierna om hur det gått för dina vänner Hjärta{#emotions_dlg.flower}Hjärta Så klart väldigt mkt hos var individ som påverkar hur slutresultatet blir, men just nu lever jag lite på era solskenshistorier. Tack. Två barn dessutom! Blev deras ägg bra med tiden eller de lyckades få ut ngt bra bland andra dåliga? Eller de hade manlig faktor också? Har inte hört om andra med samma omständigheter, så känns lite bättre att det finns fler och att det löst sig. Hjärta
  • Mathilda88
    Skogslyckan86 skrev 2023-06-07 14:24:00 följande:

Mathilda88: Jag läste ditt inlägg om dina ägg och stress. Blev konfunderad, kan du berätta mer om det du läst? Jag går också på Propavan, har gjort det i säkert 10+ år. Inte när jag var gravid innan missfallet dock, då bytte jag till Lergigan. Kan inte sova alls annars.
    När jag var yngre drabbades jag av djup depression och ångest, ville inte leva längre och mådde extremt dåligt på alla sätt. Jag blev ett medicinsk experiment, de bara gav mig olika mediciner som inte fungerade, massa olika bl.a. antidepressiva. Kan det alltså "sabba" äggkvaliteten? 
    Du behöver inte svara om du inte orkar 💗 

Jag slutade med propavan i januari pga att det är skadligt för ett eventuellt foster under graviditeten och hoppades kunna bli gravid när som helst naturligt... Men angående den oxidativa stressen har jag lärt mig genom att läsa boken "It starts with the egg". Där är information från vetenskapliga artiklar samlade på ett enkelt och tydligt sätt. Jag gick i väggen mars 2019, så har varit stressad över lång tid innan och än mer efteråt som höjer den oxidativa stressen. I vanliga fall har man antioxidanter i kroppen som tar hand om den oxidativa stressen, bla Melatoninen som enligt boken är en av våra kraftfullaste antioxidanter. Så i kombination med att Sertralinen slog ut Melatoninen och min utmattning så har min kropp och ägg utsatts för enorm mängd oxidativ stress...
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-04 15:25:31 följande:

@Vickan jag som inte kan räkna var ju lite längre. Ja alltså varje dag i detta börjar kännas så jäkla segt. Jag fick min mens idag och känner mig bara så deppig usch. Är så jäkla jobbigt när man är den sista av alla att få barn med? speciellt nu när midsommar, sommar osv närmar sig. Man känner sig lite utanför och som en förvuxen bebis som aldrig själv får barn? Nu fyller jag snart 35 nu och undrar var tiden börjar ta vägen, när vi började försöka när jag var 32 och skulle fylla 33 kände jag mig ung men nu känner jag mig helt plötsligt gammal? 

@Matilda spännande med akupunktur, var satte dom nålar? Sa behandlaren någonting om tillskott etc? Är en sån djungel tycker jag. 

Oj det lät mindre bra, står det på bipacksedeln något om det? jag tycker att du ska be om ett telefonmöte nästa v med den läkaren ni hade på kliniken och ta upp detta till diskussion? Kan ju vara så att du oroar dig i onödan men tänker  att det är bra Att diskutera med proffsen <3 Tänker att är medicinen så dålig för ägg osv borde den ju ALDRIG få skrivas ut till någon i fertil ålder som vill ha barn utan att informera om risker osv innan. 

Så tråkigt med mensen Melsson, förstår att det är tungt! Känner verkligen igen den där känslan med att man kände sig ung och på G när man var 33 och började, nu fyller man istället 35 i sommar och alla andra springer om en i familjeskapande samtidigt som man själv känner att tiden springer iväg för en in i allt sämre fertilitet.. 

