• Anonym (ts)
    Fri 11 Jun 2021 12:37
    293 visningar
    21 svar
    -1
    21
    293

    Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?

    Sverige är ett gnällig folk. Gör någon minsta fel gnälls det hysteriskt. Man har noll överseende med att de flesta i sitt jobb gör sitt bästa och man har noll förståelse för att hur saker och ting går till i en demokrati och med statens pengar osv. Man vill bara att allt ska vara fixat igår och till ingen kostnad alls.


    Jag bor också i en förort till Stockholm som har en relativt lågutbildad befolkning. Och nivån på folk i diskussioner på FB är helt absurd. Det är totala upplopp för minsta grej, alla chefer bör alltid få sparken direkt, kommunen ska bara ha resurser att göra allt åt alla, det saknas helt förståelse för att politiken handlar om prioriteringar (som man ju kan påverka genom sin röst eller genom att engagera sig politiskt).

    När hela befolkningen inte var vaccinerad omedelbart igår så bör alla ansvariga genast få sparken (trots att det handlade främst om leveranserna inledningsvis och nu när vaccinationen löper på supersnabbt så är det inga hurrarop direkt).

    Min bild av diskussionerna man läser är att lågutbildade är så vansinnigt mycket snabbare att döma alla andra. Det är alltid fel på chefer, på myndigheter, på regeringen osv osv. Man själv har inte gjort minsta försök att förändra något den regelrätta vägen (medborgarförslag, engagera sig politiskt eller ens gå på föräldramöten) men gnälla och döma folk kan man till förbannelse. Hur jag kan dra den slutsatsen är ju för att det finns socioekonomiska skillnader mellan bostadsområdena i kommunen och de som uttalar sig väldigt negativt och kategoriskt bor oftast i de lite sämre områdena. Är det allt man vill lära sina barn - sitt på rumpan och gnäll så kommer ingenting bli bättre...      

  • Svar på tråden Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?
  • Anonym (lika)
    Fri 11 Jun 2021 15:40
    #11
    Anonym (krims) skrev 2021-06-11 14:51:04 följande:

    Jag flyttade nyligen från ett väldigt rikt, välbärgat område till ett mer socioekonomiskt blandat där det är ca 50/50, båda områdena har varsin lokal facebookgrupp och oh boy om det är skillnad. Det rika området gnäller om precis ALLT och det är mycket "ska ha", dessutom verkar dom mycket ängsligare och rädda för utomstående eller allt som är udda. Exempel:
    - Varför kan inte kommunen sanda bara ena halvan av gång och cykelvägen?! Det blir så jobbigt att dra pulkan/åka spark när dom grusar hela gångbanan, hur svårt ska det vara att fixa?! Vem ringer jag på kommunen som kan fixa detta?!
    - Skum man i blå jacka cyklar omkring, setts här och här, håll koll på var ni har barnen. 
    - [bild från överfull återvinningsstation] Vem är det som håller på och svinar ner i vår fina stadsdel?! Titta så skräpigt och fult! SKÄRPNING!
    - Soptunnan låg omkull på gården när jag kom hem från jobbet, är det något nytt knep som stöldligorna börjat med? Obehagligt!
    - Föräldrar! Prata med era barn! Såg ikväll några ungdomar sladda i gruset på fotbollsplanen, dom stökade och levde om. Det blev fult i gruset! Inte okej!
    - Misstänkt skåpbil körde genom vårt kvarter idag kl 14.30, den var vit! Håll ögonen öppna! Någon annan som sett den? 
    - Vi vill att kommunen kommer och röjer lite träd så vi får bättre havsutsikt, vem ringer vi?
    - Ett företag stänger i området-> "Det är då själva fan att kommunen ska dra in på allt!" [30 kommentarer om hur sämst kommunen är på att sköta saker]
    - Jaha. Nu har kommunen varit och klippt dikena IGEN. Är så himla förbannad! Jag och flickorna brukar vara där och plocka blommor på kvällarna och nu är allt nedklippt och fult! Lillflickan gråter över att hennes "lilla blomsteräng" är borta. Varför kan kommunen inte bara låta dikena vara oklippta?!?!?!!?!?

    I den andra facebookgruppen för det mindre rika området är det mer "tomatplantor säljes, 20 kronor styck" eller "vi anordnar den här aktiviteten, alla är välkomna" eller "stöd vår förening, köp hembakt fika vid vårat bord utanför Coop".

