• Anonym (F)

    Fick missfall igår och orkar inte längre!

    Igår fick jag missfall..Efter att symptomen avtagit sedan en tid började jag blöda rejält med klumpar så det är ett faktum. Vi hade försökt bli gravida i 9 månader den här gången när jag äntligen plussade på stickan. Jag var så glad, upprymd, lättad över att det gick. Att vi kunde bli gravida på naturlig väg. I huvudet hade jag redan börjat planera mitt liv som mamma, så dumt eftersom jag har råkat ut för missfall tidigare. Är det någon som borde veta att man aldrig ska ta ut någon glädje i förskott så är det ju jag, men jag hade varit ledsen och uppgiven så länge så jag behövde få känna mig lite glad och lite lättare i sinnet. Nånstans tänkte jag också att det måste vara våran tur nu, efter så många månader av stress och sorg så måste det bara gå vägen den här gången. Livet kan väl ändå inte vara så orättvist att vi drabbas ännu en gång? Men jag har fått det bekräftat nu, det finns ingen som helst rättvisa.

    Nu känner jag mig helt tom. Jag har ingen mer livsglädje. Alla vänner, syskon, kusiner, kollegor och grannar ska tydligen bli gravida nu också. Senast för två veckor sedan berättade en kollega att hon är gravid, men då gjorde det ingenting eftersom jag ju trodde att jag var gravid men nu vet jag inte hur jag ska orka se henne och den växande magen varje dag på jobbet. Jag var tvungen att sjukskriva mig idag på grund av blödningarna men vill inte gå tillbaka till jobbet överhuvudtaget. Inte nog med att jag ska må skit över missfallet utan jag kommer bli påmind varje dag om det också när jag ser henne.

    Det värsta är att jag har börjat tänka hemska tankar, som att jag hoppas att hennes barn dör i magen. Jag skäms och förstår att det är sjukt att tänka så, men jag är så fruktansvärt less på att jag alltid ska vara den som drabbas av otur medan det alltid går bra för andra. Som förra gången jag fick missfall, då var en kompis också gravid och orolig för missfall. Vi bokade bägge två in privata ultraljud och jag fick mitt missfall bekräftat medan hon fick se ett tickande hjärta. Det ordnar sig alltid för andra men aldrig för mig. Det är väl inte så konstigt att man blir bitter till slut!?

    Jag vet inte hur jag ska orka ta mig upp igen. Bara tanken på att det kan ta ytterligare 9 månader att bli gravid igen, eller ännu längre för att sedan få ett missfall igen gör att jag bara vill ge upp.

  • Svar på tråden Fick missfall igår och orkar inte längre!
  • Anonym (Juni)

    Beklagar såå :,( ledsen för er skull... har dock själv bara upplevt ett missfall tidigt i v 4+5 och tyckte det var tillräckligt jobbigt så jag kan tänka mig din enorma sorg... Kram!

    Kan tipsa om att köpa progesteronkräm via shytobuy och använda från nästa plus. Har själv testat den och fick behålla graviditeten efter missfallet. Om du inte får hjälp från vården då? Eller kanske privat vård, om de skriver ut progesteron åt dig?

  • Anonym (S)

    Beklagar och förstår din känsla av att känna att det går för alla andra men inte för en själv. Jag har själv fått tre missfall på raken, två av dem var 2020 då alla tydligen blev gravida och det var så fruktansvärt jobbigt att se. Gravida magar och bebisar överallt.

    Tänk på att chansen ändå är stor att ni lyckas nästa gång, det är ett fåtal som får tre missfall så din nästa graviditet lyckas troligtvis. Och skulle den mot all förmodan inte göra det så är det inte kört - chansen är stor att ni en dag får er lilla bebis. Jag vet att det känns omöjligt att tänka så när man redan sitter i skiten och känner att man aldrig kommer lyckas få behålla ett barn, men det är det inte oftast.

  • Anonym (F)
    Anonym (Juni) skrev 2021-06-07 12:31:15 följande:

    Beklagar såå :,( ledsen för er skull... har dock själv bara upplevt ett missfall tidigt i v 4+5 och tyckte det var tillräckligt jobbigt så jag kan tänka mig din enorma sorg... Kram!

    Kan tipsa om att köpa progesteronkräm via shytobuy och använda från nästa plus. Har själv testat den och fick behålla graviditeten efter missfallet. Om du inte får hjälp från vården då? Eller kanske privat vård, om de skriver ut progesteron åt dig?


    Tack <3 Beklagar ditt missfall också, det är jobbigt oavsett vilken vecka eftersom man hinner få upp sådana förhoppningar när man väl lyckats bli gravid Jag känner mig som sagt helt tom nu och jag vill bara ge upp, men det gör man ju inte. Jag ska kolla upp progesteronkrämen som du tipsade om, tack! Jag har tagit ett blodprov för att se mitt östrogenvärde och det såg bra ut, men det har kanske inget med progesteronvärdet att göra? Är det helt riskfritt att använda den där progesteronkrämen eller bör man konsultera med läkare innan?
  • Anonym (F)
    Anonym (S) skrev 2021-06-07 12:41:13 följande:

    Beklagar och förstår din känsla av att känna att det går för alla andra men inte för en själv. Jag har själv fått tre missfall på raken, två av dem var 2020 då alla tydligen blev gravida och det var så fruktansvärt jobbigt att se. Gravida magar och bebisar överallt.

