• Anonym (Arg)

    Vi ska tydligen flytta utomlands

    Min mans företag ska öppna kontor i södra europa (vill inte skriva närmare än så med risk för igenkänning). Utan att höra med mig har han tagit på sig att flytta dit och driva det. Vilket betyder att jag och våra tre barn också måste flytta.

    Jag vet inte om jag är mest chockad eller arg över att han tagit ett sånt beslut helt över huvudet på mig och det är totalt kaos i huvudet just nu och massa bråk där han försöker övertala mig hur bra det kommer bli, alla pengar vi kommer ha och hur fint vi kommer bo.

    Jag är öppen för utlandsflytt, men inte dit och inte utan att ha haft något att säga till om!?

    Han säger att han inte kan säga nej nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han ger mig sån ångest och dåligt samvete över att jag förstör för honom.

  • Svar på tråden Vi ska tydligen flytta utomlands
  • Anonym (V)

    Han får väl flytta själv. Kan ju inte bestämma var du ska bo

  • Anonym (Ylva)

    Ta inte på dig ansvaret för hans handling. Han valde att tacka ja utan att involvera dig, då kan han flytta själv. Han tog beslutet utifrån sig själv och inte er familj. Du förstör ibte för att du säger nej. Han hade redan förstört när han tackade ja utan att ha pratat med dig.

  • Anonym (oooo)
    Anonym (Arg) skrev 2021-06-25 09:53:48 följande:

    Min mans företag ska öppna kontor i södra europa (vill inte skriva närmare än så med risk för igenkänning). Utan att höra med mig har han tagit på sig att flytta dit och driva det. Vilket betyder att jag och våra tre barn också måste flytta.

    Jag vet inte om jag är mest chockad eller arg över att han tagit ett sånt beslut helt över huvudet på mig och det är totalt kaos i huvudet just nu och massa bråk där han försöker övertala mig hur bra det kommer bli, alla pengar vi kommer ha och hur fint vi kommer bo.

    Jag är öppen för utlandsflytt, men inte dit och inte utan att ha haft något att säga till om!?

    Han säger att han inte kan säga nej nu och jag vet inte vad jag ska göra. Han ger mig sån ångest och dåligt samvete över att jag förstör för honom.


    Det låter förstås totalt galet, att en person tror att denne kan bestämma över en annans liv utan att ens ha nämnt det först. 
    Han får flytta först, se hur det går. Sedan kan du och barnen komma efter OM det då är aktuellt. Vill du inte så varken ska eller måste du. Barnen kanske har det bättre i det land de är i nu? Har han funderat över skolor och liknande? Jag gissar att det handlar om en massa pengar, som han tänker vore bra att ha? 

    Du ska inte få ångest och tänka att du förstör - man kan lika gärna säga att det är han själv som förstör eftersom han inte pratade och planerade ihop med sin familj! 

    Om det var min man som gjorde så och jag verkligen inte kunde tänka mig att flytta just dit så hade det nog tyvärr blivit en skilsmässa. Alternativet är som jag skrev, att han kan flytta först och se hur det är, kanske ett halvår eller så. 
  • Whitehorse1979

    Nä!
    Han ska flytta och det blir hans bekymmer kring det praktiska.
    Kul för puckot att betala för 2 boende med allt vad det innebär, den där lönen måste vara helt fantastiskt hög så han har råd med det.
    Plus mat till sig och er, kläder mm till barnen.
    100% där han bor och 50% där ni bor.
    Kul.

    Så det kan han gott ha som beter sig som ett arsle och tar såna beslut.
    Stå på dig nu!

  • Ess

    Har du ett jobb du trivs med här, och hur lätt har du att hitta ett nytt i nya landet?
    Hur gamla är barnen?
    Rör det sig om en tidsbegränsad flytt typ 3 år eller nåt?

    Vill varken du eller barnen flytta och tycker det blir en försämring för er, så finns alternativet att han veckopendlar. 
    Vi hade många från bla Italien på mitt gamla jobb, de hade lagenhet i Sverige och åkte hem till sin familj under helgerna.

  • Anonym (J)
    Whitehorse1979 skrev 2021-06-25 10:18:20 följande:

    Nä!

    Han ska flytta och det blir hans bekymmer kring det praktiska.

    Kul för puckot att betala för 2 boende med allt vad det innebär, den där lönen måste vara helt fantastiskt hög så han har råd med det.

    Plus mat till sig och er, kläder mm till barnen.

    100% där han bor och 50% där ni bor.

    Kul.

    Så det kan han gott ha som beter sig som ett arsle och tar såna beslut.

    Stå på dig nu!


    Eller så försörjer sig TS med sin egen lön och 3 gånger underhåll från ( blivande ) exet.

    Blivande exet har ingen skyldighet att försörja TS efter skilsmässan.

