• Anonym (C)
    Thu 24 Jun 2021 20:09
    698 visningar
    14 svar
    14
    698

    Chef frågar mina kollegor om märkliga saker, hur skulle ni tolka detta?

    Hej!

    Jag jobbar på en arbetsplats där det rör sig om flera hundra anställda och jag har alltid kommit bra överens med både mina kollegor och verksamhetschef. För drygt 5 månader sen anställs en gruppchef på vår våning och första intrycket var inte så jätte trevligt, jag tänker strunt samma jag får helt enkelt lära känna henne bättre.

    Tiden går och hon börjar klaga, tjata, tjura och allt annat som en chef inte bör göra. Använder sig av personangrepp och kollegor runt om kring mig börjar må dåligt. Så jag börjar ifrågasätta gruppchefens beteende och tog det vidare med facket. Vi hade stor möte och jag svarade vad som hade skett och på vilket sätt chefen inte följt sin roll som chef. Förra veckan fortsätter chefen blänga på mig, antar att hon fått en varning och det som chockerade mig mest var att hon frågat mina kollegor om jag har gått på någon chef/kurs utbildning sen tidigare och om jag är äldre än vad jag egentligen är..?!

    Jag undrar vad hon vill få ut med den informationen? Vad och hur tolkar ni det?

    Kort bakgrund:

    Är 22 år

    Jobbat på företaget under 3 år och har alltid varit omtyckt, ärlig och skött mitt jobb väldigt bra.

  • Svar på tråden Chef frågar mina kollegor om märkliga saker, hur skulle ni tolka detta?
  • Thu 24 Jun 2021 20:12
    #1

    Jag tolkar det som att din chef är en underlig person som förhoppningsvis söker sig vidare snart. 

  • Anonym (Jo)
    Thu 24 Jun 2021 20:13
    #2

    Märkligt 

  • Anonym (C) Trådstartaren
    Thu 24 Jun 2021 20:15
    #3

    Jag hoppas också att hon tar sig vidare någonstans där hon kan bete sig märklig.

    Ska jag släppa det eller fråga henne rakt ut vad hon sysslar med?

  • Anonym (Svar på tal)
    Thu 24 Jun 2021 20:20
    #4
    +1

    Jag tycker du gjorde rätt! Men anteckna vad hon håller på med, vilket skitsnack hon sprider och vilka som kan intyga att de hört henne säga det (alltså förstahandskälla). När du har tillräckligt pratar du med facket igen.

    Jag tror att hon känner sig hotad av din självsäkerhet och att det är därför hon undrar om din ålder och chefserfarenhet.

  • Thu 24 Jun 2021 20:48
    #5
    -3

    Kom bara ihåg att du är bunden av lojalitetsplikten vilket innebär att du ska sätta arbetsgivarens intresse framför ditt eget. Du får alltså inte agera hur som helst även om du anser att chefen är värdelös.

  • Thu 24 Jun 2021 21:01
    #6
    +1

    Hon känner sig hotad av dig och kan ev. tro att du är ute efter hennes jobb. Därför försöker hon ta reda på dessa sakerna.

  • Thu 24 Jun 2021 21:06
    #7

    Jag tolkar det som att hon tror att du är ute efter hennes jobb och att dina klagomål hade syftet att försvaga hennes ställning. På sig själv känner man andra heter det och hon hade säkert gjort så om hon ville få en viss tjänst. Att någon gör så för att förbättra arbetssituationen för andra finns inte på kartan för den sortens personer.

  • Anonym (J)
    Thu 24 Jun 2021 21:15
    #8
    Lånehajen skrev 2021-06-24 21:01:29 följande:

    Hon känner sig hotad av dig och kan ev. tro att du är ute efter hennes jobb. Därför försöker hon ta reda på dessa sakerna.


    +1

    Jag tror också chefen försöker hitta information om dig för att antingen avfärda dig, eller förklara ditt beteende med att du vill ta över.

    Försök jobba på och prestera och ägna lagom tid och energi åt denna människa. Knasiga chefer kommer och går, men om de blir kvar gäller det att göra sitt eget jobb...
  • Anonym (.)
    Thu 24 Jun 2021 21:23
    #9
    Anonym (C) skrev 2021-06-24 20:15:56 följande:

    Jag hoppas också att hon tar sig vidare någonstans där hon kan bete sig märklig.

    Ska jag släppa det eller fråga henne rakt ut vad hon sysslar med?


    Mycket bra agerat, eloge. Jag tycker du ska släppa det, agera professionellt och korrekt mot henne, jobba på och gör ett bra jobb.
  • Thu 24 Jun 2021 23:59
    #10
    +1
    Anonym (C) skrev 2021-06-24 20:09:13 följande:

    Hej!