    Jag är bara kvar i rikemans-facebookgruppen för att den är så sjukt underhållande. Det är popcorn-läge minst en gång i veckan. Medelklass/övre medelklass som är rädda för "okända bilar", tror det värsta om allt och alla, och som gnäller om precis allt! ALLT. Haha. Spontant tänker jag att rika människor anser sig ha mer rättigheter och en benägenhet att försöka tjata sig till förändringar som bara gynnar dom själva (även sånt som inte går att förändra). Medan många (inte alla) i mer socioekonomiskt utsatta områden är upptagna med att leva sina liv och inte har tid att gnälla om bisarra saker som att bara halva gång och cykelvägen borde sandas så ungarna lättare kan dras på pulkan till förskolan eller att någon trimmat ett dike. 


    Exakt så! Håller med om att det är sjukt underhållande.

    Har en grupp för vår Brf också och den är också otrevlig och krävande: nu funkar inte internet, kan ingen göra nåt åt vår värdelösa leverantör!! Alla borde klippa gräset nu, ser slummigt ut om inte alla håller efter sin gräsmatta!

    Har en kollega som har en jättetrevlig Brf där folk undrar om nån har en kakform att låna ut eller att det ska bli loppis i deras trädgård på lördag. Skulle aldrig hända i min Brf :)
  • Anonym (lika)
    Fri 11 Jun 2021 15:40
    #12
    Anonym (ts) skrev 2021-06-11 14:50:03 följande:
    Haha, vi måste bo i samma kommun!
    Kanske det :) Eller så är de alla lika.
  • Anonym (Zxcvb­nmm)
    Fri 11 Jun 2021 17:44
    #13
    Anonym (ts) skrev 2021-06-11 12:37:19 följande:

    Sverige är ett gnällig folk. Gör någon minsta fel gnälls det hysteriskt. Man har noll överseende med att de flesta i sitt jobb gör sitt bästa och man har noll förståelse för att hur saker och ting går till i en demokrati och med statens pengar osv. Man vill bara att allt ska vara fixat igår och till ingen kostnad alls.

    Jag bor också i en förort till Stockholm som har en relativt lågutbildad befolkning. Och nivån på folk i diskussioner på FB är helt absurd. Det är totala upplopp för minsta grej, alla chefer bör alltid få sparken direkt, kommunen ska bara ha resurser att göra allt åt alla, det saknas helt förståelse för att politiken handlar om prioriteringar (som man ju kan påverka genom sin röst eller genom att engagera sig politiskt).

    När hela befolkningen inte var vaccinerad omedelbart igår så bör alla ansvariga genast få sparken (trots att det handlade främst om leveranserna inledningsvis och nu när vaccinationen löper på supersnabbt så är det inga hurrarop direkt).

    Min bild av diskussionerna man läser är att lågutbildade är så vansinnigt mycket snabbare att döma alla andra. Det är alltid fel på chefer, på myndigheter, på regeringen osv osv. Man själv har inte gjort minsta försök att förändra något den regelrätta vägen (medborgarförslag, engagera sig politiskt eller ens gå på föräldramöten) men gnälla och döma folk kan man till förbannelse. Hur jag kan dra den slutsatsen är ju för att det finns socioekonomiska skillnader mellan bostadsområdena i kommunen och de som uttalar sig väldigt negativt och kategoriskt bor oftast i de lite sämre områdena. Är det allt man vill lära sina barn - sitt på rumpan och gnäll så kommer ingenting bli bättre...      


    Fast du dömer ju själv. Hela din tråd består av fördomar mot lågutbildade.
  • Anonym (lyckl­igt lottad­)
    Fri 11 Jun 2021 18:10
    #14

    Men är det inte så att lågutbildade har mer att gnälla över också då?

    När man får Facebookreklam från facket eller F-kassan eller något opm pensionsålder osv och så är där alltid några slitna jobbare som kommenterar och vädrar sin bitterhet. Men de har ju ont, de har ju haft sönder sina kroppar i arbetslivet.

