Inlägg från: mamma 86 |Visa alla inlägg
  • mamma 86

    Kyla ner lägenhet!

    Bor i en vindsvåning med söderläge större delen av lägenheten. Jag plågas så fort det blir över 20 grader. Fruktansvärt varmt. Rullar ner överallt och vädrar bara när det är tillräckligt svalt för att inte släppa in mer värme.

    Har kollat på ac och vet att många har såna fönsterkit till. Är det någon som har av i sin lägenhet? Någon som provat air cooler?

  • Svar på tråden Kyla ner lägenhet!
  • mamma 86
    Anonym (Nk) skrev 2021-06-09 10:24:40 följande:

    Ja köp en sådan AC, vi köpte en till vår lilla lägenhet med ett fönster där solen lyser in hela dagen. Den är toppen men låter en del. Ca 3000kr.

    En fläkt är även bra, ca 150 spänn, öppnar upp fönstret och ställer fläkten där för att liksom få in den kallare luften ordentligt.


    Har du fönsterkit till den eller du bara hänger ut slangen genom fönstret?
  • mamma 86
    Anonvm skrev 2021-06-09 19:53:12 följande:

    Om det inte rör sig om hyreslägenhet så bör du absolut försöka få dit en "riktig" A/C eller luft/luft värmepump.

    Alltså en sån med en utedel och en innedel, knäpptyst och kylkraft flera hundra gånger kraftigare än även den bästa "portabel a/c".

    15-20.000:- monterat o klart efter ROT kan ses som ett riktpris, utan minsta tvekan värt det för att kunna leva som folk i sitt eget hem de 3-4 varma månaderna...


    Önskar jag kunde det men det gäller en hyreslägenhet
  • mamma 86
    Anonym (KarlssonPåTaket) skrev 2021-06-10 10:34:27 följande:

    Vi ha persiennerna nere dagtid och så fort det går framåt kvällen öppnar vi alla fönster för att få korsdrag. En rejäl fläkt i balkongdörren får skjutsa på luftutbytet. Så sena kvällar och nätter har vi behaglig temperatur. På morgonen börjar solen steka på igen.

    Så det är en pina att jobba hemifrån, speciellt på eftermiddagarna. Längtar till det svala kontoret.


    Skönt att ni har det svalt på natten i alla fall. Idag har vi 16 grader ute på natten, inne var det betydligt varmare. Ska aldrig bo i en vindsvåning igen när jag väl har flyttat härifrån
  • mamma 86
    SupersurasunkSara skrev 2021-06-10 18:36:16 följande:

    Jag har en från ÖB, köpte en förrförra året i all hast. Tänkte att den gör väl någon nytta. Den är jättebra! Köpte flera förra året. De kostar 799 kr tror jag. Det enda är ju att man måste komma ihåg att fylla på vatten. 


    Är det en air cooler antar jag?
Svar på tråden Kyla ner lägenhet!