• Gertla­nd
    Thu 10 Jun 2021 19:28
    12141 visningar
    126 svar
    +1
    126
    12141

    Vem ska betala på första dejten och varför?

    Första gången man träffas tycker jag man splittar notan. Därefter kan man turas om

  • Gertla­nd
    Thu 10 Jun 2021 21:23
    #10
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2021-06-10 20:36:55 följande:

    En kaffe kan han väl bjuda på!


    Eller du
  • Gertla­nd
    Fri 11 Jun 2021 09:40
    #27
    AnnaSthlm skrev 2021-06-11 08:48:28 följande:

    Snåla människor är otroligt oattraktivt, och att som kvinna bli bjuden på första dejten ingår liksom i i leken för min del. Jag kan lika gärna bjuda på en kommande dejt om det blir fler. Skulle dejten föreslå att dela på notan (på första dejten pratar vi förmodligen om fika) så skulle jag skulle vara beredd att betala för mig, men några fler möten skulle det inte bli.


    Jag skulle aldrig vilja träffa en kvinna som förväntar sig att jag ska betala bara för att jag är man. Vill inte ha en relation med en sån kvinna. Om jag bara är ute efter sex däremit kan jag dock betala för bägge.
  • Gertla­nd
    Fri 11 Jun 2021 09:45
    #28
    Anonym (Annis) skrev 2021-06-10 22:46:24 följande:

    Jag förväntar mig att mannen bjuder. Fast jag skulle aldrig hinta det med en min, och jag skulle alltid vara beredd att betala min del av notan, eller hel notan för den delen. Dock tycker jag det är ett fint tillfälle för mannen att visa hur intresserad han är av att träffa mig, och ett fint gulligt sätt att ta hand om kvinnan han är intresserad av.

    Om en man skulle snåla sig med notan, skulle jag direkt ta fram plånboken, men i mitt stilla sinne skulle jag överväga om detta var en man intressant nog för mig.


    Om en kvinna förväntar sig att bli bjuden bara för att hon är kvinna skulle jag betala men skulle inte tycka att hon var intressant nog för mig och skulle inte vilja träffa henne igen.
  • Gertla­nd
    Sat 12 Jun 2021 13:31
    #51
    -1
    Anonym (Annis) skrev 2021-06-11 10:21:44 följande:

    En fattig student eller en man med låg inkomst skulle jag inte vilja bli bjuden av. Då skulle vi dela på notan, eller fixa en trwvlig picknick med medhavd mat, som jag skulle kunna ordna. När jag var yngre förväntade jag mig inte att bli bjuden, men blev det ibland ändå, och alltid då i relation till min pojkväns / dates ekonomiska situation. Dock har alla män jag träffat haft större inkomster än jag.

    Eftersom jag är lite till åren kommen, hampar det sig så att de män jag ev datar råkar ha haft höga positioner och inkomster bonusar och allt vad de kan önska ekonomiskt sett. Inte helt ovanligt att göra karriär upp i åren. Nå.

    Jag gullar spelet mellan man och kvinna. Jag uppskattar att bli omhändertagen på det sättet av en man. Jag uppskattar också att ta hand om en man. Man kan turas om. Allt måste inte vara på Millimetern rättvist vid varje tillfälle. Så tycker jag passar mig i mitt liv iallafall


    Ja, jag förstår hur du resonerar och respekterar det. Vissa människor vill ha traditionella könsroller, framförallt om man kommer från en annan kultur. Mannen tar huvudansvar för ekonomin men kvinnan för hushållet. Båda könsrollerna har sina för och nackdelar. Vill man dela upp det så och bägge är överens är det ju bra, men inget som passar mig. Jag undviker kvinnor från andra kulturer av denna anledning.

    Sen finns det ju de som tycker att tvingande könsroller har spelat sin roll och vill ha det modernt och jämställt. Jag upplever att detta är vanligt bland etniskt svenska kvinnor som är välutbildade och framgångsrika i sina karriärer. Det är dessa jag är intresserade av när det gäller en relation.

    Sen finns det den tredje kategorin som också är vanlig bland svenskar, men företrädelsevis bland dem som inte är så välutbildadeeller framgångsrika. De vill ha jämställt när det passar. Män ska släppa sina privilegier, precis som män succesivt gjort de senaste hundra åren, makt, pengar och inflytande ska vara lika fördelat. Lika lön för lika arbete. Men när det handlar om att släppa sina egna privilegier är det inte så intressant längre. Då är det romantiskt med traditionella könsroller. Jag tycker denna attityd är så oattraktiv och jag har verkligen inget intresse att träffa en kvinna igen som är på detta sätt om jag är ute efter en seriös relation. De placerar jag i bimbo-facket. Det har hänt att jag tar notan eftersom jag vet att dessa kvinnor tänder på det, men då är det bara för att ha sex, inget långvarigt
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 13:15
    #86
    Anonym (H) skrev 2021-06-12 18:41:50 följande:

