• Anonym (Ts)
    Wed 9 Jun 2021 16:57
    379 visningar
    42 svar
    42
    379

    Stannade pappan på BB vid andra barnet också?

    Hur har ni andra gjort när ni redan hade ett barn ihop och precis fått ert andra? Följde pappan med till BB tills det var dags att åka hem eller gick pappan hem till det första barnet?

    Vill veta vad som är vanligast.. vet ju inte hur länge jag kommer stanna, med första barnet fick vi stanna 4 dagar, men hade väldigt gärna velat ha pappan med oss och isåfall låtit en anhörig ta hand om det första barnet tills vi åker hem. Men det kanske inte är så många som gör?

  • Svar på tråden Stannade pappan på BB vid andra barnet också?
  • Anonym (Japp)
    Thu 10 Jun 2021 15:38
    #31

    Ja, pappan stannade kvar två nätter med mig och andra barnet. Han kände att det var viktigt för honom att få vara kvar med bebisen och jag kände att det var viktigt för mig att han kvar eftersom jag var lite skakig och "hög" på kortison.

  • Thu 10 Jun 2021 20:45
    #32
    Anonym (nej) skrev 2021-06-10 11:40:05 följande:

    Jag tänker detsamma. Att pappan stannar skulle i så fall vara mest för mammans skull, just i det läget. Så skulle jag tänka. Och eftersom jag mådde bra efter andra barnet så kändes det viktigare att pappan kom hem till storasyskonet och gav honom all uppmärksamhet. Bebisen märkte nog knappast det utan låg ihopkurad hos mig. Storasyskonet däremot hade absolut behov av att pappa kom hem igen så att han fick landa i att det nu fanns en bebis som snart skulle komma hem. 


    Jag tånker att han kanske stannar för sin egen skull också?

    Det är en rätt fantastisk och omvälvande tid de första dygnet, när man precis fått en liten människa i sitt liv :) Som tur är har vi kommit såpass långt att det på de allra flesta ställen verkar vara självklart att pappan får stanna om önskan finns.
  • Glinda från Oz
    Thu 10 Jun 2021 21:54
    #33

    Så länge som fyra dagar brukar man aldrig stanna om det inte är någon komplikation eller att man haft en högriskgraviditet så man måste bevakas efteråt. Min erfarenhet är att ett dygn eller två är vanligast. 

  • Thu 10 Jun 2021 22:05
    #34
    Brumma skrev 2021-06-10 20:45:28 följande:

    Jag tånker att han kanske stannar för sin egen skull också?

    Det är en rätt fantastisk och omvälvande tid de första dygnet, när man precis fått en liten människa i sitt liv :) Som tur är har vi kommit såpass långt att det på de allra flesta ställen verkar vara självklart att pappan får stanna om önskan finns.


    Pappan stannade definitivt för sin egen skull i vårat fall, han ville verkligen inte missa den första tiden med bebisen.
  • Fri 11 Jun 2021 03:17
    #35

    Mina barns pappa var bara med vid förlossningarna och sedan åkte han hem. -87 låg jag på BB en hel vecka och han kom bara på korta besök. INGA pappor var där hela tiden och det var ju bra då vi låg på stor sal med många mammor. Har man egna rum nu för tiden och pappan får en säng?

  • Fri 11 Jun 2021 06:06
    #36
    mari123 skrev 2021-06-11 03:17:54 följande:

    Mina barns pappa var bara med vid förlossningarna och sedan åkte han hem. -87 låg jag på BB en hel vecka och han kom bara på korta besök. INGA pappor var där hela tiden och det var ju bra då vi låg på stor sal med många mammor. Har man egna rum nu för tiden och pappan får en säng?


    Första förlossningen låg jag på vanlig BB avdelning och där hade alla eget rum. De körde in en säng extra till min man och ställde bredvid som en dubbelsäng. Det hade säkert varit svårt om det varit dåligt med sängar.. nu stod sängen där alla fem dygn jag låg inne, även om min man inte sov där alla nätter.

    Andra förlossningen sov vi på patienthotell, dvs också eget rum till alla. I rummet fanns en vanlig sjukhussäng samt en bäddfåtölj som blev en helt ok säng och som passade att ställa ihop till dubbelsäng. Även syskon fick sova där om man ville.

