• Fagerlund

    Vad är kulturell appropriering?

    Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans? 


     

  • Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?
  • Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 01:35:06 följande:
    Jämför du att bära kolt som icke same med att använda samiska silver- och tennsmycken? Nu är du ju riktigt ute och cyklar!
    Jag talar om att det vore märkligt om Gunnel från Osby bär kolt. Inte om hon har silversmycken från Kiruna.
    De enda som är ute och cyklar är de som talar om "kulturell appropriering". Du är medveten om att de anser minoriteters religiösa symboler vara lika mycket off limit som hela klädedräkter?

    Min fråga i förra inlägget är retorisk.

    Jo, Gunnel från Osby FÅR bära symboler för samiska gudar. I form av ett halssmycke om hon vill.

    Och rent krasst, om hon har den möjligheten och tillfället så får hon bära samedräkt också.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Flash Gordon
    "The idea of cultural appropriation is absolute nonsense"

    "Manifesting in your own behaviour some element of another culture, the idea that that's somehow immoral, that's insane" 




    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Guldnovan
    Flash Gordon skrev 2021-06-25 02:05:07 följande:

    De enda som är ute och cyklar är de som talar om "kulturell appropriering". Du är medveten om att de anser minoriteters religiösa symboler vara lika mycket off limit som hela klädedräkter?

    Min fråga i förra inlägget är retorisk.

    Jo, Gunnel från Osby FÅR bära symboler för samiska gudar. I form av ett halssmycke om hon vill.

    Och rent krasst, om hon har den möjligheten och tillfället så får hon bära samedräkt också.


    Det blir ju konstigt om det vore så. Vem ska då köpa silver- . och tennsmidet? Samerna själva?

    Gunnel kan bära smycken men inte kolt.
  • Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 02:43:09 följande:
    Det blir ju konstigt om det vore så. Vem ska då köpa silver- . och tennsmidet? Samerna själva?
    Ja, det vore ju konstigt men den frågan får du ställa till dem som anser det är fel att exempelvis vi svenskar inte skulle få använda samiska symboler på grund av "kulturell appropriering".

    Se exempelvis signaturens Crash Mans tredje video här ovan som handlar om ungefär detta.

    "Sameslöjd" skulle ju för övrigt kunna göras utan dessa religiösa tecken också och säljas till turister och what not.
    Guldnovan skrev 2021-06-25 02:43:09 följande:
    Gunnel kan bära smycken men inte kolt.

    Om vi bortser från det rent praktiska som att Gunnel nog får svårt att få tag i en akta samedräkt och att knappt samerna själva använder dem annat än till enskilda högtider (i princip, jag har ibland sett några av de äldre använda det vid renskiljningen) - varför skulle inte Gunnel få använda samedräkt?

    Hon får ju använda andra samiska attiraljer, tycker du.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Guldnovan

    Man syr själv eller får uppsytt.

    Inte ovanligt att man använder hel kolt eller delar av till vardags.

    Fortfarande inte jämförbart med smycken och kolt.

    Tack för en intressant diskussion.

  • Arlene
    Drickerinte skrev 2021-06-25 08:46:20 följande:
    Fast tänk om jag är en skåning som varit mycket i Dalarna och blivit förälskad i Dalarna. Är jag en rasist då om jag bär dalarnas folkdräkt på midsommarafton som en hyllning?
    Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.
    Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.
    Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.
    Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.
    Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.
    Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som  man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.
    Om du har läst mina svar innan förstår du min förklaring om det.
    Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född  eller uppväxt eller bor i.
    Bor du mycket tid i Dalarna så välj det.
    Alla  tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.

    Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.
    Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.
    Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men  skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.

    Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter? 
    Det handlar ju inte om nationalitet utan gamla seder. 
    Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att  en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.
    Eller så bär man Sverigedräkten.

    Men det är enbart seder, tror ingen förutom ett fåtal inbitna folkdräkts bärare kommer att bry sig.

    Men det handlar verkligen INTE om rasism.

