Inlägg från: Anonym (Lilla jag) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lilla jag)

Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning

Jag tror det bästa du kan göra är att förklara att du inte upplever er kompatibla, att ni önskar leva livet helt olika och har olika behov och förväntningar till livet. Att du därför tror att det bästa för er båda två är att finna lyckan på var sitt håll.

Jag tror det är till din fördel om du behärskar dig om din fru kommer med anklagelser eller ilska. Var saklig och anklaga absolut inte henne för något alls. Om det eventuellt kastas anklagelser mot dig så svara neutralt och saklig (absolut inte något som kan elda på ilskan). Min övertygelse är att eventuell ilska hos din fru kommer ebba ut snabbare om den inte göds av dig. Kommer hon med anklagelser att du enbart begärt skilsmässa på grund av dåligt sexliv så svara att din upplevelse är att ni önskar leva helt olika liv och att det därför inte fungerade mellan er.

Prata aldrig illa om din fru. Speciellt inte till barnen men heller inte till vänner, bekanta eller släktingar. Behåll dina känslor för dig själv och till din bästa vän som du kan anförtro dig till. Var även då saklig och smutskasta inte. Var ärlig med att du är sårad och ledsen om hon sagt något elakt. Säg inte att hon är en häxa för hon sagt något elakt (om du förstår skillnaden).

När ni bestämt att separera så separera. Eventuella behov av hjälp som enbart är din frus låter du henne sköta själv. Sälja er villa är så klart ett gemensamt projekt men att köpa var sin lägenhet är ert enskilda ansvar på var sitt håll. Jag uppfattar det du skriver om din fru att hon kanske kommer försöka ställa sig i beroende ställning till dig på det sätt att hon behöver praktisk hjälp med lägenhetsköp, måla om, sätta in nytt kök och kanske även åka med till Ikea och handla möbler. Var självklart inte otrevlig utan bara saklig. Ingen av er vinner på att fortsätta vara i en beroendeställning till den andra. Gå inte i fällan att det är för barnens skull. Åtgärdar hon tjänsterna och hjälper till på Ikea med möblemanget som ska vara i din nya lägenhet också eller är det enbart du som förväntas hjälp henne?

Var ärlig med att du önskar ni ska kunna samarbeta och kommunicera på ett bra sätt angående barnen. Då ligger bollen hos din fru att välja vilken väg hon önskar ta.

Ha även en stor dos tålamod. Det kan ta tid innan din fru landar och på vägen dit kan det finnas risk för ilska, tårar, anklagelser och smutskastning. Svälj din ilska och var den större personen som föregår med gott exempel.

• Anonym (Lilla jag)
    Anonym (Nervös) skrev 2021-06-14 20:39:57 följande:

Hon har vuxit upp i en miljö fattig på känslor med ett väldigt lutherskt tänk där såväl livet som äktenskapet mest handlar om att jobba hårt och göra rätt för sig, där ett äktenskap  mest är en överenskommelse om att hålla ihop och jobba tillsammans och har egentligen väldigt lite med känslor att göra. 

Känslor ser hon mest som något jobbigt och ett hinder som ställer till det på vägen mot att uppnå sina mål. 

Ja, det kan vara hormoner, jag tror att det är så att hon helt enkelt är en person som väljer sexpartner utifrån helt andra preferenser än livspartner, mina bästa egenskaper enligt henne är lojalitet, intelligens, ansvarstagande och noggrannhet. Jättenbra om man ska söka jobb men kanske inte det man väljer sin sexpartner utifrån. 

Med risk för att låta cynisk så var jag nog aldrig något annat än en bra familjeförsörjare i hennes ögon. 

För mig låter det som att din fru är från Filippinerna eller Indonesien i din beskrivning. Det kanske hon inte alls är men de kvinnliga vänner jag haft som varit bosatta i Sverige hade en likande syns på deras äktenskap.

Jag tror på att följa sitt hjärta i val av partner men det är inte så i många andra kulturer där man gifter sig av helt andra skäl än av kärlek (förena två kungadömen, försäkra sig om att släktgårdarna inte går förlorade genom kusingiftemål, gifta sig inte av kärlek men med en reko person som tar vara på en där man aldrig behöver oroa sig för tak över huvudet eller mat på bordet).
Svar på tråden Ska ta snacket med min fru imorgon - ber om stöttning