• Anonym (I)
    Tue 8 Jun 2021 18:01
    1284 visningar
    50 svar
    50
    1284

    Påverkas av andras syn på mig

    Jag blir väldigt lätt påverkad av andras syn på mig. Om människor runt mig har en allmänt positiv bild av mig är det inget problem, då är det bara positivt! Om jag får höra positiva saker, att jag är positiv, empatisk, driven, rolig etc så blir jag mer så! Det är väl egentligen ganska naturligt, men jag kanske är mer lättpåverkad.

    När någon tycker något negativt om mig, påpekar att jag är tyst t.ex blir jag ännu mer tyst. Jag kan inte låta bli. Jag låser mig liksom. Om någon säger att jag är dålig på någonting slutar jag göra det eller gör det ännu sämre än innan. Även om någon säger något som jag inte håller med om eller känner igen mig i så påverkas jag av det.

    Ett stort problem som jag har nu är att min partner är väldigt bra på att påpeka negativa saker, små saker, ofta, typ du pratar för lite, du verkar oengagerad, du verkar sur, du är så kall, du beter dig icke kärleksfullt, du är negativ, du beter dig konstigt etc etc. Han anklagar mig också för att inte vilja vara med honom, bara ha honom som tidsfördriv, att jag undanhåller saker, att jag inte vill träffas, inte prata med honom etc etc. Han tycker inte att han varken klagar eller anklagar utan bara yttrar saker han tänker på.

    Han säger såklart positiva saker också,att han aldrig känt så här för någon, att jag är den vackraste han träffat etc, men de här negativa sakerna läggs på hög, och jag får heller inte höra motsatsen, att jag är kärleksfull, positiv, engagerad etc. Med konsekvensen att jag känner mig mer som alla de här negativa sakerna och blir mer av de här negativa sakerna. Jag blir negativ, mindre kärleksfull, mer kall, oengagerad etc och allmänt känner mig icke avslappnad och onaturlig. Jag blir hans negativa syn på mig. Och jag avskyr det! Det är som att jag speglar mig i hans syn på mig (den som jag tänker att han har baserat på alla negativa påpekanden), och även fast jag tycker att den bilden som framträder är gräslig så blir jag mer sådan.

    Någon som känner igen sig eller vet hur man kan bryta det?

  • Svar på tråden Påverkas av andras syn på mig
  • Anonym (.)
    Wed 9 Jun 2021 12:29
    #11
    -1
    Anonym (I) skrev 2021-06-09 12:22:50 följande:
    Nä. Han har väldigt svårt att visa hänsyn till sådant. Även när han märker att jag blir irriterad eller ledsen eller när jag säger att jag blir det av antingen hans kommenterande eller av utfrågningar han håller så fortsätter han iallafall. Det gör mig väldigt frustrerad och att jag drar mig undan honom. Vilket gör att han driver på ytterligare!

    När jag märker att han blir irriterad av något samtalsämne eller frågor så backar ju jag och lägger ner. Naturligt.
    Han har noll respekt för dig.

    Lämna honom, han är inte bra för dig.
  • Anonym (Lisen­)
    Wed 9 Jun 2021 12:43
    #12
    +1

    Det är svårt att avgöra vad det är som händer rent psykologiskt mellan er då man inte har träffat er. Är det han som beter sig knäppt, eller är det du som är svår?, det går licksom inte att säga. Jag kan berätta att jag har i allafall stor erfarenhet av att leva nära en person som var "svår" Dvs den hade mycket negativ utstrålning ville inte prata, visa engagemang, bettede sig kallt osv. Vad ska man då göra för att rädda relationen? Jo man påpekar såklart detta-med intentionen att få en vändning i relationen. men personen blev bara ännu mer  kall och sur. Men jag ska inte bedöma dig TS , eller din partner, jag ska ställa en fråga- om du är riktigt uppriktig, ligger det något i det din kille säger om dig? Och i så fall, vad tycker du själv att han ska göra annat än att påpeka detta? 

  • Anonym (I) Trådstartaren
    Wed 9 Jun 2021 12:59
    #13
    Anonym (Lisen) skrev 2021-06-09 12:43:48 följande:

    Det är svårt att avgöra vad det är som händer rent psykologiskt mellan er då man inte har träffat er. Är det han som beter sig knäppt, eller är det du som är svår?, det går licksom inte att säga. Jag kan berätta att jag har i allafall stor erfarenhet av att leva nära en person som var "svår" Dvs den hade mycket negativ utstrålning ville inte prata, visa engagemang, bettede sig kallt osv. Vad ska man då göra för att rädda relationen? Jo man påpekar såklart detta-med intentionen att få en vändning i relationen. men personen blev bara ännu mer  kall och sur. Men jag ska inte bedöma dig TS , eller din partner, jag ska ställa en fråga- om du är riktigt uppriktig, ligger det något i det din kille säger om dig? Och i så fall, vad tycker du själv att han ska göra annat än att påpeka detta? 


