• Anonym (Ledse­n)
    Sat 26 Jun 2021 09:36
    1116 visningar
    12 svar
    12
    1116

    Kan man inte bli gravid efter aborter?

    Hej!

    Jag mår inte så bra och skäms.

    Jag har gjort 4 aborter inom inte så jättelång tid (orsakerna är väldigt privata och vill helst inte prata om varför)

    Jag har då gjort medicinska aborter utan komplikationer (vad jag vet) och är nu orolig att jag inte kan bli gravid igen. Jag känner lite att jag inte är värd att bli gravid och att aborterna förstört allt.

    Känner mig så jävla dålig och rädd.

    Finns det någon som kan ge mig lite ljus över detta mörker?

  • Svar på tråden Kan man inte bli gravid efter aborter?
  • Sat 26 Jun 2021 09:58
    #1

    Nej man blir inte steril av aborter.

  • Anonym (oooo)
    Sat 26 Jun 2021 10:08
    #2
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-26 09:36:52 följande:

    Hej!

    Jag mår inte så bra och skäms.

    Jag har gjort 4 aborter inom inte så jättelång tid (orsakerna är väldigt privata och vill helst inte prata om varför)

    Jag har då gjort medicinska aborter utan komplikationer (vad jag vet) och är nu orolig att jag inte kan bli gravid igen. Jag känner lite att jag inte är värd att bli gravid och att aborterna förstört allt.

    Känner mig så jävla dålig och rädd.

    Finns det någon som kan ge mig lite ljus över detta mörker?


    Det är väl inte helt optimalt att hamna i situationer där man behöver göra 4 aborter. Däremot kan man säkerligen bli gravid igen. 
    Tycker nog snarare att det är allvarligt med ditt mående. Du skulle nog behöva prata med en terapeut/psykolog om din självkänsla. 
  • Anonym (Livia­)
    Sat 26 Jun 2021 11:01
    #3

    Dina aborter påverkar inte ditt värde och du är inte en dålig person för att du gjort aborter. Det låter som att du borde försöka prata med någon om ditt mående. Kontakta vården för att få prata med en psykolog/terapeut eller liknande. 

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Jun 2021 11:06
    #4

    Tack för era svar!

    Det som mest snurrar runt i mitt huvud just nu är om det inte kommer gå att bli gravid igen efter alla dessa aborter..

  • Anonym
    Sat 26 Jun 2021 11:08
    #5
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-26 11:06:37 följande:

    Tack för era svar!

    Det som mest snurrar runt i mitt huvud just nu är om det inte kommer gå att bli gravid igen efter alla dessa aborter..


    Jag har en bekant som fått två barn efter SJU genomgångna aborter.
  • Anonym (Jo)
    Sat 26 Jun 2021 18:32
    #6

    Man blir inte steril av abort.

  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sat 26 Jun 2021 19:08
    #7

    Tack så mycket för era svar.

    Det lugnar mig.

    Pratade med en BM här om dagen som sa att ?ja så många aborter kan absolut göra det svårt för dig att bli gravid?

    Och det fick mig då att tappa hoppet.

  • Sat 26 Jun 2021 19:25
    #8

    Du kan prova och googla abort gravid i framtiden så ska du se hur många olika källor som säger precis samma sak, nämligen att aborter inte påverkar framtida chanser till graviditet.

    (Som alltid om man googlar medicinska frågor så var noggrann att enbart hålla dig till vårdsidor eller experter som RFSU i det här fallet.)

    Det var riktigt dumt sagt av din bm och helt felaktigt. Du ska definitivt byta bm om det är någon som du går till och om du känner för det, kanske meddela chefen.

  • Anonym (Solig­t)
    Sat 26 Jun 2021 19:45
    #9

    Klart man kan. Det är ju om det t.ex. blivit ärrbildning vid kirurgisk abort som det kan bli svårare, eller om du fått en allvarlig infektion. Men det hade du märkt. Så det är nog inga problem alls!

  • Anonym
    Sat 26 Jun 2021 19:50
    #10
    -1
    Anonym (Ledsen) skrev 2021-06-26 19:08:01 följande:

    Tack så mycket för era svar.

    Det lugnar mig.

    Pratade med en BM här om dagen som sa att ?ja så många aborter kan absolut göra det svårt för dig att bli gravid?

    Och det fick mig då att tappa hoppet.


    Om det är så så lär det vara naturens skydd för att slippa fler aborter, hur ska naturen veta vilken graviditet du vill behålla?
  • Anonym (Ledse­n) Trådstartaren
    Sun 27 Jun 2021 07:37
    #11

    Tack så jättemycket för era svar och era kloka ord! Jag känner mig mycket lugnare nu.

  • Glinda från Oz
    Mon 12 Jul 2021 15:24
    #12

    Det är inga problem att bli gravid efter en abort. Jag trodde också det innan jag började plugga till sjuksköterska, hade hört många säga det men det är aborter som inte är gjorda av sjukvården det gäller (aborter som är gjorda med en galge mm) Det är därifrån påståendet kommer. 


    Däremot tycker jag det är väldigt oansvarigt att göra så många aborter på så kort tid. Skaffa preventivmedel och håll ihop benen tills det är fixat. Jag vet att inget preventivmedel är 100% säkert men man behöver inte göra abort efter abort med ett korrekt använt preventivmedel. 

Svar på tråden Kan man inte bli gravid efter aborter?