• OupaOupa

    Biverkning av Moderna-vaccinet

    Nu har det gått en vecka sedan jag fick min första dos Moderna-vaccin. De första dagarna var jag röd och svullen kring injektionstället och hade en del klåda. Det gav med sig efter 3-4 dagar.

    Nu, 8 dagar senare, har allt flammat upp igen men med mer av allt, mer svullet, mer rodnad och mer klåda. Dessutom är det hårt under ett större område runt injektionsstället.

    Min fråga är om någon annan har upplevt biverkningar som har försvunnit och sedan kommit tillbaka? Hur lång tid tog det innan det försvann helt och hållet?

    Jag känner till den s.k. Moderna-armen men gillar inte riktigt att biverkningarna kommer och går.

  • Svar på tråden Biverkning av Moderna-vaccinet
  • Anonym (Nyfiken)

    Känner du till några fler vanliga biverkningar kring just Moderna? Jag tycker inte det står så mkt om vaccinet i nyheterna.

  • OupaOupa
    Anonym (Nyfiken) skrev 2021-06-16 09:08:00 följande:

    Känner du till några fler vanliga biverkningar kring just Moderna? Jag tycker inte det står så mkt om vaccinet i nyheterna.


    Har läst på om biverkningar på Läkemedelsverkets hemsida

    www.lakemedelsverket.se/sv/coronavirus/coronavaccin/modernas--vaccin-mot-covid-19

    GP har skrivit om Moderna-armen där 3 kvinnor berättar att de har fått en svullen arm, stickningar, kraftig värk och ilsket rött utslag

    www.gp.se/nyheter/g%C3%B6teborg/moderna-arm-en-jobbig-biverkning-av-coronavaccinet-1.49176415

    Jag har tack och lov ingen värk, ännu får jag väl tillägga då biverkningarna verkar komma och gå.
  • OupaOupa

    Hittade faktiskt lite info på engelska när jag Googlade till svaret ovan. Verkar faktiskt som att det är vanligt med en fördröjd reaktion om man är överkänslig. Tydligen inget att oroa sig för så nu hoppas jag att mitt försvinner inom 5 dagar.

    Findings  The Moderna COVID-19 vaccine may cause a delayed localized hypersensitivity reaction with a median latency to onset of 7 days after vaccine administration. This pruritic and variably tender reaction has a median duration of 5 days, but may persist for up to 21 days, and may occur again and sooner after the second vaccine dose; no serious adverse events were observed in association with this cutaneous reaction to the Moderna COVID-19 vaccine

    jamanetwork.com/journals/jamadermatology/fullarticle/2779643

Svar på tråden Biverkning av Moderna-vaccinet