    Jag jobbar med verkstadsfolk och det ser man att de äldre har krämpor. Vi hade t.ex. en svinjobbig testkörning där vi var tvungna att manuellt plundra ramar på 9 000 produkter per timme som sedan återcyklades till maskinen. Jag försökte fixa avlösning med yngre förmågor så gott det gick och jag stod där även själv ett antal timmar under de olika testdagarna men ibland gick det inte att få till. När vi var på sjätte-sjunde varvet och hade gjort 5.5 h testning på dagen sa min mekare att "nu måste du hitta nån annan till nästa vecka, för detta i ett par veckor till, det fixar jag inte längre för det tar för mycket på ryggen." Och då är han 58 och har ändå en bit kvar till pensionen.

    Långvarig smärta gör ingen människa snäll eller glad, och det är många som biter ihop mer än man begriper. Sitter på rumpan gör man ibland för att man inte orkar annat. Jag hade covidrester i många månader förra året och fick känna på hur det är att inte orka mer än ca 85% av en arbetsdag vissa dagar, och sen orkar man inte röra sig ur fläcken kl 17-23. Det var nog nyttigt för mig, ur vissa perspektiv.

    Sen är det lite som att vissa bara förväntar sig negativt bemötande av myndigheter, de tjurar så att det nästan blir självuppfyllande. Eller bara kommer ihåg när de blir dåligt bemötta. Man fäster sig mer vid det som stämmer med de fördomar man har och filtrerar bort när det bara går smidigt- läkaren skriver ut rätt saker, FK beviljar ersättningen, hojen går igenom besiktningen, PostNord slarvar inte bort ens paket. För när man redan bär på ett berg gör varje liten extra sten att det blir omöjligt att fortsätta. Och så kanske man dessutom jämför med de som verkar ha det så mycket lättare. Och livet är ju orättvist-det går inte att säga annat.

    Själv har jag inte ett problem i världen jämfört med de flesta människor, så jag försöker att vara så tacksam jag kan och lyssna på de som gnäller.

  • Fri 11 Jun 2021 18:19
    #15

    Jag är benägen att hålla med TS. Jag är lågutbildad och umgås mycket i den gruppen, eller gjorde iaf. Det gnälls mycket på politiker, myndigheter chefer, arbetsgivare, akademiker, på "de rika" osv. Tror det beror både på okunskap och en känsla av maktlöshet, man vet inte hur och vad man ska göra. Och som TS skrev, om någon vill dra igång något  för att påverka vill de absolut inte bli inblandade...

  • Anonym (osten­)
    Fri 11 Jun 2021 18:26
    #16

    Om man generaliserar väldigt så har du nog en poäng tänker jag. 

    Jag tror att det beror på vad man menar med "gnäll". Åsikter har alla, en del tydligare än andra... Men gnäll är något annat enligt mig. Det handlar med om att klaga utan att föreslå en alternativ (rimlig) lösning, placera ansvaret någon annanstans är hos sig själv och att inte se samband eller förstå orsak-verkan.. Det finns en hel del i samhället som inte fungerar prickfritt, men allt ska också betalas och prioriteras ur en gemensam kassa. 

    Gnäll leder inte till framgång i studier eller yrkesliv (snarare tvärt om). Många får vänja sig av med gnäll när de studerar eller kommer ut i ett arbetsliv som kräver högre utbildning. Om man klarar högre studier är det också mer sannolikt att man har förmågan att se den större bilden, förstå hur samhället hänger ihop och hur en sektor kan påverka en annan och så..

  • Anonym (lyckl­igt lottad­)
    Fri 11 Jun 2021 18:32
    #17
    Anonym (osten) skrev 2021-06-11 18:26:08 följande:

    Gnäll leder inte till framgång i studier eller yrkesliv (snarare tvärt om). Många får vänja sig av med gnäll när de studerar eller kommer ut i ett arbetsliv som kräver högre utbildning. Om man klarar högre studier är det också mer sannolikt att man har förmågan att se den större bilden, förstå hur samhället hänger ihop och hur en sektor kan påverka en annan och så..


    Jag tycker mest att man känner sig lika maktlös med utbildning fast på en något högre nivå.

    Det hjälper mig inte nämnvärt att jag förstår exakt hur jättedumt det är att människor än idag börjar röka cigg och att det kostar samhället 31 miljarder om året (mer än alla barnbidrag som utbetalas eller likvärdigt med lönen för alla läkare och alla sköterskor i hela primärvården), för hur farao ska jag påverka det?

    Ju smartare och mer engagerad man är desto mer deprimerande är världens allmänna girighet, destruktivitet och dumhet.
  • Anonym (ts) Trådstartaren
    Fri 11 Jun 2021 19:06
    #18
    Anonym (lyckligt lottad) skrev 2021-06-11 18:10:55 följande:
    Långvarig smärta gör ingen människa snäll eller glad, och det är många som biter ihop mer än man begriper. Sitter på rumpan gör man ibland för att man inte orkar annat. Jag hade covidrester i många månader förra året och fick känna på hur det är att inte orka mer än ca 85% av en arbetsdag vissa dagar, och sen orkar man inte röra sig ur fläcken kl 17-23. Det var nog nyttigt för mig, ur vissa perspektiv.

    Sen är det lite som att vissa bara förväntar sig negativt bemötande av myndigheter, de tjurar så att det nästan blir självuppfyllande. Eller bara kommer ihåg när de blir dåligt bemötta. Man fäster sig mer vid det som stämmer med de fördomar man har och filtrerar bort när det bara går smidigt- läkaren skriver ut rätt saker, FK beviljar ersättningen, hojen går igenom besiktningen, PostNord slarvar inte bort ens paket. För när man redan bär på ett berg gör varje liten extra sten att det blir omöjligt att fortsätta. Och så kanske man dessutom jämför med de som verkar ha det så mycket lättare. Och livet är ju orättvist-det går inte att säga annat.

    Själv har jag inte ett problem i världen jämfört med de flesta människor, så jag försöker att vara så tacksam jag kan och lyssna på de som gnäller.

    Du har verkligen en poäng i att många lågutbildade är mer utslitna, och så klart därför har rätt att gnälla över saker relaterade till det. 


    Men däremot kanske inte mer rätt att gnälla på att sopbilen är sen eller att något annat inte är som de förväntar sig i skick eller service. 

    Men sen är det verkligen precis så som du skriver i nästa stycke. Känns som att folk bara letar anledningar att gnälla på myndigheterna. en miljon rätt hanterade ärenden så är det ändå det där enda som blir fel som hamnar i media...

  • Anonym (Eddie­)
    Fri 11 Jun 2021 19:41
    #19
    Anonym (Testa) skrev 2021-06-11 12:42:57 följande:

    Testa och sök bygglov för ett dagis, stödboende eller liknande vid två områden med olika beoendestruktur. Från området med hög inkomst och utbildningsnivå kommer det starta en flod av gnälliga insändare, debattartiklsr, överklagande och brev till politiker.


    Korrekt. I byhålan jag bor i bygger man söder stadens centrala grönområden utan att det gnälls allt för mkt MEN vill man bygga ngt i den sjönära och exklusiva stadsdelen 0,5 mil fr centrum blir det ett jävla liv vilket leder till att planerna ställs in.
  • Anonym (lika)
    Mon 14 Jun 2021 09:50
    #20
    Tecum skrev 2021-06-11 18:19:01 följande:

    Jag är benägen att hålla med TS. Jag är lågutbildad och umgås mycket i den gruppen, eller gjorde iaf. Det gnälls mycket på politiker, myndigheter chefer, arbetsgivare, akademiker, på "de rika" osv. Tror det beror både på okunskap och en känsla av maktlöshet, man vet inte hur och vad man ska göra. Och som TS skrev, om någon vill dra igång något  för att påverka vill de absolut inte bli inblandade...


    Det gnälls nog lika mycket i den högutbildade/höginkomstgruppen tror jag. Fst kanske på andra saker: vad får man för skatten egentligen! 
  • Mon 14 Jun 2021 16:37
    #21
    Anonym (lika) skrev 2021-06-14 09:50:34 följande:
    Det gnälls nog lika mycket i den högutbildade/höginkomstgruppen tror jag. Fst kanske på andra saker: vad får man för skatten egentligen! 
    Det ligger en hel del i det, människor i allmänhet gnäller gärna. Och högutbildade har en annan utgångspunkt, de gnäller på sånt som ligger nära deras liv och kanske går att förändra. De klagar på folk som kör för fort i bostadsområdet - och skriver inlaga till kommunen för sänkt hastighet. Eller dålig snöröjning, slarv i tvättstugan, för få poliser i närområdet. Typ sånt som går att förändra och de är inte rädda för att försöka.
Svar på tråden Är lågutbildade mer gnälliga och kategoriska än högutbildade?