Ja lite spännande det där med akupunktörerna - har provat två olika och båda satte på olika punkter i magen och ner i benen - den svenska likadant på båda benen, den kinesiska mer fokus på höger ben. Gjorde mer ont med den svenska som även satte i armarna och öronen. De satte lite annorlunda i huvudet också. Båda två jobbar med bla infertila och har båda haft de som blivit gravida.
    Har inte pratat med den kinesiska kliniken än om tillskott, ska göra nästa vecka när jag ska träffa frun istället för maken, de kör kliniken ihop men hon brukar ha ansvar för de med infertilitet. Den svenska rekommenderar Q10, multivitamin gravid, fiskolja och inositol. Hon la även till Bidrottninggelé 1000mg till mig. Däremot ordinerade hon värmekudde 30 min/dag från CD3 till CD12. Men det vågar jag inte! Spermier önskar lägre temp för att överleva, så kände mig inte intresserad av att döda dom i förväg... Lägger värme på efter ägglossning. När nu den blir! Denna cykeln är helt rubbad efter behandlingen, förstår att man inte kör på direkt igen nu... Har kollat LH fyra dagar nu och har haft utslag på stickorna i varierande grad alla dagar... Dessutom haft låg ÄL-temp sen mensen slutade fram till för två dagar sen, nu ÄL-temp idag igen. Men LH försvinner inte... Så med alla säkerhet ingen ägglossning. Får se hur lång denna cykeln blir.

Ja jag känner så med! Att utmattning i kombination med sömnsvårigheter hos fertila kvinnor borde tända en röd lampa! Att man iallafall borde få melatonin för att motverka de oxidativa skadorna. I mitt fall borde man bytt preparat direkt. Nej står inget i bipacksedeln om det, bara att det kan ge fosterskador senare under graviditet. 
  • Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-06-08 18:30:17 följande:
     Tack fina för att du hållit tummarna 🙏💕 Det har gått bra, av mina fem ägg så var fyra mogna och alla blev befruktade med icsi 🙏😀 Idag har jag fått tillbaka en fin tredagars och de andra tre fortsätter de odla för eventuellt kunna frysas ner på dag sex. ☺️

Hur mår du? Såg i ditt meddelande till Vickan att mensen kommit. 😒 Så tråkigt! Styrkekram till dig. Jag håller tummarna att Livio återkommer till dig snart så du får en tid att utgå från. Min upplevelse av sprutperioden och äggplocket har varit väldigt bra och de som jobbar på Livio är helt underbara, så förhoppningsvis kommer allt gå fint för er också när ni får köra igång. 💕☺️
    Så underbart resultat!! Hjärta Håller tummarna nu för framöver! 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-08 22:15:02 följande:

@Myran Åhh vilka bra nyheter. Så spännande med en ny person i gruppen som ruvar  Hoppas så att allt kommer gå vägen för er <3 Körde ni icsi på grund av spermiekvalitet eller är det ?standard?? 

vi fick återkoppling idag och kommer bli kallade i september, eventuellt tidigare om det dyker upp lediga tider. Man ställa tydligen i någon slags ?kö? nu. Åhh kul att höra att du tyckte bra om Alicia, tyvärr finns dom inte här där jag bor utan vi får gå till sjukhusets fertilitetsenhet, men hoppas det kommer att kännas bra med🥰

Hur är det, måste ni köra en ny behandling eller har ni i frysen? Förlåt har hunnit förtränga Hjärta Vad ska ni kallas till? FET, samtal? Hjärta 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-08 22:10:25 följande:
    Fina du? Vad man ska lära sig den hårda vägen här i livet alltså. Jag började googla runt lite på oxidativ stress och verkar ju ändå som man kan motverka den med kost? Tänker det här med att ägg mognar 3 månader finns det kanske en bra chans att dom som ligger och mognar nu kommer att bli riktiga kanonägg framöver? <3 

Blir så taggad att läsa boken, finns den på svenska eller bara engelska? 
    Ja ibland är det som att utmattningen inte var ett helvete nog i sig själv, det har spillt över på så mkt annat... Ja de ska ju börja mogna 3 månader innan, men mitt äggplock gjordes 4 månader efter att jag slutat med propavan och haft melatoninproduktion igen själv.. Därav så misstänker jag att skadorna skett även på de omogna äggen. Men hittar ingenstans precisering på om skadorna bara sker under mognaden eller även de omogna. Men tänker att äggen fortfarande är levande celler när de är omogna och blir påverkade av vad som pågår i kroppen. Tänker även på att äggkvalitén sjunker med åldern oavsett ex kosttillskott? 
    Tiden får utvisa helt enkelt... Vissa kan få ut bra ägg senare, en del får aldrig ut något bra. 

