Inlägg från: Kermit1561 |Visa alla inlägg
  • Kermit1561

    Social fobi

    Anonym7473 skrev 2021-06-08 13:41:08 följande:

    Hej jag är 14 år, och har socialfobi. Har jätte svårt att träffa nya männikor och åka buss SJÄLV och ja allmänt bara var runt massa människor. När jag tex åker buss så kan jag ibland nästa få svårt att andas börjar kall svettas och kan ibland börja skaka. Vi har flytta och kommer nu behöva åka buss VARJE DAG till skolan???? det är så jobbigt.

    Nån som vet hur man kan få bort social fobi? Eller något


    Ja, social fobi (eller social ångest som det kallas numera) är jättevanligt och behandlas med KBT, en slags beteendeterapi där man får göra olika övningar som på sikt minskar ångesten. Det man gör är är att utsätta sig för det som är jobbigt tills man vänjer sig och inte tycker det är så farligt (väldigt förenklat). 
    Så det är jättebra att du kommer åka buss varje dag för då vänjer du dig gradvis och ångesten minskar.

    Det finns böcker och onliehjälpmedel för detta men eftersom du är ung skulle jag rekomendera att du ringer vårdguiden på 1177 och frågar var du skall vända dig för att få hjälp, eller kontakta din vårdcentral. Där kan du träffa en kurator eller motsvarande som kan hjälpa dig med detta. 
    Som sagt är det vanligt så det är inget konstigt för dem.

    Eftersom du är så ung skulle du kunna prata med en skolkurator eller skolsköterska också så kan de hjälpa dig vidare. 
     
       
Svar på tråden Social fobi