• Anonym (H)

    Vad är det med mina hälar?

    Har torra och lite sprucka hälar som aldrig blir bra. Har filat ibland, både torrt och vått. Har använt receptfri svampkräm månader i sträck, har använt fotkräm dagligen månader i sträck och nu senast svampkräm från läkare en gång om dagen som ordinerat och torrheten försvinner ändå inte. Har använt den receptbelagda krämen runt 5 veckor nu.

    Varför försvinner aldrig torrheten??????????

  • Svar på tråden Vad är det med mina hälar?
  • Anonym (Jag)

    Man måste vara envis. Maken hade gräsliga hälar när vi möttes. Sprickor som gjorde ont. Han hade aldrig vare sig filat eller smörjt fötterna. När han började med det blev det mycket bättre. Men aldrig som för mig. Jag smörjer efter varje dusch eller bad eller tvätt av fötterna. Sover med strumpor nästan hela året. Filar 2 ggr i veckan. Maken har slarvat på sistone och nu är fötterna hemska igen.

    Prova smörj med Purelan, sätt på en plastpåse och sen en strumpa och sov med allt på. Det finns hyvlar för fötterna att köpa så man kan hyvla av det värsta. Fila ofta. Smörj varje dag. 

  • Anonym (Alma)

    Inte funderat på att boka tid för pedikyr? De brukar kunna hjälpa till med det mesta

  • Anonym (Tips från coachen)

    Jag har läst att man inte ska fila, det blir bara en ond cirkel. Det viktigaste är att smörja, smörja och SMÖRJA. Varje kväll minst, på med tunna strumpor, helst av bomull, bambu funkar säkert också.

  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-26 21:31:50 följande:
    Jag har läst att man inte ska fila, det blir bara en ond cirkel. Det viktigaste är att smörja, smörja och SMÖRJA. Varje kväll minst, på med tunna strumpor, helst av bomull, bambu funkar säkert också.
    Så om man inte filar hur ska man då få bort kakorna? Finns ju inget värre än 60-åriga sminkade tanter med svarta hälar de aldrig filat!  Eller vanvårdade fötter på vem som helst. Jag tvingade maken att fila fötterna häromveckan och de blev mycket bättre. Sen krävs det massor med smörja också förstås, men man måste ju få bort förhårdnaderna först.
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-26 22:12:47 följande:
    Så om man inte filar hur ska man då få bort kakorna? Finns ju inget värre än 60-åriga sminkade tanter med svarta hälar de aldrig filat!  Eller vanvårdade fötter på vem som helst. Jag tvingade maken att fila fötterna häromveckan och de blev mycket bättre. Sen krävs det massor med smörja också förstås, men man måste ju få bort förhårdnaderna först.
    De har väl inte smörjt ordentligt ;) Det stod som förklaring iaf att man inte skulle fila för att det skulle ge mer torr hud, ungefär. Jag har alltid tyckt det ser så äckligt ut med just de där äldre damer som har djupa sprickor, man undrar ju hur folk tar hand om sig egentligen.
  • Tow2Mater
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-26 22:12:47 följande:
    Så om man inte filar hur ska man då få bort kakorna? Finns ju inget värre än 60-åriga sminkade tanter med svarta hälar de aldrig filat!  Eller vanvårdade fötter på vem som helst. Jag tvingade maken att fila fötterna häromveckan och de blev mycket bättre. Sen krävs det massor med smörja också förstås, men man måste ju få bort förhårdnaderna först.
    Brukar klippa bort med nagelklipparen (en så där ganska stor en) ibland om det behövs.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-26 22:22:45 följande:
    De har väl inte smörjt ordentligt ;) Det stod som förklaring iaf att man inte skulle fila för att det skulle ge mer torr hud, ungefär. Jag har alltid tyckt det ser så äckligt ut med just de där äldre damer som har djupa sprickor, man undrar ju hur folk tar hand om sig egentligen.
    Många glömmer helt enkelt bort fötterna. Eller förtränger dom. Har du sett tv-programmet "My feet are killing me"? Jösses, där får man inte vara kräkmagad!  Att bara fila är inte bra och inte för ofta, men ser man ut som maken under fötterna får man ta i. 
  • Anonym (Tips från coachen)
    Anonym (Jag) skrev 2021-06-26 22:27:05 följande:
    Många glömmer helt enkelt bort fötterna. Eller förtränger dom. Har du sett tv-programmet "My feet are killing me"? Jösses, där får man inte vara kräkmagad!  Att bara fila är inte bra och inte för ofta, men ser man ut som maken under fötterna får man ta i. 
    Tack och lov har jag ju inte sett det! 1177 säger iaf att man ska fila försiktigt så då är det nog så. Vad man än gör så är det viktigt att det blir regelbundet.
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Tips från coachen) skrev 2021-06-26 22:41:40 följande:
    Tack och lov har jag ju inte sett det! 1177 säger iaf att man ska fila försiktigt så då är det nog så. Vad man än gör så är det viktigt att det blir regelbundet.
    Programmet kräver starka nerver vad gäller äckel. Hallux valgus och sånt är ju ingenting, men han som hade nagelsvamp hela tårna! Ja, du fattar... Men det är fantastiskt vad läkare ändå kan göra åt hemska fötter.  Glad  Ibland räcker det med vanlig fotvård också.
Svar på tråden Vad är det med mina hälar?