Den är jättebra! Den finns bara på engelska - men den är på väldigt enkel engelska! Författaren jobbar med att översätta vetenskaplig text till lätt engelska. Var också orolig för det först men den är superenkel. Så kan bara varmt rekommendera!
  • Mathilda88
    Myran1234 skrev 2023-06-09 07:30:27 följande:
    Tack ❤️ Har läst om er ivf och att det tyvärr inte blev någon återföring 😢 Så ledsen för er skull och jag förstår att det känns tufft. Men precis som Melsson skriver så borde det ju gå att påverka i och med att äggen mognar några månader innan de eventuellt ägglossar. Q10 är ju som du är inne på bra att ta, men det räcker inte med det du kan köpa på apoteket. Jag har det senaste året ätit 600 mg Q10 per dag samt tagit inositol i pulverform, 4000 mg per dag. Samt då folsyra, omega3 och multivitamin. Jag hoppas för er att det går mycket bättre bästa IVF! Det krävs ju bara ett guldägg som sagt 🥰
    Stort tack så mycket för omtanken HjärtaHjärta Ja vi får se om vi nånsin får någon återföring. Det ser inte ut till at bli ngt försök nu innan sommaren då min cykel just nu är helt bananas. Inne på 6e dagen med utslag på ägglossningstesterna och ÄL-temp 4 av de 6 dagarna Foten i munnen. Iallafall fertilt sekret sista 2 dagarna... Får se när mensen kommer, men kommer bli sen o missa sista dagen den 22/6. Är på CD 16 idag, har alltid ägglossning CD 12-13. 
    Jag håller tummarna för Q10, sen får tiden utvisa. Inositol har jag provat men slutat med igen när jag läste i It starts with the egg att det tom kunde ha motsatt effekt hos kvinnor som inte har PCO (vilket jag inte har, snarare tvärtom).
    Tack fina, sant Hjärta
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-09 11:45:59 följande:
    Mathilda88 skrev 2023-06-08 22:45:32 följande:
    Hur är det, måste ni köra en ny behandling eller har ni i frysen? Förlåt har hunnit förtränga Hjärta Vad ska ni kallas till? FET, samtal? Hjärta 
    Ja förstår det, skönt att du är tillbaka på banan nu efter utmattning, starkt jobbat <3 Hmmm jaa dom kanske behöver ¨ännu lite mer tid osv? Jag tror verkligen att det går att påverka äggkvaliteten till det bättre, man känner sig nästan "lurad" av vården när man börjar grotta ner sig själv och läsa om faktorer runt omkring som påverkar mycket. Ja det där med åldern har man ju emot sig tyvärr, jag är också livrädd över mina ägg - men allt man kan göra för att stärka upp dom tänker jag är bra, dock är ju vissa livsstilsförändringar svårare än andra tycker jag, speciellt stress när man har ett krävande jobb etc...

Åh kanske faktiskt ska ta och beställa den! 

Nej vi har inget i frysen etc utan blir första IVF-omgången för oss, i Örebro där jag bor är det krav på att man måste ha försökt minst 2 år innan man blir beviljad IVF, sen har ju vi gjort mkt utredningar osv privat! 

En fråga om Q10 till dig och Myran som verkar pålästa om det, jag köpte hem det för en månad sen, dock i ganska låg dos förstår jag? (60 mg), beställde hem 100 mg kapslar igår - men kanske behöver ta flera? Sån djungel....OCH DYRT! Helvete vad jag lägger ner pengar på detta :P
    Stort tack Hjärta{#emotions_dlg.flower}
    Vi får hålla tummarna för det. Nej men verkligen!! Jobbar dessutom själv som ssk inom vården så är tyvärr inte förvånad. 
    Nej vissa livsstilsförändringar är definitivt svårare än andra! Vad jobbar du med? 
    Ah det är första gången! Då känns sommaren extra lång förstår jag! Hoppas du har mkt i sommar att fylla dagarna med så tiden går så fort som möjligt Hjärta.
    Okej, 2 år är lång tid... De har inte hittat någon orsak hos er då? Hur gamla är ni? Hjärta

