• Anonym (VV)

    Östrogen, klimakteriet, behandling

    Nu önskar jag att kloka kvinnor som har kommit i klimakteriet ger sina erfarenheter!

    Jag har kommit i klimakteriet och mår rätt ruttet. Samtidigt så är jag livrädd för cancer och blodproppar.

    Livet är deppigt och jag har värmevällningar. Det är inte så att jag blir dyngsur, men jättevarm, röd i ansiktet och vet knappt vart jag ska ta vägen. Får panik.

    När vi åker bil fryser alla andra medan jag tycker att det är galet varmt och drar ner till 19 grader.

    Min gynekolog har frågat mig om jag inte vill ha östrogen, men hittills har jag sagt nej. Nu börjar jag vackla.

    Har sökt mängder med egen information också och vill gärna höra vad ni har för erfarenheter.

    Har redan övervikt så jag vill inte gå upp mer. Plåster? Piller? Vilket har hjälpt?

    Fördelar och nackdelar?

    Blev ni hjälpta?

    Kom livet tillbaka?

    Hjälp en medsyster?

  • Svar på tråden Östrogen, klimakteriet, behandling
  • Anonym (A)

    Jag var tidig in i klimakteriet och min läkare säger att jag måste äta östrogen för bentäthet etc. Knaprat i över 10 år nu. Inga biverkningar vad jag vet. Svettas floder om nätterna om jag inte tar östrogen så jag vill inte vara utan.

  • Anonym (VV)
    Anonym (A) skrev 2021-06-26 12:59:00 följande:

    Jag var tidig in i klimakteriet och min läkare säger att jag måste äta östrogen för bentäthet etc. Knaprat i över 10 år nu. Inga biverkningar vad jag vet. Svettas floder om nätterna om jag inte tar östrogen så jag vill inte vara utan.


    Tack för ditt svar!

    Hur gammal var du?

    Blir tokig på de här vallningarna. Svettas inte så mycket men blir verkligen knallröd och varm. Mår illa och får panik.

    Känner du dig bra rent mentalt också?
  • Anonym (A)

    Jag var 32, nu 46.

    Mår bra men tycker att det är trist med saker som klimot medför. Svårt att hålla vikten, dålig sömn och torr hud bl a.

  • Anonym (52)

    Känner igen det där med paniken. Det känns som jag kokar upp inifrån! Jag går med kortärmat året runt, mycket sällan jackan åker på ens vintertid. Ibland går jag ut som jag är- om det så är minus ute. Jag har valt att avstå alla hormoner. Gick på hormoner i många år för att få barn så jag känner att jag verkligen inte vill ha mer. På ett sätt är det bättre nu för förr frös jag som en gris och klädde mig som en polarforskare. Då finns det annat med klimakteriet jag har svårare att förlika mig med som det knastertorra håret, den slappa huden och annat. Men det är tidens gång och man får finna sig i det. 

  • Anonym (VV)

    Tack för att ni svarat!

    Jag bestämde mig iförrgår för att påbörja behandling med östrogen i alla fall.

    Får inte sova om nätterna och jag känner mig så nere, loj och anti.

    Inatt somnade jag klockan ett och vaknade tjugo i fem. Lägg då till två uppvak p g a värme. Panik!

    Har varit vaken sedan dess.

    För första gången i mitt liv hatar jag sommaren. Vidrigt är det. Jag vägrar gå ut i solen och vill bara försvinna i ett ishav. Ligger i soffan i stort sett hela tiden. Det bästa jag vet är att åka och handla mat för då får jag dra på AC:n i bilen. Väl inne på affären låtsas jag rota bland frysvarorna för att svalka mig.

    Hemskt.

    Trodde aldrig att det skulle bli såhär illa.

    För er som tagit östrogen-hur snabbt blev ni bättre?

    (Maken har i alla fall beställt riktig AC till huset, men det kommer inte att bli klart förrän i augusti?)

  • Anonym (A)
    För er som tagit östrogen-hur snabbt blev ni bättre?

    Minnet sviker efter så länge men jag vill minnas att det nån/några veckor i alla fall innan mina svettningar avtog. Sömnen blev bättre efter nåt år men den är inte bra. Bästa för mig är att hålla sovtiderna, dvs lägga mig ungefär samma tid varje dag. Tar även magnesium till kvällen och tycker att det skänker viss bättring.
  • Anonym (VV)
    Anonym (A) skrev 2021-06-29 08:52:27 följande:

    För er som tagit östrogen-hur snabbt blev ni bättre?

    Minnet sviker efter så länge men jag vill minnas att det nån/några veckor i alla fall innan mina svettningar avtog. Sömnen blev bättre efter nåt år men den är inte bra. Bästa för mig är att hålla sovtiderna, dvs lägga mig ungefär samma tid varje dag. Tar även magnesium till kvällen och tycker att det skänker viss bättring.


    Åh.

    Jag hoppades på några dagar.
  • Anonym (A)

    Det kan säkert variera så håll hoppet uppe, det kanske funkar på några dagar för dig.

  • Anonym (VV)
    Anonym (A) skrev 2021-06-29 10:20:39 följande:

    Det kan säkert variera så håll hoppet uppe, det kanske funkar på några dagar för dig.


    Fruktansvärt jobbigt med den här värmen!
  • Anonym (...)

    Det cirkulerar en massa myter om hormonersättning efter en skev studie 2002 som skrämde de flesta kvinnor från att börja. Hormonersättning förlänger livet och ökar livskvaliteten för kvinnor. Men det handlar om bioidententiska hormoner inte gesta och annat syntetiskt skit. Tyvärr ligger Sverige efter (som i mycket annat numera) och det krävs en läkare som har licens för att skriva ut progesteron. Googla det!

  • Anonym (...)

    Vill rekommendera boken Hormonkarusellen som tar upp detta. Skriven av en gynekolog som är en av de som kämpat för en förändring på området.

Svar på tråden Östrogen, klimakteriet, behandling