• Anonym (det ena)

    Vilket av flicknamnen?

    Vilket röstar ni för? Oktavia/Octavia eller Ottilia?

  • Svar på tråden Vilket av flicknamnen?
  • Anonym (Em)

    Ottilia är väldigt fint, men Octavia är ju ett fruktansvärt namn! Ska syskonen heta Fabia och Superb?

  • Anonym (det ena)
    Anonym (Em) skrev 2021-06-12 13:28:16 följande:

    Ottilia är väldigt fint, men Octavia är ju ett fruktansvärt namn! Ska syskonen heta Fabia och Superb?


    Jag antar att det där sista är en referens till något?
  • Anonym (Em)
    Anonym (det ena) skrev 2021-06-12 13:32:58 följande:

    Jag antar att det där sista är en referens till något?


    Skoda Octavia är en av Sveriges vanligaste bilar... Jag skulle tänka att du döpt ungen efter bilen :D
  • Embla twopointoh

    Jag tycker båda namnen är ganska coola, men Octavia undrar jag vad det är för kopplingar till åtta som gör att föräldrarna väljer det namnet. Jag inser såklart att en del bara tycker att det är ett fint namn utan en tanke på vad det betyder, men ändå.

  • Anonym (Li)

    Octavia. Lite udda men ändå småcoolt. Men skoda-modellen lär vara mångas första tanke.

    Ottilia är ett av de värsta namn jag vet tyvärr. Har väldigt svårt för hela ljudbilden i det namnet. Låter både väldigt hårt och mjäkigt på samma gång.

  • Anonym (det ena)
    Embla twopointoh skrev 2021-06-12 13:49:05 följande:

    Jag tycker båda namnen är ganska coola, men Octavia undrar jag vad det är för kopplingar till åtta som gör att föräldrarna väljer det namnet. Jag inser såklart att en del bara tycker att det är ett fint namn utan en tanke på vad det betyder, men ändå.


    Jag vet mycket väl att octo är åtta på latin.

    Däremot, det var inet du som skrev, men passar på att svara ändå här, har jag ingen koll alls på bilar. Bilar är inte in grej. Historia och historiska personer är min grej.
Svar på tråden Vilket av flicknamnen?