    Tänk på att chansen ändå är stor att ni lyckas nästa gång, det är ett fåtal som får tre missfall så din nästa graviditet lyckas troligtvis. Och skulle den mot all förmodan inte göra det så är det inte kört - chansen är stor att ni en dag får er lilla bebis. Jag vet att det känns omöjligt att tänka så när man redan sitter i skiten och känner att man aldrig kommer lyckas få behålla ett barn, men det är det inte oftast.


    Tack <3 Jag beklagar dina missfall också, det måste varit väldigt jobbigt med 3 stycken. Ja det är verkligen som ett slag i magen att se dessa gravidmagar och barnvagnar överallt. Fick du göra någon missfallsutredning där du fick reda på vad det kunde bero på? Lyckades du bli gravid och få behålla sedan? Jag hoppas att du har rätt att det blir tredje gången gillt, men jag har inte så lätt att bli gravid som det verkar så mycket stress och oro ligger i att överhuvudtaget lyckad bli gravid igen. Om det ska ta 9 månader till eller mer så vet jag inte hur jag ska orka..Jag har gjort en fertilitetsutredning och allt såg bra ut, både hos mig och sambon. Men det kanske är ägg kvaliteten som är dålig och sådant går ju inte att se och även om man har många äggblåsor kan ju kvaliteten på äggen vara dålig.
  • Anonym (ooo)

    Förstår att det är skitjobbigt. 

    Ge inte upp hoppet! Ni lyckades en gång och kommer att lyckas igen!

  • Anonym (Juni)
    Anonym (F) skrev 2021-06-07 14:10:06 följande:

    Tack <3 Beklagar ditt missfall också, det är jobbigt oavsett vilken vecka eftersom man hinner få upp sådana förhoppningar när man väl lyckats bli gravid Jag känner mig som sagt helt tom nu och jag vill bara ge upp, men det gör man ju inte. Jag ska kolla upp progesteronkrämen som du tipsade om, tack! Jag har tagit ett blodprov för att se mitt östrogenvärde och det såg bra ut, men det har kanske inget med progesteronvärdet att göra? Är det helt riskfritt att använda den där progesteronkrämen eller bör man konsultera med läkare innan?


    En läkare kommer säga det är dumt att mixtra själv med progesteron, men vet man hur man ska använda den är det ingen fara. Nej det har inget med östrogenet att göra. Progesteron kollas en vecka efter ÄL för att se om man verkligen ägglossat, och har man för låg produktion kan det orsaka missfall. Smörj morgon och kväll en klick stor som en ärta så olika ställen på kroppen där du har tunn hud, sedan lååångsamt trappa ner efter v 14. Jag väntade till RUL innan jag trappade ner. Gör man det för tidigt kan progesteronbristen orsaka sammandragningar och missfall, så bättre vänta lite längre.

    Men börja smörja när du får plus. Håller tummarna du blir gravid snart igen =)
  • Anonym (L)

    Beklagar verkligen! Jag förstår hur jobbigt du har det. Jag fick två missfall på raken och var helt förstörd. Men sen gick det bra och min lilla son är nu 1 år!

    Jag tyckte också att det var så otroligt jobbigt att se alla gravidmagar och barnvagnar. Men ge inte upp, och kom ihåg att vara snäll mot dig själv.

  • Anonym (F)
    Anonym (ooo) skrev 2021-06-07 14:35:42 följande:

    Förstår att det är skitjobbigt. 

    Ge inte upp hoppet! Ni lyckades en gång och kommer att lyckas igen!


    Jag hoppas verkligen det men just nu är det svårt att tro att det kommer ordna sig.
  • Anonym (F)
    Anonym (Juni) skrev 2021-06-07 14:45:30 följande:

    En läkare kommer säga det är dumt att mixtra själv med progesteron, men vet man hur man ska använda den är det ingen fara. Nej det har inget med östrogenet att göra. Progesteron kollas en vecka efter ÄL för att se om man verkligen ägglossat, och har man för låg produktion kan det orsaka missfall. Smörj morgon och kväll en klick stor som en ärta så olika ställen på kroppen där du har tunn hud, sedan lååångsamt trappa ner efter v 14. Jag väntade till RUL innan jag trappade ner. Gör man det för tidigt kan progesteronbristen orsaka sammandragningar och missfall, så bättre vänta lite längre.

    Men börja smörja när du får plus. Håller tummarna du blir gravid snart igen =)


    Jag tog provet för östrogen en vecka efter ägglossning eftersom läkaren sa att det endast kunde tas då. Kan det ha varit ett prov både för östrogen och progesteron som jag tog? Jag måste nästan ringa och fråga läkaren då provsvaren inte går att se på 1177. Jag vill nog veta om jag har någon brist innan jag testar.
  • Anonym (F)
    Anonym (L) skrev 2021-06-07 15:53:08 följande:

    Beklagar verkligen! Jag förstår hur jobbigt du har det. Jag fick två missfall på raken och var helt förstörd. Men sen gick det bra och min lilla son är nu 1 år!

    Jag tyckte också att det var så otroligt jobbigt att se alla gravidmagar och barnvagnar. Men ge inte upp, och kom ihåg att vara snäll mot dig själv.


    Tack <3 Beklagar dina också. Vad skönt att det ordnade sig till slut för dig. Blev du gravid snabbt efter missfallet den gången som det gick vägen? Jag är rädd att det kommer ta lång tid igen att bli gravid för mig. Alla månader som vi har försökt utan att lyckas har varit en enda lång mörk depression. :(
Svar på tråden Fick missfall igår och orkar inte längre!