• Wed 9 Jun 2021 09:38
    706 visningar
    11 svar
    11
    706

    Ni som fått reda på att ni har GBS?

    Jag var inne på förlossningen när jag var i vecka 24 (1 maj) pga onda sammandragningar. Där tog dom en odling på mig vaginalt och sedan dess har jag inte hört något.

    Igår (snart i vecka 31) tog jag urinprov hos BM som skulle skickas på odling varför fick jag inte svar på.

    Skulle gå in och läsa i journalen om det och ser att läkaren jag hade från förlossningen hade skrivit att jag hade GBS och att jag kommer få antibiotika när förlossningen startar. Vilket ingen hört av sig till mig om.

    Ringde BM för att fråga lite om GBS för det jag läst så kan de även smittas till barnet i magen men även under förlossning.

    Men den BM jag pratade med sa att GBS inte är alls farligt osv.

    Nu undrar jag är det någon av er som har/har haft GBS som kan utbyta lite erfarenheter kring detta då jag aldrig hade hört om detta innan.

  • Svar på tråden Ni som fått reda på att ni har GBS?
  • Wed 9 Jun 2021 19:27
    #3

    Ja BM sa idag att jag kommer få dropp vid förlossningen och att man har de under koll när man nu vet om det.

    Men kan ökade sammandragningar ha med GBS att göra? Eller finns de liksom risk att förlossningen startar tidigare?

  • Thu 10 Jun 2021 12:19
    #8
    Mandelskorpan skrev 2021-06-10 10:40:07 följande:

    Med ett av mina barn hade jag regelbundna sammandragningar i V20 (som sen bara försvann) och med samma barn startade förlossningen lite i förtid av vattenavgång. Detta sa dom kunde bero på Gbs.


    Ja mina sammandragningar har vart den vecka 24 men inte haft så onda sen dess. Några som känts i ryggen. Går in I vecka 31 imorgon och sammandragningarna är fortfarande regelbundna, gör mig inget att föda 2-3 veckor tidigt bara bebis mår bra men vill ju helst inte att något startar nu inom närmsta.
  • Fri 11 Jun 2021 09:00
    #10
    Ebo88 skrev 2021-06-11 07:33:58 följande:

    GBS kan orsaka sammandragningar och påverka tappen.

    Jag födde i v.25 2017 pga en försvagad livmoderhals och sammandragningar från GBS var så intensiva, så tappen orkade inte trycket. Jag fick ingen antibiotika trötte symptom och vetskap.

    Vår dotter Ellen fig i min mage i v.25 2018. Infektionen hade tagit sig in till henne så hon blev smittad och dog. Jag fick endast äta antibiotika när odling visade positivt. Lämnade varje månad.

    2019 blev jag gravid med Stella och åt antibiotika varje dag från v.12 tills hon föddes.

    Var tredje kvinna har GBS och i de allra flesta fall påverkas varken mamma eller bebis.

    Sen finns det den skara som drabbas och trotts det så påstår fortfarande vården att GBS inte är farligt, vilket får mig att kräkas. Barn kan födas sjuka eller bli sjuka under förlossningens gång.

    Det är bra att du vet om att du har det, så du kan vara observant på symptom osv.

    Vad som drabbade oss är ovanligt, men kan dessvärre hända.

    Många kvinnor vet även inte om att de bär på infektionen och allt går så bra ändå

    Jag hade aldrig hört om GBS innan jag fick det konstaterat i v.23 med vår som Dylan 2017


    Först och främst beklagar jag vad som hände din dotter, så hemskt..

    Vad skönt att det gick bra med andra dottern, föddes hon utsatt tid eller hur gick det där?

    Ja alltså jag har ju mycket sammandragningar men sen känner man sig så "dum" om jag ringer förlossningen för man vill liksom inte heller ta av deras tid när man vet att de har mycket att göra..

    Ja jag läste lite om GBS och det är väldigt ovanligt men det kan hända, det hände dig och har hänt andra att bebisen dör antingen i magen eller blir sjuk och dör efter förlossningen. Men de pratas det tyst om och det är inget farligt osv. Därför jag startade denna tråden för jag ville ha ärliga svar. Och jag har besök hos min BM nästa vecka så då ska jag ta upp detta mer. Tycler det är dåligt att dom inte ens ringer upp och berättar för mig utan jag får läsa det själv i min journal.
Svar på tråden Ni som fått reda på att ni har GBS?