• Anonym (mamma)

    Sonen snor pengar

    Min son som är 11 år är besatt av pengar. Han har gång på gång visat att han kan inte hantera pengar. Får han månadspeng köper han upp på saker så som godis, läsk och sen gnäller när pengarna är slut. Vi föräldrar köper ju kläder och sådant som faktiskt behövs åt honom, men jag känner han kan inte hantera egna pengar. Nu när han fyllde 11 så fick han ett upprustat rum i form av ny tapet, en begagnad dator, en häftig ljusslinga i olika färger och lite så av oss och hans mormor, morfar och farmor och farfar, men han är ändå inte nöjd.

    Nu har det gått så långt att han försökte övertala lillasyster att ge sina födelsedagspengar till honom att köpa leksaker åt honom för... jag sa direkt nej att det var lillasysters pengar var på sonen blir tokig på mig och tycker han aldrig får någonting...

    Idag insåg jag även att 200 kronor saknades i min plånbok, plus en vinstlott. Hittade lotten i sonens rum och även min 200 lapp i hans byrå.

    Hur ska jag bemöta det här? Han lär blåneka, men jag känner det här går över styr nu! Hur hade ni gjort i min sits?

  • Svar på tråden Sonen snor pengar
  • Anonym (Förälder)

    Sätt gränser, regler och konsekvenser när man bryter. Förklara att man är en tjuv om man tar andras saker och datorförbud i en vecka blev konsekvensen den här gången.

  • Fjäril kär

    Dags att ha en allvarsam skola i pengars värde och ekonomi. Det låter som att han faktiskt inte kopplar sammanhanget med att allt kostar även om inga pengar syns. Samt att även börja lära honom vad slut på pengar betyder. Bränner han veckopeng på godis så låt honom men då får han finna sig i att grina en hel vecka till nästa veckopeng och att ljuga och stjäla pengar får andra konsekvenser som svider för alla i familjen. Ingen utflykt, inget fredagsmys etc..

  • Anonym (mamma)
    Anonym (Förälder) skrev 2021-06-16 12:43:42 följande:

    Sätt gränser, regler och konsekvenser när man bryter. Förklara att man är en tjuv om man tar andras saker och datorförbud i en vecka blev konsekvensen den här gången.


    Jag har försökt förklara för honom så många gånger att så här gör man inte. Han försöker även sälja sina leksaker till sina småsyskon om dom har pengar, för att sedan ta tillbaka sina leksaker men redan köpt upp deras pengar.

    Min 9 åriga dotter tillverkar till exempel egna örhängen och säljer och på så sätt tjänar egna pengar, men även dom pengarna försöker han att tigga till sig.

    Nu har han även inbillat sig att alla hans kompisar har ett ett bankomatkort (vilket jag starkt tvivlar på) och att han nu också ska ha ett minsann. Vi har sagt blankt nej till det både pappan och jag då han absolut inte är mogen för ett sådant. Han blir skogstokig när vi nekar! Känner lite att orken tar slut vid dessa fighter om pengar, och jag känner att det vi fsktiskt köpt till hans rum inte var uppskattat för fem öre.
  • Anonym (mamma)
    Tow2Mater skrev 2021-06-16 12:46:31 följande:

    Var kommer besattheten ifrån? Får han nån gång vad han vill ha mellan fodelsedagar och jul?


    Nej jag har en tight ekonomi redan, så vill han ha något har han fått spara själv till det, men nu dom senaste 3 månaderna typ har han slösat samma dag han får pengar på skit rent ut sagt, så jag slutade ge honom månadspeng. Jag brukar köpa fredagsmys åt barnen, så han kan inte klaga på det, men ändå köper han ännu mer fast det redan finns tex. en påse med godisbilar.
  • Anonym (Pappa)

    Är han besatt av just pengar? Eller är han "besatt" av prylar, leksaker, och kunna köpa vad han vill när han vill? 

    Tror det är viktigt att dela upp saker och ting här.

    Sätt er ned runt matbordet.

    Förklara vad pengar är! Förklara att pengar "växer inte på träd"! Förklara att för att få/tjäna pengar måste man arbeta eller göra rätt/förtjäna pengar!

    Förklara vad saker och ting kostar! Allt som står i kylskåpet, i frysen, internet, mobiltelefon, nya "fotbollsskor", ett dataspel - saker som en 11-åring kan relatera till.

    Prata om att spara! Att för att kunna köpa en dyrare sak så måste man spara pengar - inte slösa bort hela månadspengen på chips, läsk och godis.

    Sist men inte minst, förklara att om man tar pengar/saker från en annan olovandes då är man i sakens mening en tjuv!

    Denna sak är lika bra att vara väldigt tydlig med! Finns ingen anledning att linda in det. Nu försökte han lura pengar av lillasyster, sen vittjade han din plånbok. Fine. What happens in the family - stays in the family. Men  vad händer härnäst? Att han stjäl något från en kompis...? Att han börjar snatta på ICA..? En liten näsbränna här kan göra stor skillnad för resten av "tonåren".

  • Anonym (mamma)
    Fjäril kär skrev 2021-06-16 12:50:53 följande:

    Dags att ha en allvarsam skola i pengars värde och ekonomi. Det låter som att han faktiskt inte kopplar sammanhanget med att allt kostar även om inga pengar syns. Samt att även börja lära honom vad slut på pengar betyder. Bränner han veckopeng på godis så låt honom men då får han finna sig i att grina en hel vecka till nästa veckopeng och att ljuga och stjäla pengar får andra konsekvenser som svider för alla i familjen. Ingen utflykt, inget fredagsmys etc..


    Tro mig, vi har haft det flertalet gånger. Förklarat att pengar kommer inte i överflöd och man måste tjäna sina pengar osv. Men han vägrar liksom lyssna verkar det som. När vi förklarar att vi föräldrar fsktiskt betalar för aktiviteter, kläder osv så tycker inte han att det är något viktigt, det viktiga är att få pengar att köpa leksaker, elscooter, skit dyr drönare och sånt som kostar MULTUM. Får han inget sådant så då får han ingenting tycker han.
  • Anonym (Svar på tal)

    Problemet är egentligen inte att han är besatt av pengar eller ens att han stjäl, frågan är vad han ska ha dem till. Pengarna är bara ett medel för att nå målen, han verkar ju totalt ha-galen! Där måste ni ta diskussionen, lära honom att vara nöjd med det han har osv.

  • Anonym (Pappa)
    Anonym (mamma) skrev 2021-06-16 12:58:30 följande:
    Nej jag har en tight ekonomi redan, så vill han ha något har han fått spara själv till det, men nu dom senaste 3 månaderna typ har han slösat samma dag han får pengar på skit rent ut sagt, så jag slutade ge honom månadspeng. Jag brukar köpa fredagsmys åt barnen, så han kan inte klaga på det, men ändå köper han ännu mer fast det redan finns tex. en påse med godisbilar.
    Ett tips kan vara att övergå till "veckopeng" istället för "månadspeng". Det låter ju onekligen som att pengarna brinner i fickan hos din pojk.

    Portionera ut "pengen" istället. Ställ krav på att för att få nästa veckopeng så måste X kr finnas kvar.

    Introducera något som kan möjliggöra att han kan "tjäna" en peng, och inte lura av sina småsyskon deras "intjänade" pengar.

    Ställ krav. Först då kan man förtjäna ett bankkort.
  • Anonym (mamma)
    Anonym (Pappa) skrev 2021-06-16 13:02:19 följande:

    Är han besatt av just pengar? Eller är han "besatt" av prylar, leksaker, och kunna köpa vad han vill när han vill? 

    Tror det är viktigt att dela upp saker och ting här.

    Sätt er ned runt matbordet.

    Förklara vad pengar är! Förklara att pengar "växer inte på träd"! Förklara att för att få/tjäna pengar måste man arbeta eller göra rätt/förtjäna pengar!

    Förklara vad saker och ting kostar! Allt som står i kylskåpet, i frysen, internet, mobiltelefon, nya "fotbollsskor", ett dataspel - saker som en 11-åring kan relatera till.

    Prata om att spara! Att för att kunna köpa en dyrare sak så måste man spara pengar - inte slösa bort hela månadspengen på chips, läsk och godis.

    Sist men inte minst, förklara att om man tar pengar/saker från en annan olovandes då är man i sakens mening en tjuv!

    Denna sak är lika bra att vara väldigt tydlig med! Finns ingen anledning att linda in det. Nu försökte han lura pengar av lillasyster, sen vittjade han din plånbok. Fine. What happens in the family - stays in the family. Men  vad händer härnäst? Att han stjäl något från en kompis...? Att han börjar snatta på ICA..? En liten näsbränna här kan göra stor skillnad för resten av "tonåren".


    Absolut, jag är helt med dig här!

    Det jobbiga är att vi har gjort just allt det du drar upp. Förklarar att allt kostar, inget är gratis och att ska man få månadspeng så får dom hjälpa till med sysslor här hemma (inget avancerat alls) men han gör inte ens det. Han vägrar hjälpa till och då sa jag att då kan man inte heller få några pengar! Var på han blir arg varje gång och kör med att "han får aldrig några pengar ändå". Tex om han plockar ur diskmaskinen 1 gång i månaden så anser han att han ska ha sina pengar, sen behöver han inte hjälpa till hemma något mer.
Svar på tråden Sonen snor pengar