    [quote=81184285][quote-nick]Anonym (Lillan) skrev 2021-06-12 18:32:03 följande:[/quote-nick]Föredrar när vi delar notan, det vill säga när mannen inte bjuder. Vissa har dock propsat och det känns något patriarkalt och förlegat. Tycker det blir så pinsamt vid betalningen ibland att jag numer försöker stå först och själv betala för båda vilket ju också blir konstigt. :/

    Är kvinna under 40.[/quote

    Visst jag bjuder mer än gärna över lag. Men vilken man över 40 bjuder inte första dejten? Verkligen jättekonstigt enligt mig. Kanske är en fråga beroende på, ja jag vet inte vad.. Men i min umgängeskrets är det så det fungerar. Inget är fel, kanske bara det m an är van vid


    Jag. Jag tycker tvärtom att det är jättekonstigt att det fortfarande finns människor i Sverige som tycker att män ska betala bara pga av sitt kön.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 13:57
    #87
    Anonym (Mira) skrev 2021-06-12 14:06:37 följande:

    Jag ser helst att vi betalar var för sig på första dejten. Och alla andra dejter till den dag vi eventuellt bor ihop med gemensam ekonomi.

    Kanske för att jag är uppvuxen i en kultur där kvinnor mer eller mindre är handelsvara och män betalar för att äga en kvinna. Även om det är lite hårddraget av mig. Mentaliteten finns där. Bokstavligen hos den äldre generationen och av den yngre är det mer att ge kvinnor dåligt samvete och göra dem samarbetsvilliga genom att ösa pengar över dem.


    Intressant kommentar. Jag undviker att dejta kvinnor från andra kulturer just pga synen på könsroller. De som jag har dejtat har varit traditionella och förutsatt att jag hela tiden betalar allt.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 17:48
    #92
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 14:45:57 följande:

    Som sagt, jag bjuder gärna. Men jag har aldrig varit med om att mannen inte betalat på en date. Frågade min man nu om hans åsikt, han tycker det är mannen. Hur man tänker kanske beror på ålder, umgänge eller uppväxt, jag vet inte. Personligen tycker jag om när vissa saker skiljer sig åt vad gäller kvinnligt/manligt - med måtta.


    Är ni svenska eller kommer ni från ett annat land? Jag träffade en polska som sa att i Polen betalar alltid mannen men här i Sverige var det vanligare att var och en betalar för sig vilket hon var ovan vid.

    Jag är svensk, uppvuxen med jämställdhet och därför är det konstigt att det fortfarande finns en föreställning om att mannen ska betala och att det fortfarande sker så ofta i vissa kretsar även bland svenskar.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 18:10
    #95
    Anonym (riktig man) skrev 2021-06-13 17:55:05 följande:

    Det som speglas är väl den obalans som uppstått mellan könen. Det är svårt nog för en man att få till en date överhuvudtaget p.g.a mansöverskottet. Så betalningen är nog det minsta problemet.


    Fast denna tradition uppstod innan vi fick ett mansöverskott i Sverige. Men det har kanske blivit en återgång pga mansöverskottet samt tillskott av ålderdomliga könsroller pga ökad mångkultur.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 18:51
    #99
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 18:36:41 följande:

    Vi är svenskar om det spelar någon roll. Vi har ofta en väldigt god ekonomi då det egentligen inte spelar någon roll. Men naturligast är att mannen betalar. Skulle se konstigt ut i mina ögon ut om kvinnan drar ut stolen osv för mannen. I min värld har mannen en mer uppassande roll och för mig är det naturligt. Alldeles för jämställt blir väldigt osexigt för mig. Men det är jag. Alla är olika och det är helt fine för mig.. Och som sagt jag bjuder gärna folk på drinkar, chamamge och mat


    Mannen har en uppassande roll? Vilken roll anser du att kvinnan har? Vilka fördelar anser du att män ska ha över kvinnor?
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 18:58
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-13 17:56:02 följande:

    Han får ju kompensera lite för allt smink som kvinnan måste ha på sig, fortfarande.


    Fast denna kvinna var läkare och har rimligtvis bättre ekonomi än de flesta män. Men ja, i kulturer där det är mannen som tar ansvar för ekonomin och bidrar med pengar medan kvinnan bidrar med markservice och skönhet är det naturligt att han måste bevisa något, så att kvinnan inte riskerar vara utan veckopeng eller blir nekad pengar när hon vill ha någon skönhetsbehandling.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 19:05
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 19:00:28 följande:

    Var fel uttryckt av mig - uppvaktade roll. Fördelar över kvinnor? - förstår inte frågan. Tror inte du och jag kommer längre i vår diskussion då vi förmodligen lever i olika världar. Huvudsaken är att vi är nöjda och lyckliga i respektive värld vi lever i


    Om du anser att kvinnor ska ha vissa fördelar pga sitt kön så antog jag att du även anser att män ska ha vissa fördelar pga sitt kön, därav frågan.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 19:28
    Anonym (Karl) skrev 2021-06-13 19:13:35 följande:

    Handlar inte om vem som tjänar mest... Det handlar om manligt kvinnligt, och det finns ytterst få kvinnor som tänder på undergivna män. Att bjuda på dejten är för en man att visa att inte är å undergiven, det är attraktivt för många kvinnor.


