• Sat 19 Jun 2021 23:29
    1361 visningar
    16 svar
    16
    1361

    Vilket namn är finast?

    Har så svårt att bestämma namn till Alfreds lillasyster. Står mellan dessa tre. Skriv gärna vad ni tycker om varje namn. Smeknamnet Sigge är inget problem för oss.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vilket namn är finast?
  • Sun 20 Jun 2021 12:23
    #2
    Embla twopointoh skrev 2021-06-19 23:51:11 följande:

    Ingrid eller Sigrid. Sigrid upplever jag som lite ovanligare, men bägge är fina.

    Hilde tycker jag inte alls om, då föredrar jag den svenska formen Hilda.


    Ingrid har fler bärare men Sigrid är vanligare bland nyfödda. Jag själv gillar namn som känns "ståtliga", rejäla eller vad man ska säga. Gärna lite längre namn. Som exempelvis Ingrid, Sigrid, Astrid, Lovisa, Amalia. Hilde är pappans förslag men jag ogillar inte det.
  • Sun 20 Jun 2021 15:15
    #5
    BuoBä skrev 2021-06-20 12:32:18 följande:

    Alla är fina! Ingrid och Sigrid är ganska vanliga bland barn nu, så vill ni ha ett ovanligt namn så ska ni välja Hilde.


    Ja det är ju ovanligt men ändå inte konstigt så känns som ett bra namn ändå.
  • Sun 20 Jun 2021 15:16
    #6
    Embla twopointoh skrev 2021-06-20 14:20:46 följande:

    Ingeborg, Gunborg, Gunhild, Sigyn och Edit är enligt mitt tycke också ståtliga namn.


    Edith var en av mina favoriter när jag var gravid men sen när hon kom ut släppte jag det helt, kändes inte alls rätt.
  • Mon 21 Jun 2021 19:18
    #10

    Tack för era kommentarer! Bestämde oss för Ingrid (varit mitt favoritnamn i 5 år). Hon ska heta Alma i andranamn och eventuellt även Laila, båda är släktnamn. Någon som har förslag på vilken ordning på namnen som blir bäst? Gärna Ingrid först men inget krav.

  • Wed 23 Jun 2021 22:52
    #15
    +1
    Embla twopointoh skrev 2021-06-21 19:40:16 följande:

    Jag skulle separera Alma och Laila från varandra eftersom de låter ganska lika, och därför i mitt tycke inte passar att sägas efter varandra. Därför tycker jag att Alma Ingrid Laila eller Laila Ingrid Alma låter bäst, fast det första är lite bättre än det andra.

    Men, eftersom många ofta förutsätter att det första är tilltalsnamnet, speciellt när både Alma och Ingrid är rätt vanliga på yngre personer idag, så vill ni undvika det är Ingrid Alma Laila att föredra. Fast jag föredrar Alma Ingrid Laila rent ljudmässigt.


    Ja det känns som att du resonerar vettigt. Varken jag, pappan eller vårt andra barn har tilltalsnamnet först. Ångrar idag att vi inte satte tilltalsnamnet först på stora barnet, hade funkat ljudmässigt.
    trollhona skrev 2021-06-23 20:16:25 följande:

    Sigrid eller Ingrid. Eller kanske en kombination, Signe.

    (Amalia är också vackert)


    Signe är jättefint men upptagen av en i närmsta familjen! Ingrid bestämde vi oss för. :)
Svar på tråden Vilket namn är finast?