    Du kan knappast bestämma vad han ska betala eller inte.
  • Anonym (Lycka till vad ni an valjer)

    Det ar inte ditt fel och det ar inte du som orsakat problemet. Det ar han som skapat detta, antagligen for att det ar bra betalt och han sag hur han skulle kunna forbattra er familjeekonomi rejalt. Han hade formodligen inte tankt igenom det ordentligt innan han tackade ja, utan sag chansen att tjana stora pengar at familjen och tackade snabbt ja for att inte missa det. Nu nar detaljerna sjunker in - att han inte radfragade dig, hur man gor med barnens skolgang, hur ni skulle trivas i landet efter att ha ryckts upp fran Sverige mot er vilja osv. - ja, da inser han nog att ni borde diskuterat det innan han tackade ja, men det ar sa dags nu nar han inte kan backa ur.

    Verkligen en trist sits. Jag tvivlar inte pa att han hade familjens basta for sina ogon, men det blev helt enkelt fel och det gick for snabbt.

    Som nagon annan skrev, om han inte kan dra sig ur sa lat honom aka och paborja jobbet. Pengarna skickar han saklart hem till er, sa att ni far ett rejalt sparande. Ni aker ner och halsar pa emellanat. Han kan sakert ocksa komma hem under sina semestrar. Ni ger det ett ar med detta pendlande. Nar aret ar slut satter ni er ner och ser om ni kan fortsatta sahar eller om nagon annan pa foretaget kan ta over, nu nar han redan fatt igang verksamheten. Alternativt har bade du och barnen lart kanna omgivningarna under era besok och kanske visst kan tanka er att sla er ner dar? Sa till att borja med, ak inte mot din vilja. Prova er fram sasom jag beskrivit och se varthan det leder. Det kanske bara ar ett ar det galler innan nagon annan kan ta over? Han kanske far en position i ett battre land nasta gang, da foretaget tack vare detta sett att han ar kapabel att ha hand om ett santhar stort projekt? Da kanske det ror sig om ett land du sjalv skulle vara intresserad av att bo i och barnen har blivit lite storre? Eller sa far han en hogre position nar han atervander till Sverige, mer pengar for er, och allt detta tack vare aret han tvingades jobba utomlands?

  • Anonym (J)

    Du kan följa med eller separera.

    Barnen får stanna hos dig såklart eftersom han väljer att flytta utomlands.

    Du kan inte tvinga honom att stanna , och han kan inte tvinga er att flytta.

  • Whitehorse1979
    Anonym (J) skrev 2021-06-25 10:32:28 följande:
    Eller så försörjer sig TS med sin egen lön och 3 gånger underhåll från ( blivande ) exet.

    Blivande exet har ingen skyldighet att försörja TS efter skilsmässan.

    Du kan knappast bestämma vad han ska betala eller inte.

    Jag nä!
    Men fru/TS kan.


    Eller du tycker att TS ska ta 100% av kostnaderna och ansvaret hemma medans mannen roar sig kungligt i ett annat land?

    Snyggt av dig.
    Eller inte.

  • nnnnnnnn

    Det mest rimliga är att ni låter honom flytta ner först och känna på jobbet. Vad händer om ni flyttar alla, trivs bra förutom att han avskyr sin nya roll och inte vill stanna?
    Han kan hyra en liten etta ca ett halvår och jobbar in sig, kolla bostäder osv.

    Det kommer säkert att vara sjukt mycket jobb i uppstartsfasen = inte lönt att ni åker med och kräver uppmärksamhet.

    Så för allas skull hade jag föreslagit denna lösning:
    Han hyr billig sovplats/etta/rum och fokuserar 100% på jobbet, lägger alla timmar som behövs och får ut det i pengar eller komptid att ta ut när ni kommer och hälsar på.
    Efter 3 månader kommer ni ner och stannar 2 veckor, under dessa 2 veckor är han ledig så mycket det bara går och tar hand om barnen och dej. Ni kan titta på boende, utforska staden och regionen. Bo på hotell om det är för litet i hans boende.
    Sen har han full fokus på jobbet igen under 3 månader och sen åker han hem 2 veckor och har semester med er. Under den tiden ska ni tillsammans komma överens om hur ni ska fortsätta:
    * Funkar detta koncept? Ni ses var 3:e månad och de veckorna är han i princip helt ledig. Ni bor på olika platser, men har ändå hyfsat mycket tid tillsammans när ni väl träffas. Kan funka om man ser ett slut tex ni gör såhär i 1-3 år.
    * Någon av er flyttar till den andre. Här får ni båda känna efter hur mycket ni är beredda att offra för att ändra situationen. Kanske längtar han ändå hem? Kanske har du upptäckt fördelarna med den nya staden?
    * Ni separerar.

Svar på tråden Vi ska tydligen flytta utomlands