• Anonym (maria­)
    Sun 27 Jun 2021 19:35
    582 visningar
    7 svar
    7
    582

    Grannen skrek att hen skulle slänga ut sitt barn genom fönstret

    Långt inlägg:

    Vi bor grannar med en annan familj som har två barn, mamman är höggravid med det tredje.

    Jag vet inte hur jag ska beskriva situationen bäst, jag är vansinnigt arg på föräldrarna men delvis också på barnen men dom är det ju egentligen mest synd om. Grannarna är allmänt knäppa och är inte alls snälla mot sina barn. De hotar, kallar dem elaka saker t ex ?ungjävlar?, säger att de inte kan saker trots att barnen verkligen försöker. Hotar med att slänga ut dom genom fönstret när de inte kan sova på kvällen. Ja listan kan göras oändlig. Jag tycker så synd om barnen.

    Sedan är det tyvärr så att ja, barnen får bete sig hur illa som helst mot oss, våra saker, övriga grannar osv. De gräver upp plantor, frösådder osv. Slår på (vår) pool med pinnar, slår på robotklipparen med pinnar (vi bor i ett mindre flerfamiljshus med gemensam trädgård), de petar på blommor och i krukor, river upp hela plantor, slänger sten på gräsmattan, de sprider skräp omkring sig och tar inte reda på det. Jag har hittat trasiga leksaker, vassa plastbitar, sax, trasiga ballonger osv osv. När de fikar i trädgården lämnar de halväten fika på marken, inkl. bullpapper och kajorna kommer direkt de går in. De vet att det alltid finns något att äta när de varit ute. Barnen cyklar på studsmattan (deras privata, de köpte en egen efter att vi sagt till dom att de inte får hoppa i vår (med skor) utan att fråga). De har nyss lärt sig cykla och cyklar överallt i trädgården utan hjälm, använder vår sandlåda som ramp (en sådan med lock, så den börjar gå sönder) osv osv. Det finns så mycket att skriva om familjen och jag är så uppgiven. Föräldrarna pratar bara med oss ibland, vet ej varför. De är nog psykiskt sjuka, typ deprimerade. Verkliga konspirationsteoretiker (tror att covid-19 beror på 5 G) och en hel massa andra konstiga idéer som de tydligt undervisar barnen i. Skjuter med pilbåge hejvilt i trädgården trots att vi sitter här. Föräldern säger till barnen att skjuta så hårt med pilbågen att de kan skjuta genom väggen och in till grannen, eller säger åt barnen att skjuta hyresvärden om de ser honom. Jag vet inte vad jag ska ta mig till. De sprider saker omkring sig och flyttar inte på varken sig själva eller sakerna när man kommer och ska förbi. Så man får antingen kliva över dem eller gå runt.

    Den ena föräldern påstår sig vara så svårt fysiskt sjuk att hen inte kan jobba, går på tunga smärtstillande mediciner (de har varit anmälda till soc av läkaren som anser att föräldern missbrukat medicinen). Både barnen och föräldrar förstör våra saker med avsikt, t ex gräver hål i marken på ?vår? del av trädgården, slår sönder saker om vi glömt dom ute, sparkar boll på poolen (föräldern). Osv osv osv. Det finns så mycket mer att tillägga men mitt inlägg blir så långt.

    Jag behöver hjälp. Vad ska vi göra? Föräldrarna är väldigt aggressiva av sig och kan bli smått hotfulla så jag vet inte om jag vågar säga ifrån mer. När jag sagt till barnen att låta bli mina odlingar så svarade de ?vi gör som vi vill? jag sa att jag skulle sätta nät över odlingarna men då svarade äldsta barnet att hen skulle förstöra nätet. Och det gjorde hen. Satte sig i plantorna och drog upp dem med rötterna. Vid ett tidigare tillfälle grävde de upp mina fröer medan ena föräldern stod bredvid. Jag sa till dom att de inte får gräva i mina odlingar men ungarna bara stirrade surt medan föräldern sa ?ja, jag kan inte göra något åt det för dom lyssnar inte, du får säga till dom själv? och det har jag förstås gjort, på ett respektfullt sätt men de bryr sig inte. Barnen är generellt trevliga och pratar ofta med oss men föräldrarna låtsas inte om oss. Föräldrarna svarar oftast inte på barnens tilltal heller så det är väl inte så konstigt att barnen kommer till oss för att prata och visa upp saker eller hur duktiga de är.

