Inlägg från: Anonym (Dålig mamma?) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Dålig mamma?)

    Är det ok att "dela upp" barnen?

    Liten bebis och krävande storasyster som vill ha uppmärksamhet. Är sambo med barnens pappa. Är det då ok att "dela upp barnen?" inte så att vi slutar vara en familj men att pappan tar större del av tiden med storasyster så att jag kan fokusera på bebisen?

    Storasyster verkar vara väldigt nöjd med arrangemanget och är "mindre krävande" även när pappa inte har kommit hem från jobbet ännu då hon istället väntar på pappa, och jag är betydligt piggare. Men jag är rädd att pappan och bebisen inte bondar, och att jag och henne glider från varandra. Hon har blivit väldigt pappig och det snabbt. Nästan direkt när hennes lillasyster föddes. 

    Men det är ju förhoppningsvis bara en period. Kan sådant här hålla i sig med pappighet även senare att det blir som vi har varsitt barn typ och inte två barn tillsammans? 

    Nu har jag ingen som helst tanke på att skilja mig...men många par skiljer ju sig, och man vet ju aldrig vad som händer...skulle det då bli "Jag vill bo hos pappa!" och hon väljer honom över mig?  

  • Svar på tråden Är det ok att "dela upp" barnen?
  • Anonym (Dålig mamma?)
    Anonym (llll) skrev 2021-06-11 06:36:32 följande:

    Givetvis kan ni göra så precis nu en period, men det måste också finnas tillfällen när pappa tar bebisen och du gör något kul med storasyster (kan ju räcka med att man leker en stund). Om upplägget pågår i flera månader så tror jag inte det i längden blir bäst, även om säkert inget av barnen tappar sin kontakt med den förälder den är minst med eftersom ni bor ihop. 

    Jag får bara lite vibbar av bekvämlighet i det du skriver, att det här är lättast för dig/er? 


    Bekvämlighet ja. Det är enklast, storasyster är gladare, bråkar inte längre och är inte arg på sin lillasyster. Hon väntar på pappa istället. Nu är jag kanske barnslig...men det känns lite ledsamt samtidigt när hon är så väldigt pappig.
  • Anonym (Dålig mamma?)
    Anonym (xxx) skrev 2021-06-11 09:29:38 följande:

    Men du tar väl ansvaret för storasyster om dagarna, när han jobbar? Eller är hon på förskolan då?

    Inga problem att dela upp, men ni kan ju inte ha det strikt, ni måste ju låta pappan också ta hand om lillasyster och du om storasyster, samt göra saker tillsammans som familj. 


    Jo men hon väntar på pappa liksom. Eftersom hon vet att pappa kommer hem och han kommer ägna sig åt henne så är hon väldigt "lätt" eller vad man säger, lugn och stillsam (hänsynsfull?) mot mig och bebisen sedan är hon på honom som en igel.
Svar på tråden Är det ok att "dela upp" barnen?