• Anonym (Ont)

    Så fruktansvärt ont :-(

    De senaste två dagarna har jag i perioder haft så fruktansvärt ont i magen. Det gör ont 2-3 timmar sen är det bra och helt normalt i några timmar för att komma tillbaka. Det är så pass att jag vaknar på natten. Jag har inte mens just nu så det är inte det, jag har varit lite varm, runt 38 grader så inget extremt även om det är lätt feber. Jag är inte förkyld eller känner mig sjuk på annat sätt. Tror inte att jag ätit något olämpligt. 


    Vad kan det vara och hur får jag det att sluta? Värktabletter hjälper inte överhuvudtaget, inte ens Citodon (min sambo hade några kvar sedan förut) 

  • Svar på tråden Så fruktansvärt ont :-(
  • Anonym (Ring nu)

    Blindtarmsinflammation, njursten, tarmvred och väldigt många andra åkommor. Du måste kontakta sjukvården så att de får hjälpa dig.

  • Anonym (My)

    Låter precis som jag får ibland..på mig beror det på förstoppning och hjälper med läsande medicin/mat och så några toabrsök så blir det bra. Men med den lilla informationen du ger är det jättesvårt att bedöma vad det ja vara kan vara massa olika orsaker. Tycker du ska ringa din vårdcentral imorgon om inte allmäntillståndet blir sämre under kvällen/natten då du bör söka akut för läkarbedömning.

  • Anonym (hallå?)

    Men kontakta vården omedelbart för helskotta!
    Vad tror du att stark återkommande smärta betyder egentligen om inte att nåt är fel?

    Jösses, blir galen på människor som inte fattar när de ska söka hjälp, eftersom ni riskerar att sabba er kropp för livet om det nu är nåt allvarligt. 

  • Anonym (Real)

    Med feber och ont i buken ska man alltid kontakta vården. Ring nu om du inte redan har gjort det.

  • Anonym (Ont)

    Tack för alla svar. Jag ringde VC, jag kom till en telefonsvarare, de ska ringa upp imorgon strax efter 8:00.

  • Karlington
    Långbenopluto skrev 2021-06-24 21:52:01 följande:

    Hur har det gått?


    Hon bokade tid en kvart innan du skrev det där, så förmodligen har inte så mycket hänt. ;)
  • Anonym (Teddy)

    Smärtor i magen ska man alltid ta på allvar. Man ska INTE ta smärttabletter om man ej vet skälet till smärtan. Att du också har feber är ju ännu en indikation att det är nåt som är fel i din kropp.

  • Långbenopluto
    Karlington skrev 2021-06-24 23:44:27 följande:
    Hon bokade tid en kvart innan du skrev det där, så förmodligen har inte så mycket hänt. ;)
    Nä, ett dygn, inte en kvart.
  • Minimalen
    Karlington skrev 2021-06-24 23:44:27 följande:

    Hon bokade tid en kvart innan du skrev det där, så förmodligen har inte så mycket hänt. ;)


    Nej det har gått 1dygn och 15 minuter. De skulle ju ringa 8:00 så nog borde väl vc ha ringt.
  • Karlington
    Långbenopluto skrev 2021-06-25 11:09:08 följande:
    Nä, ett dygn, inte en kvart.
    Hahaha, du har rätt. Lite pinsamt för mig. :) Jag ber om ursäkt! Får väl ta en repetitionskurs i läsning, heh. :)
  • Anonym (Ont)

    Tack till alla som engagerat sig Ledsen att jag inte har uppdaterat. Det blev inget VC. Några timmar efter jag skrivit inlägget började det göra fruktansvärt ont, mer än de andra gångerna och det gick inte över. Jag ringde en taxi och åkte till akuten. Det visade sig att jag hade gallstensanfall när smärtan kom och gick, tillsist satte sig en gallsten i gallstensgången, fastnade där och orsakade en inflammation. Jag opererades nästan omgående. Jag ligger på sjukhuset och kommer få åka hem imorgon. Hade en himla tur som alltid har en laddare i handväskan annars hade jag blivit galen. Kul Midsommarafton :-P

  • Anonym (Ont)
    Långbenopluto skrev 2021-06-24 21:52:01 följande:

    Hur har det gått?


    Jag hann aldrig ringa VC utan fick åka in till akuten och opereras, det började göra fruktansvärt ont och gick inte över. Det visade sig att smärtan som kom och gick var gallstensanfall, det som tillsist hände var att en sten täppte till gallgången. Nu ligger jag på sjukhuset, får åka hem imorgon. Allt har gått bra, lite öm efter operationen men inte i närheten av hur det var förut. Tack för att du frågade, jag uppskattar det
  • Anonym (T)

    Om du har ont i nedre delen av magen kan det vara cystor på äggstockarna. Jag fick det och den smärtan var obeskrivlig. Läkaren beställde röntgen och det visade sig att jag hade en jättestor cysta på äggstocken. Smärtan uppstod när cystan vred sig runt sitt eget fäste och stoppade blodtillförseln.

    Jag trodde att jag hade fått njursten och kräktes av smärtan. Jag är verkligen inte sjåpig men det här höll på att däcka mig helt.

    De opererade bort cystan och fick öppna rätt mycket via magen eftersom cystan var så stor. Själva cystan var mjuk, det var därför jag hade den så länge. Det var när den vred sig som det gjorde fruktansvärt ont.

    Det är bara ett förslag bland andra. Du måste förstås träffa en läkare. Fast det kan vara bra att ha i åtanke.

Svar på tråden Så fruktansvärt ont :-(