    Igår sa det ena barnet till sin förälder att hen tycker om hen men fick inget svar. Föräldern suckade och tittade åt en annat håll. Jag tycker så synd om barnen.

    Snälla, har ni några råd? Vad ska vi ta oss till?

  • Svar på tråden Grannen skrek att hen skulle slänga ut sitt barn genom fönstret
  • Sun 27 Jun 2021 19:54
    #1

    Usch vad otroligt sorgligt och deppigt det måste vara att leva med det där runt sig. Och stackars små barn. Jag förstår att de är asjobbiga men det är ju faktiskt väldigt synd om dem. Klart de blir utåtagerande och destruktiva när de inte får kärlek eller uppfostran, ingen som lär dem att respektera andras saker. Tror du inte deras beteende är till viss mån att de vill testa gränserna för vad som är ok eller inte? Strunta i försöka uppfostra föräldrarna, de verkar vara förlorade fall redan. Men om du orkar, kan du ta dig tid att förklara varför de inte får riva upp dina odlingar. Om de river upp dem så kommer det inte upp blommor och grönsaker där och då blir du ledsen, och barnen får inte smaka på bären/grönsakerna osv.

    Vad du borde göra är faktiskt att göra en orosanmälan på familjen. För barnens skull, familjen är ju dysfunktionell och en till unge är på väg. Du borde också prata med hyresvärden och berätta hur det är. Särskilt det där med att föräldrarna blir aggressiva och att saker blir förstörda. Ni har också rätt att känna er trygga där ni bor.

  • Anonym (Sorgs­en)
    Sun 27 Jun 2021 19:55
    #2

    Detta låter delvis bekant tyvärr.

    Jag tror barnen beter sig illa för att de delvis lärt sig av föräldrarna (det är föräldrarna som lär ut beteendet som är ok i förstahand och dem som har störst påverkan på sina barn) och delvis kanske lite som en ventil för att få avreagera sig på grund av sina dåliga hemförhållanden.

    Det problemen tror jag inte är möjliga att komma åt utan att föräldrarna helt ändrar inställning och värderingar.

    Klaga till hyresvärden är det ni kan göra. Anmäla till socialen eftersom barnen far illa (så klart svårt att bevisa psykisk misshandel om det inte förekommer även fysisk).

    Kan ni spärra av er bit av tomten med staket så barnen inte tar sig in lika lätt?

  • Anonym (Beowu­lf)
    Sun 27 Jun 2021 20:22
    #3

    Ojoj. En orosanmälan vore nog bra. Då får soc veta att de åtgärder som eventuellt redan vidtagits inte räcker.

    Orkar ni så kan ni försöka vara stabila, vettiga vuxna åt barnen. Säg till dem när de beter sig illa åt och ge uppmuntran när de gör rätt.

  • Anonym (Jo)
    Sun 27 Jun 2021 20:27
    #4
    Anonym (Beowulf) skrev 2021-06-27 20:22:19 följande:
    Ojoj. En orosanmälan vore nog bra. Då får soc veta att de åtgärder som eventuellt redan vidtagits inte räcker.
    Orkar ni så kan ni försöka vara stabila, vettiga vuxna åt barnen. Säg till dem när de beter sig illa åt och ge uppmuntran när de gör rätt.
    Håller med
  • Anonym
    Sun 27 Jun 2021 21:00
    #5

    Orosanmäl till sociala myndigheter
    Klaga hos hyresvärden

  • Anonym (Malin­)
    Sun 27 Jun 2021 21:40
    #6

    Orosanmälan omgående. Ring till socialkontoret imorgon. Det har var fruktansvärt att läsa. Stackars barn.

  • Anonym (K)
    Sun 27 Jun 2021 22:22
    #7

    Och varför ringde ni inte soc-jouren och polisen??

Svar på tråden Grannen skrek att hen skulle slänga ut sitt barn genom fönstret