• Anonym (H)
    Fri 11 Jun 2021 17:09
    2216 visningar
    128 svar
    128
    2216

    Skulle du lämna din partner om...?

    Skulle du lämna din fru eller din man om hon/han låg med en annan, till exempel på en jobbresa eller under en utekväll, och ångerfullt berättade detta för dig några dagar efter händelsen?

    Motivera gärna ditt svar om varför du skulle skiljas eller varför inte.

  • Svar på tråden Skulle du lämna din partner om...?
  • Anonym (Julia­)
    Sat 12 Jun 2021 17:35
    #52
    Cartjan1 skrev 2021-06-12 15:44:19 följande:
    Om någon mår så dåligt över att de gjort det en gång så att de omgående skyndar hem och berättar så tror jag inte att risken är större än innan att det händer igen. Människan har en tendens att lära genom erfarenheter och därmed även av misstag och om jag hade gjort något som gjorde så min partner blev så sårad och samtidigt mådde så uselt själv skulle det antagligen inte ske igen. Menar däremot inte att man har någon skyldighet att förlåta, absolut inte, men att en människa gör fel (om än ett stort sådant) betyder inte att den inte kan få rätsida på allt och förbli trogen därefter.

    Hmm, nämnde inte någon skillnad mellan fylle - och jobbragg utan pratade mer om långvariga affärer som jag anser vara värre då de innehåller så många medvetna, systematiska lögner trots vetskap om att den riskerar vår relation och hur sårad jag skulle bli. Impulsiva, destruktiva handlingar har jag lättare att förstå samt att om de erkänns direkt så fallerar inte hela min tillit. Utan tillit = ingen relation så vid en affär så finns det liksom inget kvar att rädda. Med detta sagt så betyder inte det att jag tar en engångsföreteelse lättsamt, snarare tvärtom, men jag säger att det för mig inte per automatik innebär slutet på vår relation. Det kan gå att rädda, kanske inte men jag kommer försöka om ångern är genuin, jag inte har någon anledning att misstänka att det skulle ske igen samt att det inte var med någon jag har en relation med (vän, syskon,kusin osv).
    Jo då det händer igen!! Sen var ju inte frågan någon utan din man eller fru!!
    Skulle dom må dåligt över att ha legat och njutit- skojar du eller - det är bara skit snack om han njöt medans han låg så kan han inte må dåligt över det senare!!
    eller må uselt - det är ju bara ångest inte ånger..

    Män (eller kvinnor) har också lätt att lära sig - hon förlät mig sist så då gör hon det igen...
    Du har aldrig varit med om det antar jag så då är det svårt att veta såklart, men jag skulle aldrig lita på min man om han hade varit otrogen!!
    för jag har varit med om det med mitt ex och han var SÅ ångerfull efteråt så jag var dum och förlät och då hände det igen!!

    TS fråga var-Skulle du lämna din fru eller din man om hon/han låg med en annan, till exempel på en jobbresa eller under en utekväll, och ångerfullt berättade detta för dig några dagar efter händelsen?

    Motivera gärna ditt svar om varför du skulle skiljas eller varför inte. 

    Ja alla får ju göra vad dom vill, men skulle du vilja ha en klump i magen så fort din man går ut på liknande sätt som när/om han var otrogen för det får man garanterat om man inte har en bra relation där din man aldrig varit otrogen eller skulle vara!!
  • Sat 12 Jun 2021 17:41
    #53
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-12 17:21:14 följande:
    Och det är inte så konstigt att otrohet är så vanligt när folk normaliserat det. Förstår inte varför misshandel skulle vara värre.. Man kan givetvis tycka det men jag håller inte med.
    Om du verkligen inte förstår det ser jag ingen mening med att skriva något mer i ämnet.
  • Anonym (Ö)
    Sat 12 Jun 2021 17:52
    #54

    Nej. Man är två i en relation, kanske vi båda som förstört relationen så det ledde till detta.

  • Sat 12 Jun 2021 17:55
    #55
    Anonym (Julia) skrev 2021-06-12 17:35:39 följande:

    Jo då det händer igen!! Sen var ju inte frågan någon utan din man eller fru!!

    Skulle dom må dåligt över att ha legat och njutit- skojar du eller - det är bara skit snack om han njöt medans han låg så kan han inte må dåligt över det senare!!

    eller må uselt - det är ju bara ångest inte ånger..

    Män (eller kvinnor) har också lätt att lära sig - hon förlät mig sist så då gör hon det igen...

    Du har aldrig varit med om det antar jag så då är det svårt att veta såklart, men jag skulle aldrig lita på min man om han hade varit otrogen!!

    för jag har varit med om det med mitt ex och han var SÅ ångerfull efteråt så jag var dum och förlät och då hände det igen!!

    TS fråga var-Skulle du lämna din fru eller din man om hon/han låg med en annan, till exempel på en jobbresa eller under en utekväll, och ångerfullt berättade detta för dig några dagar efter händelsen?

    Motivera gärna ditt svar om varför du skulle skiljas eller varför inte. 

    Ja alla får ju göra vad dom vill, men skulle du vilja ha en klump i magen så fort din man går ut på liknande sätt som när/om han var otrogen för det får man garanterat om man inte har en bra relation där din man aldrig varit otrogen eller skulle vara!!


    Fast nu gör du faktiskt antaganden baserade på dina erfarenheter och applicerar på mig som en sanning. Jag har upplevt otrohet i relationer (skrev det t.o.m i mitt första inlägg) och jag har även varit med om andra stora svek av partners, vänner, bekanta - ja, precis som de flesta behöver gå igenom i livet. Med mina erfarenheter resonerar jag hur jag eventuellt skulle kunna reagera om det var min nuvarande partner det gällde. Kanske skulle jag resonera annorlunda idag men mina tidigare upplevelser/känslor/tankar är vad jag baserade mitt svar på - precis som du gör när du skriver hur du skulle hantera/känna vid denna situation.
  • Anonym (Julia­)
    Sat 12 Jun 2021 18:39
    #56
    Anonym (Hej) skrev 2021-06-12 06:57:23 följande:

    Det är en rätt komplex fråga men olika nyanser mellan svart och vitt. Men skulle min man ligga med en annan, men uttryckt ånger.. skulle jag nog handla utifrån följande utgångsläget..

    1. Vi pratar igenom VAD vi båda behöver och överväger att prova ett öppet förhållande, vilket bygger på tillit och respekt. Man berättar alltså innan "den här vill jag ligga med" och kommer överens därifrån.

    2. Jag skulle nog själv behöva dra ett ligg, för att jämställa utgångsläget. Detta för att jag som person i 20 år framåt hade refererat till hans misstag och att jag minsann alltid varit med bara honom. Det hade givit oss ett bättre utgångsläge.

    3.jag hade lämnat honom. För mig är sex bara sex. Men, omständigheterna... väger tyngre. Har de sms i veckor, månader. Flirtar flitigt en längre tid. Varit på romantiska middagar. Byggt upp "något",isf skulle jag inte kunna fortsätta...(Alternativ 1 och 2, bygger på ren och skär sex).


    Men det var ju bara 1 och 2 som TS frågade om och inte vad någon skulle göra om dom upptäckte att ens man eller fru hade haft en älskare/älskarinna typ

    Som många verkar svara efter det gällde om det hade hänt 1 gång och om personen skulle "ångrat" sig efteråt ha ha--ångrat frivillig sex vem gör det ingen!!
  • Anonym (Den store röv)
    Sat 12 Jun 2021 18:48
    #57
    -1
    Anonym (H) skrev 2021-06-11 17:09:34 följande:

    Skulle du lämna din fru eller din man om hon/han låg med en annan, till exempel på en jobbresa eller under en utekväll, och ångerfullt berättade detta för dig några dagar efter händelsen?

    Motivera gärna ditt svar om varför du skulle skiljas eller varför inte.


    Nej vi äger inte varandra. Vi har gjort det ibland och det definierar inte vår relation.
  • Anonym (Julia­)
    Sat 12 Jun 2021 18:48
    #58
    Cartjan1 skrev 2021-06-12 17:55:51 följande:
    Fast nu gör du faktiskt antaganden baserade på dina erfarenheter och applicerar på mig som en sanning. Jag har upplevt otrohet i relationer (skrev det t.o.m i mitt första inlägg) och jag har även varit med om andra stora svek av partners, vänner, bekanta - ja, precis som de flesta behöver gå igenom i livet. Med mina erfarenheter resonerar jag hur jag eventuellt skulle kunna reagera om det var min nuvarande partner det gällde. Kanske skulle jag resonera annorlunda idag men mina tidigare upplevelser/känslor/tankar är vad jag baserade mitt svar på - precis som du gör när du skriver hur du skulle hantera/känna vid denna situation.
    Då ber jag om ursäkt men jag läste inte ditt första inlägg..

    Sen frågade TS (inte jag) vad man skulle göra om ens Man eller Fru var otrogen - skulle ni ta ut skilsmässa...osv

    Kan man göra det med en partner om du inte menar din man eller fru 
  • Anonym (Julia­)
    Sat 12 Jun 2021 19:19
    #59
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-12 17:21:14 följande:
    Och det är inte så konstigt att otrohet är så vanligt när folk normaliserat det. Förstår inte varför misshandel skulle vara värre.. Man kan givetvis tycka det men jag håller inte med.
    Har du blivit grovt misshandlad som kvinna och varit med om otrohet...

    Otrohet är inget jag skulle förlåta numera..vilket jag förlät förut!! Så det är inget jag normaliserar i ett bra äktenskap som gift!!

    Men att bli misshandlad är nog ännu värre jag stod väl ut 1 år sen stack jag, men det var bara min sambo så vi var inte gifta, men många fastnar hos den personen som misshandlar i åratal efter åratal...vare sig dom är sambos eller gifta!!
  • Sat 12 Jun 2021 19:23
    #60
    +1

    Ja jag skulle lämna utan tvekan

    Inget skulle få mig att stanna!

  • Anonym (Jo)
    Sat 12 Jun 2021 19:23
    #61

    Det skulle jag nog.

Svar på tråden Skulle du lämna din partner om...?