    Jag skulle säga att det han säger inte stämmer. Han gör hönor av fjädrar. Jag beter mig som människor vanligtvis gör mest. Jag får höra andra saker av andra människor, rena motsatser ibland, att jag är allmänt positiv etc

    Och när han klagar på att jag pratar för lite, berättar för lite, är för otydlig etc så försöker jag ändra på det först, men det räcker inte ändå. Då återkommer något, eller något nytt tillkommer så att det känns som att det enda jag gör är att anpassa mig efter honom. Och han kan få de mest normala grejerna till något "fel och konstigt". Att jag glömde av att pussa på honom direkt en gång för att jag höll på att laga mat = något är fel och jag är mindre kärleksfull.

    Nu efter att ha fått höra massa saker upprepade gånger så ligger det något i det han säger, för han har ju fått mig sån, mer tyst, mindre engagerad, mindre kärleksfull etc. Så han har framkallat eller förstärkt något som inte ens fanns från början.
  • Anonym (E)
    Wed 9 Jun 2021 13:05
    #14
    Anonym (I) skrev 2021-06-09 12:59:26 följande:

    Jag skulle säga att det han säger inte stämmer. Han gör hönor av fjädrar. Jag beter mig som människor vanligtvis gör mest. Jag får höra andra saker av andra människor, rena motsatser ibland, att jag är allmänt positiv etc

    Och när han klagar på att jag pratar för lite, berättar för lite, är för otydlig etc så försöker jag ändra på det först, men det räcker inte ändå. Då återkommer något, eller något nytt tillkommer så att det känns som att det enda jag gör är att anpassa mig efter honom. Och han kan få de mest normala grejerna till något "fel och konstigt". Att jag glömde av att pussa på honom direkt en gång för att jag höll på att laga mat = något är fel och jag är mindre kärleksfull.

    Nu efter att ha fått höra massa saker upprepade gånger så ligger det något i det han säger, för han har ju fått mig sån, mer tyst, mindre engagerad, mindre kärleksfull etc. Så han har framkallat eller förstärkt något som inte ens fanns från början.


    Berätta för honom hur du blir av att han ständigt påpekar negativa saker om dig. Sen blir man ju till slut nedtryckt ifall man alltid ska få höra sånt ifrån sin partner, måste vara skitjobbigt. Tror han är olycklig i sig själv och lägger över det på dig.
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Wed 9 Jun 2021 13:09
    #15
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 13:05:29 följande:

    Berätta för honom hur du blir av att han ständigt påpekar negativa saker om dig. Sen blir man ju till slut nedtryckt ifall man alltid ska få höra sånt ifrån sin partner, måste vara skitjobbigt. Tror han är olycklig i sig själv och lägger över det på dig.


    Ja jag har berättat för honom effekten av hans kommentarer men han kan inte ta till sig det. Han tycker att jag klagar.

    Jag tror att han projicerar mycket ja eftersom jag inte får höra dessa saker från någon annan och inte känner igen mig i sakerna han säger. Förutom att jag inte pratat mycket t.ex men det är ju inget nytt. Jag pratar inte i onödan liksom. Ingen annan ser något problem. Bara han.
  • Anonym (Lisen­)
    Wed 9 Jun 2021 14:38
    #16
    Anonym (I) skrev 2021-06-09 12:59:26 följande:
    Jag skulle säga att det han säger inte stämmer. Han gör hönor av fjädrar. Jag beter mig som människor vanligtvis gör mest. Jag får höra andra saker av andra människor, rena motsatser ibland, att jag är allmänt positiv etc

    Och när han klagar på att jag pratar för lite, berättar för lite, är för otydlig etc så försöker jag ändra på det först, men det räcker inte ändå. Då återkommer något, eller något nytt tillkommer så att det känns som att det enda jag gör är att anpassa mig efter honom. Och han kan få de mest normala grejerna till något "fel och konstigt". Att jag glömde av att pussa på honom direkt en gång för att jag höll på att laga mat = något är fel och jag är mindre kärleksfull.

    Nu efter att ha fått höra massa saker upprepade gånger så ligger det något i det han säger, för han har ju fått mig sån, mer tyst, mindre engagerad, mindre kärleksfull etc. Så han har framkallat eller förstärkt något som inte ens fanns från början.
    Ok, men det verkar som du ändå har en ganska klar bild av vad som är hönan och ägget här, dvs han använder kritik för att utöva kontroll över din personlighet på ett obefogat sätt, och det får ju dig att bli ledsen irriterad tyst osv. Det låter jäkligt destruktivt. och det där att han inte alls lyssnar på det du känner, inte bra alls. Ge någon annan man chansen. Vejsta inte tid på honom han kommer inte bli bättre med tiden, män som han brukar trappa upp sitt kontrollbehov snarare än att bli bättre människor.
  • Anonym (Emma)
    Wed 9 Jun 2021 16:45
    #17
    Anonym (Lisen) skrev 2021-06-09 12:43:48 följande:

    Det är svårt att avgöra vad det är som händer rent psykologiskt mellan er då man inte har träffat er. Är det han som beter sig knäppt, eller är det du som är svår?, det går licksom inte att säga. Jag kan berätta att jag har i allafall stor erfarenhet av att leva nära en person som var "svår" Dvs den hade mycket negativ utstrålning ville inte prata, visa engagemang, bettede sig kallt osv. Vad ska man då göra för att rädda relationen? Jo man påpekar såklart detta-med intentionen att få en vändning i relationen. men personen blev bara ännu mer  kall och sur. Men jag ska inte bedöma dig TS , eller din partner, jag ska ställa en fråga- om du är riktigt uppriktig, ligger det något i det din kille säger om dig? Och i så fall, vad tycker du själv att han ska göra annat än att påpeka detta? 


    Fast att gå runt och pika och när ts frågar säga att han bara observerar och att hon är bra som hon är låter inte som att det finns ett reellt problem i ts beteende som han vill lösa. I så fall hanterar han det väldigt dåligt oavsett. Anser han att ts har ett beteende som han mår dåligt av får han ju ta up det i ett seröst samtal. Man löser inte evntuella relatiosnproblem genom att bete sig som ts beskriver att partnern gör. Det låter mer som att han har behov av att pika och kommemtera än att lösa något. Eller att han helt enkelt fastnat i något vanebeteende och inte tänker på vad han gör,
  • Anonym (E)
    Wed 9 Jun 2021 20:15
    #18
    Anonym (I) skrev 2021-06-09 13:09:45 följande:

    Ja jag har berättat för honom effekten av hans kommentarer men han kan inte ta till sig det. Han tycker att jag klagar.

    Jag tror att han projicerar mycket ja eftersom jag inte får höra dessa saker från någon annan och inte känner igen mig i sakerna han säger. Förutom att jag inte pratat mycket t.ex men det är ju inget nytt. Jag pratar inte i onödan liksom. Ingen annan ser något problem. Bara han.


    Fyfan vad jobbigt. Att han inte ens kan ta till sig när du ändå berättar hur det får dig att må. Vadå ?att du klagar?- vad gör inte han isåfall? Han klagar på dina personliga egenskaper och det enda du gör är att berätta hur du känner kring det, och ändå får han det till att det är du som gör fel. Nej Fyfan. Säg ifrån riktigt ordentligt och ställ ultimatum till honom. Eller börja bete dig precis likadant tillbaka. När han pikar dig om något, pika själv direkt tillbaka om något, stå på dig och var hård! Det är ju lite småsint men kanske får honom att fatta hur hans beteende upplevs.

    Men det bästa vore ju att kasta honom.
  • Anonym (I) Trådstartaren
    Wed 9 Jun 2021 21:14
    #19
    Anonym (E) skrev 2021-06-09 20:15:00 följande:

    Fyfan vad jobbigt. Att han inte ens kan ta till sig när du ändå berättar hur det får dig att må. Vadå ?att du klagar?- vad gör inte han isåfall? Han klagar på dina personliga egenskaper och det enda du gör är att berätta hur du känner kring det, och ändå får han det till att det är du som gör fel. Nej Fyfan. Säg ifrån riktigt ordentligt och ställ ultimatum till honom. Eller börja bete dig precis likadant tillbaka. När han pikar dig om något, pika själv direkt tillbaka om något, stå på dig och var hård! Det är ju lite småsint men kanske får honom att fatta hur hans beteende upplevs.

    Men det bästa vore ju att kasta honom.


    Han är helt otroligt kritikkänslig så det är svårt att säga något alls till honom. Även konstruktiva saker med konstruktiva lösningar neggar han. Han tror att om jag bara ger mer anstränger mig mer visar mer överröser honom med kärleksbetygelser etc så är det lösningen på allt. Jag har försökt med det i två år utan effekt, så nope. Funkar inte. Det ger mig bara lust att ge mindre. Otacksamhet är fan så fult och avtändande.
  • Anonym (.)
    Thu 10 Jun 2021 08:22
    #20
    Anonym (I) skrev 2021-06-09 21:14:36 följande:
    Han är helt otroligt kritikkänslig så det är svårt att säga något alls till honom. Även konstruktiva saker med konstruktiva lösningar neggar han. Han tror att om jag bara ger mer anstränger mig mer visar mer överröser honom med kärleksbetygelser etc så är det lösningen på allt. Jag har försökt med det i två år utan effekt, så nope. Funkar inte. Det ger mig bara lust att ge mindre. Otacksamhet är fan så fult och avtändande.
    Så vad ska du göra, fortsätta försöka eller lämna honom?
Svar på tråden Påverkas av andras syn på mig