    Idag är det Midsommar och många kommer att bära folkdräkt, även äldre släktingar till mig (vi firar inte tillsammans dock)  ett par damer har just då sina vackra folkdräkter från deras hembygd även om dom inte bor där längre, det har dom varje midsommar. 
    Drickerinte skrev 2021-06-25 08:46:20 följande:
    Fast tänk om jag är en skåning som varit mycket i Dalarna och blivit förälskad i Dalarna. Är jag en rasist då om jag bär dalarnas folkdräkt på midsommarafton som en hyllning?

     
  • Flash Gordon
    Guldnovan skrev 2021-06-25 08:24:50 följande:
    Fortfarande inte jämförbart med smycken och kolt.
    Man vad är skillnaden?

    De som tror på "kulturell appropriering" menar att bägge är fel.

    Jag menar att bägge är OK eftersom det i grunden handlar om hur du bär den, var och varför.

    Du står mittemellan och menar att religiösa symboler är OK om de är på exempelvis smycken men att en hel dräkt inte är OK.

    .
    Ja, man får det uppsytt. Min kolt som jag fick uppsydd har jag gubevars vuxit ur vid det här laget men varför skulle det vara fel om jag som svensk skulle använda den vid lämpligt tillfälle när jag fått den i personlig gåva av samer till att börja med?

    Och detta är alltså bakgrunden till att jag frågade signaturen Morticia80 som så tvärsäkert sa att det är fel att svenskar använder samisk dräkt.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • Arlene
    Drickerinte skrev 2021-06-25 12:59:44 följande:
    Ok men då vet jag om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men jag tänker att en icke same också kan hedra samekulturen igenom att bära samedräkt. Jag hade till exempel kippa på mig när jag besökte en synagoga. Nej ok vänstern har gått för långt. Det kan vi nog vara eniga om. Men tror att du och jag är inne på samma linje då.
    Arlene skrev 2021-06-25 10:21:00 följande:

    Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.

    Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.

    Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.

    Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.

    Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.

    Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som  man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.

    Om du har läst mina svar innan förstår du min förklaring om det.

    Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född  eller uppväxt eller bor i.

    Bor du mycket tid i Dalarna så välj det.

    Alla  tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.

    Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.

    Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.

    Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men  skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.

    Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter? 

    Det handlar ju inte om nationalitet utan gamla seder. 

    Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att  en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.

    Eller så bär man Sverigedräkten.

    Men det är enbart seder, tror ingen förutom ett fåtal inbitna folkdräkts bärare kommer att bry sig.

    Men det handlar verkligen INTE om rasism.

    Idag är det Midsommar och många kommer att bära folkdräkt, även äldre släktingar till mig (vi firar inte tillsammans dock)  ett par damer har just då sina vackra folkdräkter från deras hembygd även om dom inte bor där längre, det har dom varje midsommar.   


    [quote=81209795][quote-nick]Arlene skrev 2021-06-25 10:21:00 följande:[/quote-nick]Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.

    Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.

    Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.

    Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.

    Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.

    Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som  man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.

    Om du har läst mina svar innan förstår du min förklaring om det.

    Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född  eller uppväxt eller bor i.

    Bor du mycket tid i Dalarna så välj det.

    Alla  tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.

    Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.

    Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.

    Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men  skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.

    Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter? 

    Det handlar ju inte om nationalitet utan gamla seder. 

    Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att  en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.

    Eller

    Ok men då vet jag om ursäkt om jag missuppfattade dig. Men jag tänker att en icke same också kan hedra samekulturen igenom att bära samedräkt. Jag hade till exempel kippa på mig när jag besökte en synagoga. Nej ok vänstern har gått för långt. Det kan vi nog vara eniga om. Men tror att du och jag är inne på samma linje då.
    Absolut, ingen fara! Ha en bra midsommar! :)
  • Linnie
    flygrl skrev 2021-06-24 20:02:07 följande:
    Folkdräkt från min o r t har jag iofs redan dvs flera olika Adidas track suits hiphopbrud från Norra Botkyrka som jag är.

    Men visst skämt å sido så ska jag tänka på att skaffa en folkdräkt som hör ihop med vart jag kommer ifrån i Sverige.

