• Anonym (Amand­a)
    Thu 10 Jun 2021 09:56
    241 visningar
    18 svar
    18
    241

    En stor fet jäkla lögn!

    Träffade en man för ca 1,5år sedan. 


     


    Hade tidigare haft ett dysfunktionellt förhållande med vad jag tror är en doldNarc och hade en hel del att behöva läka ifrån, särskilt psykiskt. 


     


    Men så träffade jag den här mannen, som var så olika han jag hade tidigare. Vi hade roligt tillsammans, allt kändes sådär magiskt och bra. 


    Jag började öppna mig om vad jag varit med om och han med. Det slutade med att hans historia tog över, han berättade om ett ex till honom som misshandlat honom fysiskt och psykiskt. Hon hade brutit hans revben, spräckt hans ögonbryn, han hade hamnat på psykakuten, försökt ta sitt liv. 


    Jag fanns där, lyssnade tröstade, övertalade honom att återuppta kontakten med psyk för att få hjälp att bearbeta allt. Stoppade undan mina egna känslor och fanns för honom. 


    Hörde på historier hur hon mer eller mindre förgripit sig på honom, att han fått sova på soffan, saker som att han var rädd för att göra fel, rädd för att laga mat fel, köpa fel saker etc. För det hade fått henne att trigga igång. 


    Hon hade blivit dömd för misshandel av honom. 


    Men nu... Hela den där historien är falsk, det har aldrig hänt. Hon finns inte ens! Han har aldrig varit till psyk, blivit misshandlad etc. Han har ljugit för mig hela den här tiden och det känns som att jag inte alls känner honom längre. Jag älskar honom, men jag skäms. Skäms över att folk vet att han lurat mig. 


    Skäms över att jag gått på det. 


     


    Om det inte vore för denna enorma lögn hade ju allt varit bra. 


     


    Vet inte nå vad jag ska ta mig till, hur hanterar man något sådant här?

  • Svar på tråden En stor fet jäkla lögn!
  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 10:49
    #1

    Hur vet du att hon inte finns? Hon kan ha bytt namn, flyttat... Hur vet du att det han berättat är falskt?

  • Anonym (Amand­a) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 11:56
    #2
    Anonym (E) skrev 2021-06-10 10:49:16 följande:

    Hur vet du att hon inte finns? Hon kan ha bytt namn, flyttat... Hur vet du att det han berättat är falskt?


    Han har erkänt det. Att han bara hittat på allt. 

  • Anonym (E)
    Thu 10 Jun 2021 12:01
    #3
    Anonym (Amanda) skrev 2021-06-10 11:56:28 följande:

    Han har erkänt det. Att han bara hittat på allt. 


    Vilket jävla svin.... Har du gjort slut åtminstone?
  • Anonym (Missr­iktad empati­)
    Thu 10 Jun 2021 12:38
    #4

    Tyvärr har du blivit manipulerad och kan inte lita på denna människa.

    Lita inte på din känsla att allt varit bra om han inte ljugit. Ta stöd och prata med någon!

  • Anonym (oooo)
    Thu 10 Jun 2021 12:40
    #5

    Jag skulle ha svår att fortsätta tillsammans. Vad mer ljuger han om liksom. 

    Varför sa han detta, har han förklarat? 

  • Anonym (Amand­a) Trådstartaren
    Thu 10 Jun 2021 13:46
    #6

    Han säger att han inte vet varför han sagt allt detta..


     


     

  • Anonym (Missr­iktad empati­)
    Thu 10 Jun 2021 13:57
    #7
    Anonym (Amanda) skrev 2021-06-10 13:46:08 följande:

    Han säger att han inte vet varför han sagt allt detta..

     

     


    Det spelar ingen roll varför han sagt allt detta. Han har fått din empati, tröst och uppmärksamhet och låtit dig manipuleras att tycka synd om honom.

    Du känner en väldigt obehaglig sida av denna man och det ni hade var en lögn!
  • Thu 10 Jun 2021 15:47
    #8

    HERREGUD, spring!

  • Thu 10 Jun 2021 15:56
    #9
    +1
    Anonym (Amanda) skrev 2021-06-10 09:56:06 följande:

    Träffade en man för ca 1,5år sedan. 


     


    Hade tidigare haft ett dysfunktionellt förhållande med vad jag tror är en doldNarc och hade en hel del att behöva läka ifrån, särskilt psykiskt. 


     


    Men så träffade jag den här mannen, som var så olika han jag hade tidigare. Vi hade roligt tillsammans, allt kändes sådär magiskt och bra. 


    Jag började öppna mig om vad jag varit med om och han med. Det slutade med att hans historia tog över, han berättade om ett ex till honom som misshandlat honom fysiskt och psykiskt. Hon hade brutit hans revben, spräckt hans ögonbryn, han hade hamnat på psykakuten, försökt ta sitt liv. 


    Jag fanns där, lyssnade tröstade, övertalade honom att återuppta kontakten med psyk för att få hjälp att bearbeta allt. Stoppade undan mina egna känslor och fanns för honom. 


    Hörde på historier hur hon mer eller mindre förgripit sig på honom, att han fått sova på soffan, saker som att han var rädd för att göra fel, rädd för att laga mat fel, köpa fel saker etc. För det hade fått henne att trigga igång. 


    Hon hade blivit dömd för misshandel av honom. 


    Men nu... Hela den där historien är falsk, det har aldrig hänt. Hon finns inte ens! Han har aldrig varit till psyk, blivit misshandlad etc. Han har ljugit för mig hela den här tiden och det känns som att jag inte alls känner honom längre. Jag älskar honom, men jag skäms. Skäms över att folk vet att han lurat mig. 


    Skäms över att jag gått på det. 


     


    Om det inte vore för denna enorma lögn hade ju allt varit bra. 


     


    Vet inte nå vad jag ska ta mig till, hur hanterar man något sådant här?


    Du bör omedelbart avsluta förhållandet. Han är ju helt knäpp.
  • Thu 10 Jun 2021 16:08
    #10
    Anonym (Amanda) skrev 2021-06-10 13:46:08 följande:

    Han säger att han inte vet varför han sagt allt detta..


     


     


    Wow - fullständigt vansinnig människa som hittar på såna hör historie. Jag skulle vara rädd för att det skulle hända riktigt läskiga  saker - fly !  
  • Anonym (oj)
    Thu 10 Jun 2021 17:01
    #11

    Oj vad sjukt? Typ sjukaste jag hört. Varför gör man så? Ta avstånd, hur jäääkla svårt det än är. Eller fråga honom om vad det kan bero på? Han måste ju läka oavsett så kommer ta tid, men om du tror att det kan finnas en rimlig orsak (om du är som mig, medkännande....) kanske det är värt att försöka nå honom

  • Thu 10 Jun 2021 17:24
    #12

    Vad finns att hantera? Det finns ju inte något mer att säga till en sån person. Allt förtroende skulle ju Vara borta och jag skulle inte kunna dela något känsligt längre.

    Tyvärr har jag stött på den typen av människa vid vissa tillfällen. Det verkar som att dom får någon kick av att ljuga och dom vill egentligen inte, men till sist blir dom så intrasslade i sina historier så dom måste typ antingen erkänna eller sticka. En del väljer till och med att ta självmord.

    Stötte på detta fenomen första gången i lumpen och blev sedan lite intresserad av själva grejen. I ditt fall kanske han tjänare lite på sina berättelser eftersom han fick uppmärksamhet, men i det fallet jag var med om så fanns absolut noll att tjäna. Han bara ljög för sakens skull och kunde inte komma ur det. Lite som Ett tvångsbeteende

    Detta är hans personlighet och den kommer inte att kunna ändras även om han kanske vill det innerst inne.

  • Anonym (Amand­a) Trådstartaren
    Fri 11 Jun 2021 11:06
    #14
    Anonym (Mabi) skrev 2021-06-10 18:22:28 följande:
    Usch vad ledsamt, vet inte heller hur jag skulle hantera att bli sådär grundlurad.

    Men du, jag tror du måste se det som att han är knäpp. Ingen "normal" människa lurar någon på det där viset. Han har sina problem, och det kunde inte du veta. Han kommer göra likadant i alla sina relationer, så det var inte för att det var fel på dig som det blev sä här.

    Du verkar vara en sympatisk, omtänksam och snäll person som sätter andra före dig själv. Dy lyssnar, stöttar och engagerar dig. Det märkte han, och tog över. Helt plötsligt handlade allt om honom. Såna som han är som vampyrer som behöver andras energi, uppmärksamhet och fulla uppmärksamhet. De bryr sig inte ett dugg om andras känslor, de bryr sig bara om sig själva.

    Lägg inte massa skuld på dig själv, det enda "felet" du gjort är att du varit för snäll, för omtänksam. Jättefina egenskaper om de hamnar hos en person som också är snäll och omtänksam. Men nu var han inte sån.

    Jag tycker du ska fortsätta försöka gå in för att må så bra som möjligt och bygga upp din självkänsla och tillit genom att göra sånt du blir glad av, umgås med människor som vill dig väl, ägna dig åt hobbies och intressen som ger dig energi, och gå och prata med någon om vad som hänt så ni tillsammans får reda ut det.  För det här kommer man inte över på egen hand tror jag. Tilliten blir ju ordentligt förstörd när man blir så där grundlurad och utnyttjad, och jag tror det är lätt att man anklagar sig själv.

    Det är superviktigt att bygga upp en sund självkänsla där man är klar över sina egna känslor, gränser och egenvärde, så man kan avbryta destruktiva relationer i tid i framtiden. 

    Tänkte på det du skrev, att ganska kort in i relationen så gled allt över i hans problem, och du stöttade och lyssnade. Antar att han inte var så intresserad av dig och ditt bagage, och att du "accepterade" det, även fast du egentilgen kände dig ganska osedd och ledsen?

    Har man en stark självkänsla, vet sina gränser och kan stå upp för sina egna behov hade man kanske avslutat relationen på ett tidigt stadium eftersom man helt enkelt tyckte att den andra tog för mycket plats och inte kändes så intresserad av annat än sig själv.

    Hoppas du får någon rätsida på det, finns många fina poddar att lyssna på hur man jobbar med sin självkänsla och hur sunda relationer ser ut. T ex podden "så kan det gå" tycker jag är väldigt bra. 

    Ta hand om dig!

     


    Tack för ditt svar, det träffade mig rätt ordentligt. 


    Faktumed är att det första som hände när jag fick reda på att allt var lögn, var att jag började leta efter sätt att hjälpa honom på, stötta honom. Jag vill inte tro att han är en ond person, utan ville försöka finna en orsak till allt. 


    Hjälpte honom på många olika sätt, samtidigt som han behandlade mig mer eller mindre illa. 


    När jag så en dag yppade att jag med behöver stöd, att han lyssnade på mig och faktiskt frågade mig hur jag mår i det hela, osv så blev han sjukt upprörd. Det verkade elakt av mig att göra en sådan sak, särskilt när jag varit så "snäll innan och hjälpt" 


    Varenda gång som jag efter detta satt ner foten och sagt att han faktiskt lär bry sig i mig, i mina känslor kring det hela så blir han tvär, sur och anser att jag är elak. För att jag säger att han uppför sig egoistiskt som bara tänker på sina egna känslor. 


    Jag har inte en gång i detta fått utrymme att vara ledsen över allt detta, ledsen över hur utnyttjad jag blivit. När jag behövde hjälpen som mest, utnyttjade han mig och jag hjälpte istället honom över en lögn 

  • Anonym (Amand­a) Trådstartaren
    Fri 11 Jun 2021 11:07
    #15
    Egon den stora skrev 2021-06-10 17:24:46 följande:

    Vad finns att hantera? Det finns ju inte något mer att säga till en sån person. Allt förtroende skulle ju Vara borta och jag skulle inte kunna dela något känsligt längre.

    Tyvärr har jag stött på den typen av människa vid vissa tillfällen. Det verkar som att dom får någon kick av att ljuga och dom vill egentligen inte, men till sist blir dom så intrasslade i sina historier så dom måste typ antingen erkänna eller sticka. En del väljer till och med att ta självmord.

    Stötte på detta fenomen första gången i lumpen och blev sedan lite intresserad av själva grejen. I ditt fall kanske han tjänare lite på sina berättelser eftersom han fick uppmärksamhet, men i det fallet jag var med om så fanns absolut noll att tjäna. Han bara ljög för sakens skull och kunde inte komma ur det. Lite som Ett tvångsbeteende

    Detta är hans personlighet och den kommer inte att kunna ändras även om han kanske vill det innerst inne.


    Han har gjort saker som man både tjänar på och som de inte finns något att hämta. 


    Det känns nästan lite som att det måste vara "värre, sämre, mer synd om" honom som om det är enda sättet han tror att folk kan tycka om honom på. 

  • Fri 11 Jun 2021 20:25
    #17
    Anonym (Amanda) skrev 2021-06-11 11:07:08 följande:

    Han har gjort saker som man både tjänar på och som de inte finns något att hämta. 

    Det känns nästan lite som att det måste vara "värre, sämre, mer synd om" honom som om det är enda sättet han tror att folk kan tycka om honom på. 


    Ja då är det helt enkelt sådan han är. Du kan inte ändra honom och kanske är det så att han själv inte kan ändra sig heller. Det funkar ju inte att du hela tiden går runt och funderar på om du kan lita på honom.
  • Anonym (Blomm­an)
    Fri 11 Jun 2021 21:26
    #18

    Usch, undrar vad mer han är kapabel till...

    Hade lagt benen på ryggen och sprungit motsatt håll...

Svar på tråden En stor fet jäkla lögn!