• Anonym (Vad gör jag)

    Min älskade 3 åring

    Hur står man ut dagarna med en 3 åring som verkat tappat bort sina öron? Som skriker, har sönder saker, kastar grejer o bara kör sitt egna race. Lyssna är lika med noll. Har världens humör o ett nej är katastrof.

    Borsta tänder är en kamp, sätta sig i bilen osv osv osv.

    Allting är en utmaning. Han kan inte leka själv o måste aktiveras från morgon till kväll. Ute går de något bättre men ska ända va på allt... Vi försöker med allt, vänder in o ut på oss själva men det liksom blir ju ingen vändning... På dagis är han världens lugnaste o hjälpsammaste kille. Det värmer o höra från fröknarna men så fort vi hämtar han så börjas det, att sätta sig i bilen tar i bästa fall 5 min, värsta 30..

    ?alla andra? verkar ha så lugna barn som lyssnar.

    O snart går vi hem på 5 v semester....... Ja.

    Någon som känner igen sig?

  • Svar på tråden Min älskade 3 åring
  • Anonym (Länge sen)

    Är längesen mina barn var 3 år, men en sak som fungerade för mig när de skrek var att jag lugnt sa: När du skriker så hör inte jag dig,

    Först testades det med att skrika ännu mer och ännu högre.

    Jag sa bara: Jag hör inte vad du säger nu när du skriker.

    Det funkade bra för mig och med 2 olika barn.

    Den yngsta var inte så förtjust i att åka bil då hon blev åksjuk lätt, men vi bor i norra Sverige med långa avstånd så där körde vi med bärbar dvd som satt på nackstödet, det hjälpte och motverkade åksjukan.

    Tror hon blev så pass fokuserad på filmen och stängde ute ljud med hörlurar.

  • Anonym (Syster)

    Skrika eller gnälla = absolut nej, alltid. Skrika kan också bli att han måste gå ut ur rummet tills han lugnat ner sig om han inte slutar.
    Ha sönder saker eller kasta = lämna rummet tills han lugnat ner sig.

    Allt negativt beteende måste få sina naturliga konsekvenser.

  • Anonym (Vad gör jag)

    Tack så mkt för era svar!

    Jag hoppas det snart vänder. Lite

Svar på tråden Min älskade 3 åring