• Anonym (Ts)

    Bli hemmafru, fickpengar?

    Det är tänkt att jag ska vara hemma om ett tag (hemmafru) och undrar över en sak som andra hemmafruar kanske kan svara på.

    Fickpengar: får ni en bestämd summa varje månad eller ber ni om pengar varje gång ni vill göra/köpa något? Vad är er överenskommelse? Vill veta hur de flesta gör detta smidigt utan att det ska kännas "pinsamt" för den som saknar inkomst.

  • Svar på tråden Bli hemmafru, fickpengar?
  • Anonym (D)

    Om du skall vara hemmafru behöver detta vara ett gemensamt beslut där pengarna som kommer från din mans arbete är lika mycket dina som hans.

    Du skall inte sköta hem och barn utan lön. Dessutom misstänker jag att du kommer nolla din sgi?

    Det enda rimliga är att hälften av lönen sätts in på ditt konto. Därefter betalar ni hälften var av allt.

    Alternativt. Pengarna går till gemensamt konto som ni båda får ?fickpeng? ifrån.

    Du behöver kunna ha ett eget sparande och förfoga över pengar för att ha någonting att ta av ifall du behöver separera.

    Du måste ha friheten att inte behöva fråga om inköp.

    Gällande din sgi vill jag skarpt råda dig att studera 50% på distans för att bibehålla din sgi.

    Annars har du noll i sjukpenning och lägsta föräldrapenning. Tänk på att du behöver garderar dig för eventuell separation

  • Arboga
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-21 21:46:03 följande:

    Det är tänkt att jag ska vara hemma om ett tag (hemmafru) och undrar över en sak som andra hemmafruar kanske kan svara på.

    Fickpengar: får ni en bestämd summa varje månad eller ber ni om pengar varje gång ni vill göra/köpa något? Vad är er överenskommelse? Vill veta hur de flesta gör detta smidigt utan att det ska kännas "pinsamt" för den som saknar inkomst.


    Vad säger han som ska jobba ang detta?
  • Anonym (D)

    Skall väl säga att jag i mitt svar förutsätter att detta är ett gemensamt beslut?

  • Anonym (Ts)
    Anonym (D) skrev 2021-06-21 21:51:27 följande:

    Om du skall vara hemmafru behöver detta vara ett gemensamt beslut där pengarna som kommer från din mans arbete är lika mycket dina som hans.

    Du skall inte sköta hem och barn utan lön. Dessutom misstänker jag att du kommer nolla din sgi?

    Det enda rimliga är att hälften av lönen sätts in på ditt konto. Därefter betalar ni hälften var av allt.

    Alternativt. Pengarna går till gemensamt konto som ni båda får ?fickpeng? ifrån.

    Du behöver kunna ha ett eget sparande och förfoga över pengar för att ha någonting att ta av ifall du behöver separera.

    Du måste ha friheten att inte behöva fråga om inköp.

    Gällande din sgi vill jag skarpt råda dig att studera 50% på distans för att bibehålla din sgi.

    Annars har du noll i sjukpenning och lägsta föräldrapenning. Tänk på att du behöver garderar dig för eventuell separation


    Att hälften sätts in på mitt konto känns inte nödvändigt, vi har ju allt gemensamt så det spelar ingen roll från vems konto allt betalas. Men det där med ett gemensamt konto där båda får fickpengar ifrån lät som ett bra alternativ. Tack!
  • Anonym (Ts)
    Arboga skrev 2021-06-21 21:56:09 följande:

    Vad säger han som ska jobba ang detta?


    Vad tror du själv? Givetvis är vi båda överens och han vill t.o.m detta mer. Däremot har det inte varit någon diskussion om fickpengar.
  • Anonym (Katja)

    Nu har jag inte varit hemmafru men jag har var ensam på all föräldraledighet och har en mycket lägre lön. De pengar som kom in var bådas lika mycket eller egentligen mest mina då det var jag som handla. Sedan höjde vi mitt pensionssparande som är dubbelt så högt som hans. Frågade aldrig om pengar utan handlade på som vanligt. Han jobbade så han behövde inte så mycket pengar till vardags.

  • Anonym (D)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-21 22:00:29 följande:

    Att hälften sätts in på mitt konto känns inte nödvändigt, vi har ju allt gemensamt så det spelar ingen roll från vems konto allt betalas. Men det där med ett gemensamt konto där båda får fickpengar ifrån lät som ett bra alternativ. Tack!


    Det som spelar roll är att du har kapital att ta av innan bodelning är gjord vid separation.

    Du behöver kontanta medel för att kunna betala deposition på hyreslägenhet och gärna en månadshyra eller två.

    Även om er relation är bra idag så bör du måna om att kunna lämna relationen om det är nödvändigt.

    Och som sagt. Överväg att skydda din sgi med studier
  • Anonym (Katja)
    Anonym (Ts) skrev 2021-06-21 22:00:29 följande:

    Att hälften sätts in på mitt konto känns inte nödvändigt, vi har ju allt gemensamt så det spelar ingen roll från vems konto allt betalas. Men det där med ett gemensamt konto där båda får fickpengar ifrån lät som ett bra alternativ. Tack!


    Vi hade ett gemensamt kreditkort som vi använder båda. Då behöver man inte flytta pengar.
  • Anonym (D)

    Jag tycker också att du bör ta en funderare över att du uttrycker det som att ?få fickpengar?. Pengarna bör vara dra gemensamma. Ditt arbete som hemmafru är lika viktigt som hans.

    Kanske uttrycker du dig bara så utan att det ligger något bakom.

    I övrigt bör ni också vara överens om hur långa arbetsdagar du har.

    Du skall inte ta allt ansvar om du inte ?avlönas? för mer än 8 timmar om dagen.

    Det är tyvärr vanligt här på familjeliv att det slutar med att hemmafruar gör allt hemma. Även det som kan göras efter att mannen kommit hem.

    Jag har absolut inget emot konceptet hemmafru. Men anser att man bör ha tänkt igenom det innan. Vilket ni kanske har och då har du ju redan funderat på de saker jag nämner här

  • Tow2Mater
    Anonym (D) skrev 2021-06-21 22:06:20 följande:

    Jag tycker också att du bör ta en funderare över att du uttrycker det som att ?få fickpengar?. Pengarna bör vara dra gemensamma. Ditt arbete som hemmafru är lika viktigt som hans.

    Kanske uttrycker du dig bara så utan att det ligger något bakom.

    I övrigt bör ni också vara överens om hur långa arbetsdagar du har.

    Du skall inte ta allt ansvar om du inte ?avlönas? för mer än 8 timmar om dagen.

    Det är tyvärr vanligt här på familjeliv att det slutar med att hemmafruar gör allt hemma. Även det som kan göras efter att mannen kommit hem.

    Jag har absolut inget emot konceptet hemmafru. Men anser att man bör ha tänkt igenom det innan. Vilket ni kanske har och då har du ju redan funderat på de saker jag nämner här


    Det beror ju helt på vad "hemmafrun" anses ska gora på sina dagar. Ska hon t ex skota hushållet eller ska hon ägna sig åt lattedrickande på stan, golfande, osv. Det måste de ju komma overens om, innan den ekonomiska delen kan diskuteras.
Svar på tråden Bli hemmafru, fickpengar?