    Jag talar enbart för mig själv och ingen annan men kan säga som så att varken i min familj eller bland mina svarta vänner är kulturell appropriering nåt vi snackat särskilt mycket om. Herregud, inte stördes jag och syrrorna när vi besökte reggaefestivalen av att mingla med massa vita i dreads och andra svarta attribut.
    Linnie skrev 2021-06-24 08:53:49 följande:

    Kvinnor har ju genom tiderna alltid varit en förtryckt grupp, överallt.

    Är det då kulturell appropriering att män med könsdysfori stoppar in lösbröst och klär sej i klänning?

    Nej! Men enligt vissa extremisters regler så vore det så.

    Ibland går diskussionen om kulturell appropriering lite överstyr. Att gilla saker från andra kulturer är ju en hyllning. Jag lär mej ju inte att joddla om jag hatar kultur från Alperna eller lär mej dansa Salsa för att jag ogillar latinos och deras kultur så mycket, tvärtom!

    Vore väl oerhört trist om alla begränsade sej till sin egen infödda kultur och inte fick överskrida den en millimeter. Om alla tänkte så hade inte vår kultur eller relationer till varandra utvecklats, utan segregerats än mer.

    Dessutom så hade det inte funnits någon anpassning till sitt nya land som alla efterfrågar, om man inte hade fått ta till sej av nya traditioner.


    Word Linnie! Visst är ämnet inte helt okomplicerat men i princip tycker jag det är bra att vi kan berikas av varandras kulturer på olika områden (sen är jag deffo INTE kulturrelativist!). Annars hade ingen utveckling vart möjlig.Haha roliga och talande videos. :P Lite sådär upplever nog jag med att det ser ut. I min svarta familj eller bekantskapskrets är kulturell appropriering rätt mycket ett icke-problem. Fast nu talar jag förstås inte för alla svarta och ännu mindre för asians, mexicaner, samer osv. utan enbart för mig själv.
    Crash Man skrev 2021-06-24 15:34:41 följande:

    Till alla er som försvarar kulturell appropriering, vad tycker ni om denna.

    Denna videon anmäldes till granskningsnämnden 197 gånger, fast eftersom det bara var "swärjevänner" som blev kränkta av den så spelar det kanske ingen roll.

    Personligen tycker jag det var tramsigt att anmäla melodifestivalen, fast godhetsknarkarna borde vara konsekventa. Om det är något fruktansvärt för en icke-same att använda samiska kläder så borde det även vara något fruktansvärt att översätta nationalsången till arabiska.


    Tycker det är en fin och mäktig grej dom fått till där but I get your point.

    Hur skulle förresten du reagera om en svart men svenskfödd tjej som jag bar svensk folkdräkt?
    Grymt bra inlägg Fly Men kortade ner det lite när jag citerade.

    Du skulle skaffa en Sörmlandsdräkt
    Eftersom det är det vackra landskapet du (och jag) kommer ifrån. Jag har aldrig ägt en riktig folkdräkt och vet inte riktigt hur Sörmlandsdräkten ser ut om jag ska vara ärlig. 
    Men min moster har en Värmlandsdräkt (fast hon är född i Sörmland, men bott länge i Värmland) som används typ på nationaldagen och midsommar.
    När jag var liten sydde mamma varsin egenpåhittad folkdräkt till mej och syrran. Vi fick välja färger själva.

    Jag tycker att det är helt underbart när svenskar med invandrade föräldrar eller nysvenskar klär sej i Svensk folkdräkt!

    Det enda jag är tveksam till är när kriminella eller terrororganisationer tar symboler från gammal folktro och gör till sin (vilket jag skrivit om på familjeliv för några år sedan) tex IS som har det Syriska lejonet som sin symbol. Eller nazistiska MC gäng i USA som tar runor som symboler, vilket kan bidra till att många utanför Norden ser runor som något "nazistiskt" eller det Syrianska Lejonet som något terrorvänligt.

    Men så länge man visar respekt, som sagt, för kulturen det kommer från så ser jag inget problem med kulturell appropriering.
    Skulle vi dra kulturell appropriering till sin spets så vore det isf oetiskt att handla på marknader utomlands, där Indiankvinnor i Sydamerika tjänar sitt levebröd på att sälja ponchos och väskor till turister eller där Tunisiska landsbygdsbor säljer hemvävda mattor till turister som kommer med bussar. Import/export hade också kunnat bli problematiskt i många fall.
    Väldigt många i världen hade förlorat sitt levebröd om alla hade vägrat kulturell appropriering.   

