• Anonym (Angelica)

    Min kille vill ständigt ha bekräftelse!!!

    Min kille går mig på nerverna, han vill konstant ha bekräftelse. När jag har en dålig dag, är trött, och kanske inte ler och pratar så mycket så frågar han hela tiden ?vad är det som är fel? Älskar du mig? Mår du bra?? Och jag svarar att jag är trött och känner mig nedstämd etc.. och han låter mig inte vara han undrar varför han inte kan göra mig lycklig osv

    Vilket han gör men jag är ändå inte alltid på topp, har alltid haft dåliga och bra dagar lite varannan dag

    Jag känner att jag inte får vara mig själv nästan vara lugn och loj vissa dagar och bara ta det lugnt.

    Han har inga vänner här för han flyttade hit (han har alla sina vänner hemma och jag har inte direkt några vänner som passar honom) så vi umgås mestadels ihop.

    Behöver nåt råd, jag älskar honom men vi bråkar för mycket om skitsaker.

    Tex tyckte jag att han var så dryg i morse när han väckte mig och pratade jättehögt och fort när jag precis vaknat så jag undrade bara om han kunde prata lite lugnare och då blev han jättesur och vi började dagen med att inte ens prata med varandra.

    Jag känner typ att han har så höga krav på vår relation, det måste vara så glatt och energiskt hela tiden för honom. Ibland vill jag inte prata och då frågar han ?varför pratar du inte? Är det alltid jag som måste ställa alla frågor?? Men grejen är att han pratar konstant enligt mig och när det blir tyst en stund tycker jag att det är skönt.

    Igår somnade han tidigt för han mådde och då tänkte jag att han kunde få sova fast att vi skulle åka och äta, och då blev han besviken på mig att jag inte väckte honom men jag tänkte att jag gärna hade velat bli lämnad och få sova om jag mådde illa och därför gjorde jag samma till honom.

    Han däremot hade garanterat väckt mig, jag fattar inte hur vi kan tänka så olika? Jag hade aldrig velat bli väckt om jag mådde illa.

    Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt vill mest skriva av mig och jag vet inte riktigt hur man löser det att vi har de här små skitbråken hela tiden...

    Nån som har nåt tips?

  • Svar på tråden Min kille vill ständigt ha bekräftelse!!!
  • Anonym (ppp)

    Hur gamla är ni? 
    Han låter som en osäker 15-åring. Har han erfarenhet från relationer innan eller är det här hans första?

    Hur väl känner ni varann? 

    Det tar ett tag att lära känna alla sidor hos varann, kanske är det det som sker nu? Du har börjat inse att ni reagerar lite olika. 
    Har du försökt prata med honom om hur ni två är mot varandra? Inte anklaga honom utan bara konstatera att "när detta sker så reagerar du så här men jag kanske reagerar så här". Och prata om vilka förväntningar ni kan ha på varandra - vad är rimligt? Är det rimligt att du ska hålla på och bekräfta för varje liten småsak, för hans skull, eller kan han kanske hitta del av den bekräftelsen inom sig själv? 

    Du kanske behöver vara tydligare med vad du tänker vid tillfällen också, så att ni speglar varann och förstår mer av varann? 

  • Anonym (Angelica)
    Anonym (ppp) skrev 2021-06-12 21:40:37 följande:

    Hur gamla är ni? 

    Han låter som en osäker 15-åring. Har han erfarenhet från relationer innan eller är det här hans första?

    Hur väl känner ni varann? 

    Det tar ett tag att lära känna alla sidor hos varann, kanske är det det som sker nu? Du har börjat inse att ni reagerar lite olika. 

    Har du försökt prata med honom om hur ni två är mot varandra? Inte anklaga honom utan bara konstatera att "när detta sker så reagerar du så här men jag kanske reagerar så här". Och prata om vilka förväntningar ni kan ha på varandra - vad är rimligt? Är det rimligt att du ska hålla på och bekräfta för varje liten småsak, för hans skull, eller kan han kanske hitta del av den bekräftelsen inom sig själv? 

    Du kanske behöver vara tydligare med vad du tänker vid tillfällen också, så att ni speglar varann och förstår mer av varann? 


    Tack för svar vi är 30, har varit tillsammans i 1 år och ja precis han har aldrig varit i en relation, medan jag har en rad relationer bakom mig. Ska ta ditt tips och försöka prata om detta utan att anklaga tack
  • Anonym (Angelica)
    Anonym (Hmmm) skrev 2021-06-12 21:58:04 följande:

    Och vad vill du ha då?

    Ni kanske inte skulle ha ett förhållande överhuvudtaget ....

    Luktar trolltråd tyvärr.....


    Vadå trolltråd?
  • Snoggen

    De där låter som en kille med ganska otrygg anknytning. Känner igen det där...

    Har du frågat honom varför han behöver att du är på topp för att han ska känna sig lugn?

  • Anonym (Emmy)
    Anonym (Angelica) skrev 2021-06-12 21:30:38 följande:
    Han har inga vänner här för han flyttade hit (han har alla sina vänner hemma och jag har inte direkt några vänner som passar honom) så vi umgås mestadels ihop.

