• Anonym (Jubla)

    AT och FK mig illa!! Så förbannad!!

    Jag är en tjej på 31 som varit sjukskriven i 11 år med vissa kortare undantag. Jag har fått ett specialteam med psykolog, boendestödjare, coach, kontaktperson osv. Jag får aldrig något läkarintyg på min psykiska ohälsa mer än att jag har ångest pga saker som hände när jag var ung.

    FK är på mig som iglar om att jag måste arbeta trots att jag förklarat flertalet gånger att jag hellre går i förtidspension. Jag har nu mer eller mindre blivit tvingad att arbetsträna. Jag gör detta på 5% (ca 2h/v). Jag har hamnat på en restaurang. Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte pallar av minsta stress.

    Personalen där snackar skit om mig och sa att jag jobbade långsamt. Jag drog direkt och ringde min kontaktperson som trots detta tvingade mig att fortsätta gå där! Har sagt jag hellre är på ett bibliotek ett par timmar i veckan. Det är också närmre för mig. Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden AT och FK mig illa!! Så förbannad!!
  • Anonym (Jubla)

    Vill bara banka in i deras huven att jag inte vill gå dit mer

  • Anonym (Vänster är ett skällsord)

    Men herregud människa, du är alltså nu 31 o har suttit hemma o tyckt synd om dig själv sen du var 20 eftersom du "har ångest" över nått som hände när du var ung?

    Nu blir du frustrerad över att FK inta delar din åsikt om att du bör få tillåtas fortsätta med detta genom att bli försörjd av skattebetalarna resten av livet  genom förtidspensionering vid 31år ålder?

    Min frustration över att bidra till skit som detta via all skatt jag tvingas betala ökar varje gång jag läser eller hör något i stil med detta.

  • Anonym (V)

    Förtidspension, eller sjukersättning som det heter, är inte ett fritt val. Och för att få det måste alla rehabiliteringsmöjligheter vara uttömda. Du är bara 31 år med livet framför dig. Det är bra att de försöker få ut dig i arbetslivet. Ge det ett ärligt försök. Vad gör vården för att hjälpa dig med din psykiska hälsa?

  • Anonym (Ässja)

    Du låter som att du anser att du ska förtidspensioners för att du vill, inte för att du behöver det.

    Jag tycker snarare att du ska trycka på att få rätt matchning till din arbetsträning. Något som du klarar av och kan se dig själv jobba med i framtiden.

    Att bara gå hemma och få jättelite pengar hjälper ingen, det bästa är väl att du kan jobba litegrann och sedan utöka allteftersom.

  • Anonym (Den)

    Hur kan man få vara hemma i elva år?! Ut och jobba! Det finns enklare jobb som du klarar av.

    Hur? Hur kan mina skattepengar gå till detta?!

  • Anonym (sure)

    Du har alltså inga läkarintyg som man behöver för att vara så hemma med aktivitetsstöd/sjukpenning/försörjningsstöd (omöjligt utan), du har ångest pga saker som hänt dig som barn som orsak, du "förklarar att du hellre går i förtidspension" utan att ha arbetstränat som om det vore normalt och de tvingar dig tydligen ut på en restaurang som första ställe i en arbetsträning.


    Jag är själv i svängen samt mött många i arbetsträning. Låter inte rimligt för fem öre.

  • Anonym (sure)
    Anonym (Den) skrev 2021-06-12 19:18:09 följande:

    Hur kan man få vara hemma i elva år?! Ut och jobba! Det finns enklare jobb som du klarar av.

    Hur? Hur kan mina skattepengar gå till detta?!


    Nu utgår jag inte från TS i detta svar men det finns människor som går hemma många år tills de blir sjukskrivna mer permanent. Även om de klarar extremt anpassade jobb så finns dessa jobb inte. Jag känner många som verkligen vill jobba och som kan t.ex 2 h per dag men trots lönebidrag inte hittar något där det går att anpassa plus att ev frånvaro inte är hela världen.


    Men de flesta vill och testar diverse arbetsträningar etc för oförmågan till jobb måste utredas rejält. Gör man inte den delen så är det omöjligt att FK godkänner en mer permanent sjukskrivning för då finns det inget underlag.

  • Anonym (Den)
    Anonym (sure) skrev 2021-06-12 19:29:11 följande:

    Nu utgår jag inte från TS i detta svar men det finns människor som går hemma många år tills de blir sjukskrivna mer permanent. Även om de klarar extremt anpassade jobb så finns dessa jobb inte. Jag känner många som verkligen vill jobba och som kan t.ex 2 h per dag men trots lönebidrag inte hittar något där det går att anpassa plus att ev frånvaro inte är hela världen.

    Men de flesta vill och testar diverse arbetsträningar etc för oförmågan till jobb måste utredas rejält. Gör man inte den delen så är det omöjligt att FK godkänner en mer permanent sjukskrivning för då finns det inget underlag.


    Alla kan städa.

    T ex.

    Jobba på ett städföretag.

    Tömma sopor.

    Plocka varor.

    T ex.

    Gå ut med hundar.

    Skitsamma.

    Jag har sagt min åsikt och kommer inte att diskutera detta mer för jag blir så trött på allas problem.

    Vad dvi levt på stenåldern hade dessa människor halkat efter och inte hängt med.
  • Anonym (M)

    Ska väl inte vara omöjligt att få byta arbetsplats, förstår att en restaurang kan kännas stressig. I övrigt förstår jag inte din attityd. Arbetsträning är till för att mäta din förmåga och du har typ 35 år kvar i arbetslivet. Är det inte bra att de försöker hjälpa dig tillbaka till ett normalt liv? Hur kan du bestämma dig för att du inte klarar av att arbeta någonsin med ångest som enda anledning?

    Jag gick också hemma i åratal pga psykisk ohälsa, sen hittade vi rätt medicinering och jag började jobba heltid. Visst är det tungt många dagar men det går och mår bättre av att göra något produktivt än att sitta hemma. Ge inte upp hoppet om dig själv.

  • Anonym (Den)
    Anonym (Jubla) skrev 2021-06-12 18:38:12 följande:

    Jag är en tjej på 31 som varit sjukskriven i 11 år med vissa kortare undantag. Jag har fått ett specialteam med psykolog, boendestödjare, coach, kontaktperson osv. Jag får aldrig något läkarintyg på min psykiska ohälsa mer än att jag har ångest pga saker som hände när jag var ung.

    FK är på mig som iglar om att jag måste arbeta trots att jag förklarat flertalet gånger att jag hellre går i förtidspension. Jag har nu mer eller mindre blivit tvingad att arbetsträna. Jag gör detta på 5% (ca 2h/v). Jag har hamnat på en restaurang. Jag har varit väldigt tydlig med att jag inte pallar av minsta stress.

    Personalen där snackar skit om mig och sa att jag jobbade långsamt. Jag drog direkt och ringde min kontaktperson som trots detta tvingade mig att fortsätta gå där! Har sagt jag hellre är på ett bibliotek ett par timmar i veckan. Det är också närmre för mig. Hur ska jag göra?


    Du kan inte välja vad du ska göra så länge det är våra gemensamma pengar du får av
Svar på tråden AT och FK mig illa!! Så förbannad!!