Vad är kulturell appropriering?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
Om det är kulturell appropriering att en vit person har på sig indiandräkt eller samekläder, är det då samma om en indian eller same har på sig kostym eller jeans?
De enda som är ute och cyklar är de som talar om "kulturell appropriering". Du är medveten om att de anser minoriteters religiösa symboler vara lika mycket off limit som hela klädedräkter?
Min fråga i förra inlägget är retorisk.
Jo, Gunnel från Osby FÅR bära symboler för samiska gudar. I form av ett halssmycke om hon vill.
Och rent krasst, om hon har den möjligheten och tillfället så får hon bära samedräkt också.
Man syr själv eller får uppsytt.
Inte ovanligt att man använder hel kolt eller delar av till vardags.
Fortfarande inte jämförbart med smycken och kolt.
Tack för en intressant diskussion.
Åh vad jag önskar att du hade läst hela tråden innan du svarar.
Jag har hela tiden svarat att man inte kan jämföra jeans och kostym med folkdräkter som ts tog upp.
Jag har också sagt att jag inte bryr mig om vad andra har på sig, det stör inte mig alls.
Däremot förklarade jag hur svenska folkdräkter fungerar, att meningen med dom genom åren har varit att man ska hedra sin socken och landskap genom att bära den folkdräkt som är i från du är född, uppvuxen, bor i , gifter sig men någon därifrån eller har annan anknytning.
Jag har aldrig haft en folkdräkt men eftersom jag jobbar inom turist och resebranschen och då jobbar med svensk kultur och berättar om den för turister som kommer till Sverige och vill veta om våra traditioner.
Meningen var alltså att man bär en dräkt till ett landskap som man har anknytning till eller så bär man Sverigedräkten om det inte finns en dräkt i det landskapet man vill bära dräkt för eller inte gillar den.
Om du har läst mina svar innan förstår du min förklaring om det.
Du kan alltså om du vill bära dala dräkt, ingen kommer att säga att du inte ska göra det. Om du tillbringar mycket tid i Dalarna har du ju på så vis anknytning men om du skulle följa svenska seden skulle du egentlige bära den dräkt där du är född eller uppväxt eller bor i.
Bor du mycket tid i Dalarna så välj det.
Alla tex nyanlända till Sverige kan mycket väl bära en dräkt ifrån landskapet där dom bor eller Sverige dräkt men seden säger att dom inte ska välja en ifrån ett annat landskap.
Eftersom jag själv är född i Södermanland skulle jag då bära en dräkt därifrån men jag har även bott på andra ställen t ex i Uppland.
Men då jag varken är född eller uppvuxen eller bor eller är gift med någon ifrån Öland säger seden att jag inte ska bära en dräkt därifrån men om jag gör det är jag säker på att ingen skulle misstycka.
Men jag skulle som sagt heller inte bara bära en norsk eller finsk folkdräkt utan anledning men skulle det finnas det jag då skulle jag göra det.
Hur kan du ens få det till att det är rasistiskt? varför blandar du in rasism när jag berättar om svenska seder men folkdräkter?
Det handlar ju inte om nationalitet utan gamla seder.
Varför är det rasistiskt? rasistiskt blir det när man säger att folk ifrån andra länder inte får bära folkdräkt för att dom inte är födda här. Att en inflyttad person använder en dräkt där den bor är är helt rätt men lika mycket som att jag inte enligt sed använder Ölandsdräkten utan anknytning så kan man berätta för en den personen att sed är att den inte heller använder Ölanddräkten om personen inte bor där.
Eller så bär man Sverigedräkten.
Men det är enbart seder, tror ingen förutom ett fåtal inbitna folkdräkts bärare kommer att bry sig.
Men det handlar verkligen INTE om rasism.
Idag är det Midsommar och många kommer att bära folkdräkt, även äldre släktingar till mig (vi firar inte tillsammans dock) ett par damer har just då sina vackra folkdräkter från deras hembygd även om dom inte bor där längre, det har dom varje midsommar.
Kvinnor har ju genom tiderna alltid varit en förtryckt grupp, överallt.
Är det då kulturell appropriering att män med könsdysfori stoppar in lösbröst och klär sej i klänning?
Nej! Men enligt vissa extremisters regler så vore det så.
Ibland går diskussionen om kulturell appropriering lite överstyr. Att gilla saker från andra kulturer är ju en hyllning. Jag lär mej ju inte att joddla om jag hatar kultur från Alperna eller lär mej dansa Salsa för att jag ogillar latinos och deras kultur så mycket, tvärtom!
Vore väl oerhört trist om alla begränsade sej till sin egen infödda kultur och inte fick överskrida den en millimeter. Om alla tänkte så hade inte vår kultur eller relationer till varandra utvecklats, utan segregerats än mer.
Dessutom så hade det inte funnits någon anpassning till sitt nya land som alla efterfrågar, om man inte hade fått ta till sej av nya traditioner.
Till alla er som försvarar kulturell appropriering, vad tycker ni om denna.
Denna videon anmäldes till granskningsnämnden 197 gånger, fast eftersom det bara var "swärjevänner" som blev kränkta av den så spelar det kanske ingen roll.
Personligen tycker jag det var tramsigt att anmäla melodifestivalen, fast godhetsknarkarna borde vara konsekventa. Om det är något fruktansvärt för en icke-same att använda samiska kläder så borde det även vara något fruktansvärt att översätta nationalsången till arabiska.
Grymt bra inlägg Fly Men kortade ner det lite när jag citerade.
Du skulle skaffa en Sörmlandsdräkt
Eftersom det är det vackra landskapet du (och jag) kommer ifrån. Jag har aldrig ägt en riktig folkdräkt och vet inte riktigt hur Sörmlandsdräkten ser ut om jag ska vara ärlig.
Men min moster har en Värmlandsdräkt (fast hon är född i Sörmland, men bott länge i Värmland) som används typ på nationaldagen och midsommar.
När jag var liten sydde mamma varsin egenpåhittad folkdräkt till mej och syrran. Vi fick välja färger själva.
Jag tycker att det är helt underbart när svenskar med invandrade föräldrar eller nysvenskar klär sej i Svensk folkdräkt!
Det enda jag är tveksam till är när kriminella eller terrororganisationer tar symboler från gammal folktro och gör till sin (vilket jag skrivit om på familjeliv för några år sedan) tex IS som har det Syriska lejonet som sin symbol. Eller nazistiska MC gäng i USA som tar runor som symboler, vilket kan bidra till att många utanför Norden ser runor som något "nazistiskt" eller det Syrianska Lejonet som något terrorvänligt.
Men så länge man visar respekt, som sagt, för kulturen det kommer från så ser jag inget problem med kulturell appropriering.
Skulle vi dra kulturell appropriering till sin spets så vore det isf oetiskt att handla på marknader utomlands, där Indiankvinnor i Sydamerika tjänar sitt levebröd på att sälja ponchos och väskor till turister eller där Tunisiska landsbygdsbor säljer hemvävda mattor till turister som kommer med bussar. Import/export hade också kunnat bli problematiskt i många fall.
Väldigt många i världen hade förlorat sitt levebröd om alla hade vägrat kulturell appropriering.
Trevlig midsommar till er alla!
Jag skulle inte bry mig det minsta. Det jag stör mig på är hyckleriet bland godhetsknarkarna; om de anser att det är fel för en svensk att klä sig i andra kulturers folkdräkt så borde de även tycka att det är fel för en icke-svensk att klä sig i en svensk folkdräkt.
Så länge man inte skadar någon eller utsätter någon för fara bör man få göra hur man vill.
. :/Ja, mitt svar till Guldnovan härovan får väl gälla för dig med. Tack båda intressant info om folkdräkter och varför Sverigedräkten skapades!
Hej flygel.
Du skriver och förklarar väldigt bra. Men, att någon bygd skulle sakna dräkt tror jag faktiskt inte stämmer. Det är snarare så att om man inte riktigt har någon självklar anknytning så kan Sverigedräkten vara ett alternativ. Jag måste kolla upp det där, men att det skulle saknas dräkt vore märkligt.
Mvh. Guldnovan
Efter att ha lyssnat, de sjunger ju inte nationalsången på arabiska. Däremot har de förvanskat den och strukit "i Norden" och satt in ett rätt intetsägande "på jorden" istället.
Sedan var det två andra sånger de sjöng på arabiska, eller nåt liknande språk.
Gunnel i Osby behöver inte ha en hel dräkt. Gunnel kan ha köpt ett samiskt smycka med samiska religiösa symboler.
Här till exempel
www.laplandheartwork.se/produkter/smycken-15600589
Solhjulet är en av samernas viktigaste symboler. Får Gunnel bära sådana symboler?
Det finns ju trots allt woke-personer som klagar på att svenskar bär rastafarisymboler.
Sicket jävla trams! Detta är samma personer som vill förbjuda den mörkhyade männen på Uncle bens risförpackningar och ta bort indianen på Sitting vill förpackningen. Att klä sig i en annan kulturs kläder är inte rasism. Det är en hyllning till den kulturen. Samma personer tycker inte vita personer ska ägna sig åt hip hop. Visst hip hop handlade från början om mörkhyade personers utsatthet. Men numera handlar det mer om lättklädda brudar i en swimmingpool, twerkande, väskor med pengar, och droger m.m. Låt folk klä sig hur man de vill. Eller det är ju inte så lyckat att ha en t-shirt det står heil Hitler på. Men annars tycker jag man ska få klä sig hur man man vill. En vit person ska få bära hip hop klädsel och en mörkhyad person får klä sig som en countrysångare om denne så önskar. Inte så konstigt att vi har regerìngskris och att Sd ökar pga denna pk panik.
Grymt bra inlägg Fly Men kortade ner det lite när jag citerade.
Du skulle skaffa en Sörmlandsdräkt
Eftersom det är det vackra landskapet du (och jag) kommer ifrån. Jag har aldrig ägt en riktig folkdräkt och vet inte riktigt hur Sörmlandsdräkten ser ut om jag ska vara ärlig.
Men min moster har en Värmlandsdräkt (fast hon är född i Sörmland, men bott länge i Värmland) som används typ på nationaldagen och midsommar.
När jag var liten sydde mamma varsin egenpåhittad folkdräkt till mej och syrran. Vi fick välja färger själva.
Jag tycker att det är helt underbart när svenskar med invandrade föräldrar eller nysvenskar klär sej i Svensk folkdräkt!
Det enda jag är tveksam till är när kriminella eller terrororganisationer tar symboler från gammal folktro och gör till sin (vilket jag skrivit om på familjeliv för några år sedan) tex IS som har det Syriska lejonet som sin symbol. Eller nazistiska MC gäng i USA som tar runor som symboler, vilket kan bidra till att många utanför Norden ser runor som något "nazistiskt" eller det Syrianska Lejonet som något terrorvänligt.
Men så länge man visar respekt, som sagt, för kulturen det kommer från så ser jag inget problem med kulturell appropriering.
Skulle vi dra kulturell appropriering till sin spets så vore det isf oetiskt att handla på marknader utomlands, där Indiankvinnor i Sydamerika tjänar sitt levebröd på att sälja ponchos och väskor till turister eller där Tunisiska landsbygdsbor säljer hemvävda mattor till turister som kommer med bussar. Import/export hade också kunnat bli problematiskt i många fall.
Väldigt många i världen hade förlorat sitt levebröd om alla hade vägrat kulturell appropriering.
Trevlig midsommar till er alla!
Får svarta tjejer blondera och platta håret?
Får svarta tjejer blondera och platta håret?
Jag tror inte att det handlar om välvilja utan om ren rasism.
De utanför den "utsatta gruppen" som talar om "kulturell appropriering" har samma syn på de "utsatta grupperna" som de europeiska kolonisatörerna hade på innevånarna i de koloniserade länderna. Exotiska varelser som inte förstår sitt eget bästa och därför behöver någon som kan tillgodose deras intresse.
Sedan tillkommer det en del personer med tvivelaktig moral som själva tillhör de "utsatta grupperna" och som inser att det här kan man exploatera för egen vinning.
Får svarta tjejer blondera och platta håret?
Ingen aning. jag lyssnade inte så noga. Men det var i alla fall inte den svenska nationalsången hon sjöng utan någon annan låt.