    Trevlig midsommar till er alla!
  • Guldnovan
    Linnie skrev 2021-06-25 13:13:54 följande:

    Grymt bra inlägg Fly Men kortade ner det lite när jag citerade.

    Du skulle skaffa en Sörmlandsdräkt

    Eftersom det är det vackra landskapet du (och jag) kommer ifrån. Jag har aldrig ägt en riktig folkdräkt och vet inte riktigt hur Sörmlandsdräkten ser ut om jag ska vara ärlig. 

    Men min moster har en Värmlandsdräkt (fast hon är född i Sörmland, men bott länge i Värmland) som används typ på nationaldagen och midsommar.

    När jag var liten sydde mamma varsin egenpåhittad folkdräkt till mej och syrran. Vi fick välja färger själva.

    Jag tycker att det är helt underbart när svenskar med invandrade föräldrar eller nysvenskar klär sej i Svensk folkdräkt!

    Det enda jag är tveksam till är när kriminella eller terrororganisationer tar symboler från gammal folktro och gör till sin (vilket jag skrivit om på familjeliv för några år sedan) tex IS som har det Syriska lejonet som sin symbol. Eller nazistiska MC gäng i USA som tar runor som symboler, vilket kan bidra till att många utanför Norden ser runor som något "nazistiskt" eller det Syrianska Lejonet som något terrorvänligt.

    Men så länge man visar respekt, som sagt, för kulturen det kommer från så ser jag inget problem med kulturell appropriering.

    Skulle vi dra kulturell appropriering till sin spets så vore det isf oetiskt att handla på marknader utomlands, där Indiankvinnor i Sydamerika tjänar sitt levebröd på att sälja ponchos och väskor till turister eller där Tunisiska landsbygdsbor säljer hemvävda mattor till turister som kommer med bussar. Import/export hade också kunnat bli problematiskt i många fall.

    Väldigt många i världen hade förlorat sitt levebröd om alla hade vägrat kulturell appropriering.   

    Trevlig midsommar till er alla!


    +1
  • nattuw
    Kermit1561 skrev 2021-06-24 15:24:28 följande:
    Kulturell appropriering är ett koncept som priviligierade vita kvinnliga akademiker hittat på i någon sorts (vill jag tro) vällvilligt försök att hjälpa utsatta grupper.
    Jag tror inte att det handlar om välvilja utan om ren rasism.

    De utanför den "utsatta gruppen" som talar om "kulturell appropriering" har samma syn på de "utsatta grupperna" som de europeiska kolonisatörerna hade på innevånarna i de koloniserade länderna. Exotiska varelser som inte förstår sitt eget bästa och därför behöver någon som kan tillgodose deras intresse.

    Sedan tillkommer det en del personer med tvivelaktig moral som själva tillhör de "utsatta grupperna" och som inser att det här kan man exploatera för egen vinning.
  • flygrl
    Crash Man skrev 2021-06-24 20:50:37 följande:

    Jag skulle inte bry mig det minsta. Det jag stör mig på är hyckleriet bland godhetsknarkarna; om de anser att det är fel för en svensk att klä sig i andra kulturers folkdräkt så borde de även tycka att det är fel för en icke-svensk att klä sig i en svensk folkdräkt.

    Så länge man inte skadar någon eller utsätter någon för fara bör man få göra hur man vill.


    Ok, I c. Och jag håller faktiskt med dig om att det blir inkonsekvent där.
    Guldnovan skrev 2021-06-24 20:52:31 följande:

    . :/Ja, mitt svar till Guldnovan härovan får väl gälla för dig med. Tack båda intressant info om folkdräkter och varför Sverigedräkten skapades!

    Hej flygel.

    Du skriver och förklarar väldigt bra. Men, att någon bygd skulle sakna dräkt tror jag faktiskt inte stämmer. Det är snarare så att om man inte riktigt har någon självklar anknytning så kan Sverigedräkten vara ett alternativ. Jag måste kolla upp det där, men att det skulle saknas dräkt vore märkligt.

    Mvh. Guldnovan


    Hej Guldnovan,

    Tack för vänliga ord och öht en sjysst debatton (det sista gäller för flera i tråden som Arlene m.fl., bra när man kan debattera civiliserat).

    Det där om varför Sverigedräkten skapades va det Arlene som skrev om så du får kanske ta det med henne. Ni verkar båda insatta i ämnet. Jag gillar som sagt Sverigedräkten, tycker den är så vacker med blågula färgerna.

    Och i Norra Botkyrka saknas som sagt inte folkdräkt. Våran är signerad Adidas. :P

    Med vänliga hälsningar

    /flygrl
    Flash Gordon skrev 2021-06-25 00:58:20 följande:

    Efter att ha lyssnat, de sjunger ju inte nationalsången på arabiska. Däremot har de förvanskat den och strukit "i Norden" och satt in ett rätt intetsägande "på jorden" istället.

    Sedan var det två andra sånger de sjöng på arabiska, eller nåt liknande språk.


    Sjöng inte Sarah Dawn Finer som ju är judinna på hebreiska?
    Flash Gordon skrev 2021-06-25 01:18:21 följande:

    Gunnel i Osby behöver inte ha en hel dräkt. Gunnel kan ha köpt ett samiskt smycka med samiska religiösa symboler.

    Här till exempel

    www.laplandheartwork.se/produkter/smycken-15600589

    Solhjulet är en av samernas viktigaste symboler. Får Gunnel bära sådana symboler?

    Det finns ju trots allt woke-personer som klagar på att svenskar bär rastafarisymboler.


    Jag är ju inte same men som sagt störs jag inte när vita har tex. dreads eller cornrows eller afrikanska kläder så länge det görs med respekt så jag kan tänka mig samma princip för andra fall där man lånar av andra kulturer. Som svenskar som bär samedräkt tex.
    Drickerinte skrev 2021-06-25 08:30:13 följande:

    Sicket jävla trams! Detta är samma personer som vill förbjuda den mörkhyade männen på Uncle bens risförpackningar och ta bort indianen på Sitting vill förpackningen. Att klä sig i en annan kulturs kläder är inte rasism. Det är en hyllning till den kulturen. Samma personer tycker inte vita personer ska ägna sig åt hip hop. Visst hip hop handlade från början om mörkhyade personers utsatthet. Men numera handlar det mer om lättklädda brudar i en swimmingpool, twerkande, väskor med pengar, och droger m.m. Låt folk klä sig hur man de vill. Eller det är ju inte så lyckat att ha en t-shirt det står heil Hitler på. Men annars tycker jag man ska få klä sig hur man man vill. En vit person ska få bära hip hop klädsel och en mörkhyad person får klä sig som en countrysångare om denne så önskar. Inte så konstigt att vi har regerìngskris och att Sd ökar pga denna pk panik.


    Håller väl med dig i det mesta men vill dels påpeka det finns andra typer av raptexter än det du nämner (lättklädda brudar i en swimmingpool och droger typ) och sen att du väl menar svarta när du skriver mörkhyade. Antar du och andra använder begreppet mörkhyade av rädsla för bli anklagade för rasism men mörkhyade omfattar många fler än svarta dvs med ursprung i subsahariska Afrika så det blir lite konstigt imho. Svarta är allmänt accepterat så använd gärna det.
    Linnie skrev 2021-06-25 13:13:54 följande:

    Grymt bra inlägg Fly Men kortade ner det lite när jag citerade.

    Du skulle skaffa en Sörmlandsdräkt

    Eftersom det är det vackra landskapet du (och jag) kommer ifrån. Jag har aldrig ägt en riktig folkdräkt och vet inte riktigt hur Sörmlandsdräkten ser ut om jag ska vara ärlig. 

    Men min moster har en Värmlandsdräkt (fast hon är född i Sörmland, men bott länge i Värmland) som används typ på nationaldagen och midsommar.

    När jag var liten sydde mamma varsin egenpåhittad folkdräkt till mej och syrran. Vi fick välja färger själva.

