• Anonym (Uppgiven mamma)

    Min 16 åriga dotter mår inte bra

    Vet inte vad jag ska göra, hur jag ska vara, vad jag ska säga längre.

    Min fina dotter är en mycket bestämd tjej som vill ha det på sitt sätt och helst när hon själv vill. Hon hade redan på förskolan problem med det sociala samspelet vilket fortfarande är ett problem. Detta har gjort att hon varit mobbad sedan 2:an, s.k. tyst utanförskap, inga kompisar, sist vald osv. Hon har mått psykiskt dåligt och i 7:an började hon gå hos kuratorn på skolan. Jag kontaktade också ungdomsmottagningen och hon började gå där också.


    För ca 2 år sedan då hon var 14 eskalerade allt. Hon ansåg att vi som familj inte brydde oss om henne, Vi sket fullständigt i hur hon mådde och gjorde ingenting för att hon skulle må bra, hon försökte rymma och hon ville flytta till fosterfamilj och psykologen på ungdomsmottagningen gjorde en orosanmälan. 


    Vi blev helt paffa både jag och hennes pappa. Vi anser att vi varit närvarande och kärleksfulla föräldrar. Mycket kärlek och närhet gentemot barnen. Vi har bekräftat både henne och hennes syster. Gjort massa saker tillsammans, utflykter, busat hemma, spelat spel, anordnat kalas och kompisträffar, pysslat, rest och stöttat deras aktiviteter osv. Vi har haft bra ekonomi, bra förutsättningar.


    Kärleken hade dock försvunnit för många år sedan mellan mig och pappan, vi levde som vänner under samma tak, sällan oense och bråkade aldrig men kanske har barnen ändå märkt att allt inte var tipp topp. Jag gjorde nästan allt i hemmet medan han ägnade tid åt sina hobbies. Jag var den som uppfostrade barnen, roddade med allt kring dom osv och detta har väl gjort att jag blev den tjatiga mamman och han blev den snälla pappan liksom.


    Nåväl. Vi vände denna orosanmälan till en orosansökan då vi kände att vi behövde hjälp och stöttning med hennes mående. Under denna procedur med socialtjänsten begärde jag skilsmässa och flyttade och här började "helvetet". Dottern vände all sin frustration och ilska mot mig. Nu var det bara jag som sket i henne, inte älskade henne m.m. Socialtjänsten la ner orosanmälan/orosansökan och ansåg att vi skulle gå på familjesamtal vilket vi gjorde men de kom till insikt om att problemet ligger hos dottern, misstanke om autism så vi blev ombedda att kontakta BUP som nu erbjudit henne vård men hon står på väntelista.


    Jag gör ALLT jag kan för att få henne att känna vilken underbar tjej hon är, Talar om hur mycket jag älskar henne och hur mycket hon betyder för mig, hittar på saker att göra tillsammans såsom att fixa våra naglar, fika, åka på spa m.m. Detta trots att hon valt att bo hos pappa på heltid, ofta påpekar hur dum i huvudet jag är, hon vill aldrig mer se mig och jag älskar henne inte, skiter i henne, lägger allt på henne osv. Jag är absolut inte felfri, gör fel som alla andra men jag är noga med att prata och förklara och ber om ursäkt då jag reagerat/agerat felaktigt.


    När vi väl gör dessa saker ihop så är hon hur go som helst och ibland är allt toppenbra men så händer något och allt börjar om. Har kommit underfund med att jag får ta emot hennes vrede om det sker något jobbigt i skolan eller med kompisar osv. Hon tog nog vår separation hårt också men pappan och jag är vänner och skilsmässan gick hur bra som helst.


    Nu orkar jag inte längre. Känner mig totalt hjälplös och uppgiven. Spelar ingen roll vad jag gör eller hur mycket jag förklarar för henne att jag älskar henne över allt annat. Att hon är fin både på utsidan och insidan. Spelar ingen roll att jag hittar på och gör saker med henne, ger henne saker/pengar. Oavsett vad så älskar jag henne inte, jag struntar i henne och hennes mående och jag får höra hur hemsk och vidrig jag är.


