• Anonym (H)

    Måste man automatiskt ge mindre tid till fem barn än 2?

    Ofta läser man trådar här om folk med 1-2 barn som bestämt hävdar att man absolut inte kan vara en tillräcklig förälder till många barn. Skulle vara intressant att se hur många timmar om dagen de själva tillbringar med sina barn? Nu generaliserar jag.. precis som de gör när de sitter och klankar ner på oss med många barn.

    Kan det om möjligt vara så att det är samma föräldrar som absolut ska jobba heltid, låta förskolan bli barnets andra hem, de föräldrar som behöver egentid i timmar varje vecka, gärna varje dag? Hur kan man tro att barn i tex en fembarnsfamilj, där båda föräldrar gått ner i tid för barnens skull, där man inte behöver egentid varje dag, automatiskt skulle få mindre uppmärksamhet och tid?

    Jag vet hur det var att ha två små barn under 3. Det var jättetufft! Jag vet också hur man utvecklas och blir bättre på att prioritera och framför allt blir mindre stresskänslig, ju fler barn man får. Och jag vet att det enbart är jag och en förälder till som två gånger i veckan sitter och tittar på sonens träningar medan de andra föräldrarna passar på att åka till gymmet.

    /mamma till fem som definitivt får både den uppmärksamhet, kärlek, pengar och allt annat som de behöver.

  • Svar på tråden Måste man automatiskt ge mindre tid till fem barn än 2?
  • Jemp

    Påstår de att ingen kan vara tillräcklig för fem barn, eller att de själva inte skulle vara det?

  • cosinus

    Det beror ju helt och hållet på både föräldrar och barn.

    Rent matematiskt så har man naturligtvis större möjlighet att ge 2 barn mer tid än 5. Sen hur det blir i praktiken beror på många olika faktorer.

    Det svåra är ju inte att hinna med de barnen som hörs och syns utan att hinna få tid för de som inte just precis nu slåss eller skriker.

    Vi har 4 barn och det enda jag egentligen vet att vi inte lyckades lösa bra var när äldsta dottern gick i lågstadiet och hade läsläxor. Hon behövde mycket stöd och lugn och ro kring detta och hur vi än försökte trolla och planera så var det svårt att få in de 20 minuterna varje dag av lugn och ro innan iaf något av småsyskonen sov och då var hon, som alltid varit kvällstrött, så trött själv att hon ofta grät sig genom läxan för varje motgång. Det hade ju varit sjukt mycket lättare med 2 barn.

    Jag är helt övertygad om att man kan ha tid för både 4 och 5 barn men det blir såklart mer sårbart. Om ett syskon blir svårt sjukt och inlagd på sjukhus en tid, om en förälder blir sjukt, om några av barnen vid äldre ålder visar sig ha behov man inte visste om från början..... allt sånt har man mindre marginaler för om man har fler barn.

    Det finns fördelar med lite fler barn och det finns nackdelar, man får njuta av fördelarna med det man valt och vara medveten om och ödmjukt parera nackdelarna så gott det går.

  • Anonym (H)
    Jemp skrev 2021-06-17 10:58:17 följande:

    Påstår de att ingen kan vara tillräcklig för fem barn, eller att de själva inte skulle vara det?


    Får ofta höra att ingen kan vara tillräcklig för fler barn än två.
  • Anonym (Mio)

    Jag och mannen jobbar heltid för att vi måste det för att försörja oss och de två barnen. All tid barnen inte är på förskolan är de med oss eller enbart med mig (pappan pendlar). Vi har så billigt boende vi kan ha med de pendlingskostnaderna det innebär, lägger pengar på mat och nödvändigheter. Är utbildade så vi ökar heller inte lönerna genom att ta ytterligare universitetsutbildningar. Vi söker nya arbeten inom privata sektorn men har tyvärr inte fått napp.

    Som jag ser det skulle min tid med 2 eller med 5 barn vara den samma. Ibland tar jag ledigt några timmar eller en dag och hittar på något med ett av barnen. Skulle jag haft 5 barn hade jag behövt dela den tiden på 5 som jag nu delar på 2 så varje barn hade fått mindre egentid med mig. Däremot skulle den samlade tiden i övrig vara samma bortsett får att jag då skulle ha 5 barn samtidigt istället för 2. Tiden jag disponerar över är konstant och ändras inte med antal barn.

    Alla väljer det som är bäst för sin familj. Antal barn är helt oviktigt. Det viktiga är hur man hanterar familjelivet.

  • Friger

    Har man flera ungar så är det inte ovanligt att man samordnar saker. Vi lagar exempelvis inte sju olika maträtter till middag. Alla får äta samma maträtt.

    Med det menar jag att...

    -Vi läser saga för mer än ett barn åt gången.
    -Ungarna kan gå på samma sporter.
    -Man umgås gemensamt på ett annat sätt. Gör jag något, exempelvis lagar en bil så har jag oftast med mig två ungar minst.
    -Vi är vana vid att möta barns olika stadier i livet och hantera dom.

    Finns både för och nackdelar med många barn. Det går att få utmärkta barn även med en stor barnkull.

    Är så klart övertygad om att det går att få bra barn även med ett/två barn. Det har sina fördelar/nackdelar.

  • Anonym (M)

    Nu är jag inte en av dem som klankar ner på andra, var och en gör förhoppningsvis sitt bästa efter förmåga.

    Men det är kanske inte helt otroligt att ett barn får mer tid och uppmärksamhet än vad fem barn får, förutsatt att endabarnsföräldern och fembarnsföräldern har lika många timmars barntid.

    Är det många som klankar?

    Jag personligen vet ju att jag inte skulle ha lika mycket tid för min dotter om hon får ett syskon. Detta trots att jag jobbar 75 procent samt endast har egentid när hon sover eller leker hemma hos en kompis. Men det är ju mer en jämförelse med min egen tid så att säga.

  • Anonym (H)
    Anonym (H) skrev 2021-06-17 11:04:03 följande:

    Får ofta höra att ingen kan vara tillräcklig för fler barn än två.


    Eller jag får inte höra det personligen men läst det här många gånger.
  • Anonym (Hm..)

    Tillräcklig förälder kan man vara såklart.. men jag tänker att det är ganska självklart att man får mindre _egentid med varje barn_ om man har 4 barn istället för 2? Det är iallafall det jag alltid läst andra skriva, just om egentiden och uppmärksamheten varje enskilt barn får.

    Vill även tillägga att jag inte menar att det skulle vara dåligt att skaffa fler barn.. väntar själv mitt andra men skulle vilja ha totalt 4-5 barn. Tänker dock ändå att den uppmärksamheten mitt nuvarande barn får kommer ju automatiskt bli mindre eftersom man måste dela mellan barnen.

  • Anonym (55)

    Jag är inte jätteduktig på matte, men det säger väl sig självt att varje barn får mindre tid/ uppmärksamhet ju fler syskon de har, om vi säger att båda familjerna har exakt lika långa arbetsdagar.

    Ska du lösa läxor med 5 barn får varje barn mindre tid än om det skulle bara vara två som behöver läxhjälp. Föräldern med 5 barn måste lägga ned mer tid på att hämta/ skjutsa till aktiviteter om vi tänker att familjens alla barn har lika många aktiviteter per barn. Tid som då läggs på skjutsning tas från tid tillsammans med övriga barn osv.

  • Anonym (H)
    Anonym (55) skrev 2021-06-17 11:07:53 följande:

    Jag är inte jätteduktig på matte, men det säger väl sig självt att varje barn får mindre tid/ uppmärksamhet ju fler syskon de har, om vi säger att båda familjerna har exakt lika långa arbetsdagar.

    Ska du lösa läxor med 5 barn får varje barn mindre tid än om det skulle bara vara två som behöver läxhjälp. Föräldern med 5 barn måste lägga ned mer tid på att hämta/ skjutsa till aktiviteter om vi tänker att familjens alla barn har lika många aktiviteter per barn. Tid som då läggs på skjutsning tas från tid tillsammans med övriga barn osv.


    Ja men om man som jag prioriterar familjen och inte att hänga på gymmet.. då får ju mina fem mer tid än grannens två? Och det är ju detta också.. har man två tonåringar och två små som inte går i skolan är det helt plötsligt inte jättemycket skjutsande eller läxläsning det handlar om. Många verkar tro att alla barnen är i samma ålder och har samma behov. De behöver stöd i annat men de kör själva till sina träningar och klarar skolan utmärkt utan min läxhjälp.
Svar på tråden Måste man automatiskt ge mindre tid till fem barn än 2?