• MasterNinja

    Påtvingat föräldraskap verkligen jämställt?

    Hej

    Jag har ingen koppling själv till detta ämne men funderat en hel del över hur det egentligen fungerar i vårt samhälle. Och känns extremt förlegat, orättvist och ojämställt som det funkar nu.

    En man och en kvinna ligger, kvinnan råkar bli gravid. Alla beslut efter det är 110%kvinnans och mannen blir som omyndigförklarad nästan. Inte minsta sak att säga till om.

    Nu ska du bli pappa typ vare sig du vill eller inte. För det bestämmer jag. Det låter helt bisarrt tycker jag. Jag menar en graviditet kan ju uppkomma av olika anledningar med, det kan vara att kondomen spricker vilket händer eller att den inte skyddade till 100%, vilket de ju inte gör. Det kan också vara så att kvinnan kanske "lurar" mannnen och inte tar sina ppiller te x.

    Sånt händer också ju. Eller så kan båda varit oansvariga o kört utan skydd.

    Men oavsett så är det ju ett massivt beslut som påverkar hela ens liv, vare sig man är mannen eller kvinnan. Det jag reagerar starkt på är att kvinnan då har all rätt att bestämma om både sitt eget liv OCH mannens liv. Har inte mannen rätt att bestämma lika mycket som kvinnan huruvida han faktiskt vill vara förälder?? Hur jämställt är det?

    Man kan naturligtvis inte tvinga till abort men vad jag menar är att kvinna kan bestämma helt ensam om att abortera barnet, alternativt behålla det. Mannen har NOLL rättigheter. Och jag förstår att det är kvinnans kropp, så hon måste få bestämma om abort såklart.

    MEN det borde finnas ett liknande alternativ för män, det som de kallat för juridisk abort. Om kvinnan kan välja helt ensam fram till v18, varför ska inte mannen ges samma rättighet?

    Han borde få välja själv, lika mycket som kvinnan, om han vill bli förälder.

    Hur har vi inte kommit längre i detta?? Är det ingen som bryr sig om äkta jämställdhet i sverige? Är det bara viktigt i kvinnofrågor?

    Jag undrar hur hade kvinnor accepterat att bli TVINGADE att bli mammor? Tänk om beslutet låg 110% hos mannen efter sex och graviditeten är ett faktum? Tänk om mannen hade 18 veckor på sig att bestämma helt utan att bry sig det minsta om kvinnans åsikt?

    Nu ska du bli mamma har jag bestämt. ??????? Hade det verkligen accepteratsni dagens samhälle av kvinnor? Det tror inte jag iallafall.

    Många säger, though shit du skulle använt kondom. MEN kondomer går sönder och det finns kvinnor som desperat vill ha barn och gör allt för det, även lurar och ljuger för män de ligger med. Men OAVSETT hur man blev gravid, borde inte båda personerna ha samma rättigheter?

    Jag har barn själv, men det har jag ju planerat och VALT frivilligt. Jag kan inte ens föreställamig hur hemskt och omyndigförklarande det måste kännas att höra en kvinna säga att hon nu bestämt på egen hand att du ska bli pappa.

    Sverige som ju ska vara så jämställdt tydligen. Eller är det egentligen bara när det gäller kvinnofrågor som det ordet får användas? Män får sköta och skylla sig själva? ???????

    Nedlåtande kommentarer i form av "lilla gubben" och andra härskaetekniker undanbedes. Det får man ofta höra som man på forum om man pratar om mäns rättigheter och jämställdhet. Tyvärr är det så.

    Vet inte vad jag ville. Funderat på ämnet ett tag och ville höra andras åsikter.

    Det bara KAN INTE vara rätt att inte har någon talan i det viktigaste beslutet i sitt eget liv! Eller?

  • Svar på tråden Påtvingat föräldraskap verkligen jämställt?
  • MrsJenka

    Det är oerhört märkligt att just juridisk abort ska tas upp av män varenda gång denna fråga kommer upp. Män borde såklart börja kräva ett effektivt preventivmedel som de själva kan ta ansvar för. Det är såklart inte jämställt alls att det är flickor/kvinnor som ska ha huvudansvar för det. Det vore också perfekt om män kunde sluta stoppa snoppen i kvinnor de inte vill riskera att befrukta tills det forskats fram ett effektivt preventivmedel för dem.

  • Anonym (Eva)

    Ligger man så kan det bli barn! Många män verkar ha väldigt svårt att förstå detta. Inga preventivmedel är 100 procent.

    Har man fattat beslutet att ligga så måste man räkna med att en graviditet är möjlig!!!

  • Anonym (Varken eller)

    Handlar ju om varken mamman eller pappan i detta fall utan barnets rätt till två föreldrar. Där har du ett Simpelt svar så nu slipper du fundera mer på detta :)

  • Solarn
    MasterNinja skrev 2021-06-10 12:44:00 följande:

    Hej

    Jag har ingen koppling själv till detta ämne men funderat en hel del över hur det egentligen fungerar i vårt samhälle. Och känns extremt förlegat, orättvist och ojämställt som det funkar nu.

    En man och en kvinna ligger, kvinnan råkar bli gravid. Alla beslut efter det är 110%kvinnans och mannen blir som omyndigförklarad nästan. Inte minsta sak att säga till om.

    Nu ska du bli pappa typ vare sig du vill eller inte. För det bestämmer jag. Det låter helt bisarrt tycker jag. Jag menar en graviditet kan ju uppkomma av olika anledningar med, det kan vara att kondomen spricker vilket händer eller att den inte skyddade till 100%, vilket de ju inte gör. Det kan också vara så att kvinnan kanske "lurar" mannnen och inte tar sina ppiller te x.

    Sånt händer också ju. Eller så kan båda varit oansvariga o kört utan skydd.

    Men oavsett så är det ju ett massivt beslut som påverkar hela ens liv, vare sig man är mannen eller kvinnan. Det jag reagerar starkt på är att kvinnan då har all rätt att bestämma om både sitt eget liv OCH mannens liv. Har inte mannen rätt att bestämma lika mycket som kvinnan huruvida han faktiskt vill vara förälder?? Hur jämställt är det?

    Man kan naturligtvis inte tvinga till abort men vad jag menar är att kvinna kan bestämma helt ensam om att abortera barnet, alternativt behålla det. Mannen har NOLL rättigheter. Och jag förstår att det är kvinnans kropp, så hon måste få bestämma om abort såklart.

    MEN det borde finnas ett liknande alternativ för män, det som de kallat för juridisk abort. Om kvinnan kan välja helt ensam fram till v18, varför ska inte mannen ges samma rättighet?

    Han borde få välja själv, lika mycket som kvinnan, om han vill bli förälder.

    Hur har vi inte kommit längre i detta?? Är det ingen som bryr sig om äkta jämställdhet i sverige? Är det bara viktigt i kvinnofrågor?

    Jag undrar hur hade kvinnor accepterat att bli TVINGADE att bli mammor? Tänk om beslutet låg 110% hos mannen efter sex och graviditeten är ett faktum? Tänk om mannen hade 18 veckor på sig att bestämma helt utan att bry sig det minsta om kvinnans åsikt?

    Nu ska du bli mamma har jag bestämt. ??????? Hade det verkligen accepteratsni dagens samhälle av kvinnor? Det tror inte jag iallafall.

    Många säger, though shit du skulle använt kondom. MEN kondomer går sönder och det finns kvinnor som desperat vill ha barn och gör allt för det, även lurar och ljuger för män de ligger med. Men OAVSETT hur man blev gravid, borde inte båda personerna ha samma rättigheter?

    Jag har barn själv, men det har jag ju planerat och VALT frivilligt. Jag kan inte ens föreställamig hur hemskt och omyndigförklarande det måste kännas att höra en kvinna säga att hon nu bestämt på egen hand att du ska bli pappa.

    Sverige som ju ska vara så jämställdt tydligen. Eller är det egentligen bara när det gäller kvinnofrågor som det ordet får användas? Män får sköta och skylla sig själva? ???????

    Nedlåtande kommentarer i form av "lilla gubben" och andra härskaetekniker undanbedes. Det får man ofta höra som man på forum om man pratar om mäns rättigheter och jämställdhet. Tyvärr är det så.

    Vet inte vad jag ville. Funderat på ämnet ett tag och ville höra andras åsikter.

    Det bara KAN INTE vara rätt att inte har någon talan i det viktigaste beslutet i sitt eget liv! Eller?


    Finns miljoner trådar om detta.

    Ja det är jämställt att den som är gravid får ta beslut över sin egen kropp. Precis som att mannen får ta beslut över var han placerar sin sperma.

    Att lura någon att man tar p-piller om man inte gör det är vedervärdigt. Att ta av kondomen under samlaget är vedervärdigt.

    Att omyndigförklara män genom att bestämma att de inte är förmögna att ta ansvar för sin egen kropp och sexliv är oerhört ojämnställt.

    Att mannen skulle kunna bestämma att en kvinna skulle göra abort är oerhört ojämnställt.

    Anledningen till att vi inte har juridisk abort är att barnet skulle fortfarande existera, och barnets rättigheter går före någons önskan att inte ta ansvar för sitt eget sexliv. Du som förälder måste väl kunna se barnets perspektiv här?
    Och återigen, så ojämnställt en juridisk abort skulle vara för att- det skulle omyndigförklara män att ta ansvar för sin egen kropp.
    Och hur skulle det vara jämställt att en man bara behövde skriva på ett eller några papper, hade det inte varit jämställt isf om män blivit tvingade att genomgå ett kroppsligt ingrepp likvärdigt en abort?
    Enda kravet som finns nu om man inte vill vara förälder är att man betalar ett lätt underhåll under barndomen, det är en lätt konsekvens.

    För övrigt, är det jämställt att en kvinna är gravid i 9 månader och genomgår förlossning och gör skador på sin kropp, i jämställdhetens namn, borde vi ge pappan liknande skador och smärtor som mamman får?
  • Anonym (kopiuig)

    Ska iväg så jag läste inte svaren du redan har fått. Kanske har någon annan redan skrivit detta. 

    Barnens rätt till sitt ursprung och till försörjning trumfar en vuxen som frivilligt haft sex, väl medveten om att det kan bli ett barn, vare sig man vill eller inte. 

    Eller, man borde vara medveten om detta eller avstå från sex. 

    Män bör också vara fullt medvetna om risken och att de inte har något att säga till om annat än att de kan välja att bli en pappa eller en underhållsbetalare eller avstå från sex. 

    Barnen har rätt till försörjning av båda sina föräldrar. Staten ska INTE behöva betala för att någon vill ha sex. 

    Att säga att en kvinna som blir gravid får göra abort om hon inte har råd att försörja barnet själv är heller ingen väg att gå. Att göra abort påverkar olika. En del klarar helt enkelt inte av det vilket isf skulle kunna medföra stora kostnader för kvinnans behov av vård efter en abort. 

    Det är inte rimligt. Det enda rimliga är att män tar ansvar för sin sexualitet och överväger om det är värt att ligga med en viss person trots att han inte vill ha ett barn med henne. 

    Eller så omyndigförklarar vi alla män som då varken får ta lån eller köpa saker på kredit tex. 

  • Anonym (Ö)
    Anonym (Hmm) skrev 2021-06-10 14:06:46 följande:

    Försäkringskassan betalar redan ut underhållsstöd för oansvariga män som inte kan eller vill betala för sina barn. Även i de fall när det inte finns någon pappa.


    Nej, de lägger bara ut för dem sen begär de in pengarna, via kronofogden om så behövs. Och/eller så läggs skulden på hög.

    Givetvis finns det fall där det inte går att driva in pengarna, men de är få.
  • Anonym (Sara)

    Jämställdhetsfrågan i detta ha dlar för mig om att se mammors och paoors föräldraskap som likvärdigt. Båda föräödrarna ska ses som lika viktiga och ha samma rättigheter och skyldigheter. Det är den viktigaste jämställdhetsfrågan vad gäller nyfödda barn. Barnens behov av båda sina föräödrar oavsett kön ska anses lika viktigt av samhället/lagstiftaren. Att införa regler av typen "juridisk abort" som ju innebär att samhället inte anser att barnet behöver sin pappa lika mycket som sin mamma skulle därmed motverka jämställdheten och därmed vara negativt för män utifrån ett jämställdhetsperspektiv.

  • Anonym (K)

    En liten fråga... Vad gör vi med de kvinnor som vill göra juridisk abort? Eller om båda föräldrarna vill göra det? Vem ska ta hand om ungen då? Staten, på nåt slags barnhem...?

  • Anonym (Könsskillnad)

    Eftersom det är en tydlig skillnad mellan man och kvinna oavsett vad tidsandan än säger så kan och bör det inte vara exakt lika på alla sätt och vis. Det här är ett tydligt exempel på när det faktiskt inte bör vara jämställt, 

  • Mimosa86

    Egentligen jämställt utifrån att båda parter har två va som de själva har rätt att bestämma överl:

    Kvinnan: föda ut ett dött foster

    Kvinna: föda ut ett levande barn

    Man: ta ett föräldraansvar

    Man: inte ta ett föräldraansvar

Svar på tråden Påtvingat föräldraskap verkligen jämställt?