Forum Föräldraskap - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Vad är dålig ögonkontakt hos barn?

Sön 6 jun 17:55 Läst 0 gånger Totalt 3 svar
    Sön 6 jun 17:55 -1

Hej!

Jag har en 14 månader gammal tös som inte är någon ?ögontittare?. Vi får absolut kontakt med henne många gånger om dagen och hon tittar även släkt och vänner i ögonen stundvis, men om vi jämför med hennes kusin i samma ålder har hon sparsam ögonkontakt. Hon har aldrig drunknat i våra ögon om vi säger så. Hon tittar hellre ned i marken än på oss.

På BVC säger de att hon är duktig på att peka och visa intresse för saker. Hon pekar och säger dä samtidigt som hon tittar på saken. De kan varken säga bu eller bä angående hennes ögontittande, men säger också att det är svårt för dem att avgöra då de träffar henne så sällan.

Nu undrar jag om det är fler som har barn som inte varit superintresserade av ögontittande men som ändå visade sig vara (förlåt för krasst uttryck) normala? Är det så att vissa ungar bara inte är så sociala, eller ligger det oftast något bakom det?

Tillägg: jag har kollat på m-chat för autism och vad det schemat säger om ögonkontakt, och där är det icke utfall om barnet har ögonkontakt med föräldern fem gånger om dagen. Bara jag som tycker att ribban är väldigt låg?

• Anonym (...)
    Visa endast
    Sön 6 jun 19:10 #1 +1

Hej, jag skulle nog säga att det är helt normalt, vissa barn gillar helt enkelt inte ögonkontakt, jag personligen har haft svårt för det så gott som hela mitt liv. Jag vet inte varför men jag tycker det är otäckt att titta på människorna jag pratar med. Så ja det beror nog snarare på ditt barns personlighet mer än att det är något onormalt eller konstigt:)

• Anonym (My)
    Visa endast
    Sön 6 jun 21:22 #2 +1

Bristande ögonkontakt kan såklart vara ett tecken på autism, men det kan även ha andra förklaringar så som synnedsättning, blyghet eller att barnet helt enkelt inte tycker om ögonkontakt.

• Fre 11 jun 08:26 #3

Ja, jag hoppas ju såklart att det bara ska ha med personlighet att göra alternativt att hon inte ?knäckt koden? än. Ibland tar oron nya höjder och då är det skönt med sånna här kommentarer som lugnar. Tack för era inputs!

Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll