• Anonym (Hur gör ni?)

    Ensamstående

    Hej. Ni som är ensamstående, jobbar heltid. Hur gör ni när i vardagen? Det här med storhandla. Jag lägger så mycket tid på helgerna att handla och planera matsedel inför varje vecka. Hur gör ni? Jag blir så trött. Orkar inte planera hela tiden

  • Svar på tråden Ensamstående
  • Anonym (Ebba)

    Jag brukar handla efter jobbet och gör ingen matsedel utan bestämmer från dag till dag, vilket kan bli lite jobbigt.

    Matplanering, varför gör du inte ett rullande schema på 3-4 veckor? Några av dagarna kan ju vara öppna för alternativ, men då slipper du sitta och planera jämt.

  • Anonym (Hero)

    Jag handlar faktiskt innan jag hämtar barnen (oftast på fredagarna) sedan Corona för jag vill helst undvika att ta med barnen i butiken. Före Corona handlade vi alltid på lördagarna.

    Jag handlar till maträtter de tycker om. Jag planerar också in rätter som är enkla för mig så som korv med bröd, färdiga köttbullar eller äggmackor för jag orkar inte stå och laga mat varje kväll. Så blir det tacos eller köttfärssås på helgerna. I huvudsak väldigt enkel mat med grönsaker till (barnen föredrar färska grönsaker).

    Det blir också restmatsdagar.

  • Anonym (Hm)

    Handlingen är lätt för min del, jobbiga är att laga maten istället, men bara att göra. Annars handlar vi tillsammans jag och barnet efter förskolan. Och ibland större handling när han är hos sin far så jag kan tänka lite klokare hehe.

    En annan fråga förlåt för trådkap! Någon av er ensamstående som fått ett till barn efter ? Hur funkar det, kommer man snabbt in i rutiner? Kan dock tänka mig att det är tufft helt klart!

  • Anonym (Matilda)

    Jag slutade storhandla då det krävdes för mycket tid och engagemang som jag inte hade.

    Jag handlade istället lite varje dag och vid tillfälle och nån gång ibland blev det storhandla när det fanns möjlighet till barnvakt i nån form.

    Som ensamstående tyckte jag inte det var nån idé att försöka planera måltid och göra större familjesaker, mitt barn sket ju fullständigt i veckoplanering och sånt och var bara glad så länge det fanns mat på tallriken.

    Jag slutade upp med att vara effektiv i onödan, det skapade bara stress och onyttig hets. Jag ville hellre vara en närvarande mamma. Vem brydde sig om jag serverade korv med bröd till middag liksom? Ingen..

  • Anonym (Hur gör ni?)
    Anonym (Ebba) skrev 2021-06-19 11:57:04 följande:

    Jag brukar handla efter jobbet och gör ingen matsedel utan bestämmer från dag till dag, vilket kan bli lite jobbigt.

    Matplanering, varför gör du inte ett rullande schema på 3-4 veckor? Några av dagarna kan ju vara öppna för alternativ, men då slipper du sitta och planera jämt.


    Jaag kollar på erbjudande varje vecka o tycker därför det blir svårt med att handla för 3-4veckor
  • Undertext

    Jag är inte ensamstående med barn men för att underlätta i vardagen så har jag ett rullande fem veckors schema med maträtter och tillhörande shoppinglistor som jag plockar fram vid storhandling. Brukar planera måltider mån-fre sen låter jag helgerna vara lite mer fria, äter ute, testar nya recept etc. Tar ju lite jobb första gången men sen är det jättelätt vecka för vecka och behöver bara småjusteringar.

    När jag hade sambo hade vi digitala recept med tillhörande ingredienser/inköpslistor och varje vecka valde vi x-antal rätter var som vi skulle laga och sedan kopierade vi bara in alla ingredienser i en app som vi kunde bocka av vid inköp :)

  • Anonym (Nim)

    Jag köper all mat på hemkörning. Ibland behöver jag såklart komplettera. Då gör jag det på väg hem från förskolan.

    Vi äter mycket halvfabrikat i veckorna och så försöker jag laga lite större mängd på helgerna, så att jag kan frysa in.

    Innan pandemin gick vi till kyrkan och åt middag en dag i veckan. Det finns flera församlingar som serverar soppmiddag för ensamstående föräldrar för självkostnadspris.

  • Anonym (Nim)
    Anonym (Hm) skrev 2021-06-19 12:18:19 följande:

    Handlingen är lätt för min del, jobbiga är att laga maten istället, men bara att göra. Annars handlar vi tillsammans jag och barnet efter förskolan. Och ibland större handling när han är hos sin far så jag kan tänka lite klokare hehe.

    En annan fråga förlåt för trådkap! Någon av er ensamstående som fått ett till barn efter ? Hur funkar det, kommer man snabbt in i rutiner? Kan dock tänka mig att det är tufft helt klart!


    Inte än, men väntar tillökning när som helst.
  • Eliiineliiin

    Jag handlar på nätet i en butik nära oss ca varannan vecka, hämtar där och kastar in före hämtning på fsk. Och när det behövs tar vi vagnen till våran lilla affär och kompletterar. Planerar aldrig mat för varje dag. Ser till att det finns en drös rätter att laga. Lagar ofta två på samma gång. Fryser ner. Tar upp det som passar. Har korv/hamburgare mm hemma så att man kan variera. Typ spenatsoppa är sjukt snabblagat. Sånt som inte behöver planering älskar jag. Tar nog två dagar i veckan och lagar mat som tar tid men som sagt gärna två rätter på samma gång så kan man göra roliga saker istället dom andra dagarna. Vi är dock hemma senast 15 varje dag.

  • Anonym (Hm)
    Anonym (Nim) skrev 2021-06-19 13:40:39 följande:

    Inte än, men väntar tillökning när som helst.


    Är du ensam med väntade barnet också ?

    All lycka och styrka till dig! :)
Svar på tråden Ensamstående