    Jag tycker att det är helt underbart när svenskar med invandrade föräldrar eller nysvenskar klär sej i Svensk folkdräkt!

    Det enda jag är tveksam till är när kriminella eller terrororganisationer tar symboler från gammal folktro och gör till sin (vilket jag skrivit om på familjeliv för några år sedan) tex IS som har det Syriska lejonet som sin symbol. Eller nazistiska MC gäng i USA som tar runor som symboler, vilket kan bidra till att många utanför Norden ser runor som något "nazistiskt" eller det Syrianska Lejonet som något terrorvänligt.

    Men så länge man visar respekt, som sagt, för kulturen det kommer från så ser jag inget problem med kulturell appropriering.

    Skulle vi dra kulturell appropriering till sin spets så vore det isf oetiskt att handla på marknader utomlands, där Indiankvinnor i Sydamerika tjänar sitt levebröd på att sälja ponchos och väskor till turister eller där Tunisiska landsbygdsbor säljer hemvävda mattor till turister som kommer med bussar. Import/export hade också kunnat bli problematiskt i många fall.

    Väldigt många i världen hade förlorat sitt levebröd om alla hade vägrat kulturell appropriering.   

    Trevlig midsommar till er alla!


    Tack för vänliga ord Linnie!

    Roligt att din mamma sydde en fantasi-folkdräkt till dig och din syrra. Gulligt och kul!

    Själv skulle jag nog gärna ha både en lokal dräkt från Sörmland OCH en Sverigedräkt. Båda har sin lockelse och poäng jue!

    Jag tycker väl som du att kriminella och terrororganisationer är jävligt tveksamma i sig själv men sen blir det ju inte precis bättre av att dom missbrukar symboler som tex. runor eller syriska lejonet. :/

    Och jo, jag håller med dig om att det nog är nåt bra att kulturer kan berika och inspirera varandra. Att vi kan dela med oss till varandra istf utestänga.

    Trevlig midsommar till dig och alla andra!
  • flygrl
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-25 22:48:02 följande:

    Får svarta tjejer blondera och platta håret?


    Jag har gett min syn på det tidigare i tråden om du orkar leta...
  • Kermit1561
    nattuw skrev 2021-06-25 16:11:44 följande:

    Jag tror inte att det handlar om välvilja utan om ren rasism.

    De utanför den "utsatta gruppen" som talar om "kulturell appropriering" har samma syn på de "utsatta grupperna" som de europeiska kolonisatörerna hade på innevånarna i de koloniserade länderna. Exotiska varelser som inte förstår sitt eget bästa och därför behöver någon som kan tillgodose deras intresse.

    Sedan tillkommer det en del personer med tvivelaktig moral som själva tillhör de "utsatta grupperna" och som inser att det här kan man exploatera för egen vinning.


    Man kan vara rasist av välvilliga skäl. Det är få människor som är onda. Tvärtom är det så att den största ondskan görs av människor som menar väl. Det finns en föreställning hos dessa människor att om

    man menar väl så gör man väl?
  • Kermit1561
    Dethärärmittnamn skrev 2021-06-25 22:48:02 följande:

    Får svarta tjejer blondera och platta håret?


    Vad du får göra beror på din hudfärg. Det är så man bekämpar rasism i de kretsarna.

    Vägen till helvetet är kantad av goda intentioner.
  • Flash Gordon
    flygrl skrev 2021-06-25 22:44:50 följande:
    Sjöng inte Sarah Dawn Finer som ju är judinna på hebreiska?
    Ingen aning. jag lyssnade inte så noga. Men det var i alla fall inte den svenska nationalsången hon sjöng utan någon annan låt.
    Jag har aldrig uppfattat att VPK inte stod upp för demokratin, Stefan Löfven
  • flygrl
    Flash Gordon skrev 2021-06-26 13:04:33 följande:

    Ingen aning. jag lyssnade inte så noga. Men det var i alla fall inte den svenska nationalsången hon sjöng utan någon annan låt.


    Jag håller med, svenska nationalsången va det inte utan nåt annat men jag tyckte det va fint iaf.
Svar på tråden Vad är kulturell appropriering?