    Jag jobbar på en arbetsplats där det rör sig om flera hundra anställda och jag har alltid kommit bra överens med både mina kollegor och verksamhetschef. För drygt 5 månader sen anställs en gruppchef på vår våning och första intrycket var inte så jätte trevligt, jag tänker strunt samma jag får helt enkelt lära känna henne bättre.

    Tiden går och hon börjar klaga, tjata, tjura och allt annat som en chef inte bör göra. Använder sig av personangrepp och kollegor runt om kring mig börjar må dåligt. Så jag börjar ifrågasätta gruppchefens beteende och tog det vidare med facket. Vi hade stor möte och jag svarade vad som hade skett och på vilket sätt chefen inte följt sin roll som chef. Förra veckan fortsätter chefen blänga på mig, antar att hon fått en varning och det som chockerade mig mest var att hon frågat mina kollegor om jag har gått på någon chef/kurs utbildning sen tidigare och om jag är äldre än vad jag egentligen är..?!

    Jag undrar vad hon vill få ut med den informationen? Vad och hur tolkar ni det?

    Kort bakgrund:

    Är 22 år

    Jobbat på företaget under 3 år och har alltid varit omtyckt, ärlig och skött mitt jobb väldigt bra.


    Det är svårt att säga med någon säkerhet, men min tanke är att hon tror att du är ute efter hennes jobb.
  • Anonym (C) Trådstartaren
    Fri 25 Jun 2021 01:55
    #11
    Anonym (Svar på tal) skrev 2021-06-24 20:20:33 följande:

    Jag tycker du gjorde rätt! Men anteckna vad hon håller på med, vilket skitsnack hon sprider och vilka som kan intyga att de hört henne säga det (alltså förstahandskälla). När du har tillräckligt pratar du med facket igen.

    Jag tror att hon känner sig hotad av din självsäkerhet och att det är därför hon undrar om din ålder och chefserfarenhet.


    Jag började anteckna för ett bra tag sen och det var just anteckningarna som färskade upp minnet under mötet med facket. Chefen satt där, men blev helt paff för det kom upp så mycket "anklagelser" och hon hade inte förräntat sig att någon skulle notera så invändigt. Men jag kommer absolut anteckna mer om det börjar luta åt upprepande misstag från hennes sida. 

    Kollegorna litar jag på, dom blev glada att jag kunde tala för dom under mötet och jag kunde absolut använda deras namn och därför lät det trovärdigt och åtgärden hanterades snabbt!

    Tack för svaret!
    Anonym (.) skrev 2021-06-24 21:23:33 följande:
    Mycket bra agerat, eloge. Jag tycker du ska släppa det, agera professionellt och korrekt mot henne, jobba på och gör ett bra jobb.
    Kommer absolut bete mig normalt och jag hoppas att hon tagit till sig varningen. Har ingen anledning att agera fult i onödan. 

    Tack för svaret! 
    Anonym (J) skrev 2021-06-24 21:15:24 följande:
    +1

    Jag tror också chefen försöker hitta information om dig för att antingen avfärda dig, eller förklara ditt beteende med att du vill ta över.

    Försök jobba på och prestera och ägna lagom tid och energi åt denna människa. Knasiga chefer kommer och går, men om de blir kvar gäller det att göra sitt eget jobb...
    Som tur så har verksamhetschef förstått att det inte handlar om gruppchefens tjänst/position vilket hon erbjöd oss i gruppen långt innan hon fick tjänsten, men ingen av oss var intresserade för det innebar annorlunda tidschema och arbete på andra verksamheter. 

    Men håller med dig, kommer fortsätta jobba som vanligt och hoppas hon ger den respekt hennes medmänniskor förtjänar, en ganska enkel tumregel. 
    Tecum skrev 2021-06-24 21:06:17 följande:

    Jag tolkar det som att hon tror att du är ute efter hennes jobb och att dina klagomål hade syftet att försvaga hennes ställning. På sig själv känner man andra heter det och hon hade säkert gjort så om hon ville få en viss tjänst. Att någon gör så för att förbättra arbetssituationen för andra finns inte på kartan för den sortens personer.


    Din text fick mig och tänka annorlunda och jag hade absolut ingen avsikt att försvaga hennes position då varken jag och mina kollegor är intresserade eftersom verksamhetschefen redan erbjöd den tjänsten långt innan hon kom. 

    Visst kan man fiska upp olika tjänster och trycka ner andra människor för att synas och höras mer på jobbet, men god samarbete och hjärta på rätt plats är väldigt viktigt för mig och jag var tvungen att agera då många av kollegorna mådde dåligt som i sin tur ledde till att ingen presterade bra på jobbet längre. 
    Lånehajen skrev 2021-06-24 21:01:29 följande:

    Hon känner sig hotad av dig och kan ev. tro att du är ute efter hennes jobb. Därför försöker hon ta reda på dessa sakerna.


