• Soff

Vi som försökt en längre tid - första barnet

Jag kände att jag ville göra en "renodlad" första-barnet-tråd för oss som försökt lite längre, då jag personligen känner att jag både kan ge och få mest stöd i en sådan. 

(Varje person får dock bedöma själva vad som är en längre tid) 

Här kan vi stötta varandra i denna tuffa resa till <3 första barnet <3 

Jag lägger även till en bim-lista så vi kan följa varandra <3 

Kram till alla kämpar därute <3 

• Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet
  • apan95
    Längtartillvår skrev 2021-08-02 21:47:25 följande:

Hej alla,

Liten update från mig - ägglossning är över för den här gången och ca en vecka kvar till bim. Har fått min andra dos vaccin, blev så dålig (lyckades ändå ha sex, yay) så tänker att cykeln kanske har flyttats fram lite, vilket den verkar göra för en del. Känner ingenting i vanlig ordning, så mensen kommer nog som den ska. Men det känns helt okej, för idag hämtade jag ut två!!! påsar med medicin för IVF som startar om mindre än en månad!

Känns både så spännande och riktigt läskigt efter att jag sett alla sprutor jag måste ta! På måndag har jag samtal med läkaren igen som ska gå igen all medicin inför start.

Känns sjukt att I september (om allt går som det ska) har jag en mycket större chans att faktiskt bli gravid!

Någon annan som har tid för IVF snart?

Gud vad spännande! Kan verkligen känna igen pirret nu, och även lättnaden att snart förhoppningsvis vänder det! ska göra FET nu i augusti antagligen så vi är väll lite på samma bana förutom att jag gjorde del ett med sprutor och äggplock i maj :)

Lycka till!
  • Steeph
    Längtartillvår skrev 2021-08-02 21:47:25 följande:

Hej alla,

Liten update från mig - ägglossning är över för den här gången och ca en vecka kvar till bim. Har fått min andra dos vaccin, blev så dålig (lyckades ändå ha sex, yay) så tänker att cykeln kanske har flyttats fram lite, vilket den verkar göra för en del. Känner ingenting i vanlig ordning, så mensen kommer nog som den ska. Men det känns helt okej, för idag hämtade jag ut två!!! påsar med medicin för IVF som startar om mindre än en månad!

Känns både så spännande och riktigt läskigt efter att jag sett alla sprutor jag måste ta! På måndag har jag samtal med läkaren igen som ska gå igen all medicin inför start.

Känns sjukt att I september (om allt går som det ska) har jag en mycket större chans att faktiskt bli gravid!

Någon annan som har tid för IVF snart?

Åh, vad härligt att ni ändå lyckades ha sex! Tänk vad underbart om ni skulle plussa så här innan IVF start

Wow vad spännande men förstår också att det känns läskigt. Vi ska på intromöte för ivf i mitten av augusti på Linnékliniken. Känns så spännande men känner också en rädsla att man kanske inte får ut några ägg eller att det inte blir några blastocyster.
  • Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-02 22:17:15 följande:

Gud vad spännande! Kan verkligen känna igen pirret nu, och även lättnaden att snart förhoppningsvis vänder det! ska göra FET nu i augusti antagligen så vi är väll lite på samma bana förutom att jag gjorde del ett med sprutor och äggplock i maj :)

Lycka till!

Vad spännande! Önskar dig stort lycka till också! Och hoppas att du orkar hålla oss uppdaterade :) hur gick det med sprutorna och äggplocket för dig? Här säger de att man sövs när de plockar ut äggen, var det så för dig också?
  • Längtartillvår
    Steeph skrev 2021-08-02 22:20:49 följande:

Åh, vad härligt att ni ändå lyckades ha sex! Tänk vad underbart om ni skulle plussa så här innan IVF start

Wow vad spännande men förstår också att det känns läskigt. Vi ska på intromöte för ivf i mitten av augusti på Linnékliniken. Känns så spännande men känner också en rädsla att man kanske inte får ut några ägg eller att det inte blir några blastocyster.

Haha, ja man kan ju hoppas. Men jag har noll förhoppningar att det ska gå naturligt. Jag har gett upp nu, antagligen för att jag vet att nu får vi äntligen hjälp.

Spännande med första mötet, ska de göra undersökningar och så, eller bokas ni in för IVF direkt? Förhoppningsvis går det bra för oss alla, med många ägg och många som blir befruktade.
  • Mirabilis89

ÄL några dagar senare den här månaden enligt CB Rosa, så lite förskjuten BIM då med :)

Min sambo ?överraskade? mig genom att föreslå att vi skulle göra ett sånt hemtest för spermiemängd/rörlighet i går (FertilityScore) och det såg bra ut (han hade tydligen gjort ett själv tidigare med med samma bra resultat). Vet att det såklart inte säger allt men det var ändå skönt och fint att känna att han tar det på allvar och gör den kanske lite obekväma biten med. :)

Molybden, BIM 15/6, 26 år (12:e försöket, PCOS) PLUSSAT

Emmalucy, BIM 2/7, 35år, 7:e försöket(med 3års misslyckande med exet) - PLUSSAT

Ericky, BIM 21/7, 33 år (12:e försöket och 2:a försöket efter MF) PLUSSAT

Vickan31, BIM 31/7, 32 år (14:e försöket)

