• Anonym (Rädd ts)

    Hur stor risk för att drunkna?

    Jag måste fråga här för att kunna andas ut lite iallafall istället för att förstöra för familjen med mitt gnäll och min oro.

    Mannen vill under sommaren åka sådana jättesmå båtar som man själv styr (med pinnar?) som vi har tillgång till, vet inte exakt vad de kallas. Men man har flytväst och vet inte hur djupt vattnet är.

    Min fråga är, även om man bär flytväst, hur stor är risken att man drunknar och att flytvästen inte fungerar? Hur många sekunder brukar det ta ungefär för en 5 åring att ramla i men sedan flyta?

    Jag är gravid och ganska tung just nu, dessutom inte ens simkunnig. Kan man pga tyngden inte flyta trots flytväst?

    Förlåt för mina jättedumma frågor men jag vågar verkligen inte göra detta men vill som sagt inte förstöra för de andra genom att vara jobbig. Vill inte heller föra över min rädsla till 5 åringen så därför jag undrar hur troligt det är att det kan gå fel.. för helt ärligt hade jag hellre velat brännas till döds än att drunkna.

  • Svar på tråden Hur stor risk för att drunkna?
  • Anonym (Lj)

    Skulle gissa på att du pratar om optimistjollar. Har de segel? De kantrar väldigt lätt och kan komma upp i rätt snabb fart. Jag vägrar sätta mig i en sån och jag är uppväxt på båt (västkustbo).

    Är det en kanot på en sjö så är det lite bättre om man inte är så van. Men kantrar den kan man fortfarande lätt slå i huvudet vilket gör det farligt.

    Eftersom du inte är simkunnig så ge dig inte ut i båten. Är lite knepigare att hitta flytvästar som funkar som gravid och de fungerar inte lika bra. Drabbas du av panik så är du livsfarlig för dig själv och andra.

    Be din man vänta till nästa år med detta om inte han är extremt sjövan och har extra vuxna i närheten som kan ingripa om det händer något. Och så fort du har möjlighet får du lära dig att simma.

    Vet 5 åringar som lyckats vända sig på några sekunder och vissa som inte vänder sig alls med flytväst.

  • Anonym (Jaha)

    Hade med junior när han var tre månader i 4,60 styprpulpetbåt i + 30 knop utan problem.
    Styra med pinnar låter som roddbåt = med rätt väst och omdöme bör et vara typ helt ofarligt.
    Allt har med omdöme att göra. På sjön ska man alltid tänka säkerhet först!
    Fast ... om man ska "styra med pinnar" så bör man nog stanna på land!
    Verkar inte finnas någon sjövana alls.

  • Anonym (Rädd ts)
    Anonym (Jaha) skrev 2021-06-10 21:43:04 följande:

    Hade med junior när han var tre månader i 4,60 styprpulpetbåt i + 30 knop utan problem.

    Styra med pinnar låter som roddbåt = med rätt väst och omdöme bör et vara typ helt ofarligt.

    Allt har med omdöme att göra. På sjön ska man alltid tänka säkerhet först!

    Fast ... om man ska "styra med pinnar" så bör man nog stanna på land!

    Verkar inte finnas någon sjövana alls.


    Jag kan ingenting om båtar men det är min man (simkunnig såklart) som kan. Har googlat bilder och verkar vara en roddbåt tror jag.
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Rädd ts) skrev 2021-06-10 22:01:02 följande:
    Jag kan ingenting om båtar men det är min man (simkunnig såklart) som kan. Har googlat bilder och verkar vara en roddbåt tror jag.
    Andas och bara slappna av - njut av sommaren.
    Ingen kommer att dö men någon riskerar att ha lite kul....
  • Anonym (Jenny)

    Om din man kan simma och är van vid vatten och båtar tycker jag att ni ska göra det! 
    Om du är jättestor om magen kan det bli svårt att få flytvästen att sitta bra, men generellt spelar det ingen roll hur mycket man vägen - människor flyter ganska bra av sig själva, så det behövs inte mycket flytkraft.
    Ta det försiktigt när ni kliver i båten, sitt still och ta det lugnt, så går det bra!

  • Anonym (Em)
    Anonym (Rädd ts) skrev 2021-06-10 22:01:02 följande:

    Jag kan ingenting om båtar men det är min man (simkunnig såklart) som kan. Har googlat bilder och verkar vara en roddbåt tror jag.


    Jag blir väldigt nyfiken på hur du inte kan veta vad en roddbåt är? Jag tänker att sånt vet man ju även om man aldrig åkt båt. Typ som att man vet att Norges huvudstad är Oslo, även fast man aldrig varit där.

    Självklart kan du låta barnet sitta i roddbåten med pappan. Släpp inte ut barnet ensam på sjön bara.
  • Anonym (...)
    Tow2Mater skrev 2021-06-10 13:56:44 följande:

    Tycker inte en femåring har nåt alls att gora i en båtliknande sak om det kan välta.


    Precis det jag tänkte, jag skulle iallafall inte bege mig ut med mina barn om jag trodde aktiviteterna kan vara farliga för dem. Speciellt inte om man inte själv kan simma så man inte kan rädda sitt barn.
  • Anonym (Jenny)

    Jag är lite förvånad över alla som inte kan tänka sig att låta icke-simkunniga barn åka båt!
    Nu kan jag själv simma (och mina föräldrar) så det gör det kanske lite annorlunda, men ändå. Jag är uppvuxen med båt, och åkte båt innan jag kunde simma, självklart med flytväst. Just de båtarna var nog svåra att välta, men man kan ju ramla ur, krocka, gå på grund, osv. 
    När mina barn var små paddlade vi kanot i flera dagar, slussade med kanoten, osv. Jättekul! 

    Att gå med sina barn på en trottoar längs en bilväg, låta dem cykla, hoppa studsmatta eller korsa gator är nog betydligt farligare än att åka båt!

  • Anonym (Lj)
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-11 08:04:44 följande:

    Jag är lite förvånad över alla som inte kan tänka sig att låta icke-simkunniga barn åka båt!

    Nu kan jag själv simma (och mina föräldrar) så det gör det kanske lite annorlunda, men ändå. Jag är uppvuxen med båt, och åkte båt innan jag kunde simma, självklart med flytväst. Just de båtarna var nog svåra att välta, men man kan ju ramla ur, krocka, gå på grund, osv. 

    När mina barn var små paddlade vi kanot i flera dagar, slussade med kanoten, osv. Jättekul! 

    Att gå med sina barn på en trottoar längs en bilväg, låta dem cykla, hoppa studsmatta eller korsa gator är nog betydligt farligare än att åka båt!


    För jag känner 5 personer som har drunknat. Och 3 st via båtolyckor, varav 2 stycken vuxna som inte kunde simma. Jag har en även en närstående som räddade en person som höll på att drunkna och personen hade sån panik att hen var när på ta livet av den som räddade också.

    När jag sätter mig i en båt ska alla ha flytväst och alla vuxna kunna simma.

    Om du aldrig själv varit med om ett drukningstillbud så förstår jag att du inte förstår men folk borde ha bättre respekt för havet.
  • Anonym (eis)

    Hur tar ni er till sjöarna? Är det via trafikerade vägar eller kanske tom med bil så skulle jag ha stannat hemma. Det dör en människa varannan dag i trafiken och ca 40! skadas, varje dag.

  • Lönnsirap
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-11 08:04:44 följande:

    Jag är lite förvånad över alla som inte kan tänka sig att låta icke-simkunniga barn åka båt!

    Nu kan jag själv simma (och mina föräldrar) så det gör det kanske lite annorlunda, men ändå. Jag är uppvuxen med båt, och åkte båt innan jag kunde simma, självklart med flytväst. Just de båtarna var nog svåra att välta, men man kan ju ramla ur, krocka, gå på grund, osv. 

    När mina barn var små paddlade vi kanot i flera dagar, slussade med kanoten, osv. Jättekul! 

    Att gå med sina barn på en trottoar längs en bilväg, låta dem cykla, hoppa studsmatta eller korsa gator är nog betydligt farligare än att åka båt!


    I min värld är det väldigt mycket farligare att vara i en båt, än på en trottoar. Att ramla på land ger vanligtvis inga bestående men och bär man ser trafik är man ju försiktig.

    I en båt kan en 5-åring helt glömma att man ska sitta ner, att man inte ska luta sig och ramlar man över bord kan man rätt lätt drunkna.

    Har man inte koll på bad-, båt- och bryggvett kan olyckan snabbt vara framme. Icke simkunniga barn är väldigt olika och risken om inte heller mamma har koll är att det är väldigt svårt att göra en bra riskbedömning.

    Tänk om pappan inte heller har speciellt bra koll! TS har ju inte en chans i helvete att upptäcka detta, eftersom hon har så dålig koll.

    Jag hade absolut släppt ut mitt eget barn på sjön, men då har jag ju ändå viss kunskap om skillnaden mellan en optimistjolle, en roddbåt, en kanot och en katamaran. Jag skulle haft på rätt flytväst och kunna bedömt om den vuxna med ansvar vore tillräckligt barn- och båtvan.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-11 08:04:44 följande:

    Jag är lite förvånad över alla som inte kan tänka sig att låta icke-simkunniga barn åka båt!
    Nu kan jag själv simma (och mina föräldrar) så det gör det kanske lite annorlunda, men ändå. Jag är uppvuxen med båt, och åkte båt innan jag kunde simma, självklart med flytväst. Just de båtarna var nog svåra att välta, men man kan ju ramla ur, krocka, gå på grund, osv. 
    När mina barn var små paddlade vi kanot i flera dagar, slussade med kanoten, osv. Jättekul! 

    Att gå med sina barn på en trottoar längs en bilväg, låta dem cykla, hoppa studsmatta eller korsa gator är nog betydligt farligare än att åka båt!


    Det är en enorm skillnad mellan att ens barn ramlar ur en stadig båt och att man hamnar under vattnet tillsammans med sitt barn under t ex sin kanot som välter. (Men nu verkar det ju inte handla om kanot i detta fall.)
  • Anonym (C)

    Är det en stabil båt och 5-åringen faktiskt kan sitta still vid behov skulle jag säga att det bör vara OK att pappan tar med barnet.

    Eftersom du är gravid och inte simkunnig är det bättre att du stannar på land. 

    Ett tips är att sätta 5-åringen i simskola så snart som möjligt, och att hen också får testa att använda flytväst innan de ger sig ut i båt. Då minskar risken för panik om hen hamnar i vattnet, och ni kan se att flytvästen faktiskt funkar som den ska. 

    Sedan kan det vara en bra idé att du också går i simskola framöver. 

  • Anonym (eis)

    Är det en roddbåt som omöjligen kan välta kan man även spänna fast barnet i båten.

  • Kvittning
    Anonym (Jenny) skrev 2021-06-11 08:04:44 följande:

    Jag är lite förvånad över alla som inte kan tänka sig att låta icke-simkunniga barn åka båt!
    Nu kan jag själv simma (och mina föräldrar) så det gör det kanske lite annorlunda, men ändå. Jag är uppvuxen med båt, och åkte båt innan jag kunde simma, självklart med flytväst. Just de båtarna var nog svåra att välta, men man kan ju ramla ur, krocka, gå på grund, osv. 
    När mina barn var små paddlade vi kanot i flera dagar, slussade med kanoten, osv. Jättekul! 

    Att gå med sina barn på en trottoar längs en bilväg, låta dem cykla, hoppa studsmatta eller korsa gator är nog betydligt farligare än att åka båt!


    Förstår inte heller. Jag har livliga barn och det känns som att de har ramlat i från både båtar och bryggor titt som tätt innan de lärde sig simma. Men det var ju inga större problem eftersom att de alltid hade på sig flytvästar. 

    Det är ju inte ålandsbåten vi pratar om där själva fallet är dödsfarligt utan en enkel roddbåt där man i värsta fall om man inte lyckas lyfta upp barnet igen får låta det hänga efter medan man ror in till grundare vatten. 
  • Anonym (C)

    Inget större problem med 5-åringen, men både 5-åringen och en gravid vattenrädd partner är ingen höjdare. Stor risk att det blir svårt att hjälpa Ts om något händer eftersom hon lär få fullständig panik. 

    Så bättre om Ts inte är med i båten. 

    Sedan tycker jag att det är viktigt att lära 5-åringen att simma snart, både eftersom jag tycker att det är bra att barn får vattenvana och grundläggande simfärdigheter tidigt, och just för att mamman inte kan simma alls. 

  • Kvittning
    Anonym (C) skrev 2021-06-11 19:50:52 följande:

    Inget större problem med 5-åringen, men både 5-åringen och en gravid vattenrädd partner är ingen höjdare. Stor risk att det blir svårt att hjälpa Ts om något händer eftersom hon lär få fullständig panik. 

    Så bättre om Ts inte är med i båten. 

    Sedan tycker jag att det är viktigt att lära 5-åringen att simma snart, både eftersom jag tycker att det är bra att barn får vattenvana och grundläggande simfärdigheter tidigt, och just för att mamman inte kan simma alls. 


    Instämmer i det. Ts är ett större problem än barnet. Om något händer lär Ts få panik och både skrämma barnet och hindra pappan från att hjälpa det för att han kommer få fokusera på ts istället (från en som faktiskt lyckades ramla ur en båt som gravid, men precis som mina barn är jag uppväxt med att "luta mig ut lite för långt" och ramla i lite då och då så inga större problem mer än att jag inte lyckades ta mig upp igen utan fick simma till land för att kunna klättra i.)
  • Mascaraklumpar

    Är man på väg att drunkna, eller tror att man är det, så drabbas man ofta av fullständig panik och försöker klamra sig fast vid vad som helst. Det är inte helt ovanligt att en person som försöker rädda en annan från att drunkna, blir neddragen under vattnet så att båda dör. Även om alla har flytväst så låter det väldigt farligt att du riskerar att hamna i vattnet tillsammans med ett litet barn.

    Förutom det så riskerar barnet att själv utveckla rädsla för vatten om han/hon ser dig få panik. Låt barnet åka ensamt med sin pappa, eller skaffa barnvakt och åk ensam med din man.

  • Glinda från Oz
    Anonym (eis) skrev 2021-06-11 15:13:54 följande:

    Är det en roddbåt som omöjligen kan välta kan man även spänna fast barnet i båten.


    Vilken bra idé, kantrar båten kan barnet inte ta sig loss och dör. Säkert och bra. Alla båtar kan välta eller sjunka på något vis. 
Svar på tråden Hur stor risk för att drunkna?