• Anonym (Förtvivlad grsvid)

    Sambo kraschat bil rattfull, jag vill lämna honom

    Hjälp mig! Står vid ett vägskäl och jag är så ledsen inombords. Min sambo har problem med alkohol och har tidigare kört bil full. Vi har ett barn och jag är gravid i ett tidigt stadium. Vill så gärna ha detta barn men inte med honom och nu är jag så ledsen att jag är gravid.

    Han körde igår kväll/natt iväg med vår nya bil och kraschade den i diket. Han ville att vi skulle prova dra upp den med vår andra bil men det fanns ingen chans, han hade kört på flera smala träd så bilen hängde i luften fram och hela framdelen var trasig nere i ett djupt dike. Jag var tvungen att ringa bärgning.

    Det var på en skogsväg men det kan ändå finnas människor där och han behövde köra på vanlig väg för att komma sig dit. Han hade tidigare under kvällen druckit en hel flaska vodka (minst) kanske något mer. Jag har allt ansvar för barn och mat/bad/nattning osv så jag har inte koll på vad min sambo sysslar med.

    Jag var så arg igår, han så förlåt men förklarade inte varför han gjorde det eller hur han kunde köra av på det där sättet, det var en konstig avkörning, det såg ut som han måste ha somnat vid ratten. Det var inte långt hemifrån.

    Det här var inte första gången han kört rattfull men första gången det hände en olycka. Nästa gång kommer han köra ihjäl sig själv eller någon annan. Om han inte har lärt sig en läxa men har man ingen spärr för att sätta sig bakom ratten full så har man bristande omdöme från början. Svårt att se att han kommer att ändra sig/sluta med alkoholen.

    Igår sa han att han skulle hitta eget boende och att jag ska hitta en annan man. Idag har vi undvikit varandra hela dagen, jag orkar inte se skymten av honom. Jag vill lämna men samtidigt inte, det kommer bli svårt ekonomiskt men ingen skillnad hemma för jag får ingen hjälp men ändå svårt att bli singelmamma. Och graviditeten...vad fan gör man?

    Någon som har erfarenhet,tips? Jag behöver hjälp...

  • Svar på tråden Sambo kraschat bil rattfull, jag vill lämna honom
  • Anonym (Penny)

    Hur ställer han sig till att söka vård för sitt missbruk?

  • Anonym (J)

    Jag hade absolut gjort abort och lämnat, inga pengar i världen hade fått mig att skaffa ytterligare ett barn med någon som kör grovt rattfull. Jag hade också gjort en polisanmälan och sett till att människan blev av med sitt körkort.

  • Anonym (Ha)

    Han är sjuk. Han är missbrukare.

    Hade han druckit så mycket som du säger så behöver han inte ha somnat för att göra en konstig avkörning.

    Han är så full att han inte har omdömet att förstå att han inte ska köra bil.

    Du bör lämna honom. Åtminstone till dess att han är fri från sitt missbruk om han är villig att söka vårdn.

  • Drottningen1970

    Nej nej nej? du sätter dig i ett livslångt helvete där du kommer att vara orolig och maktlös i resten av ditt liv om du skaffar barn med en missbrukare. Du kommer inte att våga lämna honom eftersom du då är rädd att barnet ska behöva bo halva tiden med honom då du ej har koll på vad som händer. Du sätter dig i en fasansfull gisslansituation. Gör abort och lämna.

  • Anonym (ööö)

    Givetvis lämna. Sedan är det upp till honom att söka vård. Vill han ha en framtid där han kan träffa ert barn så är det ett måste! 

    Han ska betala underhåll för barnet, det får du hjälp av via FK, så det ska du inte oroa dig för. Prata med BVC så att du får stöd i att prata om graviditeten, hur du ska göra. 

  • Anonym (Ha)

    Jag vill även säga att om du har bevis på hans missbruk så se till att spara detta.

    Barnet ni redan har skall under inga omständigheter behöva bo hos pappan innan han är frisk

  • Alvina

    Jag hade lämnat redan första gången han körde rattfull. Vad jag skulle göra med graviditeten vet jag däremot inte. Troligtvis gjort abort.

  • Anonym (Teddy)

    Varför polisanmälde du inte honom när han körde iväg full? Hade han skadat/dödat någon så hade du varit lika ansvarig som tittar åt andra hållet. Jag har förlorat en närstående i trafiken. Tänk på den förälder som kanske hade fått dödsbudet för sin familj. Dessutom tror jag du vet att han är så djupt nere i sitt missbruk att han inte ens vill sluta. Han vill ju hellre att du lämnar honom för någon annan. Att bli dömd för rattonykterhet hade kanske kunnat bli sparken han behöver.

  • Anonym (Förtvivlad grsvid)
    Anonym (Ha) skrev 2021-06-12 19:26:23 följande:

    Jag vill även säga att om du har bevis på hans missbruk så se till att spara detta.

    Barnet ni redan har skall under inga omständigheter behöva bo hos pappan innan han är frisk


    Det finns bevis, han har åkt fast för rattfylleri för några år sedan då han körde bakfull, indraget körkort och var sedan tvungen att ta körkortet på nytt efter 2 år. En incident av LOB. Hände även en incident nyligen då han var stupfull då jag ringde ambulans så det finns i hans journal.

    Och allt låter jättehemskt, men det är inte så att han är ett monster hela tiden. Han är fantastisk när han är nykter. Han har ett högt betalt heltidsjobb som han sköter (ännu så länge) men han dricker för mycket och för ofta! Han är stressad på jobbet och orkar inte hjälpa till hemma. Jag misstänker att han dricker för att slappna av men jag har aldrig frågat honom.

    Han blir helt personlighetsförändrad om han dricker för mycket. Han kan bli riktigt elak. Och förstås helt dum i huvudet. Det lutar åt att hitta eget boende men man blir ledsen, mest ledsen över graviditeten än över att lämna...
Svar på tråden Sambo kraschat bil rattfull, jag vill lämna honom