    Karlington skrev 2021-06-24 23:59:48 följande:
    Det är svårt att säga med någon säkerhet, men min tanke är att hon tror att du är ute efter hennes jobb.
    Som tur så har verksamhetschef förstått att det inte handlar om gruppchefens tjänst/position vilket hon erbjöd oss i gruppen långt innan hon fick tjänsten, men ingen av oss var intresserade för det innebar annorlunda tidschema och arbete på andra verksamheter. 

    Det enda jag kan tänka mig var att hon blev ställd under mötet med facket eftersom jag konfronterar människor och är konfliktlösare och att mina ord vägde mer än hennes, jag vet inte om hon kopplade det till att jag läst till mig någon chef kurs. Jag borde ta det som en komplimang. :)

    Steven01 skrev 2021-06-24 20:48:16 följande:

    Kom bara ihåg att du är bunden av lojalitetsplikten vilket innebär att du ska sätta arbetsgivarens intresse framför ditt eget. Du får alltså inte agera hur som helst även om du anser att chefen är värdelös.


    Lojalitet brister om jag nu skulle ta mig till företagets konkurrens, avslöja inside info eller sprida dåligt rykte om företaget. 

    Nu handlar det inte om en Chef som är värdelös som du påstår och jag har absolut skyldigheter på min arbetsplats, men även mina rättigheter existerar. En chef kan inte vara en chef när hon passerat en viss gräns, här attackerar hon mina kollegor med personangrepp vilket är fullständigt oacceptabelt, så på vilket sätt är jag bunden till hennes intresse menar du?  





  • Fri 25 Jun 2021 08:40
    #12
    -2
    Anonym (C) skrev 2021-06-25 01:55:51 följande:
    Nu handlar det inte om en Chef som är värdelös som du påstår och jag har absolut skyldigheter på min arbetsplats, men även mina rättigheter existerar. En chef kan inte vara en chef när hon passerat en viss gräns, här attackerar hon mina kollegor med personangrepp vilket är fullständigt oacceptabelt, så på vilket sätt är jag bunden till hennes intresse menar du?  





    Man kan notera flera saker på ditt svar ts.

    Du vet inte vad lojalitetsplikten innebär.
    Du verkar ha svårt att ta till dig skriftlig information.
    Du verkar konfliktlösande och måste alltid ha rätt.

    Har du funderat på om det inte din chef som är problemet utan du?

  • Anonym (Svar på tal)
    Fri 25 Jun 2021 08:57
    #13
    +1
    Steven01 skrev 2021-06-25 08:40:29 följande:
    Man kan notera flera saker på ditt svar ts.

    Du vet inte vad lojalitetsplikten innebär.
    Du verkar ha svårt att ta till dig skriftlig information.
    Du verkar konfliktlösande och måste alltid ha rätt.

    Har du funderat på om det inte din chef som är problemet utan du?
    Vad skulle du själv säga att lojalitetsplikt innebär? Och hur ser du på chefens beteende?
  • Anonym (Hmm)
    Fri 25 Jun 2021 11:21
    #14
    +1
    Steven01 skrev 2021-06-25 08:40:29 följande:
    Man kan notera flera saker på ditt svar ts.

    Du vet inte vad lojalitetsplikten innebär.
    Du verkar ha svårt att ta till dig skriftlig information.
    Du verkar konfliktlösande och måste alltid ha rätt.

    Har du funderat på om det inte din chef som är problemet utan du?
    Här håller jag inte med dig någonstans (förutom möjligtvis punkt 1). Snarare gick du in med inställningen att stå bakom denna chef vilket jag har svårt att se hur baserat på TS information och sätt att kommunicera och då är ändå jag en person som alldeles för ofta kan se saker från många synvinklar och förstå de flestas beteenden.

    Det TS beskriver luktar som drag av narcissism och sociopat, de absolut sämsta egenskaperna i de flesta människor och inte en god grund för chefer (möjligtvis för karriärister som inte har några samvetskval över att klättra över andra). Att denna chef direkt börjar agera som att denne misstänker att TS agerar allena för underminera dennes ställning och inte för att betett sig som ett rövhål (dvs oförmåga till empati och självkritiskt tänkande) talar starkt för detta.

    TS uppvisar en sund och god inställning, bättre att göra rätt än att böja sig för orättvisor, mer sånt behöv i världen. Jag applåderar dig!
Svar på tråden Chef frågar mina kollegor om märkliga saker, hur skulle ni tolka detta?