    Han behöver hitta vänner. Det är skitjobbigt att vara någons enda sällskap samtidigt som man själv har flera människor man vill umgås med eller bara har större behov av ensamhet än den andra. Det kan låta fint att vara allt för någon, men i realiteten är det betungande.
  • jrockyracoon
    Anonym (Angelica) skrev 2021-06-12 21:30:38 följande:

    Min kille går mig på nerverna, han vill konstant ha bekräftelse. När jag har en dålig dag, är trött, och kanske inte ler och pratar så mycket så frågar han hela tiden ?vad är det som är fel? Älskar du mig? Mår du bra?? Och jag svarar att jag är trött och känner mig nedstämd etc.. och han låter mig inte vara han undrar varför han inte kan göra mig lycklig osv

    Vilket han gör men jag är ändå inte alltid på topp, har alltid haft dåliga och bra dagar lite varannan dag

    Jag känner att jag inte får vara mig själv nästan vara lugn och loj vissa dagar och bara ta det lugnt.

    Han har inga vänner här för han flyttade hit (han har alla sina vänner hemma och jag har inte direkt några vänner som passar honom) så vi umgås mestadels ihop.

    Behöver nåt råd, jag älskar honom men vi bråkar för mycket om skitsaker.

    Tex tyckte jag att han var så dryg i morse när han väckte mig och pratade jättehögt och fort när jag precis vaknat så jag undrade bara om han kunde prata lite lugnare och då blev han jättesur och vi började dagen med att inte ens prata med varandra.

    Jag känner typ att han har så höga krav på vår relation, det måste vara så glatt och energiskt hela tiden för honom. Ibland vill jag inte prata och då frågar han ?varför pratar du inte? Är det alltid jag som måste ställa alla frågor?? Men grejen är att han pratar konstant enligt mig och när det blir tyst en stund tycker jag att det är skönt.

    Igår somnade han tidigt för han mådde och då tänkte jag att han kunde få sova fast att vi skulle åka och äta, och då blev han besviken på mig att jag inte väckte honom men jag tänkte att jag gärna hade velat bli lämnad och få sova om jag mådde illa och därför gjorde jag samma till honom.

    Han däremot hade garanterat väckt mig, jag fattar inte hur vi kan tänka så olika? Jag hade aldrig velat bli väckt om jag mådde illa.

    Jag vet inte ens vad jag vill ha sagt vill mest skriva av mig och jag vet inte riktigt hur man löser det att vi har de här små skitbråken hela tiden...

    Nån som har nåt tips?


    Hej Angelica!


    Det låter som om ni har väldigt olika sätt att se på hur man ska bete sig och vara i en relation. Han tycks anse att hans uppgift är att se till att du mår bra och trivs och blir orolig när han inte lyckas få dig att må bra. Du anser att du kan ta hand om dina problem på egen hand och sätter inte likhetstecken mellan att du mår dåligt och att relationen är dålig.


    Att ha olika sätt att se på saker är inget ovanligt i en relation. Det är däremot väldigt ovanligt att allting klaffar bara av sig själv.

    Sättet att lösa sådana här konflikter är att kommunicera om problemen och olikheterna och att båda försöker vara lyhörd för den andres sätt att förhålla sig till världen. Du berättar t.ex. att din pojkvän blev sur när du bad honom att ta prata lite lugnare. I den situationen hade det varit mycket bättre om han hade satt ord på sina känslor så att du kunde förstå honom och orsaken till hans "surhet" bättre, och att ni hade kunnat diskuterat er fram till en lösning. Utifrån den situationen behöver alltså han bli bättre på att klä sina känslor i ord, d.v.s. att kommunicera sina känslor till dig.

    Mitt tips är att ni försöker hitta sätt att prata om problemen utan att det behöver bli infekterat. Du kan t.ex. säga: "Jag har tänkt på en sak, jag tror att vi båda har olika utgångspunkter om vad en relation ska vara och hur man ska bete sig mot varandra. Jag skulle vilja hitta sätt att prata om hur skillnaderna i våra syner skiljer sig och försöka förstå varandras tankesätt bättre istället för att bråka om det. Hur tänker du kring det?"

    Om ni kan börja få igång en öppen dialog om era olikheter så kanske ni kan sluta ta för givet att den andra ska reagera på det sätt som den ena tycker är normalt. Det finns flera olika sätt att reagera i en viss situation beroende på vilka värderingar och bakgrund man har. 

    Om ni inte själva kan lösa problemen på egen hand så rekommenderar jag att ni tar hjälp av t.ex. parterapi. En bra parterapeut kan hjälpa er att förstå er själva och varandra och med en utomstående part får ni lättare att reda ut känslor utan att fastna i långdragna konflikter.


  • Anders 386

    Får han någon bekräftelse då? kanske TS borde fundera på varför den där bekräftelsen är viktig.
    Det är inte så att du oftare kritiserar honom än ger beröm? Vissa kvinnor har en förmåga att vara kvicka med tillrättavisningar och anmärkningar - men beröm är väldigt sällsynt. Speciellt när det gäller en kvinna som själv inte alltid är på topp - då kan det visa sig genom ständiga pekpinnar och tillrättavisningar - och om det inte vägs upp av beröm så blir följden att mannen känner sig osäker och ouppmärksammad för det positiva han ger. Jag har själv varit där, men med tiden förstått att det egentligen beror på att hon inte mår riktigt bra.

    Vi som läser här ser bara ena sidan av problemet - det kanske finns orsak till hans bekräftelsebehov?

Svar på tråden Min kille vill ständigt ha bekräftelse!!!