• Anonym (F)

    Barn fått i sig tvättkapsel!

    Mitt barn har råkat bita på en tvättmedelkapsel så innehållet rann ut lite i munnen. Ringde såklart Giftinformationscentralen och fick info. Barnet har kräkts en gång direkt efter.

    Någon vars barn kommit åt en sån kapsel och hur gick det?

  • Svar på tråden Barn fått i sig tvättkapsel!
  • Anonym (A)

    Har de inte sagt att ni ska in till sjukhuset då eller nåt? Det är ju omöjligt att veta mängden barnet fått i sig.

  • Anonym (Diskmaskin)

    Jag fick visst i mig tvättmedel när jag var 2 år. De tog mig till akuten. Jag minns bara att jag var i farfars butik vid tvättmedlet och att det blev ett himla liv och jag blev upplyft i någons famn.

    Sa giftcentralen att ni skulle avvakta trots att barnet kräkts? Det är trots allt frätande? Jag hade nog åkt in med barnet faktiskt.

  • Anonym (Ida)

    Ge barnet mjölk!

    Att kräkas om det är något frätande är INTE bra. Då fräter det både på väg ner och på väg upp. Vet dock inte om tvättmedel är frätande, vad fick du för info?

  • Anonym (F)

    Barnet fick bara i sig en liten mängd,bet endast på den. Ja hade Giftinformationscentralen sagt att vi skulle åka in hade jag ju inte väntat.

  • Anonym (F)
    Anonym (Ida) skrev 2021-06-21 21:05:07 följande:

    Ge barnet mjölk!

    Att kräkas om det är något frätande är INTE bra. Då fräter det både på väg ner och på väg upp. Vet dock inte om tvättmedel är frätande, vad fick du för info?


    Nej inte frätande enligt Giftinformationscentralen. Däremot inte bra om man får i det i luftvägarna men det verkar han inte fått.
  • Anonym (Ida)
    Anonym (F) skrev 2021-06-21 21:07:32 följande:

    Nej inte frätande enligt Giftinformationscentralen. Däremot inte bra om man får i det i luftvägarna men det verkar han inte fått.


    Vad skönt!
  • Anonym (F)
    Anonym (Ida) skrev 2021-06-21 21:18:38 följande:

    Vad skönt!


    Men vi skulle ändå ge mjölk, antar för att neutralisera det i magsäcken?
  • Aniiee

    Mjölk, har ni grädde så ge ungen det. Mjölkfettet binder upp, heter gammal visdom.

    Men tur ändå att det bara var lite grann, modernt tvättmedel i munnen och inte en halv flaska tvättlut, som i min släkthistoria.


    -Are you the prey? -No, we are the hunters!
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Diskmaskin) skrev 2021-06-21 20:57:04 följande:

    Jag fick visst i mig tvättmedel när jag var 2 år. De tog mig till akuten. Jag minns bara att jag var i farfars butik vid tvättmedlet och att det blev ett himla liv och jag blev upplyft i någons famn.

    Sa giftcentralen att ni skulle avvakta trots att barnet kräkts? Det är trots allt frätande? Jag hade nog åkt in med barnet faktiskt.


    Hur tänker du nu? Var det frätande skulle kläderna bli förstörda. Tvättmedel, diskmedel och tvål är basiskt. 
  • Anonym (Diskmaskin)
    Anonym (Va?) skrev 2021-06-23 18:25:24 följande:

    Hur tänker du nu? Var det frätande skulle kläderna bli förstörda. Tvättmedel, diskmedel och tvål är basiskt. 


    Det var som du ser en fråga. Ett ? i slutet. Som barn jag alltid höra att diskmedel och tvättmedel var frätande. Men jag fick också höra att man fick fyrkantiga ögon av att se på tv. Så det kan varit en lögn i samma avseende.

    Eller du menar vad jag tänkte som 2-åring?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Diskmaskin) skrev 2021-06-24 08:18:34 följande:

    Det var som du ser en fråga. Ett ? i slutet. Som barn jag alltid höra att diskmedel och tvättmedel var frätande. Men jag fick också höra att man fick fyrkantiga ögon av att se på tv. Så det kan varit en lögn i samma avseende.

    Eller du menar vad jag tänkte som 2-åring?


    Som barn trodde jag allt möjligt också men nu är vi vuxna. Man förstår att frätande saker på kläderna omedelbart skulle ha sönder dem. För inte tror du fortfarande att man får fyrkantiga ögon av att se på TV
  • Anonym (Diskmaskin)
    Anonym (Va?) skrev 2021-06-24 12:03:17 följande:

    Som barn trodde jag allt möjligt också men nu är vi vuxna. Man förstår att frätande saker på kläderna omedelbart skulle ha sönder dem. För inte tror du fortfarande att man får fyrkantiga ögon av att se på TV


    Fast magsaften innehåller syra som är frätande. Kläder fräts inte sönder för att man spyr på dem. Det beror på hur stor mängd man får på kläderna av ett fräsande ämne för att man ska kunna se synliga skador.
  • Anonym (M)
    Anonym (Diskmaskin) skrev 2021-06-24 08:18:34 följande:
    Det var som du ser en fråga. Ett ? i slutet. Som barn jag alltid höra att diskmedel och tvättmedel var frätande. Men jag fick också höra att man fick fyrkantiga ögon av att se på tv. Så det kan varit en lögn i samma avseende.

    Eller du menar vad jag tänkte som 2-åring?
    Diskmedel är frätande men inte tvättmedel skulle jag tro. Textil är ju känsligare än porslin...  
  • Anonym (M)
    Anonym (Diskmaskin) skrev 2021-06-24 13:37:43 följande:
    Fast magsaften innehåller syra som är frätande. Kläder fräts inte sönder för att man spyr på dem. Det beror på hur stor mängd man får på kläderna av ett fräsande ämne för att man ska kunna se synliga skador.
    Fast man låter oftast inte spyor vara kvar speciellt länge. Tvärttmaskinen går däremot i timmar med tvättmedel så kläderna skulle slitas rätt hårt om tvättmedel var frätande. Proslin och metall tål däremot mer så diskmedel är frätande. Tallrikar och bestick är dessutom oftast smutsligare än vanliga kläder så det behövs nånting starkare.  
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Diskmaskin) skrev 2021-06-24 13:37:43 följande:
    Fast magsaften innehåller syra som är frätande. Kläder fräts inte sönder för att man spyr på dem. Det beror på hur stor mängd man får på kläderna av ett fräsande ämne för att man ska kunna se synliga skador.
    Spya är mycket riktigt frätande och de som kräks regelbundet fräter sönder sina tänder efter ett tag. Skulle man tvätta ett plagg i samma pH som spya regelbundet skulle de också frätas sönder på sikt. Som du säger beror det på mängd och man tvättar kläderna rätt ofta (alltså stor mängd) 
Svar på tråden Barn fått i sig tvättkapsel!