• Snövit123123

    Vem bestämmer över pengarna?

    Bestämmer ni i er parrelation över era egna pengar eller tar ni gemensamma beslut kring ekonomin?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?
  • Jamesdio

    JAG bestämmer till stor del över det mesta av pengarna. Tar ändå lite hänsyn till vad min man vill och behöver.

  • Nutid

    Jag är gift och vi har gemnensam ekonomi helt. Om jag gjort om hade jag nog inte haft helt gemensam ekonomi. Just nu känns det som om jag inte har några pengar trots att vi har det rätt gott ställt. Allt måste diskuteras och bokföras vilket gör att jag känner det som att det inte finns.

    Om jag hade börjat om hade jag önskat att jag och min sambo/fru hade lagt en % av vår inkomst (typ 60%) som är en gemensam kassa och resten får var och en hitta på själv.

    Det känns t.ex. jättefåningt när jag köpt en present till henne att den ska upp och bokföras under kontot "presenter",,, jättesnyggt.

    vi har en post (rätt liten) för utgifter för var och en,,,, men det måste ändå bokföras,,, enligt devisen hur vet man annars hur mycket pengar som gått åt.... Det är svårt att ändra på upplägget när man väl har börjat.

    När vi träffades hade vi det lite kämpigt ekonomiskt jag hade en halv miljon i lån och levde på studiemedel men ägde en näringsfastighet. Jag var inte orolig för ekonomin eftersom jag visste att det på sikt var bra affär men hon var orolig och tyckte jag borde mig av med fastigheterna. Då och där bestämde vi att ha gemensam ekonomi och bokföra utgifterna noga.

    Nu 17 år senare har båda jobb ca 45 kkr/månad och jag sålt en 1/3 av näringsfastigheten vilket gör att vi har 2/3 näringsfastighet kvar samt alla huslån är betalda.

    Vi har bägge har ekonomisk känsla men helt olika focus jag tittar i stora drag och tänker inkomst hon vill ha koll på sista öre och att det är viktigt att bokföra alla utgifter.

    Jag kan leva med det, när vi träffades hade vi det lite jag säger bara att om jag börjat om så hade gjort anorlunda och haft tre ekonomier. Mitt, ditt och vårt.

  • Anonym (F)
    Nutid skrev 2021-06-10 11:22:14 följande:

    Jag är gift och vi har gemnensam ekonomi helt. Om jag gjort om hade jag nog inte haft helt gemensam ekonomi. Just nu känns det som om jag inte har några pengar trots att vi har det rätt gott ställt. Allt måste diskuteras och bokföras vilket gör att jag känner det som att det inte finns.

    Om jag hade börjat om hade jag önskat att jag och min sambo/fru hade lagt en % av vår inkomst (typ 60%) som är en gemensam kassa och resten får var och en hitta på själv.

    Det känns t.ex. jättefåningt när jag köpt en present till henne att den ska upp och bokföras under kontot "presenter",,, jättesnyggt.

    vi har en post (rätt liten) för utgifter för var och en,,,, men det måste ändå bokföras,,, enligt devisen hur vet man annars hur mycket pengar som gått åt.... Det är svårt att ändra på upplägget när man väl har börjat.

    När vi träffades hade vi det lite kämpigt ekonomiskt jag hade en halv miljon i lån och levde på studiemedel men ägde en näringsfastighet. Jag var inte orolig för ekonomin eftersom jag visste att det på sikt var bra affär men hon var orolig och tyckte jag borde mig av med fastigheterna. Då och där bestämde vi att ha gemensam ekonomi och bokföra utgifterna noga.

    Nu 17 år senare har båda jobb ca 45 kkr/månad och jag sålt en 1/3 av näringsfastigheten vilket gör att vi har 2/3 näringsfastighet kvar samt alla huslån är betalda.

    Vi har bägge har ekonomisk känsla men helt olika focus jag tittar i stora drag och tänker inkomst hon vill ha koll på sista öre och att det är viktigt att bokföra alla utgifter.

    Jag kan leva med det, när vi träffades hade vi det lite jag säger bara att om jag börjat om så hade gjort anorlunda och haft tre ekonomier. Mitt, ditt och vårt.


    Mon dieu jag hade inte stått ut.
  • Anonym (Skumtomten)
    Anonym (F) skrev 2021-06-10 12:42:44 följande:
    Mon dieu jag hade inte stått ut.
    Nä, vem fan hade det, 
  • Frontline

    Vi har haft helt gemensam ekonomi från den dagen vi flyttade ihop för snart 18 år sen.
    Alla pengar in på ett och samma konto med varsitt kort kopplat till det, gemensamt sparande på andra konton som båda har koll på.
    Jag har gjort så att alla räkningar skickas till mig förutom frugans a-kassa och det är bara för att det blir enklast om 1 fixar med räkningarna.
    Vi ha betalat av huslån och billån så vi är helt skuldfria.
    Större inköp från typ 5000:- pratar vi om annars är det fritt att spendera pengarna.
    Har väl 60K in efter skatt varje månad och sparar i nuläget 30-35K i månaden till oss och barnens fonder.
    Frugan var arbetslös 10 månader och har varit föräldraledig till 3 barn och även då hon hade låg inkomst så har vi aldrig varit oense om pengar..


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Anonym (Biggan)

    Vi har ett gemensamt konto där vi sätter in pengar procentuellt efter inkomst. De används till gemensamma utgifter som barnen, hemmet, bilen och mat. Vardagliga saker inom de ramarna köper vi utan att prata med varandra medan sällanköpen (tex resor) diskuteras. Övriga pengar gör var och en vad den vill med.

  • Limeblad

    Jag bestämmer över mina pengar och han bestämmer över sina. Sen har vi samsyn om att vi vill spara till större boende men hur mycket var och en sparar och hur styr vi själva.

  • fjanten

    100 % gemensam ekonomi. Större saker fattar vi gemensamma beslut om, annat som behövs eller som man vill ha köper man bara utan att kolla med den andra. Skulle säga att under ca 5000 kr så är det bara att köpa. Då har vi väldigt lik syn på ekonomi.

  • AnnaSthlm

    Vi har alltid haft en hybridekonomi. Vi har en gemensam pott för boendekostnader, mat, resor, barngrejer och andra familjeutgifter. Dit bidrar vi i proportion till våra inkomster. Just nu är det 45% och 55%. Så om den gemensamma potten behöver vara 10k i månaden så bidrar vi med 4,5 respektive 5,5 tusen var.

    Resten av pengarna är våra enskilda och ingen har åsikter om vart de går.

    Den gemensamma potten tar vi gemensamma beslut kring. Inte för varje krona såklart, gränsen går väl nånstans runt tusenlappen.

  • Noname00
    Hanky Panky skrev 2021-06-07 14:44:11 följande:

    Inget alternativ passar oss. Vi har inte gemensam ekonomi, men sprider inte våra egna pengar vind för våg för det.
    Vi betalar våra gemensamma utgifter procentuellt efter inkomst. Resten är vårt egna. Men vi sparar lite grann till ett gemensamt konto också.


    Detta är nog ett ganska vanligt upplägg, så gör vi också, förutom gemensamt sparande.
Svar på tråden Vem bestämmer över pengarna?