    Tack och lov har vi en dotter till som inte alls känner som henne, hon och jag är otroligt nära. Och nära och kära jag diskuterar problemen med som följt oss och familjen och som bedyrar att jag (vi) inte gjort något fel som föräldrar osv. Annars hade jag nog blivit galen och trott att jag är en dålig mamma fast jag inte vet vad jag gjort för fel.


    Min största skräck när jag fick barn var just detta att de inte skulle känna sig älskade vilket jag själv växt upp med då mina föräldrar var alkoholister.


    Någon med liknande erfarenheter? Vad är bäst, ska jag låta henne vara eller fortsätta finnas där och själv bli ledsen och besviken hela tiden. Jag håller på att bli helt knäckt. Ibland klarar jag inte av att sköta mitt arbete. Jag sover dåligt osv

  • Svar på tråden Min 16 åriga dotter mår inte bra
  • KKarate

    Ni har uppfostrat henne helt fel. "Bestämd tjej" vem vill ha en sådan i sitt liv? Hon kan tacka er för den felaktiga uppfostran ni gav henne.

  • Anonym (o)
    KKarate skrev 2021-06-23 15:18:10 följande:

    Ni har uppfostrat henne helt fel. "Bestämd tjej" vem vill ha en sådan i sitt liv? Hon kan tacka er för den felaktiga uppfostran ni gav henne.


    Det är en tonåring med många problem som ingenstans tyder på att föräldrarna skapat beteendet.Jisses.
  • Anonym (Anonym 666)

    Ja vad tror du själv. Känns det ok att överge din dotter känslomässigt när hon behöver dig som mest? Hur skulle du själv må?

    Hon hade redan problem från början, behöver garanterat terapi i flera år framöver (hoppas BUP hör av sig snart!!) och sen river ni upp hela hennes liv med en skilsmässa dessutom. Lite empati och förståelse vore på sin plats.

  • Anonym (o)

    Om hon får diagnos så kommer ni båda ha mer möjligheter till stöd och förståelse. Tonåringar kan vara lite si och så men de flesta växer upp och inser att föräldrarna faktiskt funnits där hela tiden. Jag kan själv se tillbaka på min ungdom med ej diagnostiserad autism och visst kändes det ibland som om inte mina föräldrar brydde sig. Då var jag ändå lugn och odramatisk för det mesta. Men när det mesta i världen känns svårt...

  • Anonym (ppp)
    KKarate skrev 2021-06-23 15:18:10 följande:

    Ni har uppfostrat henne helt fel. "Bestämd tjej" vem vill ha en sådan i sitt liv? Hon kan tacka er för den felaktiga uppfostran ni gav henne.


    Du är sannerligen inte forumets vassaste kniv i lådan. TS skriver att tjejen står på kö till BUP med misstanke om autism. 
    Du vet väl inget om sådant för då hade du inte skrivit din kommentar (men jag har sett din framfart i andra trådar, du blir anmäld till som tätt)

    TS: Hon skulle nog behövt fångas upp mycket tidigare men tyvärr är det mycket vanligt att just flickorna inte fångas upp förrän i tonåren när det i princip har kraschat redan. Nu kan nog inte göra så mycket just nu. Umgås med henne när det funkar. Vänta in vad BUP gör, så har ni lite mer information att utgå från sedan.
    Jag känner en tjej i ungefär samma ålder som varit igenom "allt" BUP kan göra och där blev det en NPF-diagnos + misstanke om borderline (emotionellt instabilt personlighetssyndrom). Man sätter sällan den diagnosen före 18 års ålder men du kan gärna söka på begreppet så kommer du hitta en checklista. Du kan läsa den och fundera över om det är något där som du tycker stämmer på din dotter. En del av det du skrivit om hennes beteende tycker jag nämligen kan passa in där. 
  • Anonym (Kom igen)
    Anonym (Uppgiven mamma) skrev 2021-06-23 15:14:50 följande:

    Vet inte vad jag ska göra, hur jag ska vara, vad jag ska säga längre.

    Min fina dotter är en mycket bestämd tjej som vill ha det på sitt sätt och helst när hon själv vill. Hon hade redan på förskolan problem med det sociala samspelet vilket fortfarande är ett problem. Detta har gjort att hon varit mobbad sedan 2:an, s.k. tyst utanförskap, inga kompisar, sist vald osv. Hon har mått psykiskt dåligt och i 7:an började hon gå hos kuratorn på skolan. Jag kontaktade också ungdomsmottagningen och hon började gå där också.

    För ca 2 år sedan då hon var 14 eskalerade allt. Hon ansåg att vi som familj inte brydde oss om henne, Vi sket fullständigt i hur hon mådde och gjorde ingenting för att hon skulle må bra, hon försökte rymma och hon ville flytta till fosterfamilj och psykologen på ungdomsmottagningen gjorde en orosanmälan. 

    Vi blev helt paffa både jag och hennes pappa. Vi anser att vi varit närvarande och kärleksfulla föräldrar. Mycket kärlek och närhet gentemot barnen. Vi har bekräftat både henne och hennes syster. Gjort massa saker tillsammans, utflykter, busat hemma, spelat spel, anordnat kalas och kompisträffar, pysslat, rest och stöttat deras aktiviteter osv. Vi har haft bra ekonomi, bra förutsättningar.

    Kärleken hade dock försvunnit för många år sedan mellan mig och pappan, vi levde som vänner under samma tak, sällan oense och bråkade aldrig men kanske har barnen ändå märkt att allt inte var tipp topp. Jag gjorde nästan allt i hemmet medan han ägnade tid åt sina hobbies. Jag var den som uppfostrade barnen, roddade med allt kring dom osv och detta har väl gjort att jag blev den tjatiga mamman och han blev den snälla pappan liksom.

    Nåväl. Vi vände denna orosanmälan till en orosansökan då vi kände att vi behövde hjälp och stöttning med hennes mående. Under denna procedur med socialtjänsten begärde jag skilsmässa och flyttade och här började "helvetet". Dottern vände all sin frustration och ilska mot mig. Nu var det bara jag som sket i henne, inte älskade henne m.m. Socialtjänsten la ner orosanmälan/orosansökan och ansåg att vi skulle gå på familjesamtal vilket vi gjorde men de kom till insikt om att problemet ligger hos dottern, misstanke om autism så vi blev ombedda att kontakta BUP som nu erbjudit henne vård men hon står på väntelista.

    Jag gör ALLT jag kan för att få henne att känna vilken underbar tjej hon är, Talar om hur mycket jag älskar henne och hur mycket hon betyder för mig, hittar på saker att göra tillsammans såsom att fixa våra naglar, fika, åka på spa m.m. Detta trots att hon valt att bo hos pappa på heltid, ofta påpekar hur dum i huvudet jag är, hon vill aldrig mer se mig och jag älskar henne inte, skiter i henne, lägger allt på henne osv. Jag är absolut inte felfri, gör fel som alla andra men jag är noga med att prata och förklara och ber om ursäkt då jag reagerat/agerat felaktigt.

    När vi väl gör dessa saker ihop så är hon hur go som helst och ibland är allt toppenbra men så händer något och allt börjar om. Har kommit underfund med att jag får ta emot hennes vrede om det sker något jobbigt i skolan eller med kompisar osv. Hon tog nog vår separation hårt också men pappan och jag är vänner och skilsmässan gick hur bra som helst.

    Nu orkar jag inte längre. Känner mig totalt hjälplös och uppgiven. Spelar ingen roll vad jag gör eller hur mycket jag förklarar för henne att jag älskar henne över allt annat. Att hon är fin både på utsidan och insidan. Spelar ingen roll att jag hittar på och gör saker med henne, ger henne saker/pengar. Oavsett vad så älskar jag henne inte, jag struntar i henne och hennes mående och jag får höra hur hemsk och vidrig jag är.

    Tack och lov har vi en dotter till som inte alls känner som henne, hon och jag är otroligt nära. Och nära och kära jag diskuterar problemen med som följt oss och familjen och som bedyrar att jag (vi) inte gjort något fel som föräldrar osv. Annars hade jag nog blivit galen och trott att jag är en dålig mamma fast jag inte vet vad jag gjort för fel.

    Min största skräck när jag fick barn var just detta att de inte skulle känna sig älskade vilket jag själv växt upp med då mina föräldrar var alkoholister.

    Någon med liknande erfarenheter? Vad är bäst, ska jag låta henne vara eller fortsätta finnas där och själv bli ledsen och besviken hela tiden. Jag håller på att bli helt knäckt. Ibland klarar jag inte av att sköta mitt arbete. Jag sover dåligt osv


    Jag har inte tonåriga barn men jobbar på högstadiet sedan 11 år tillbaka så viss erfarenhet av tonåringar får man säga. Jag tycker din analys att hon inte mår bra stämmer. Så allt hon gör får du se genom de glasögonen. Förmodligen en flicka med NPF variationer som dessutom mår psykiskt dåligt. Jag tycker det är mycket enklare att hantera elever när jag tänker att de mår sämre än vad jag gör av att möta dem på deras dåliga dagar. Sen orkar man inte alltid.

    Barn med autistiskt spektra mår bra av tydliga rutiner, förutsägbarhet och tydlig kommunikation. Dessa barn förstår inte ?underförstådda regler? eller subtil kommunikation. De kan lära sig att förstå det, men de behöver att förklarat och visat dem situationen innan. När hon är elak var tydlig med att du inte önskar att hon säger så, sätt ord på att du blir ledsen och varför. Förklara hur du vill att hon gör istället. Grav autism (vilket ditt barn nog inte har) kan man rita bildberättelser och sociala situationer och prata om vad man kan säga/göra i olika situationer (inte när de är i affekt). Tycker förenklade varianter av detta fungerar på både 7-åringen hemma och med tonåringar. Jag hade en pojke i skolan som var rätt stor och ofta tappade humöret, så många blev rädda för honom. Han hade många skäl att kanske inte må så bra men ville inte att alla skulle veta om dem, så vi pratade fram alternativ att göra när han tappade humöret som gjorde elever och lärare mindre rädda men ändå tog hänsyn till att han mådde dåligt och var ett barn. Prata med din dotter när ni har det bra om hur du önskar att hon uttrycker konflikter med dig och vad hon kanske hellre ska göra när hon blir arg. Att kalla dig saker som gör att du mår dåligt och inte orkar är ju inte rimligt. Samtidigt är hon ett barn och du vuxen, så lite får du ju tåla. Jag brukar rekommendera barn som ofta och plötsligt blir arga att gå till en viss plats och kommunicera att de behöver lugna sig en stund. Ha en bestämd tid du kollar av inom och ser om ni kan prata om det..? Annars en ny tid och prata igen.

    När det är lugnt förklara för henne (utan att anklaga) hur du mår när hon kallar dig ful, äcklig, dum i huvudet osv. Att ni behöver hitta en lösning. Det är inte säkert att hon kan avläsa din smärta när hon uttrycker sig så.

    Läs på om autistiskt spektra. Tänk på det som en förlamning, man kan träna och få hjälpmedel men aldrig blir helt bra. Du kan ändra ditt föräldraskap men hon har svårare att ändra sig - hon är ?förlamad?. Ändra ditt föräldraskap redan nu även utan diagnos, även normlstörda barn mår bra av den typen v vardag. :)
  • Anonym (?)

    Men kan ju inte stämpla ut från en tonåring som med dåligt? Självklart ska du vara närvarande och stötta. Det är ditt ansvar som förälder att orka det.

    Driv på så att ni får en ordentlig utredning gjord på henne, det låter som att det borde gjorts för länge sen.

  • Anonym (E)

    Om du inte känner att du orkar - sök samtalshjälp för dig själv. Du kan behöva någon att prata med för att själv må bättre i en jobbig situation.

    Självklart ska du fortsätta finnas där för ditt barn.

    Får jag fråga varför du inte skulle det?

  • Anonym (A)
    Anonym (o) skrev 2021-06-23 15:31:19 följande:
    Om hon får diagnos så kommer ni båda ha mer möjligheter till stöd och förståelse. Tonåringar kan vara lite si och så men de flesta växer upp och inser att föräldrarna faktiskt funnits där hela tiden. Jag kan själv se tillbaka på min ungdom med ej diagnostiserad autism och visst kändes det ibland som om inte mina föräldrar brydde sig. Då var jag ändå lugn och odramatisk för det mesta. Men när det mesta i världen känns svårt...
    Håller med
  • SweeneyToad
    Anonym (Kom igen) skrev 2021-06-23 16:12:12 följande:
    Jag har inte tonåriga barn men jobbar på högstadiet sedan 11 år tillbaka så viss erfarenhet av tonåringar får man säga. Jag tycker din analys att hon inte mår bra stämmer. Så allt hon gör får du se genom de glasögonen. Förmodligen en flicka med NPF variationer som dessutom mår psykiskt dåligt. Jag tycker det är mycket enklare att hantera elever när jag tänker att de mår sämre än vad jag gör av att möta dem på deras dåliga dagar. Sen orkar man inte alltid.

    Barn med autistiskt spektra mår bra av tydliga rutiner, förutsägbarhet och tydlig kommunikation. Dessa barn förstår inte underförstådda regler eller subtil kommunikation. De kan lära sig att förstå det, men de behöver att förklarat och visat dem situationen innan. När hon är elak var tydlig med att du inte önskar att hon säger så, sätt ord på att du blir ledsen och varför. Förklara hur du vill att hon gör istället. Grav autism (vilket ditt barn nog inte har) kan man rita bildberättelser och sociala situationer och prata om vad man kan säga/göra i olika situationer (inte när de är i affekt). Tycker förenklade varianter av detta fungerar på både 7-åringen hemma och med tonåringar. Jag hade en pojke i skolan som var rätt stor och ofta tappade humöret, så många blev rädda för honom. Han hade många skäl att kanske inte må så bra men ville inte att alla skulle veta om dem, så vi pratade fram alternativ att göra när han tappade humöret som gjorde elever och lärare mindre rädda men ändå tog hänsyn till att han mådde dåligt och var ett barn. Prata med din dotter när ni har det bra om hur du önskar att hon uttrycker konflikter med dig och vad hon kanske hellre ska göra när hon blir arg. Att kalla dig saker som gör att du mår dåligt och inte orkar är ju inte rimligt. Samtidigt är hon ett barn och du vuxen, så lite får du ju tåla. Jag brukar rekommendera barn som ofta och plötsligt blir arga att gå till en viss plats och kommunicera att de behöver lugna sig en stund. Ha en bestämd tid du kollar av inom och ser om ni kan prata om det..? Annars en ny tid och prata igen.

    När det är lugnt förklara för henne (utan att anklaga) hur du mår när hon kallar dig ful, äcklig, dum i huvudet osv. Att ni behöver hitta en lösning. Det är inte säkert att hon kan avläsa din smärta när hon uttrycker sig så.

    Läs på om autistiskt spektra. Tänk på det som en förlamning, man kan träna och få hjälpmedel men aldrig blir helt bra. Du kan ändra ditt föräldraskap men hon har svårare att ändra sig - hon är förlamad. Ändra ditt föräldraskap redan nu även utan diagnos, även normlstörda barn mår bra av den typen v vardag. :)
    Varför skriver du att ''dessa barn förstår inte underförstådda regler, eller subtil kommunikation. Missat att autism är ett spektrum? Ja, det stämmer att vissa har problem med detta, men långt ifrån alla. 

    Sedan skriver du om grav autism, att dessa behöver bildstöd, jag har diagnosen Aspergers och har grav autism, inte fan behöver jag bildstöd. 
Svar på tråden Min 16 åriga dotter mår inte bra