    Tror min man betalade 200:- dygnet eller nåt sådant. Han betalade även en mindre summa för mat, medans jag åt gratis i matsalen
  • Fri 11 Jun 2021 09:54
    #37
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-09 16:57:55 följande:

    Hur har ni andra gjort när ni redan hade ett barn ihop och precis fått ert andra? Följde pappan med till BB tills det var dags att åka hem eller gick pappan hem till det första barnet?

    Vill veta vad som är vanligast.. vet ju inte hur länge jag kommer stanna, med första barnet fick vi stanna 4 dagar, men hade väldigt gärna velat ha pappan med oss och isåfall låtit en anhörig ta hand om det första barnet tills vi åker hem. Men det kanske inte är så många som gör?


    Med andra barnet kom barnvakt till storasyskonet vid lunchtid, lillasyskonet föddes på natten strax efter midnatt, sedan var vi kvar på BB både mamma, pappa och lillasyskonet fram till eftermiddagen förlossningsdagen och då åkte vi hem alla tre.
  • Anonym (C)
    Fri 11 Jun 2021 10:36
    #38

    Med andra barnet fick jag stanna kvar ett dygn. Min sambo åkte hem på kvällen och sov inte över eftersom vi hade en då 1,5 åring hemma och ingen familj i samma stad.

  • Anonym (nej)
    Fri 11 Jun 2021 11:59
    #39
    +1
    Brumma skrev 2021-06-10 20:45:28 följande:
    Jag tånker att han kanske stannar för sin egen skull också?

    Det är en rätt fantastisk och omvälvande tid de första dygnet, när man precis fått en liten människa i sitt liv :) Som tur är har vi kommit såpass långt att det på de allra flesta ställen verkar vara självklart att pappan får stanna om önskan finns.
    Absolut! 

    Vi bara kände i vår situation att storebrors behov av att pappan kom hem til honom var större än både mina, pappans och bebisens behov av att han stannade med oss. Vilken tur att man kan få göra olika!
  • Fri 11 Jun 2021 16:19
    #40
    Anonym (nej) skrev 2021-06-11 11:59:00 följande:

    Absolut! 

    Vi bara kände i vår situation att storebrors behov av att pappan kom hem til honom var större än både mina, pappans och bebisens behov av att han stannade med oss. Vilken tur att man kan få göra olika!


    Ja visst är det skönt :)

    Min äldsta, som var 3 år när lillebror föddes, hade redan regelbundet (en natt i veckan) sovit borta hos sina morföräldrar och även en hel del hos farföräldrarna sedan tvåårsåldern. Han var delat hos dem istället för på förskola och kände sig redan lika trygg med dem som med oss föräldrar. Så för honom var det efterlängtad och underbar egentid med farmor o farfar som var viktigast just då :)
  • Anonym (nej)
    Mon 14 Jun 2021 09:43
    #41
    Brumma skrev 2021-06-11 16:19:11 följande:
    Ja visst är det skönt :)

    Min äldsta, som var 3 år när lillebror föddes, hade redan regelbundet (en natt i veckan) sovit borta hos sina morföräldrar och även en hel del hos farföräldrarna sedan tvåårsåldern. Han var delat hos dem istället för på förskola och kände sig redan lika trygg med dem som med oss föräldrar. Så för honom var det efterlängtad och underbar egentid med farmor o farfar som var viktigast just då :)
    Ja, det låter lyxigt att ha sån backning. Det har vi tyvärr inte haft från våra föräldrar. 

    Vi fick åka in akut några veckor tidigt med vårt andra barn. Allt gick bra med bebisen, men för storebror var det traumatiskt att vi bara stack iväg i en ambulans sådär. Därför kändes viktigt att pappan kom hem så snart som möjligt för att vara med honom. Jag och bebisen klarade oss fint det dryga dygn vi var kvar extra. 

    Vi skulle kanske ha valt att göra så ändå även om vi inte åkt iväg sådär akut och bråttom, det vet jag inte. Men spontant kändes som att han behövde sin pappa mer än jag och bebisen behövde honom och få gjorde vi så. Hade jag och/eller bebisen behövt honom mer hade vi kunnat välja annorlunda. 
  • Anonym (Liva)
    Mon 14 Jun 2021 09:52
    #42

    Han stannade inte på BB men det gjorde inte jag och bebisen heller, vi åkte hem så fort vi fick efter läkarundersökningen, vilket blev ca 7-8 h efter förlossningen.

Svar på tråden Stannade pappan på BB vid andra barnet också?