Q10 vill man helst köpa som Ubiquinol som är lättast för kroppen att ta upp och inte Ubiquinon - om det inte är PharmaNords Bio-Qinon som är bland de bästa. PharmaNords räcker det med 400mg per dag (200mg på morgon och till lunch, man kan bli pigg och få svårt att sova om man tar på kvällen enligt studier). Tar man 200mg av PharmaNord (300mg av andra märken) så får man bra upptag, tar man mer så blir upptaget mindre då kroppen inte har behov av allt samtidigt och inte sparar på det så länge. Av de andra märkena rekommenderas man ta 600mg per dag, så 300mg x 2 ger optimalt upptag. 
    Ja svindyrt!! Igår beställde jag hem en stor laddning tillskott... Landade på 2'000kr...!! Men kommer räcka för 2-3 månader iallafall... 
  • Mathilda88
    Melsson skrev 2023-06-12 13:16:59 följande:
    Åh just du är ssk ringer en klocka att du skrivit om det innan, men du jobbar inte med fertilitet och barnfrågor osv? Efter allt du läst på nu kan du byta bransch om inte annat till en fert. klinik :P Jag jobbar som ingenjör på ett konsultföretag! 
    Ja första gången så man är ju lite spänd, men ska försöka fylla sommaren med roliga saker och bara vara i solen och försöka må så bra som möjligt! Njuta extra mycket av ett gott glas vin :) Hur går det med din cykel denna månad, hinner mensen komma i tid eller blir det efter sommaren för er med nu? <3 

I början såg dom när jag gick privat att mina ägg inte växte som dom skulle + att jag hade tunn slemhinna. Så hade ingen ägglossning av mig själv utan någon slags bortfallsblödning, fick då letrozol och ovitrelle och sedan även progestoron. Körde med det i sex mån och sen uppehåll över förra sommaren, och sen till hösten när jag kom tillbaka så såg ägg + slemhinna bra ut så verkar inte som det var PCO som dom trodde. Så på underöskningen vi gjorde hos fert kliniken så såg allt bra ut, lite låga AMH värden men såg ut att finnas mkt ägg på UL. Min sambo har haft problem med viskositeten men har fått medicin för det! Jag fyller 35 om bara några v och min sambo är 34....Hur gamla var ni? Runt samma ålder va? 

Attans då, jag som nyss beställde dessa nedan..Men då kanske jag tog fel sort? Så typiskt haha, får lägga en ny beställning då! Men ja så dyrt med kosttillskott?? Det är ju helt jäkla galet...Jag har ju kört på myo-inositol men enligt boken kanske man inte ska det? Sån djungel och ber om ursäkt att jag pepprar dig med frågor men du verkar så himla kunnig och påläst <3 

Alpha Plus Coenzym Q10 100 mg 60 mjuka kapslar

Haha ja det stämmer! Nej jobbar inte med fertilitet eller barn i dagsläget, men ja kanske får bli ens nästa inriktning - om det här går vägen. Annars blir det jobbigt. Drömde om att bli barnmorska redan för 13 år sedan när jag pluggade, men var så kul som vanlig ssk att man fortsatt i 10 år. Haha lite annat yrke!
    Låter klokt, hoppas den rullar på snabbt! Precis, passa på med sånt! 
    Den har gått helt åt helvete... Började ta ÄL-test i måndags förra veckan på CD11 (brukar ha ÄL på CD12-13). Hade LH-höjning på CD11 - och har fortfarande idag på CD19! Hade peak i söndags med positivt test, men det vägrar ju att sluta... Även haft låg ÄL-temp sen mensen slutade med enbart enstaka dagar med mer normal temp. Så missar en tur innan sommaren, det blir i augusti istället. Ska passa på att njuta av saker som jag missat annars om vi kört igång nu i juni/juli som ridning, träning och Falsterbo. 

Så intressant! Va underbart att behandlingen fugerade så bra! Fascinerande att det inte var PCO trots allt då... Vad har du i AMH? Jasså! Vad har han fått för medicin för det? Jag fyller 35 nu i juli, sambon 46 - också i juli. 

Baserat på boken skulle jag tyvärr säga att nej den kan du få svårt att få resultat utav då jag läste på och såg att de innehåller Ubiqinon. Hittar du ngn med 100mg Ubiqinol så är det bra grejer! Alternativt PharmaNords Q10, det är visserligen Ubiqinon men de har lyckats lösa problemet med upptaget och omvandlingen till aktiv form i kroppen. 
    Nej har du inte PCO så bör man inte ta det längre enligt studierna {#emotions_dlg.flower}
    Bara peppra på! Bara roligt att svara på det jag har läst till mig hittills Hjärta
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet