• Anonym (Tappa­t tron)
    Mon 7 Jun 2021 13:06
    648 visningar
    10 svar
    +1
    10
    648

    När man inte blir tagen på allvar, Endometrios

    Vad ska man göra när man inte blir tagen på allvar inom vården ? :(

    Missbrukare förstör så enormt för vanliga människor som har mediciner i rätt syfte och följer till punkt och prick läkares ordinationer .

    Jag har levt med Endometrios i snart 18 år, jag har fått kämpa för rätt vård de senaste 15 åren .

    När jag äntligen fick träffa en läkare/gynekolog som lyssnade och visade mig förståelse och som framför allt tog mig på allvar var lättnaden enorm, jag upplever dock att det ännu råder stor okunskap om just Endometrios och det tog väldigt många år innan jag själv förstod att det var just det jag hade .

    Efter att ha träffat så många olika läkare som varit både nonchalanta och otrevliga i sitt bemötande och som en efter en sagt det jag alltid fått höra ?Din mensvärk är inte värre än någon annan kvinnas , ta en Alvedon? så tappar man tron på vården .

    Men jag har aldrig haft ?lite ont i magen? kunnat ta en Alvedon och gått till jobbet .

    Jag har fått sjukskriva mig 2 dagar varje månad . Jag tål väldigt mycket smärta och kan kämpa mig igenom det mesta , men den smärta jag upplever de två första dagarna av min mens liknar ingenting annat ,

    Jag får en smärta som är totalt obeskrivlig , en smärta så stark att jag många gånger svimmar av .

    En så svår smärta att jag inte kan ta mig ur sängen , och som varit så fruktansvärd och förlamande att jag tänkt att jag hellre dör än måsta genomlida detta varje månad .

    Men denna Gynekolog jag fick träffa konstaterade att det troligaste var just Endometrios jag led av och givetvis fanns det hjälp att få. Jag fick utskrivet smärtstillande som jag kunde ta de 2 värsta dagarna varje månad . Jag fick utskrivet tramadol.

    Plötsligt behövde jag inte sjukskriva mig varje månad utan kunde ta mig till jobbet och livet fungerade.

    2 tabletter varje månad var allt som behövdes för att jag skulle stå ut med min sjukdom och hon blev väldigt förvånad att ingen tidigare erbjudit mig den hjälpen med så svåra menssmärtor som jag får.

    Denna gynekolog var väldigt bra på att informera mig om just Tramadol och hur viktigt det var att endast ta medicinen när smärtan inte går att uthärda och informerade mig om just problematiken med missbruk och att tramadol har blivit ett jätte problem så det är ingenting dom skriver ut i första hand men då jag testat allt annat utan hjälp så är det ett alternativ om än det sista , Hon uttryckte samtidigt att man inte ska behöva ha så ont att man hellre dör när det finns hjälp att få. Och med endast 2 dagars användning i månaden så var riskerna för att utveckla ett beroende i stort sett obefintliga .

    Vill tillägga att jag blivit erbjuden behandling i form av preventivmedel men att det tyvärr inte varit ett alternativ för mig på grund av biverkningar som varit nästan värre än själva sjukdomen .

    Men så var jag tvungen att för en tid sedan träffa en ny gynekolog , och jag förstod direkt efter första mötet att nu börjar min kamp om igen .

    Starka smärtstillande kom aldrig på fråga då det är vanebildande .

    Trots att jag då haft detta utskrivet senaste 5 åren , aldrig tagit mer än jag behövt utan det handlar alltså om två dagar i månaden , två tabletter i månaden som jag är i behov av medicinen och skulle aldrig få för mig att ta något sådant om det inte är absolut nödvändigt .

    Ändå blir man sedd som en missbrukare när man nämner just denna medicin .

    Jag har all respekt och förståelse för att mediciner inte skall skrivas ut lättvindigt och jag förstår att det finns människor som missbrukar mediciner därav läkares försiktighet vid föreskrivning vilket är jätte viktigt givetvis .

    Men det kan inte vara rimligt att det skall vara på bekostnad av oss vanliga människor som är i genuint behov av mediciner och som för mig tar 2 tabletter i månaden vilket varit det enda som fungerat för mig och gjorde att jag inte behövde sjukskriva mig varje månad som har varit både jobbigt och enormt skamfyllt att måsta ringa sin chef varje månad och sjukskriva sig på grund av mensvärk .

    En läkare kan ju enkelt välja mängd som skrivs ut och sätta intervaller som kontrollerar tiden i mellan uttag just för att förhindra att någon missbrukar medicin.

    Jag är så besviken på vården , jag skulle aldrig önska någon att måsta uppleva den smärta jag fått uppleva i och med denna sjukdom och sen inte bli tagen på allvar när man söker hjälp .

    När man är en vanlig och skötsam människa som aldrig någonsin missbrukat någonting , jag dricker inte ens alkohol , och jag är verkligen emot droger så känner man sig så fruktansvärt kränkt när man blir tittad på som om man vore någon knarkare .

    Kränkt är bara förnamnet .

    Besviken på vården .

  • Svar på tråden När man inte blir tagen på allvar, Endometrios
  • Anonym (Tappa­t tron) Trådstartaren
    Mon 7 Jun 2021 13:58
    #5

    Tack för ditt svar .

    Jag kanske uttryckte mig lite klumpigt för jag menar inte att det är missbrukares fel , vad jag menade är att just missbruk blivit ett så stort problem och det känns som att man blir dömd på förhand bara man nämner smärtstillande.

    Skulle skrivit ?missbruk? och inte ?missbrukare?

    Håller helt med om att det inte skall skrivas ut ?massor? av smärtstillande, Självklart skall alla andra alternativ först undersökas och erbjudas .

    Men för mig som är i behov av smärtstillande 2 dagar i månaden (10 tabletter per halvår ) och inte har så stora besvär att det inte kräver operation osv så ser jag inte hur det kan vara så stort problem för vissa läkare när det gör så stor skillnad i mitt liv och min livskvalité , att behöva sjukskriva sig flera dagar varje månad nu igen då jag inte behövt det dessa senaste 5 åren är fruktansvärt jobbigt .

    Jag har förutom första dagarna av mensen inte så stora problem på grund av min endometrios tack och lov.

    Jag skall göra allt för att få träffa kunniga läkare på området och hoppas att jag får rätt hjälp .

    Jag har blivit erbjuden behandling i form av preventivmedel men då dessa skapat hemska biverkningar för mig har jag avbrutit dessa behandlingar .

    Så för mig har det varit mer rimligt att äta smärtstillande 2 dagar i månaden och ha ett fungerande liv än att få annan behandling som skapar biverkningar dagligen som känns som det förstört mer än hjälpt .

  • Anonym (Tappa­t tron) Trådstartaren
    Mon 7 Jun 2021 14:13
    #6

    jag bor i Västernorrland och upplever tyvärr inte att kunskapen här om endometrios verkar vara riktigt lika bra som söderut vilket är helt galet .

    Redan som 12 åring förstod jag att något var väldigt fel , min mor förstod också i samband med min mens att jag inte hade ?vanliga? menssmärtor och tog mig till många olika läkare men fick samma svar av alla ?Ge henne en Alvedon så går det över?

    Många gånger sa hon att mina smärtor verkade värre än hennes smärtor hon haft när hon fött sina 6 barn . Vilket känns som det säger ganska mycket .

    Men jag upplever verkligen att det är svårt att bli tagen på allvar när man sökt hjälp .

    Känns som att man skulle behövt träffa en läkare som själv har Endometrios och samma problem so. En själv för att förstå .

    Och då jag påtalat att jag inte vill ha hormonbehandling så känns det som att dom anser att jag då får ?gilla läget? och stå ut med mina smärtor . Men jag säger ju inte nej till deras behandling utan anledning , jag har ju fått hemska biverkningar utav det.

    Man känner sig så hjälplös och frustrerad .

Svar på tråden När man inte blir tagen på allvar, Endometrios