    Fast om du tittar i denna undersökning så är det fler kvinnor som vill dela på notan än att bli bjudna. Bland män är det mer lika, så det verkar vara viktigare för män än kvinnor signalera preferens om att vilja att ha konservativa/traditionella könsroller. Förmodligen är det även vanligare att män föredrar traditionella könsroller när det gäller fördelning av obetalt arbete och att inte vara undergiven när det pratas om föräldrarledighet och VAB.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 19:30
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 19:20:15 följande:

    Ok, då får jag säga precis vad jag tycker : du verkar snål, ung, ha massa konstiga jämställdsregler enligt mig - vem bryr sig om vem som betalar - men det är mer normalt enligt mig att det är mannen. Jag tjänar bra och är allt annat än snål, kan bjuda stort på krogen o avsett hur väl jag känner personerna. Men på en date är min erfarenhet att mannen betalar därför känns det naturligaste för mig. Tycker det är mycket attraktivt med uppvaktade män - då jag vill attdet ska vara olikheter mellan oss. Att jag känner mig kvinnlig med min manliga man


    Nej, jag är inte snål men har avskyr ålderdomliga könsroller och attraheras av kvinnor som inte är brudiga.
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 19:50
    Anonym (H) skrev 2021-06-13 19:38:27 följande:

    [quote=81186364][quote-nick]Gertland skrev 2021-06-13 19:30:25 följande:[/quote-nick]Nej, jag är inte snål men har avskyr ålderdomliga könsroller och attraheras av kvinnor som inte är brudiga.[/q

    Men då är det ju enkelt för dig att bara uppvakta/gå på middag med kvinnor som betalatär lika, kvittar vem som drar ut stol/öppnar dörren - kanske klär er exakt för jämlikheten skull. Jag gillar det motsatta och du som är så modern borde ju acceptera/inte nervärdera olikheter. Det viktigaste är väl att vi trivs och umgås med dem vi väljer att hänga med och respekterar varandras olikhetet


    Exakt. Det är det jag gör, men jag blev förvånad att du blev förvånad över att det är vanligt
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 21:59
    Anonym (G) skrev 2021-06-13 19:55:33 följande:

    För mig är det viktigt att mannen bjuder ut mig på middag. Tror det har med biologi att göra. Jag vill att han ska vilja vinna mitt hjärta och en liten del i det är att han är generös. Inte för att jag inte har egen inkomst eller inte vill betala utan det handlar mer om att han ska ha viljan att ta kostnader om i fall att. Blir han min man och vi ska skaffa barn vill jag tidigt veta hans inställning till ekonomi. Skulle det hända något med mig eller vårt barn vill jag att han ska se det som självklart att finnas och dela både tid och pengar för att vi viktigast. Ja typ samma som förr i tiden. Kan denna man skydda mig och barnet. En snål man går bort. Har dock aldrig träffat en man som inte bjudit ut mig och betalat första dejten. Jag har också alltid betalat för båda om det blivit en andra dejt, vilket det blivit i 9 fall av 10.


    Skulle du ställa upp och ta kostnader, dela både tid och pengar om något händer honom eller ert barn?
  • Gertla­nd
    Sun 13 Jun 2021 22:27
    Anonym (G) skrev 2021-06-13 19:55:33 följande:

    För mig är det viktigt att mannen bjuder ut mig på middag. Tror det har med biologi att göra. Jag vill att han ska vilja vinna mitt hjärta och en liten del i det är att han är generös. Inte för att jag inte har egen inkomst eller inte vill betala utan det handlar mer om att han ska ha viljan att ta kostnader om i fall att. Blir han min man och vi ska skaffa barn vill jag tidigt veta hans inställning till ekonomi. Skulle det hända något med mig eller vårt barn vill jag att han ska se det som självklart att finnas och dela både tid och pengar för att vi viktigast. Ja typ samma som förr i tiden. Kan denna man skydda mig och barnet. En snål man går bort. Har dock aldrig träffat en man som inte bjudit ut mig och betalat första dejten. Jag har också alltid betalat för båda om det blivit en andra dejt, vilket det blivit i 9 fall av 10.


    Vilken man skulle du vilja ha när ni diskuterar fördelning av hushållssysslor och föräldrarledighet, en man med modern och jämställd syn på könsroller eller en med gammaldags och traditionell som förr i tiden?
Svar på tråden Vem ska betala på första dejten och varför?