RH93, BIM 6/8, 28 år (13:e försöket)

Längtartillvår, BIM 7/8, 36 år (11e försöket)

apan95, BIM 9/8, 25 år (inväntar FET)

Lisen91, BIM 11/8, 29 år (13:e försöket)

Sellcarro, BIM 13/8, 28 år (12:e försöket, 1 MA & 1 MF)

Soff, BIM 14/8, 33 år (17:e försöket)

Janni91, BIM 17/8, 30 år (14:e försöket, kort lutealfas + mellanblödningar)

ananna, BIM 18/8, 29 år (14:e försöket, står i kö för utredning inom regionen)

Mirabilis89, BIM 19/8, 32 år (14:e försöket)

Tildasafira, BIM 19/8 (17e försöket, upprepade tidiga missfall)

• apan95
    Längtartillvår skrev 2021-08-02 22:58:32 följande:

Vad spännande! Önskar dig stort lycka till också! Och hoppas att du orkar hålla oss uppdaterade :) hur gick det med sprutorna och äggplocket för dig? Här säger de att man sövs när de plockar ut äggen, var det så för dig också?

Det gick jättebra! Sprutorna var enklare än jag trodde och äggplocket gick smidigt. Nej, jag var vaken hela tiden, fick morfinliknande preparat genom en infart i armen samt att de lokalbedövade med två sprutor i slidan. Plocket tog kanske en kvart och jag fick följa allt på en tv-skärm samtidigt som en sköterska stod och klappade på mig hela tiden. helt klart över förväntan!

Problemet var bara att de plockade ut 21 ägg, och de då fanns en risk för överstimulering, så blev ingen insättning utan totalfrys på våra 6 embryon.
  • Steeph
    Längtartillvår skrev 2021-08-02 23:01:02 följande:

Haha, ja man kan ju hoppas. Men jag har noll förhoppningar att det ska gå naturligt. Jag har gett upp nu, antagligen för att jag vet att nu får vi äntligen hjälp.

Spännande med första mötet, ska de göra undersökningar och så, eller bokas ni in för IVF direkt? Förhoppningsvis går det bra för oss alla, med många ägg och många som blir befruktade.

Nej jag förstår dig på vilken klinik ska ni göra er IVF?

Om jag förstått rätt så kollar de hur äggstockarna ser ut, slemhinnan och sen går vi igenom om vi är kandidater för ivf. Direkt efter mötet med läkaren (om de bedömer att vi kan köra på) så får man träffa sköterskor som tar blodprov och sen visar oss hur vi använder sprutorna. Så jag tror att vi ?bara? behöver 1 möte och sedan kan vi starta igång med sprutor direkt vid mens.
  • Längtartillvår
    apan95 skrev 2021-08-03 08:26:04 följande:

Det gick jättebra! Sprutorna var enklare än jag trodde och äggplocket gick smidigt. Nej, jag var vaken hela tiden, fick morfinliknande preparat genom en infart i armen samt att de lokalbedövade med två sprutor i slidan. Plocket tog kanske en kvart och jag fick följa allt på en tv-skärm samtidigt som en sköterska stod och klappade på mig hela tiden. helt klart över förväntan!

Problemet var bara att de plockade ut 21 ägg, och de då fanns en risk för överstimulering, så blev ingen insättning utan totalfrys på våra 6 embryon.

Ja men just det, det kommer jag ihåg nu när jag läser det! Åh tänk att dina söta små embryon väntar på dig i frysen! Håller så tummarna att det går vägen nu är en sätts in <3
  • Längtartillvår
    Steeph skrev 2021-08-03 08:52:28 följande:

Nej jag förstår dig på vilken klinik ska ni göra er IVF?

Om jag förstått rätt så kollar de hur äggstockarna ser ut, slemhinnan och sen går vi igenom om vi är kandidater för ivf. Direkt efter mötet med läkaren (om de bedömer att vi kan köra på) så får man träffa sköterskor som tar blodprov och sen visar oss hur vi använder sprutorna. Så jag tror att vi ?bara? behöver 1 möte och sedan kan vi starta igång med sprutor direkt vid mens.

Men gud vad skönt att det går så snabbt! Jag kontaktade en klinik efter bara några månader av försök, (ljög och sa att vi föesökt längre) och nu typ 10 månader senare får vi börja. Vi bor inte i Sverige, så inte någon svensk klinik tyvärr. Hoppas de är lika bra här, fastän det gått långsamt
  • apan95
    Längtartillvår skrev 2021-08-03 09:25:24 följande:

Ja men just det, det kommer jag ihåg nu när jag läser det! Åh tänk att dina söta små embryon väntar på dig i frysen! Håller så tummarna att det går vägen nu är en sätts in <3

Ja det är det som känns motiverande just nu. Pratar så mycket med min sambo om vad de är för kön på embryona, känns helt overkligt att det redan är bestämt haha. Men framförallt hoppas vi ju att de är starka o fina.

Desamma till dig, ska bli roligt att få följa :) <3
Svar på tråden Vi som försökt en längre tid - första barnet